اخبار تولیدی و پوششی مجلساخبار مهمکمیسیون حقوقیگزارش تولیدی

به گزارش آستان بهارستان؛ وزیر جهاد پاسخگوی خسارت به کشاورزان باشد/وزیر جهاد مسئول فساد هزاران تن میوه است

فاطمه سادات محمدی

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در مورد فساد هزاران تن سیب و پرتقال اظهارداشت: وزیر جهاد کشاورزی مقصر است زیرا اگر توانایی ندارد یا نمی تواند از پس رئیس جمهور بربیاید و یا نمی تواند از حق کشاورز و دامدار دفاع کند باید برود.

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران دیروز اعلام کرد تاریخ مصرف ۳۰ هزار تن پرتقال تا پایان فروردین بوده و با گرم شدن هوا از بین رفته و هزاران تن سیب درختی در انبارها مانده و در آستانه خراب شدن است.

به منظور اطلاع از دلایل این موضوع به سراغ حسینعلی حاجی دلیگانی عضو حقوقی و قضایی و منتخب مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی رفتیم؛ مشروح گفت وگوی ما با وی در ادامه می آید:

  • دلیل نابسامانی های بخش کشاورزی که هر چند وقت یکبار با کمبود یا گرانی یا توزیع نامناسب و یا فساد مواد غذایی مواجه می شویم چیست؟

وزیر جهاد کشاورزی شخص بسیار خوبی است اما توانایی مدیریت وزارتخانه به این مهمی را ندارد و از نظر دفاع از حق و حقوق زیرمجموعه خود ظرفیت های لازم را ندارد مجلس باید اعتمادش را از وی پس بگیرد زیرا کمبود مرغ نشان داد که درآن مقطعی تدابیر و اقدام به موقع انجام نشده است.

در حوزه گندم هم امسال به دلیل عملکرد دولت و وزیر جهاد کشاورزی و خشکسالی که در پیش داریم و به تبع آن کاهش علوفه ممکن است جو و گندم هم برای مصرف دام استفاده شود اما گندم به اندازه کافی تولید نشده و وزیر جهاد دراین مورد هم بایح-۰قپ۱ًٍُاج۹۸ج۷د پاسخگو باشد.

هم اکنون نیز باغداران ما میوه هایی تولید کردند اما افزایش هزینه های حمل و نقل و نبود صادرات و توزیع مناسب مشکلاتی را برای باغداران بوجود آورده است.

  • وزیر به مجلس آمد و گفت توزیع برعهده من نیست؛‌ چه کسی مقصر فساد هزاران تن میوه است؟

وزیر جهاد کشاورزی مقصر است زیرا اگر توانایی ندارد یا نمی تواند از پس رئیس جمهور بربیاید و یا نمی تواند از حق کشاورز و دامدار دفاع کند باید برود و خوشان نباید راضی به ماندن باشند.

ایشان باید بایستد و چانه زنی کند تا حق وزارتخانه خودش و کسانی که زیرمجموعه آن هستند را بگیرد؛ این جواب قانع کننده ای نیست که بگوید بر عهده من نیست.

  • در سال حمایت از تولید این حمایت از تولید بود؟

بخش کشاورزی نیازمند توجه بیشتری است تا بتواند موانع را برطرف و تعادل بخشی بین نوع نیاز جامعه و تولید برقرار کند عمده این مشکلات برطرف شدنی است اما مدیریت کافی در وزارت جهاد کشاورزی وجود ندارد.

  • مسئول پرداخت خسارت به کشاورز کیست؟

مسئول و در راس نابسامانی های بخش کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی است؛ وی باید پاسخگو باشد که چرا تدبیر و توزیع مناسبی نشده است.

  • این نابسامانی مختص این دولت و این وزیر نیست؛ چندین سال است تولید و توزیع مناسبی در کشور وجود ندارد

مجلس با تصویب قانونی میزان واردات و صادرات محصولات کشاورزی ، نیاز بازار داخلی، تامین امنیت غذایی کشور و هماهنگی بین تولید و توزیع را مشخص و این مسئولیت ها را بر عهده وزارت جهاد کشاورزی گذاشت و مقرر شد وزارت صمت دخالتی نکند اما قانون کامل اجرا نشد و سال گذشته با دخالت بیجای رئیس جمهور این قانون تعطیل شد.

  • راهکار چیست؟

مجلس باید وزیر جهاد کشاورزی را سر خط بیاورد تا دراین باقی مانده عمر دولت به وظایف خودش عمل کند و درحال حاضر بهترین راه این است که نماینده های کمیسیون کشاورزی مجلس بیش از گذشته پای کار بیایند و با پیگیری و برگزاری جلسات بیشتر برای مهار وضعیت پیش رو قدمی بردارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا