رئیس دانشکده دین و رسانه در گفت وگوی تفصیلی با ما: هنرمندان از هوش مصنوعی به عنوان دستیاری قدرتمند استفاده نمایند

فاطمه سادات محمدی
آستان بهارستان؛ رئیس دانشکده دین و رسانه صدا وسیمای قم در گفتوگو با خبرنگار ما اظهارداشت: هنرمندان از هوش مصنوعی به عنوان دستیاری قدرتمند استفاده نمایند.
دکتر کمال اکبری درخصوص مبحث هنرهای نمایشی و هوش مصنوعی گفت: این فناوری تاثیر جدی بر هنر بهخصوص هنرهای نمایشی برجای میگذارد؛ به گونهای که حتی برخی معتقدند که احتمال دارد که در اثر توسعه هنر هوش مصنوعی، هنرهای نمایشی دچار تغییرات اساسی به لحاظ محتوایی و شکلی شود و هم به بخشی از هنرمندان دیگر نیازی نباشد زیرا بخش زیادی از کارها توسط ماشین انجام خواهد شد.
وی گفت: هوش مصنوعی علاوه بر اینکه شکل و قالب را دچار تغییر میکند و بر آن تاثیر میگذارد میتواند بر محتوادهی گاهی اوقات اثرات خوب و مثبتی را داشته باشد.
وی اظهارداشت: به عنوان مثال حوزه هنرهای نمایشی مانند فیلمهای تلویزیون و سینما همواره در مباحث ماورایی دچار تقلیلگرایی است؛ به این معنا که قاب دوربین وسعت به تصویرکشیدن ابعاد گسترده مانند بهشت یا جهنم یا مباحث ماورایی مانند عالم غیب را ندارد و با بزرگنماییها و انواع اقدامات مانند تدوین باز هم هیچ گاه نتوانسته ابعاد بزرگ را به تصویر بکشد و همواره این بحث است که ماورا منجر به تقلیل گرایی میشود.
اکبری ادامه داد: با کمک هوش مصنوعی بخشی از این نقیصه در آینده برطرف خواهد شد و زمانی که فرد تخیلات ذهن خود و درخواستهای بزرگ را به هوش مصنوعی میسپارد با تصویرگری بخش زیادی از درخواست ما را به نمایش درمیآورد این کمکی به هنرمندان هنرهای نمایشی است که بتواند آنچه در ذهن هنرمند است به خوبی دیده شود.
این فعال فرهنگی و هنری افزود: از سوی دیگر هوش مصنوعی در ساده سازی و تسهیل امور هنرمندان بسیار کمک کننده است؛ به عنوان مثال اگر در فیلمی نیاز به پیاده نظام یا لشکری با چند هزار نفر باشد با چند نیرو و تولید کاراکترها با هوش مصنوعی میتوان این اقدام را بدون صرف هزینه انجام داد لذا هوش مصنوعی حتی در کاهش هزینههایی مثل لوکیشنها، کاراکترها و کاهش نیاز به نیروی انسانی به شدت میتواند کمک کننده باشد.
هوش مصنوعی منجر به تولیدات انبوه و اثرگذار خواهد شد
وی اظهارداشت: کمک گرفتن از هوش مصنوعی منجر به تولیدات انبوه و احتمالا اثرگذاری بیشتر بر مخاطبان خواهد شد و مخاطبان ما وارد فضای جدیدتری میشوند.
وی تصریح کرد: نکته مهم تر شخصی سازی شدن هر کدام از این فیلمها و فیلم نامهها و حوزههای نمایشی است که هر کس به اقتضای ذهنی که دارد از طریق هوش مصنوعی برای خود فیلم مورد نظر را تهیه نماید.
رئیس دانشکده دین و رسانه صدا وسیمای قم گفت: از دیگر جنبههای مثبت این قضیه میتوان از دستیار نویسنده و دستیار فیلم نامه نویس در حوزه ادبیات نمایشی نام برد؛ هوش مصنوعی میتواند برای افراد پژوهشگر دستیار نویسنده خوبی باشد همچنین برای موضوعیابی و تولید ایده میتواند به عنوان نه فقط ایده پرداز، بلکه به عنوان دستیار تولید ایده به هنرمندان کمک کند.
وی عنوان کرد: در تولید آثار هنرهای نمایشی هم میتواند به عنوان زمینه ساز و هم پژوهشگر خوب یا دستیار پژوهش خوب باشد که فیشهایی را در اختیار فرد قرار دهد و مطالب اولیه وی را آماده کند.
وی تاکید کرد: نگاه هنرمند باید به هوش مصنوعی به عنوان دستیاری باشد که در همه این زمینهها میتوان از آن استفاده کرد اما سپردن مدیریت یا محتوا به هوش مصنوعی اشتباهی است که گاهی اوقات ما شاهد هستیم برخی از جمله پژوهشگران در مقالات و نوشتار و جاهای مختلف گرفتار آن شده اند که نشان دهنده این است که هنوز برخی جنس و ماهیت این موضوع را نشناخته اند درصورتی که در استفاده از این موضوع باید به شدت محتاطانه عمل کنند.
اکبری گفت: هوش مصنوعی باید فقط به عنوان دستیاری باید باشد که نکات، کلمات، ایده، تیتر و سرفصل ارائه دهد لذا درپژوهش به عنوان دستیار میتواند به فردی که میخواهد محتوای هنر نمایشی را تهیه کند کمک کند و پژوهشهای اولیه را انجام دهد درعین حال در حوزه تصویرسازی، تصویرگری و خلق نمادها و تصاویری که شاید به حالت عادی هزینههای زیادی را داشته باشد میتواند ترکیب کند و خلق آثار خوبی را داشته باشد.
وی افزود: به عنوان مثال برای خلق تصویر غمگین یا شاد شاید موارد محدودی در ذهن فرد باشد اما هوش مصنوعی میتواند از طریق الگوریتمها با تصاویر و با ترکیبها، تعداد قابل توجهی تصویر به فرد بدهد تا وی بهترین را برگزیند یا بازسازی کند.
وی بیان کرد: این امکانات درحال حاضر برای هنرمندان در دسترس و کمک کار هنرمندان است اما نکته قابل توجه این است که هوش مصنوعی هنوز قدرت لازم را ندارد که قابل اعتماد کامل باشد و در این زمینهها همچنان درحال رشد است البته در آینده تفاوتهای گستردهای پیدا خواهد کرد.
رئیس دانشکده صدا وسیمای قم گفت: هوش مصنوعی در حوزه انیمیشن و انیماتوری میتواند تاثیر جدی را داشته باشد چراکه محیط هوش مصنوعی جای نقاشی، خلق تصاویر و نمادها و ترکیب آنها با هم و در واقع جان دادن به این خطوط و اعداد است و در این حوزه هوش مصنوعی میتواند به شدت تسهیل گر امور باشد.
وی افزود: با تمام ویژگیهای هوش مصنوعی واقعیت امر این است که به هیچ وجه نمیتوان اعتماد کاملی به مطالب دریافتی از هوش مصنوعی داشت زیرا دریافت از آن کاملا مستند، متقن، قابل اعتنا و اتکا نیست و حتی گاهی اوقات ارجاع آن به منابع و کتابها هم درست نیست.
اکبری اظهارداشت: در حال حاضر شاهد هستیم که هوش مصنوعی با توسعهای که دارد کمک بزرگی را به حوزههای مختلف از جمله عرصه هنر خواهد داشت و میتواند در این حوزهها اثرات جدی را برجای بگذارد اما درعین حال مخاطراتی دارد و ممکن است منجر به یک مشکل بزرگی تحت عنوان «فهم تکثری و بدون ضابطه» در بین مخاطبان شود.
وی ادامه داد: این امر به شدت در حوزه معرفتی و بینشی اثرگذار و درعین حال مخاطرهآمیز است که در آینده ما با این شرایط مواجه خواهیم شد و بایستی از امروز برای آن تدبیر داشته باشیم تا مواجهه درست اتفاق بیفتد؛ موضوعی که نه ما باید از آن فرار کنیم و نه بدون ضابطه آن را به کار گیریم.
گفتنی است این مصاحبه برای ستاد راهبری فناوریهای هوشمند حوزههای علمیه تهیه شده است. پایان پیام/۱۱۰