اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

در گفت وگو با خبرنگارما مطرح شد: «بهاران» ۶۰ درصد مرغ استان قم را تامین می‌کند

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان؛ مدیرعامل شرکت کشتارگاه صنعتی طیور بهاران قم در گفت وگو با خبرنگار آستان بهارستان اظهارداشت: «شرکت متحد زرین با برند «بهاران»، ۶۰ درصد مرغ استان قم را تأمین می‌کند.»

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ مهندس محمدرضا رجبی گفت: «شرکت متحد زرین ۳۰ سال است که در صنعت مرغ کشور با برند «بهاران» فعال است و مالکیت این شرکت مربوط به تولید کنندگان استان (مرغداران) می‌باشد که مرغ تولیدی سهام داران در کشتارگاه بهاران کشتار می‌شود.»

وی ادامه داد: «این شرکت روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ ماشین کشتار دارد و همچنین دارای سه فروشگاه در سطح شهر با عنوان «پروتئین بهاران» می‌باشد تا مردم بتوانند به صورت مستقیم خرید خود را انجام دهند.»

وی همچنین بیان کرد: «در کشتارگاه طیور بهاران علاوه بر مرغ، بوقلمون، بلدرچین و سایر ماکیان نیز کشتار می‌شود. این کشتارگاه دارای سردخانه‌ای به ظرفیت ۱۰ هزار تن و خط کشتار اتومات است.»

مدیرعامل شرکت بهاران افزود: «ساخت سالن جدید کشتار با ظرفیت هشت هزار قطعه در ساعت با تکنولوژی روز در حال ساخت است که طبق پیش‌بینی، در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.»

وی اشاره کرد: «در شرکت متحد زرین، ۱۲۰ نفر به صورت مستقیم و ۳۰۰ نفر از قبیل رانندگان حمل مرغ زنده و رانندگان توزیع مرغ کشته به صورت غیرمستقیم شاغل هستند.»

وی گفت: ۲۵ درصد از شاغلین در این شرکت مدرک تحصیلی بالاتر از کارشناسی دارند و سه نفر دکتر دامپزشک به صورت ۲۴ ساعته در کشتارگاه مستقر بوده و بر فعالیت کشتارگاه و سردخانه نظارت دارند.»

مهندس رجبی گفت: «بهاران در حال حاضر تنها کشتارگاه فعال در زمینه طیور در سطح استان است که تلاش دارد با تمام توان و امکانات در اختیار، امنیت غذایی استان را تأمین کند و با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های مربوطه از قبیل جهاد کشاورزی، اداره کل دامپزشکی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و همچنین سازمان تعزیرات حکومتی نسبت به تأمین مرغ گرم با قیمت تنظیم بازار فعالیت می‌نماید.»

وی با اشاره به این‌که کشتارگاه بهاران به‌عنوان سردخانه مرکزی کشور محسوب می‌شود، اضافه کرد: «مرغ بسته‌بندی شده برای صادرات به استان‌ها و کشورهای مختلف نیز در سردخانه‌های این کشتارگاه نگهداری می‌شود.»

نظارت دقیق بر تمام مراحل کشتار در کشتارگاه بهاران

مسئول فنی و بهداشتی کشتارگاه بهاران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار آستان بهارستان اظهارداشت: این کشتارگاه دارای سه مرحله بازرسی «پیش از کشتار، حین کشتار و پس از کشتار» است.

دکتر سید جمال علوی‌نیا افزود: پیش از بارگیری هر محموله به مقصد کشتارگاه، مسئول فنی و بهداشتی مرغداری که دکتر دامپزشک است، گله را بررسی کرده و در صورت تایید،‌ گواهی سلامت و درنهایت مجوز لازم را در سامانه یکپارچه قرنطینه دامپزشکی صادر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد که کادر نظارت دامپزشکی مستقر در کشتارگاه صحت مجوزهای صادر شده را چک می‌کنند و اجازه ورود طیور به کشتارگاه داده می‌شود و در زمان تخلیه مرغ‌ها، وضعیت مرغ‌ها و تلفات احتمالی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی همچنین به نظارت بر مراحل کشتار اشاره کرد و گفت: تمامی مراحل، از جمله ورود، کشتار، شوک و ذبح شرعی، بسته‌بندی و …  تحت نظارت کامل انجام می‌شود.

مسئول فنی و بهداشتی کشتارگاه بهاران افزود: پس از کشتار و طی کردن مسیر خونگیری، طیور وارد آب داغ می‌شوند و سپس مراحل پرکنی و تخلیه اندرونی انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: در مرحله ورود طیور به آب داغ، کیفیت لاشه تابعی از سرعت خط و دمای آب می‌باشد و بسیار مهم است که در عین حال که منجر به پرکنی مناسب می‌شود،  لاشه‌ها پخته نشوند چراکه پخته شدن در حد ۲میلمتر منجر به حذف کامل لاشه می‌شود.

وی به مرحله خنک‌سازی و بسته‌بندی نیز اشاره کرد و گفت: پس از تخلیه اندرونه، طیور به چیلرهای آبی منتقل می‌شوند و شستشو و خنک‌سازی در مخلوط آب و یخ حداکثر ۴ درجه سانتیگراد صورت می‌گیرد. دکتر علوی‌نیا تأکید کرد: در ادامه، طیور به اتاق سرد منتقل می‌شوند تا آب اضافی آن‌ها حذف شود و مرحله دوم خنک‌سازی انجام گیرد؛ بسته‌بندی نهایی نیز پس از این مراحل انجام می‌شود.

وی با تاکید براینکه در همه مراحل نظارت ویژه انجام می‌شود، گفت: طبق ضوابط ابلاغی اگر تنها دو میلیمتر پختگی انجام شود یا ذبح به صورت شرعی انجام نشده باشد یا وزن مرغ کمتر از ۸۰۰ گرم باشد یا به هر دلیلی لاشه تب‌دار و دچار سپتی‌سمی‌ و … باشد، مرغ‌ها معدوم خواهند شد.

وی گفت: مرغ‌ها در مرحله پایانی بر حسب نوع مصرف به‌صورت محصولات تازه و منجمد بسته‌بندی می‌شوند و به ترتیب به سردخانه نگهداری محصولات تازه با دمای صفر تا ۴درجه سانتیگراد و تونل انجماد و سپس سردخانه نگهداری محصولات منجمد با دمای بین منفی ۱۸ تا منفی۲۱ منتقل می‌شنود و در نهایت برای عرضه به بازار توسط خودروهای یخچال‌دار حمل می‌شوند که طبق ضوابط برای این محموله‌ها بعد از چک کردن وضعیت بهداشتی و نحوه صحیح بارگیری مجوز ثبت شده در سامانه یکپارچه قرنطینه دامپزشکی صادر می‌شود.

همچنین دکتر علوی‌نیا در پایان بیان کرد: با آغوش باز از نظرات مشتریان بویژه انتقادات استقبال می‌کنیم. گفتنی است این فرآیندها نشان‌دهنده دقت و نظارت دقیق در کشتارگاه بهاران برای حفظ کیفیت و سلامت محصولات گوشتی است.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا