اخبار پوششی و تولیدی قماخبار عمومیاخبار قماخبار مهمقمکمیسیون اجتماعی

از هویت قم پاسداری شود/دشمن روی قم حساسیت ویژه‌ دارد/اتباع قم به سرعت ساماندهی شوند

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان ؛ رئیس جمهوری کشورمان اظهارداشت: از هویت قم پاسداری شود زیرا دشمن روی قم حساسیت ویژه‌ دارد و مسئولان فرهنگی قم مسئولیت سنگینی دارند.

ابراهیم رئیسی افزود: زمین‌های درتصرف برخی موسسات قم باید به اقدامات فرهنگی اختصاص یابد و مشکل فاضلاب قم برطرف و طرح جامعی برای مشکل دریاچه نمک قم ارائه شود و اتباع قم به سرعت ساماندهی شوند.

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ جلسه شورای اداری قم با حضور رئیس جمهوری، هفت وزیر و مسئولان ملی و استانی از ساعت ۲۰ تا ۲۳ بامداد در سالن جلسات استانداری قم برگزار شد.

رئیس جمهوری کشورمان دراین نشست اظهارداشت: از ویژگی‌های شهر قم هویت فرهنگی، علمی و دینی است که به سایر بلاد افاضه علم و دانش می‌کند و به برکت حضرت معصومه سلام الله علیها و حوزه علمیه قم به کانون علمی و فرهنگی تبدیل شده است.

از هویت قم پاسداری شود

آیت الله ابراهیم رئیسی افزود: به دلایل متعدد قم را باید شهر فرهنگ و تمدن دانست و علم و دانش در این شهر را پاسداشت و از هویت قم پاسداری کرد.

دشمن روی قم حساسیت ویژه‌ دارد

وی عنوان کرد: دشمن قصد دارد این هویت را از قم بگیرد و روی قم و نسبت به حوزه علمیه و کانون نشر معارف دینی و چشمه جوشانی که همواره برکت آن در جای جای جهان خود را نشان می دهد حساسیت ویژه دارد لذا صیانت و ارتقای هویت وظیفه همگان است.

وی تصریح کرد: فقط نگاه به طلاب نباشد مدیران نیز پیشگام باشند تا هویت قم حفظ شود و خدمات به این شهر مورد توجه باشد

رئیس جمهوری گفت: نخستین اولویت مورد توجه هویت علمی، تمدنی و کانونی قم برای انقلاب و اسلام است که حفظ آن بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: کار در قم با کار در استان‌های دیگر یک اشتراکات و یک موارد افتراق دارد همه جا باید خدمت باشد اما حفظ هویت قم باید در همه تصمیم‌گیری‌های قم لحاظ شود و باید این جایگاه ارتقا یابد.

مسئولان فرهنگی قم مسئولیت سنگینی دارند

وی تاکید کرد: به‌خصوص افرادی که در جایگاه دیدبانی فرهنگی قم نشسته‌اند مسئولیت خطیری دارند و باید به موقع هشدار دهند و آگاهانه و زمان شناسانه عمل کنند که این وظیفه همه مدیران است.

آیت الله رئیسی اظهارداشت: ما این استان را به عنوان میزبان میهمانان عالیقدر حضرت معصومه سلام الله علیها می دانیم که مردم قم بیش از هزار سال است که این میزبانی را دارند.

وی گفت: وظیفه همه مدیران قم است که قدر خدمت به قم را دانند و در کسوت و ماموریت میزبانی توجه خاص و ویژه ای داشته باشند و قدردان میهمانان حضرت معصومه باشند.

وی با بیان اینکه بنای ما در تقسیم بودجه و ظرفیت‌ها اجرای عدالت است، گفت: طبق سند آمایش سرزمینی عدالت باید در همه کشور گسترانده شود و مدیران باید به صورت مستند ارائه دهند که تقسیم عدالت در کدام نقاط انجام نشده و باید استاندار و مدیران پیگیری کنند تا به نقاط کم برخوردار توجه شود.

رئیس جمهوری از استاندار قم خواست تا در رابطه با اشتغال، مسکن و کاهش تورم که سیاست‌های اصلی و محور برنامه‌های اقتصادی دولت است توجه ویژه داشته باشد.

وی با تشکر از استاندار و مدیران مسئول قم در حوزه مسکن ملی، اظهارداشت: ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی در منطقه پردیسان اقدام مهمی است و هم‌اکنون در همه واحدها کار انجام می‌شود که به صورت میانگین ۱۰۰ هزار نفر با ساخت این تعداد مسکن آرامش پیدا می کنند که امیدواریم این روند به سرعت انجام شود.

وی گفت: پرداخت اقساط مسکن ملی برای برخی از مردم مشکل‌زا شده است که باید مساله اصلی مسکن محرومان برطرف شود و در این مورد چاره‌اندیشی شود.

زمین‌های درتصرف برخی موسسات قم باید به اقدامات فرهنگی اختصاص یابد

آیت الله رئیسی اظهارکرد: اراضی تحت اختیار برخی موسسات فرهنگی قم برای اقدامات فرهنگی اختصاص داده شد اما تاکنون برخی موفق نشدند که هیچ ساخت وسازی را انجام دهند.

وی ادامه داد: اگر برای این زمین‌ها کاربرد فرهنگی درنظر گرفته شده باشد باید برای امور فرهنگی اختصاص داده شود و این درست نیست که زمانی زیادی گذشته اما اقدامی انجام نشده و باید برای توسعه کار فرهنگی و علمی دیگر استفاده شود.

وی تصریح کرد: معطل گذاشتن یک امکان علمی و فرهنگی کار درستی نیست و باید دولت و استان پیگیر شوند و توسعه فرهنگی قم محقق شود.

وحدت در راس نظام حاکم است

رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز در همه بخش‌ها در دولت، نیروهای مسلح، رهبری، مراجع عظام تقلید وحدت و انسجام حاکم است و در میان مسئولان قم نیز وحدت و انسجام وجود دارد که این امر زمینه توسعه یافتگی در قم را فراهم می کند و وحدت مرز موفقیت است.

وی گفت: مقام معظم رهبری به همه دستگاه‌ها و نیروهای انقلاب توصیه دارند که از اختلاف پرهیز کنند زیرا اختلاف همه را از هم دور می‌کند و هرجا اختلاف باشد امکان‌ها و ظرفیت‌ها که باید خرج توسعه شهر شود صرف پرداختن به اختلاف می‌شود.

وی تاکید کرد: باید تلاش شود که به این رهنمون رهبر حکیم انقلاب جامع عمل پوشانده شود زیرا رمز توسعه یافتگی شهرها و کشور این است که نیروی افراد خرج توسعه و سازندگی شود.

آیت الله رئیسی افزود: پس از وحدت، رمز موفقیت کشور در گرو پیگیری برنامه هاست و باید اقدامات ما به صورت اجرایی و موثر در زندگی مردم باشد و تحقق این مهم را از مدیران خواستارم زیرا مردم انتظار دارند.

تاخیر در اجرای پروژه‌ها مسبب تخریب کشور است

وی گفت: پروژه‌های نیمه کاره باید انجام شود و از یک دولت به دولت بعدی و از این مدیر به مدیر انتقال پیدا نکند زیرا به این صورت به کشور خسارت وارد می‌شود.

وی با اشاره به سیل اخیر سیستان و بلوچستان، بیان کرد: به اذعان کارشناسان و متخصصان اگر ما سد کویر را در آن منطقه افتتاح نکرده بودیم خسارات بسیار سنگین مادی و معنوی را متحمل می‌شدیم.

رئیس جمهوری با تاکید براینکه شرایط کشور برای کار بسیار خوب است، گفت: دشمن می‌خواهد ما را ناامید کند لذا اهل قلم باید اقدامات مثبت را بنویسند و من و مدیران با کارهای‌‌مان امید را در دل مردم زنده کنیم.

وی عنوان کرد: مدیران باید مشکلات را احصا، مطالعه و بررسی کنند؛ مشکلات به هر دلیلی پیش آمده و ما وظیفه حل مساله را داریم.

وی ادامه داد: مونوریل خوب یا بد در قم انجام شده است و باید این مساله را حل کنیم همانطور که بخش زیادی از مسکن از دولت قبل مانده بود و دراین دولت به اتمام رسید.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: وظیفه ما امروز این است که بارها را از روی زمین برداریم و تکلیف مردم را روشن کنیم؛ توقع نداشته باشیم که راه هموار باشد تا ما کار کنیم همانگونه که فرزندان ما در دوران دفاع مقدس با وجود مشکلات انقلاب را به پیروزی رساندند.

حل مساله در دستور کار مدیران قرار گیرد

وی با تصریح براینکه مدیران باید مساله را حل کنند، گفت: حل مساله در دستور کار مدیران قرار گیرد و برنامه‌ها را دنبال کنند؛ اگر مدیری تمام تلاش را انجام داد و به هر دلیلی کار انجام نشد با صداقت دلایل را بیان کند.

مشکل فاضلاب قم برطرف شود

وی گفت: وزیر نیرو، استاندار قم و مسئولان مربوطه پیگیر شوند تا مشکل فاضلاب قم برطرف شود؛ اگر امکان دارد در بودجه ۱۴۰۴ قرار بکیرد و یا از ظرفیت‌های استان استفاده شود.

مدیران ثروت‌آفرینی کنند

رئیس دولت کشورمان با بیان اینکه مدیران وظیفه دارند که ثروت‌آفرینی و تولید ثروت کنند، گفت: از منابع کشور مانند معادن، دانشگاه‌ها، پارک‌های علم وفناوری و مراکز دانش بنیان باید ثروت‌آفرینی داشت اما تولید ثروت مدیران از راه فشار به مردم نباشد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال ابتدای دولت پنج هزار و امروز ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان داریم که فقط محصولات صادراتی آنان دو میلیارد دلار بوده است.

طرح جامعی برای مشکل دریاچه نمک قم ارائه شود

وی بیان کرد: مساله تولید ریزگردها در دریاچه نمک باید برطرف شود که بعدها آثار زیست محیطی آن برای کشور مشکل ساز نشود لذا استاندار طرح مشخصی حداکثر تا یک ماه آینده ارائه دهد تا برای آن بودجه مشخص شود.

اتباع قم به سرعت ساماندهی شوند

آیت الله رئیسی درمورد حضور اتباع در قم نیز اظهارداشت: حضور و تحصیل اتباع در قم به دلیل حوزه علمیه مغتنم است اما عموم اتباع باید با یک ساز وکار مناسب ساماندهی شوند و تحصیل، ازدواج، اشتغال و نقل وانتقال آنان با نظارت‌های دقیق انجام شود این امر به معنای منع حضور نیست اما نمی‌شود این حضور بدون ساز وکار باشد و این امر باید نظام‌مند شود

مشکل حل نشدنی در کشور نداریم

وی با بیان اینکه مشکل حل نشدنی در کشور نداریم، گفت: طبق منویات رهبری نمی‌شود، امکان ندارد و بودجه نداریم مانع کار نیست زیرا اعتبار، برنامه و کارشناس مهم است اما از همه مهمتر مدیریت است و بدون مدیریت درست، کارها به درستی انجام نمی‌شود.

وی تاکید کرد: مدیر نقش اساسی در پیشبرد امور دارد و نقش مدیریت مهمترین نقش است و امروز مدیرانی داریم که اتفاقات متحولانه را انجام دهند.

افزایش بهروری مدنظر مدیران قرار گیرد

رئیس جمهوری تصریح کرد: افزایش بهروری مدنظر رهبری از نکات مهم و کلیدی است و باید همه یک بازنگری و بررسی داشته باشیم تا از همه ظرفیت‌ها به درستی استفاده شود

وی در پایان گفت: از استقبال مردم قم کمال تشکر را دارم و میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها را به همه به ویژه مردم قم تبریک می‌گویم.

***

به مساله فاضلاب قم رسیدگی شود

گفتنی است ابتدای این جلسه حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری اظهارداشت: از مصوبات قاطع رئیس جمهوری درمورد به سرانجام رساندن مترو و مونوریل تشکر می کنم، اما مساله فاضلاب قم در ۳۷ نقطه قم نیاز اساسی مردم است و باید برای اجرای آن تسهیلات پرداخت شود و یا اینکه از محل فروش انشعاب این اقدام انجام شود.

این نماینده مردم قم در خانه ملت همچنین گفت: دارندگان مسکن ملی هر سه ماه برای مسکن ملی باید ۴۰ میلیون تومان پرداخت کنند اما برخی این هزینه را ندارند و با این نرخ تورم قشر محروم نمی‌توانند امید به خانه‌دار شدن داشته باشند.

وی اظهارداشت: مسائل فرهنگی قم هم بسیار مهم است اما به دلیل کمبود وقت بیان نمی کنم.

در میزان پرداخت مالیات مردم قم تجدید نظر شود

احمد امیرآبادی نیز درادامه اظهارداشت: قم سومین استان دریافت کننده و دومین استان پرداخت کننده مالیات در کشور است و برای قم شاخص های جدیدی برای دریافت مالیات از مردم تعریف شده است که باید تجدید نظر شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مشکل ریزگردهای دریاچه نمک بیش از۲۵ درصد مردم کشور را درگیر خواهد کرد که بایستی توسط وزارت نیرو مورد توجه قرار گیرد اما سال هاست که ما پیگیری می‌کنیم اما فایده‌ای نداشته است و امیدوار هستیم در این سفر اعتباری برای آن اختصاص یابد.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا