اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهمقمگزارش تصویریگزارش تصویری قمگزارش تولیدیگزارش تولیدی قم

قم قیام کرد/ بدرقه تاریخی قمی‌ها از شهدای خدمت+هفت گزارش تصویری

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان ؛ شهر مقدس قم تنها پس از ۱۰ روز میزبانی از رئیس جمهور مردمی و محبوب آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دومین سفر استانی، این بار میزبان همان مرد اما در قامت شهیدجمهور شد.

سومین سفر رئیس جمهور به میزبانی مردم قم/ سفری تلخ

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ استان قم در تاریخ ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت‌ ماه سال جاری در قالب سفرهای استانی، میزبان آیت الله رئیسی بود.

هفت صبح دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ با اعلام خبر رسمی شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه (در پی سانحه بالگرد در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» در استان آذربایجان شرقی)، پیکر آنان به تبریز و سپس به قم منتقل شد.

سنگ تمام قمی‌ها در استقبال از شهیدان خدمت

عصر امروز تنها پس از ۱۰ روز از آن سفر، مردم قم میزبان مردی خستگی ناپذیر و دلسوز در قامت شهیدجمهور شدند و با حضور گسترده برای استقبال از وی سنگ تمام گذاشتند.

خبرنگار آستان بهارستان با این گزارش نوشتاری و در قالب هفت گزارش تصویری مشتمل بر ۱۲۰ تصویر که از ساعت ۱۵ بعد از ظهر تا ۲۴ بامداد ثبت شده، این حضور حماسی را برای مخاطبان خود به نمایش درآورده است که البته تصاویر با یک پنجم کیفیت بارگذاری شده است.

طول بلوار پیامبر اعظم(ص) قم از حرم مطهر حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران هفت کیلومتر و عرض آن نیز بیش از ۸۰ متر است که در مراسم تشییع امروز سراسر این بلوار، مملو از جمعیت به‌هم فشرده بود.

هزاران نفر از استان‌های دیگر و همچنین صدها نفر از شیعیان کشورهای مختلف جهان که مقیم قم بودند نیز در این مراسم حضور داشتند و به اذعان مردم و مسئولان این تشییع در تاریخ قم بی‌سابقه بوده است.

باران هم مانع حضور پرشور مردم مومن، ولایی و همیشه در صحنه قم نشد و عده‌ای با چتر و برخی بچه به بغل و عده‌ای با عصا و ویلچر آمده بودند.

قم به احترام شهدای خدمت ایستاد

در خبرها آمده بود که مراسم تشییع پیکر شهدا از ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه روز سه شنبه یکم خردادماه ۱۴۰۳ از عمود ۱۸ به سمت مسجد جمکران انجام می‌شود اما برخی از مردم پس از اقامه نماز ظهر در حرم کریمه اهل بیت علیهم السلام و امامزاده شاه احمد بن قاسم واقع در ابتدای بلوار پیامبر اعظم(ص) به انتظار نشسته بودند.

بسیاری رخت عزای مشکی بر تن کرده بودند و تصاویر و دست نوشته‌های مختلف بر دست داشتند و در برخی پوسترها عکس شهید رئیسی در کنار شهید رجایی قرار داده شده بود.

دسته‌های عزاداری بانوان، آقایان، خادمان حرم و شیعیان سایر کشورها چند لحظه یک بار جمعیت را می‌شکافتند و به سمت مسجد جمکران حرکت می‌کردند.

بنرهایی از سوی شهرداری، بنیاد شهید، هیئت‌ها، ارگان‌ها، اصناف و مردم در طول مسیر نصب شده بود.

صدای مداحی، روضه‌خوانی، سینه‌زنی و گریه در هر گوشه به گوش می‌رسید.

شعارهای مردم در از دست دادن رئیس جمهور

شعارهای «برای دفن شهدا مهدی بیا مهدی بیا»، «ای رهبر آزاده آماده ایم آماده»، «مرگ بر ضد ولایت فقیه»، «مرگ بر اسرائیل»، «عزا عزاست امروز روز عزاست امروز مهدی صاحب زمان صاحب عزاست امروز»، «خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست»، «حسین حسین شعار ماست شهادت افتخار ماست»، «رئیسی قهرمان مرد میان میدان شهادتت مبارک» و … از هر سو به گوش می‌رسید.

این مراسم میلیونی، سرشار از صحنه‌های حماسه و وفاداری مردم نسبت به تلاش رئیس جمهور و همراهان بود؛ برخی وقتی مشاهده کردند که رئیس جمهور در راه خدمت به مردم جان خود را از دست داد بیشتر قدر وی را دانستند و بدرقه باشکوه و تماشایی را رقم زدند.

دست نوشته‌‌ها در آخرین سفر رییس‌جمهور شهید و همراهان

مردم در آخرین سفر آیت‌الله رئیسی هشتمین رئیس جمهور انقلاب اسلامی، با همراه داشتن دست نوشته‌هایی پیام وفاداری و قدردانی خود نسبت به تلاش‌های وی را ابراز کردند.

«الان معنای انتخاب اصلح را بهتر می فهمم» «انقلاب یعنی برای خدمت شهید شدن» « هذا یَوْمٌ فَرِحَتْ بِهِ آلُ زِیادٍ وَ آلُ مَرْوانَ بِقَتْلِهِمُ الْحُسَیْنَ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِ » «سلام بر ابراهیم ثُمَّ نُنَجِّی رُسُلَنَا وَٱلَّذِینَ ءَامَنُواْۚ کَذَٰلِکَ حَقًّا عَلَیۡنَا نُنجِ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ» «ما تشنگان خدمتیم نه شیفتگان قدرت» «به حاصل این رای‌ام افتخار می کنم» «افتخار می‌کنم که به یک شهید رای دادم» «اتمام ماموریت خادم الرضا در شب ولادت امام رضا» «ای خادم الرضا حلال‌مان کن ای شهید خدمت» «امام علی فرمودند: به خدا سوگند، اگر امیدی به شهادت در راه خدا نداشتم، پای در رکاب کرده از میان شما می‌رفتم»

«خداحافظ عزیز ملت» «خادم الرضا در آغوش امام رضا» «سرنوشت مقلدان رئیسی چیزی جز شهادت نیست» «لای لای ای جاده لرین یورقونی ای خسته جوانلار» «شاگرد بهشتی به بهشتی پیوست» «امام خامنه‌ای: رئیسی غزیز خستگی نمی‌شناخت» «خداحافظ شهادت حین خدمت خدمت؛ نه پشت میز» «شهادت؛ اجر خدمت» «انا لله و انا الیه راجعون» «تسلیت رهبرم» «خداحافظ سید محرومان» «خوردند و بردند: غم مردم و سعادت شهادت را» «خادم الرضا خداحافظ» «رئیسی دوستت دارم» «رئیس جمهور محبوب من به شهر قم خوش آمدی» «خداحافظ ای مرد خستگی ناپذیر»، «شهادت هنر مردان خداست» «ایران حرم است»

این ها گوشه‌ای از جملات در دل مانده مردم بود که امروز نوشته و با خود به این مراسم آورده بودند دراین مراسم پوسترهای تکراری و سازمانی خیلی کم بود و همه با حرف دل‌شان آمده بودند.

برخی پوستر کتاب «تلاویو سقوط کرد» مورد توجه رهبر انقلاب در نمایشگاه اخیر کتاب تهران را بر دست گرفته بودند.

عده از دختران اهل کشور مالزی نوشته بودند «یک بار دیگر علی تنها شد» «خداحافظ آقا سید ابراهیم جدی جدی شهید شدی حالا کمی استراحت کن» «خداحافظ» «شهید رئیسی خستگی نمی‌شناخت» «شهید رئیسی فقط مال ایران نیست مال تمام آزادگان جهان است»

مردم قم چشم انتظار سید شهیدان خدمت

مجاوران اخت الرضا(س) گردهم آمده و چشم انتظار خادم الرضا(ع) بودند؛ همه نگاه‌ها به سمت حرم حضرت معصومه(س) دوخته شده بود تا خودروی حامل پیکر شهدا به دیدگان نمایان شود.

بسیاری با بغض های در گلو و چشمان اشک بار با در دست داشتن تصاویر شهدای خدمت و دسته‌های گل در انتظار بودند تا برای آخرین بار از رئیس جمهور انقلابی خود استقبال کنند.

عده‌ای بر بلندی‌ها رفته بودند که زودتر خبر آمدن را به مردم چشم انتظار بدهند؛ هر لحظه بر خیل عظیم مردم افزوده می‌شد و در میان اندوه مردم داغدار، این همه همدلی صحنه‌های زیبایی را خلق کرده بود.

حدود ساعت ۱۶:۵۰ دقیقه پیکرهای مطهر به قم و حدود ساعت ۱۷ به مدرسه فیضیه و حرم اخت الرضا(ع) رسید و آخرین زیارت آیت الله رئیسی و شهدای راه خدمت در حرم بانوی کرامت انجام شد.

خادمان حرم، پیکرها را به ضریح حضرت معصومه(س) متبرک کردند و طواف دادند و پیکرها حدود ساعت ۱۸ راهی بلوار پیامبر اعظم شد.

قیام مردم قم در استقبال از پیکر شهیدان خدمت

خودروی حامل پیکرهای مطهر شهدا که ماکتی از ضریح امام هشتم(ع) در جلوی آن نصب شده بود به سختی توانست میان سیل مردم به مسیر اصلی بلوار راه یابد و راه خود را ادامه دهد.

عده‌ای مردم را به عقب هدایت می‌کردند که به کسی آسیب وارد نشود؛ خودروی حامل پیکرها به هر جا که می‌رسید مردم با سر دادن فریاد «یا حسین» بر سر و سینه می‌زدند و صدای گریه محوطه را فرا می‌گرفت.

مردم شال و چفیه خود را به سوی ماموران می‌انداختند و آن‌ها هم به تابوت‌ها متبرک می‌کردند و به آنان برمی‌گرداندند.

جوانان انقلابی و هیئتی درحالی که در پشت تریلی حامل پیکرهای مطهر می‌دویدند شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر می‌دادند.

قم به احترام شهدای خدمت ایستاد

مردم قم وداعی جانسوز با پیکر شهیدان آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، آیت‌الله آل هاشم امام جمعه محبوب تبریز که در انتخابات اخیر مجلس خبرگان رکورد آرای سه دوره انتخابات این شهر را شکسته بود، دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور، بهروز قدیمی مهندس پرواز، سید طاهر مصطفوی و محسن دریانوش دو خلبان کشورمان در آخرین سفر به این استان داشتند.

بیشتر تصاویر در دست مردم از لبخند و از تصویر قرآن به دست گرفتن رئیس جمهور در سازمان ملل و حضور وی در میان مناطق محروم و خادمی امام رضا بود؛ گویا این تصاویر بیشتر به دل مردم نشسته است.

برخی مردم سربند «یا حسین» بر پیشانی بسته بودند؛ تصاویر رئیس جمهور و همراهان و پرچم‌های ایران، غزه، عراق و سایر گروه‌های مقاومت و پرچم‌های منقش به «یالثارات الحسین» نیز در جای جای مسیر تشییع به چشم می‌خورد.

بلوار پیامبر اعظم(ص) قم دلگیرترین غروب را پشت سر گذاشت و مردم با کوله‌باری از غم این مسیر را طی می‌کردند.

مردم قم سال ۸۹ هم برای تشییع سردار شهید قاسم سلیمانی و فرماندهان جبهه مقاومت در همین بلوار گردهم آمده بودند اما آن زمان این نظم را نداشت.

حضور کودکان و نوجوانان در تشییع شهیدجمهور

حضور پررنگ کودکان و نوجوانان در تشییع شهید جمهور و همراهان ایشان جلوه های زیبایی را پدید آورده بود.

برخی از آنان بدون خانواده و با دوستان یا تنهایی در این مراسم شرکت کرده بودند و تصاویر و دست نوشته هایی را به اقتضای سن خود به همراه آورده بودند.

وداع بی نظیر مردم قم با شهیدِجمهور

با اینکه این مراسم از قبل مشخص نبود اما با نظم و تدبیر خوبی برگزار شد و در طول بلوار پیامبر اعظم(ص) نیروهای امنیتی، انتظامی، اورژانس، ‌هلال احمر و آتش‌نشانی به وفور مستقر بودند.

اتوبوس برای حمل ونقل این جمعیت به تعداد زیاد مهیا بود و موکب‌هایی برای پذیرایی با آب و شربت از مردمی که ساعت‌ها تجمع و پیاده‌روی کرده بودند از سوی گروه‌های جهادی و مردمی و حتی شیعیان عراق و پاکستان و برخی از ارگان‌ها برپا شده بود.

چند گروه هم در مسیر ایستگاه واکس صلواتی راه انداخته بودند.

ساعت ۱۹:۴۰ دقیقه خودروی حامل پیکر شهدای خدمت به مسجد جمکران رسید و حدود ساعت ۲۰:۴۰ دقیقه این کاروان قم را به سمت تهران ترک کرد اما مردم تا ۱۲ شب در مسجد جمکران ماندند و به قرائت دعای توسل و عزاداری پرداختند.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا