اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهمکمیسیون فناوری

هوش مصنوعی و ابعاد فناورانه، اجتماعی و چالش‌های اخلاقی در عصر جدید

آستان بهارستان ؛ دکتر محمدرضا قاسمی دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه در دوره ای که برای آشنایی طلاب اهل کشور پاکستان در قم برگزار شد به هوش مصنوعی و ابعاد فناورانه، اجتماعی و چالش‌های اخلاقی در عصر جدید پرداخت.

وی در این دوره اظهار داشت که این فناوری دارای ابعاد گوناگونی است و در واقع تکنولوژی‌ای است که به نحوی قابلیت تفکر دارد. وی افزود که این قابلیت تفکر با آنچه که ما به‌عنوان تفکر انسانی می‌شناسیم، تا حد زیادی تفاوت دارد، اما سعی دارد تا از آن تقلید کند.

این کارشناس هوش مصنوعی تأکید کرد که اساس هوش مصنوعی این است که هوش انسان و طریق کار آن به‌گونه‌ای تعریف شود که یک ماشین بتواند آن را به راحتی اجرا کند و وظایفی که بر آن محول می‌شود را به درستی انجام دهد. وی همچنین اشاره کرد که در نگاه اول، آنچه که از هوش مصنوعی نظر هر بیننده را جلب می‌کند، ابعاد فناورانۀ آن است.

به گفته وی، این پدیده منحصر به ابعاد فناورانه نیست و دارای ابعاد بنیادین و پیامدهای اجتماعی است. وی خاطرنشان کرد که با توجه به بنیان‌های انسانی هوش مصنوعی و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی آن، تربیت نیروهای کارآمد در جهت مواجهه فعال با این پدیده ضرورت دارد.

دکتر قاسمی همچنین به اقدامات نهادهای زیرمجموعه سازمان ملل، از جمله یونسکو و ITU اشاره کرد و گفت که این نهادها اقداماتی را در حوزه هوش مصنوعی آغاز کرده‌اند. وی افزود که سازمان ITU در سال ۲۰۱۹ میلادی کارگروه‌های تخصصی بررسی فناوری هوش مصنوعی را تشکیل داده و یونسکو نیز پیش‌نویس سند اولیه اخلاق در حوزه هوش مصنوعی را برای بررسی به نمایندگی‌های خود ارسال کرده است.

وی ادامه داد که با پیشرفت فناوری هوش مصنوعی و توسعه سامانه‌های خودمختار، بشر به مرور بخش بیشتری از اختیارات خود را به ماشین‌های هوشمند واگذار خواهد کرد و این موضوع می‌تواند زندگی بشر را با مخاطراتی مواجه کند. به گفته وی، در توسعه کاربردهای هوش مصنوعی باید به جنبه‌های انسانی و اخلاقی آن توجه ویژه‌ای داشت.

دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه در پایان به مجمع جهانی اقتصاد اشاره کرد و گفت که این نهاد نیز موضوع هوش مصنوعی را در دستور کار خود قرار داده و هوش مصنوعی را موتور نرم‌افزاری انقلاب صنعتی چهارم می‌داند که بر همه جنبه‌های زندگی بشری تأثیر خواهد گذاشت. وی افزود که این مجمع چارچوب پیشنهادی برای تدوین سند راهبرد ملی هوش مصنوعی را برای ملاحظه کشورها تدوین و منتشر کرده است.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا