اخبار تولیدی و پوششی مجلساخبار عمومیاخبار مهمانتخابات

نخستین مناظره انتخاباتی و حاشیه ها به گزارش آستان بهارستان/تنوری که بد داغ شد/تبادل اتهام ها و بازی دوسر باخت

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان؛ نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ساعت ۱۷ روز شنبه پس از اعلام اینکه طبق اصل ۶۲ قانون ریاست جمهوری نباید توهین صورت گیرد و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی و پس از قرائت آیه ۹۸ سوره نحل انجام شد.

پیش از مناظره هم علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما در گفت وگو با نامزدها بیان کرد که این مناظره در محضر خداوند و مردم است و شما مومن هستید مراقب باشید اما …

****

سرمایه گذاری بر زمین باید از جاذبه بیفتد

نخستین قرعه به نام آیت الله ابراهیم رئیسی درآمد و وی در مورد رفع موانع تولید گفت و اینکه باید مانع قاچاق شد و مالیات را ساماندهی کرد

وی افزود: سرمایه گذاری برای کارهای غیر مولد مانند سکه و پول و زمین باید از جاذبه بیفتد.

****

کلید بی خاصیت بود

محسن رضایی میرقائد به عنوان دومین نفر در پاسخ به سوال خود که اصلاح فرایند بودجه ریزی کشور و کسری بودجه بود اسکناس هزار تومانی را درآورد و گفت: هشت سال پیش پول را نشان دادم و در برابر کلید بی خاصیت گفتم که به مقدار یارانه و جیب هایتان نگاه کنید امروز پاسخ دهید که چرا مردم باید با زباله گردی و نان قرضی و با مشکلات دیگر دست و پنجه نرم کنند؟

چرا رابطه دولت با اقتصاد و رابطه اقتصاد با مردم تنظیم نشده است؟ و هر جا مشکلی برای دولت پیش آید دست در جیب مردم می کنند؟ بلایی بر سر بودجه آوردند و تا مشکلی پیش آید دست در جیب مردم می کنند با این شرایط می خواهید ارزش پول ملی ثابت بماند؟!

آقای همتی و دوستانشان در مساله کسری بودجه دولت، نرخ سود بانکی را پایین آوردند و ارز ۴۲۰۰ را توزیع و برخی را تامین مالی کردند و مردم را در زمین و آسمان رها کردند؛ این شیوه تنظیم کشور است که با دست در جیب کردن اقتصاد را اراده کنند؟

سوال اینجاست که مگر شیوه زندگی دولت باید از مردم جدا شود؟ چرا باید قطار انقلاب هر روز کوچکتر شود؟

****

وعده های شما توزیع فقر می کند

عبدالناصر همتی به عنوان سومین نامزد باید به سوال ابربدهکاران بانکی چه کسانی هستند و راهکار شما برای اصلاحات ساختاری در این حوزه چیست؟ پاسخ می داد اما اظهارداشت: متاسفم که نمایندگان مهم از جمله زنان در این مناظره حضور ندارید و برخی از مردم در این انتخابات نماینده ندارید و بحق معترض هستید اما اعتراض خود را با قهر نشان ندهید بلکه با رای نشان دهید و با رای خود یک نه بزرگ و تاثیرگذار به تهدید علیه جمهوری اسلامی بگویید.

من خیلی فکر کردم که چه وعده ای بدهم اما اغلب وعده ها که نامزدها می دهند با این وضعیت اقتصادی کشور امکان تحقق ندارد.

من برخلاف این افراد(نامزدهای دیگر) اقتصاددان هستم ایران منابع لازم برای این وعده ها را ندارد و من دوست ندارم برای رای آوردن وعده بدهم.

این وعده ها تولید ثروت نمی کند بلکه توزیع فقر می کند.

برای خروج از این وضعیت به شدت و سرعت باید عمل اقتصادی انجام داد.

من تنها کسی هستم که هم می فهمم چطور می شود عمل کرد و اصلاحاتی باید انجام شود که بقیه دوستان توان ندارند و من توان آن را دارم.

آقای رضایی پاسخ دهند که چگونه با گروگان گرفتن می خواستند عمل کنند؟

وی خطاب به محسن رضایی گفت: شما در مجمع تشخیص مصلحت نظام (اف ای تی اف) را معطل کردید؛ چرا به معلول می پردازید؟ رهبری این قضیه را مجدد به مجمع ارجاع داد زیرا مهمترین اقدام بود اما شما آن را تصویب نکردید.

وی هیچ پاسخی در مورد ابربدهکاران بانکی نداد.

*****

آقای رئیسی شش کلاس درس خوانده

محسن مهرعلیزاده نیز در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای جلوگیری از فرار مالیاتی چیست؟ گفت: برنامه ام را در قالب یک کتاب و سه ضمیمه امروز روی سایتم بارگزاری می کنم و به این مساله می پردازم که امروز ما به هر دلیل با شائبه حذف برخی افراد صالح روبرو هستیم و به راحتی از کنار گفته رهبری که به برخی جفا شد عبور کردند؛ این امر چگونه توجیه می شود آیا حمایت به دلیل از یک فرد خاص صورت گرفته است؟

۵۰ درصد مردم زیر خط فقر و هفت میلیون سرپرست خانوار درآمد ثابت ندارند و نیازمند حمایت هستند

وی خطاب به آقای رییسی گفت: شما شش کلاس سواد دارید و با سواد حوزوی نمی شود کشور را اداره کرد.

وی به تذکر مجری در خصوص پاسخ دادن به سوال توجه نکرد و به سوال مطرح شده جواب نداد و خود سوالی را برای آقای رئیسی مطرح کرد و گفت: من از آقای رئیسی می پرسم که آیا حاضری خانواده خود را در جاده چالوس به فرد متعهد و مومن بسپاری که گواهی نامه رانندگی ندارد؟

(وی تمام متن را از روی ورق می خواند)

****

رئیس بانک مرکزی خود را مسئول ریال بداند نه دلار

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی هم در پاسخ به این سوال که برای تقویت ارزش ملی و تضمین قدرت خرید مردم چه برنامه ای دارید؟ گفت: یک طرف تقویت ارزش ملی و طرف دیگر کنترل تورم است اگر تورم را به عنوان ام المصائب کنترل کنیم می توانیم ارزش ملی را هم حفظ کنیم.

متاسفانه مسئولان مربوطه به جای اینکه مسئول حفاظت از ارزش ملی باشند مسئول حفاظت از پول خارجی شدند و این امر مسئول مشخصی در کشور ندارد و مسئولانی که وظیفه پاسخگویی دارند تقصیر را بر عهده دیگران می اندازند.

ای کاش رئیس بانک مرکزی ما خود را مسئول حفظ ریال به جای دلار بداند

ما در این خصوص بسته ای طراحی کردیم

بخش عمده کسر بودجه به دلیل خلق تورم است که ثروت از سمت مردم پا برهنه به سمت دولت و طبقه مرفه رفته است و کاهش تورم و کنترل قیمت ها در سطح بازار باید انجام شود.

****

اینجا کلاس انشاء نویسی نیست

سوال علیرضا زاکانی این بود که روزانه هزاران میلیارد تومان به حجم نقدینگی کشور افزوده می شود و به سمت بازارهای ارز، طلا، مسکن و خودرو می رود برنامه شما برای رفتن نقدینگی به سمت بخش مولد چیست؟

اما وی پیش از پاسخ به این سوال خطاب به آقای مهرعلیزاده که تمام متن خود را از روی کاغ می خواند گفت: اینجا کلاس انشاء نیست بلکه وقت پاسخ دادن و مستدل صحبت کردن و وقت راست گفتن است.

شما ما را متهم به دروغگویی می کنی غیب می دانی؟ نه داری خلاف می روی

وی خطاب به عبدالناصر همتی هم گفت: سال ۹۸ چرا دروغ گفتی (اف ای تی اف) تاثیری ندارد؟

به ما تهمت زدید به آقای همتی باید جایزه نوبل شیمی دهند پول ملی مملکت را نابود کردید؛ فقر را توزیع کردید؛ بنده صحبت از تولید و جهش تولید می کنم و معتقدم سر مسائل درست باید صحبت کنید اگر بنا به تهمت باشد ما حقایقی می گوییم که اوقات شما و مردم تلخ می شود

وی خطاب به همتی گفت: شما نباید اینجا بودید هر کس قد و قواره خودش باید باشد شما در پیش روی ۸۵ میلیون نفر گفتید پنج نفر رقیب من هستند.

بانک ها بدون نظارت بانک مرکزی خلق پول می کنند و ۱۱ ابربدهکار بانکی ۹۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارند

متصل کردن بانک ها به هم و قرار دادن اطلاعات به نظام مالیاتی را وزیر اقتصاد و آقای همتی باید انجام می دادند که این کار را نکردند.

در میان برنامه باز هم کمیته انتخاباتی صدا و سیما تذکر داد که نامزدها به سوال ها پاسخ دهند و آقای زاکانی گفت که به ما تهمت زدند و من باید پاسخ می دادم.

****

اراده ای برای محرومیت زدایی وجود نداشته

سعید جلیلی هم در پاسخ به اینکه در مورد محرومیت زدایی چه نظر و برنامه ای دارید؟ گفت: یکی از بحث های حضرت امام محرومیت زدایی بود و قبل از ارائه طرح های اقتصادی مهم این است که نگاه و باور و اراده برای حل مشکلات محرومان را داشته باشیم و قائل به محرومیت زدایی باشیم.

در سال های اخیر مردم و محرومین در اولویت نبودند برای انتخابات با هلوکوپتر هم شده رای مردم را می گیریم اما بعد از انتخابات آیا به فکر محرومان هستیم؟ اگر نگاه به محرومان نباشد به یکسری کارهای نمایشی روی می آورید

ما چند طرح اساسی داریم؛ نخست باید حق مردم در عرصه های مختلف بویژه سهم آنان از مصرف انرژی به آنان داده شود طرح وان یا طرح مصرف انرژی را در این خصوص ارائه دادیم.

دوم اینکه طرح سبد غذایی را داریم که در آن دو هزار و ۵۰۰ کیلو کالری غذاهایی به همه برسد

سوم طرح سلامت است که در آن برنامه هایی برای تفریح و سفر با همین امکانات فعلی در جهت تحکیم خانواده ها را داریم.

******************************************

در اینجا دوره نخست مناظره به پایان رسید و به هر یک از نامزدها چهاردقیقه فرصت داده شد تا به نقدها پاسخ دهند.

دو سوم تسهیلات به دست ابربدهکاران بانکی است

همتی باید جایزه نوبل شیمی بگیرد که ارزش پول ملی را نابود کرد

قرعه نخست به نام آقای زاکانی درآمد و وی گفت: مستدل صحبت کنید تا تعرضی به هم صورت نگیرد و سبب آزرده خاطر شدن مردم نشود.

سوال آقای همتی این بود که ابربدهکاران بانکی چه کسانی هستند و دلیل بی انظباطی در بانک های مختلف کشور چیست و مفسده های بانکی از کجا سرچشمه می گیرد؟ من پاسخ می دهم که به دلیل عدم نظارت درست در این خصوص است و سال گذشته از پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هزار و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده شده و دو سوم این تسهیلات به کسانی داده شده که امروز بدهکار بانک ها هستند.

و این حجم بالا عمده متعلق به کسانی است که نقش فعالی در حوزه اقتصاد ندارند و در سفته بازی انجام می دهند و این نظارت انجام نشده

سه هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقیدنگی پول پرقدرتی است که بانک مرکزی به تقاضای دولت چاپ و در بازار عرضه و حواله کرده به دولت آینده یعنی بدهی ها را برای دولت آینده گذاشته است.

وی خطاب به همتی ادامه داد اگر اقتصاد دانی این است، همه ملت ایران از اقتصاد اقتصاددانی تبری می جویند و باید جایزه نوبل شیمی به شما بدهند که ارزش پول ملی را نابود کردید.

همتی باید پاسخگوی سه پارامتر تورمی و پایه پولی باشد

*****

منبع درآمد برای سلطان سازی وجود دارد

همتی دلار را از هشت به ۲۲ هزار تومان رساند

سپس محسن رضایی خطاب به همتی که گفت منابع تامین یارانه وجود ندارد، گفت: شما منبع برای سلطان سازی در فولاد و شکر و روغن دارید و رانت خوراها را با ارز ۴۲۰۰ تامین مالی کردید اما برای مستضعفین و محرومین منبع درآمد ندارید؟

قیمت واقعی یارانه ۴۵ هزار تومانی امروز بر حسب تورم ۴۵۰ هزار تومان است اینکه می گویید منابع آن را ندارید جای تاسف دارد.

وی با نشان دادن نمودار عملکرد آقای همتی در بانک مرکزی از زمان مسئولیت وی تاکنون، گفت: در این مدت نرخ دلار از هشت هزار تومان به ۲۱ هزار تومان رسیده است؛ ایشان اقتصاددان است؟ چطور نتوانسته تشخیص دهد؟ این چه وضعیتی است؟

وی سیاست بسیار غلط و فاجعه باری را بوجود آورده و اگر نتوان جلوی آن را گرفت خطر فوق تورمی کشور را تهدید می کند.

من سربازم و گفتم اگر آمریکا به ایران حمله کند ما آنان را گروگان می گیریم ما رجز می خوانیم و به شکلی در دهان آمریکا می زنیم که جنبه انسانی ما حفظ شود.

وعده پرداخت یارانه ۴۵۰ هزار تومانی را با اطلاع دقیق و با صرفه جویی از ارز ۴۲۰۰ تومانی و حذف یارانه چهار میلیارد تومانی طبقات بالا می دهم.

من از بسیج، اهل تسنن، جوانان و بانوان قطار اقتصادی کشور را بزرگ می کنم که همه اقشار و مردم وارد اقتصاد شوند و نه تنها منابع مالیات را بهبود می بخشم بلکه جهش ایجاد می کنم.

مردم فرمان را به دست ما دهند تا همانطور که کشور را در جبهه و انقلاب حفظ کردیم هم اکنون هم به راه ادامه دهیم.

****

سعید جلیلی هم گفت: مردم یک سوال اساسی دارند که مسائل اقتصادی پاسخ مشخص دارد اما چرا درست نمی شود؟ پاسخ این است که باید راه مساله را بدانید دنبال کنید و اراده و باور داشته باشید.

وی خطاب به آقای همتی گفت: چرا می گویید (اف ای تی اف) را شما معطل کردید؟ شما رفتید برنامه اقدام مشترک را در ۴۱ بند بستید و ۳۹ بند آن را اجرا کردید و آن ها از شما ۱۶ تا را قبول کردند کشورهای دیگر همین را هم انجام ندادند و این مشکلات را ندارند؛ این عدم فهم صحیح مساله به شما در پاسخ کمک نمی کند.

شما در رویکر اشتباه دارید این کار غلط است و نمی شود به جای اقدام واقعی می خواهید کشور را با نمایش اداره کنید.

کشور را با نمایش نمی توان اداره کرد

چرا ۹۰ هزار میلیارد معوقه بانکی دست ۱۱ نفر است؟

باید در میدان باشید نه اینکه در رسانه فعال باشید؛ ۹۰ هزار میلیارد معوقه بانکی دست ۱۱ نفر است، پس شما چکاره هستید؟

یک نگاه این است که کشور را به زور اداره کنیم و برای اجرای کارها بهانه بیاوریم و نگاه دیگر این است که کشور توانمندی و ظرفیت بالا و جوانان و نخبگان متخصص دارد و می توان آن را اداره و جهش ایجاد کرد.

شما می گویید ما نمی توانیم و ما می گوییم می توانیم؛ همانطور که قبلا گفتم مناظره با آمریکا درست نیست و نبود.

****

ورودی بانک مرکزی از ۴۵ به ۹ میلیارد رسیده است

همتی به عنوان نامزد بعدی گفت: من گفته بودم مقابل پنج کاندیدا هستم که به صورت پوششی برای آقای رئیسی آمدند؛ اگر می خواهند من پاسخ دهم سه کاندیدای پوششی باید قسم بخورند که تا آخر می مانند.

وی خطاب به آقای جلیلی گفت: شما اقتصاد و تجارت نمی فهمید؛ شما ابتدایی ترین مسائل فنی و تجاری را نمی فهمید؛ چرا برای ملت بزرگ ایران تصمیم می گیرید؟ ۲۰ سال است که دارید بیانیه می خوانید؛ مشکل ما همین هاست.

ورودی بانک مرکزی ۴۵ میلیارد دلار بوده که در دو سال گذشته به ۹ میلیارد تومان رسیده است؛ اگر درآمد یک راننده تاکسی پنج میلیون تومان باشد و بعد به یک میلیون کاهش پیدا کند رسیدگی وی به زن و بچه اش کم می شود.

شما چند سال است در زمین ترامپ بازی کردی، پدر ایران را درآوردی، من مسئول بازار بودم به همت جلیلی و رضایی (اف ای تی اف) در لیست سیاه رفت.

به جای اینکه دلار ۵۵ هزار تومان بشود  ۲۲ هزار تومان شده است.

وی خطاب به نامزدها گفت: شما اقتصاد نمی دانید دو کلاس اقتصاد خواندی؟ دهن من را باز نکنید من می خواهم محترمانه صحبت کنم.

وی خطاب به آقای زاکانی گفت: مشخص نیست مدرک فیزیک هسته ای را چطور گرفتید

وی خطاب به آقای رضایی هم گفت: شما استادها را مجبور می کردی بیایند دفترتان تا از شما امتحان بگیرند؛ من مجبور می شوم حرف هایی بزنم.

وی خطاب به آیت الله رئیسی گفت: من برای آقای رئیسی احترام قائلم اما بقیه به عنوان پوششی ایشان هستند؛ شما چرا به سفرهای استانی می روید؛ به جای آن به زندان ها سر می زدید سفر استانی وظیفه قوه اجرایی است.

۴۰ سال است که قوه قضایه بودید مشکلات آنجا را حل کنید بعد به قوه مجریه بیایید.

****

با راه اندازی هر کارخانه ۱۰ تا ۱۵ نفر مشغول به کار می شوند

مهرعلیزاده به عنوان نامزد بعدی گفت: آقای رئیسی سید هستند و برای جدشان احترام قائلیم اما از آقای رئیسی سوال داریم شما که در پاسخ به سوال راه حلی هایی را برای رفع موانع تولید دارید چقدر با تولید آشنا هستید؟ ممکن است چند کارشناس حرف بزنند، حرفی حفظ کنید و بیایید بزنید اما مردم مشکل تولید و صادرات دارند؛ ۷۰ درصد ظرفیت کشور معطل است شما یک سوال اقتصادی را می توانید بدون کمک کارشناسان طراحی کنید؟

برای هر سفر شما ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان هزینه می شود و کارخانه ای که شما راه اندازی می کنید که توسط بانک توقیف شده ۱۰ تا ۱۵ نفر مشغول می شوند.

شما دو تا ۱۵ کارخانه را راه اندازی کردید اما چند تا بسته شدند دو تا؟ ۱۰۰تا؟ هزارتا؟ هزار و ۵۰۰ تا؟

چه کسی این ها را بسته؟ یک نفر که از خارج کارخانه ها را تعطیل نکرده، آمریکا و اسرائیل که نبسته

اگر مشکلات تولید را حل کنید و دادرسی عادلانه باشد مساله حل می شود؛ قوه قضاییه هنوز به شیوه قجری اداره می شود شما که از  ۱۶ سالگی در آن بودی این مشکل را حل کنید

از ما می پرسند آقای رئیسی دچار سندرم پست بیقرار شدند از دادستانی آستان قدس رضوی به قوه قضاییه و سپس برای کاندیداتوری ریاست جمهوری آمدند؛ حساس ترین پست در دنیا ریاست قوه قضاییه است؛ چه تضمینی است که ریاست جمهوری را هم به سودای مقام بالاتر رها نکنید؟ مردم نگران هستند.

وی خطاب به آقای زاکانی گفت: اگر ایشان نگویند من انشاء نوشتم من حرف حق و با منطق و اصول را از روی کاغذ می خوانم؛ می توانیم بدون ترمز هم حرف بزنیم؛ من مهندس اقتصاد هستم و مدیریت مالی خواندم.

****

از تهمت و اهانت خسته نشدید؟

آیت الله رئیسی در ادامه در پاسخ به آقای مهرعلیزاده گفت: به نظرسنجی های مردمی عنایت کنید یکی از دغدغه های مردم بی صداقتی برخی مسئولین است و انتظار مردم این است که با آنان با صداقت سخن گفته شود و کسی در کسوت نامزد برای جلب آرا و قدرت به هر نحوی صحبت نکند.

اگر این کار جواب می داد در همین مکان در دوره های قبل تخریب کردند و تهمت زدند؛ هر کس به سایت آموزش عالی مراجعه کند مدرک تحصیلی ما را مشاهده می کند؛ پاسخ به ادعای شما ظرف یک دقیقه مشخص می شود.

از تهمت و اهانت خسته نشدید؟ اگر مشکل مردم با تهمت به من حل می شود، اشکال ندارد ادامه دهید؛ جریان معاندینی با نگاه نادرست علیه من بسیج شدند.

شما قبل از هر کس در محضر خدا هستید، چرا به مردم اهانت می کنید؟

مردم من و شما را تجربه کردند، با مردم با صداقت حرف بزنید؛ چرا اهانت می کنید؟

نخستین کسی که اولین بار در تاریخ ایران پوششی عمل کرد(اسحاق جهانگیری) و رسما گفت نمی خواهم رئیس جمهور شوم و برای دفاع از ریاست جمهوری آمدم از سوی شما بود.

دیدگاه من رقابت و مشارکت است و در قوه قضاییه هم گفتم که از همه گذشتم و مطالب مربوط به خودم را درسایت ها و روزنامه ها پیگیری نکردم.

شماها صدها شکایت کردید اما من یک شکایت نکردم

من نمی خواستم سفرهای استانی داشته باشم؛ شما کشور را به این روز انداختید که من بروم؛ این اقتصاد است؟

قوه قضاییه بیش از دو هزار کارخانه را راه اندازی کرد به زندان ها هم سر زدیم

من مدیر نشستن در اتاق نیستم؛ چرا کار را به اینجا رساندید که من باید بروم؟ چرا داد همه را درآوردید؟ چرا داد کارگر و کارآفرین را درآورید؟ من پای این قضیه هستم.

****

ساختارها استضعاف گر است

قاضی زاده هاشمی هم به عنوان نامزد بعدی گفت: با خودم فکر می کردم مردم انتظار بیان چه مطالبی دارند؛ انتظار این است که وقتی مردم تا خرخره مشکلات زندگی غرق هستند نامزدها باید برنامه ها را بگویند.

بحث از مناظره اقتصادی به انحراف برده شده؛ همانگونه که دراین سال ها برنامه نداشتند الان هم ندارند با اینجا دو قطبی های کاذب و تهمت، بی برنامگی خود را نشان می دهند.

من در دولت سلام برنامه هایی را طراحی کردم؛ دربحث بدهکاران بانکی و مالیات مساله ما مدیریت است اما آنچه مهمتر است وجود ساختارهای استضعاف گر است؛ اگر حقیقتا می خواهیم با فساد مبارزه کنیم باید سراغ ساختارهای استضعاف گر برویم.

بزرگترین رانت داده شده در کشور، وام های بانکی است زیرا سود تسهیلات، کمتر از نرخ تورم است و تورم به بدهکاران انگیزه می دهد که بدهی را صاف نکنند زیرا ارزش دارایی وی افزایش می یابد.

۶۵ درصد وام ها به دهک اول و ۷۵ درصد آن ها به تهرانی ها داده شده و تنها ۲۰ درصد به بقیه استان ها اختصاص یافته است.

باید در این سیستم بشاگرد و مشکلات خوزستان پدید آید و خانه های ۵۰۰ میلیونی به ۵پنج میلیادری و پول ها در ترکیه تبدیل به آپارتمان شود زیرا نحوه توزیع اشکال دارد و اگر مدیران هم تغییر کند تفاوت پیدا نمی شود باید دنبال اصلاحات ساختاری عمیق برویم.

************************************************

بخش سوم مناظرات آغاز شد و باز هم کمیسیون تبلیغات صدا و سیما به نامزدها تذکر داد که قواعد مناظره را رعایت کنند.

نامزدها در این بخش باید در چهار دقیقه به این سوال پاسخ می دادند که امور اقتصادی را چگونه اداره می کنند؟

اداره کشور برنامه می خواهد نه بهانه

سعید جلیلی به عنوان نفر اول گفت: اگر می خواهیم چهار سال آینده فقط کشور را اداره نکنیم بلکه جهش ایجاد کنیم برنامه می خواهد نه بهانه.

ارزش پول ملی وقتی ایجاد می شود که تولید و جهش تولید، جهش صادرات و تعامل سازنده با جهان داشته باشیم و معطل دو سه کشور نباشیم؛ چرا صادرات ما به ۲۸ کشور اتحادیه اروپا، نصف صادرات ما به افغانستان است؟

توزیع فقر بنا شده است و تولید ثروت با ارزآوری ممکن است؛ باید به همه دستگاه ها ماموریت داده شود که برای ارزآوری هدف را داشته باشند.

نمی شود همه دستگاه ها ساکت و راکد بمانند و بعد بگویند اگر (اف ای تی اف) باشد می شود کار کرد

باید برای معدن، کشاورزی، نفت و آب برنامه داشته باشیم

دو برابر درآمد نفت می شود از بخش های دیگر درآمد داشته باشیم و برای اشتغال باید برای دستگاه ها ماموریت تعریف کنید که چه میزان شغل ایجاد کنند نه اینکه کارمند اضافه کنید.

باید برای جهش در همه حوزه های اقتصادی برنامه داشته باشیم؛ نمی شود در چهاردقیقه به همه سوال ها پاسخ داد از همه نامزدها دعوت به مناظره می کنم.

****

اگر رئیس جمهور شوم همتی را ممنوع الخروج می کنم

در ادامه محسن رضایی خطاب به آقای همتی گفت: همتی رجز خوانی نظامی و جنگی را نمی داند و برای دشمنان ملت ایران دلسوزی می کند که این عیب بسیاری بزرگی است و طی سه سال حضور در بانک مرکزی با تحریم های آمریکایی کاملا همراهی کرده است؛ من اگر رئیس جمهور شوم در اولین فرصت ایشان و تعداد دیگری را در دولت آقای روحانی ممنوع الخروج می کنم و به قوه قضاییه می سپارم که دست های ایشان در آسیب ها چگونه بوده است.

من مدرک مهندسی ام را قبل از انقلاب دریافت کردم و آقای (محمدرضا) عارف از دوستان ایشان، مدرک تحصیلی من را امضا کرده است.

من ۴۵۰ هزار تومان یارانه را می پردازم ، کسب و کارهای خانگی را رونق می دهم، از بانوان استفاده می کنم، با مشورت مراجع قم دو بانو در هیات دولت خواهم داشت و از اهل تسنن و ظرفیت های دیگر استفاده می کنم و برنامه اقصادی من به فضل پروردگار به ایران اقتصادی و سیاسی منجر خواهد شد.

پیشران های اقتصادی باید فعال شود که با فعال شدن آن ها ۳۰۰ تا ۴۰۰ مولفه را به دنبال خود می کشاند در حوزه های مسکن و جهانگردی و… را در سایتم می گذارم که واگن های بسیاری در صنایع را به جلو می کشاند.

همه این کارها بستگی به این دارد که اداره و حکمرانی کشور را تغییر دهیم

از اصل ۱۲۷ قانون اساسی استفاده می کنم و بودجه ای که منجر به هزینه و فاسد شده از مرکز به شورای شهرها واگذار می کنم که سرمایه گذاری استانی شود یا مدیریت های محلی شوراهای شهر و استان ها را مختار می کنم و در همه استان ها اقوام نماینده دارند و در اداره استان ها مدیر بومی می گذارم تغییر حکمرانی مهم است

مبارزه با فساد این است نه مبارزه با معلول ها.

****

الگوی تجربه شده اقتصادی نداریم

آقای مهرعلیزاده هم در ادامه گفت: یکی از مشکلات کشور در ۴۲ سال اخیر این بوده که هیچ وقت الگوی صحیح تجربه شده در کشور ما حاکم نبوده و دولت ها و وزرا بر حسب فکر و ایده خود عمل کرده اند.

من دکترای مهندسی اقتصاد خواندم و اقتصاد را مهندسی می کنم روشی به عنوان حکمرانی اقتصادی در کشورهای اروپایی و آلمان به عنوان کشور پیشرفته حاکم است باید اجرایی شود.

آلمان مانند ایران ۸۰ میلیون جمعیت دارد اما درآمد نفتی ما ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان و درآمد آلمان هزار و ۶۰۰ دلار درآمد دارد زیرا آنان الگوی صحیح به کار گرفتند.

من این مدل را در کتابی که نوشتم بومی کردم و به مانع زدایی از تولید، تسهیل روند تولید، ارائه تسهیلات با نرخ پایین، گردشگری، محیط زیست، افزایش تولید و جلوگیری از فرار مالیات پرداختم.

من مهندس مکانیک هستم و از ۲۵ سالگی از کف کارخانه شروع به کار کردم و در ۲۹ سالگی معاون صنایع سنگین بودم و کیش را به عنوان منطقه آزاد از صفر ایجاد کردم و استاندار خراسان بزرگ بودم و دکترای مهندسی خود را در دانشگاه هلند خواندم و دکترای مدیریت مالی را در دانشگاه تهران خواندم در عمل تجربه کردم باید با مدیریت دقیق کار را پیش ببریم.

می خواهم در پایان یک شعر ترکی برای همزبانان خودم بخوانم حیدربابا ..

وی این شعر معروف را هم کاملا از روی کاغذ و با چند مکث خواند.

****

رضایی را عنوان مخل اقتصادی به قوه قضا معرفی می کنم

همتی به عنوان نامزدی بعدی گفت: بحث اساسی تغییر حکمرانی است هر بار سیاستمداران آمدند یک بار اقتصاددان ها رئیس جمهور شوند و سیاست تابع اقتصاد شود زیرا ما فرصت نداریم باید سریع اصلاحات را آغاز کنیم.

وی برای بار دوم گفت من برای آقای رئیسی احترام ویژه قائلم اما ما اینجا رقیب هستیم من شهروند عادی و استاد دانشگاه هستم و ایشان رئیس قوه قضا هستند وی خطاب به آیت الله رئیسی گفت: آیا امان نامه می دهید بعد از اتمام مناظرات پیگیری قضایی نشود؟

وی خطاب به محسن رضایی گفت: آقای رضایی گفت اگر رئیس جمهور شود من را محاکمه می کند حضرتعالی همین که برخی شکایت علیه شما را پیگیری نمی کنند باید خدا را شکر کنید شما فرمانده جنگی عزیزی اما اگر رئیس جمهور شوم شما را به عنوان مخل اقتصاد کشور به آقای رئیسی معرفی می کنم که کشور را به این روز انداختید می گویی رئیس بانک مقصر است در صورتی که راه را بستی؟

وی خطاب به آقای جلیلی گفت: می گویید چرا صادرات ما به کشورهای اروپایی کمتر از افغانستان است؟ زیرا کسی از ما کالا نمی خرد.

رشد اقتصادی در یک دهه نیم درصد شده رشد اقتصادی ما پنج درصد است.

در یک دهه گذشته باید ۸۰ درصد ثروت مردم افزایش پیدا می کرد اما شما مردم را فقیر کردید، پایتان را کنار بکشید اقتصاد ایران درست می شود.

باید به واحدهای تولیدی که قوه قضا آن ها را تعطیل کرده کمک کرد

شما کار خوبی می کنید که کارخانه ها را دوباره احیا می کنید من هم از این اقدام شما تقدیر کردم اما چرا اخبار بیست و سی اولین خبر می رفت؟ و شما را به عنوان سوپرمن مطرح می کرد؟

من آدم عادی در برابر رئیس قوه قضا و پوششی نشستم پنج نفر به من حمله کردید این پول ها را از کجا آوردید علیه من تخریب می کنید؟

مردم که بهتر می توانند قضاوت کنند، مردم خودتان قضاوت کنید.

****

زانوی دولت روی گردن مردم است

آقای قاضی زاده هاشمی در ادامه گفت: مثل اینکه هر چه نصیحت می کنیم فایده ای ندارد بهتر هست حرف خودمان را بزنیم.

حکمرانی، قانون، تجارت، بیمه و بانک باید اصلاح نهادی شود

یکسری نهاد انقلابی امام ایجاد کرد اما معماری دستگاه ها با انقلاب تغییر پیدا نکرد و الان مانع و فرسوده شده اند.

الان زانوی دولت روی گردن مردم است و دولت وظیفه دارد که از حقوق مردم استیفا کند

برای اینکه باید یک انقلاب و دگردیسی انجام شود با پروژه کار انجام نمی شود  ما نظام تحولی طراحی کردیم و ۲۰مساله و ۲۰ راهکار ارائه دادیم که در طی چهار سال تورم تک رقمی و حتی به کمتر از پنج درصد برسد.

با ایجاد وزارت خانواده اشتغال و ازدواج را افزایش می دهیم

صندوق اعتبار پشتیبان خانواده پیش بینی کردیم و ۵۰۰ میلیون تومان برای مشکل مسکن و ازدواج زوج های جوان در نظر گرفتیم.

ما در کشور هفت میلیون بیکار یا دارای شغل ناقص داریم که برای چهارو نیم تا پنج میلیون از این تعداد مشاغل مناسب ایجاد می کنیم

برای حل و فصل مساله بورس سه دستورالعمل داریم

برای خانوار بسته های ۳۰۰ هزار تومانی غذایی پیش بینی کردیم

****

تهمت نزنید

۷۰ درصد مجوزها با رانت داده می شود

علیرضا زکانی باز هم گفت: بنده از آقای همتی خواهش می کنم علمی، دقیق و کارشناسی صحبت کند تهمت نزند، راهبرد ستادهای انتخاباتی تخریب نیست، به من و خانواده ام رحم نکردید لااقل انصاف را رعایت کنید.

می ترسید و می دانید که من در مبارزه با مفاسد جدی هستم درمورد معاون رئیس جمهور، رئیس دانشگاه آزاد، مدیران قضایی، کرسنت، فرزند رئیس مجمع و دیگران برخورد کردم بدانید آمدم تا حق مردم را بگیرم و این امر قطعی است و با این صحبت ها نمی توانید من را از میدان به در کنید.

اقتصاد، مدیریت، فرهنگ و سیاست خارجه باید با هم مدنظر قرار گیرد و ریاست جمهوری تک بعدی نیست و همه این موارد باید ناظر به اقتصاد است.

من اساس را بر جهش تولید و تمرکززدایی در حوزه مدیریت دنبال کردم و حکمرانی فضای مجازی و دولت الکترونیک و مبارزه با دیوان سالاری و عدالت در تولید و توزیع ثروت برای جهش تولید باید در نظر گرفته شود.

۷۰ درصد مجوزها با رانت داده می شود و بی ثباتی هایی که دولت دارد باید کنار گذاشته شود.

مالیات و بیمه را که مانع تولید است کنار می زنیم و دولت بزرگترین مانع تولید است ما از جلوی تولد کنار می رویم.

بزرگترین رقیب تولید، بانک است که باید در راه درست قرار بگیرد.

۹ پیشران مانند نفت، گاز، پتروشمی، کشاورزی، گردشکری و زیرساخت های ریلی درنظر گرفتیم که تنها اگر کریدور جنوب به شمال راه اندازی شود سالانه ۳۰ میلیارد دلار به نفع مردم است.

آقای همتی تهمت بزرگی به ما می زند ما برنامه جدی بویژه در حوزه دیپلماسی داریم.

****

در قوه قضاییه جایگاه مطالبه گر دارم در ریاست جمهوری جایگاه پاسخگویی پیدا می کنم

آیت الله رئیسی در ادامه گفت: در مدتی که مسئولیت ریاست قوه قضا را داشتم با پرونده های بسیاری مواجه بودم که در دستگاه اجرایی تولید می شود؛ سازو کارهای ناردست زمینه های فساد و رانت را بوجود آورده که ما به این پرونده ها رسیدگی می کنیم و برای رسیدگی به آن ها خط قرمز ندارم.

باید سراغ مجموعه ای که تولید پرونده می کند رفت اصلاح را باید از جایی شروع کرد که علل فساد در آن هست.

خدمت در قوه قضاییه برای من بسیار مغتنم است اما با خواست عموم مردم مواجه شدم صدای اقشار مختلف از ظلم، تبعیض و فساد درآمده والا من در قوه قضاییه جایگاه مطالبه گر دارم در ریاست جمهوری جایگاه پاسخگویی پیدا می کنم و نیاز نداشتم که بیایم و دنبال مقام و پست نیستم.

چرا از این اقبال ناراحتید و می خواهید با تخریب جایگاه من به جایی برسید؟

می گویید چرا سفرهای استانی رفتم و کارخانه ها را راه اندازی کردم چهار سفر هم شما می رفتید

ما دو هزار واحد تولید را از تعطیلی نجات دادیم آن واحدها که مشکل قضایی داشت به یک درصد هم نمی رسید بلکه خصوصی سازی های بی حساب و کتاب شما بود که داد مردم اعم از کارگر و کشاورز را درآورده ما هم بی توجه باشیم؟

تفاوت ما و شما این است ما به خواست رهبری توجه می کنیم و پای کار می آییم.

مدیریت حلقه مفقود کشور است ما اقتصاددان ها را به خط می کنم مردم امروز مدیریت قوی را می خواهند.

نظر دو اقتصاددان با هم یکسان نیست مدیر اقتصادی می خواهد تا وضعیت را سامان دهد؛ چرا اجازه نمی دهید کار به سرانجام برسد؟

**************************************************************

بخش دوم مناظره پس از ۱۵ دقیقه استراحت آغاز شد.

رشد اقتصادی در این دولت صفر بوده است

محسن رضایی به عنوان نخستین نفر در پاسخ به این سوال که چرا خصوص فرایند خصوصی سازی در ایران ناکارآمد بوده؟ گفت: علت اینکه خصوصی سازی در این دولت با شکست مواجه شد این بود که دولت آقای روحانی که سیاه ترین دولت های ۴۰ سال اخیر پس از انقلاب بوده نه تنها قفل های داخلی را باز نکرد با شرطی کردن اقتصاد درها را هم بست.

متوسط رشد اقتصادی در این دولت صفر و تورم ۲۴ درصد و سرمایه ناخالص منهای پنج درصد شده است.

طی ۵۰ سال اخیر در کشور ما در این دهه فرصت های زیادی از دست رفت و اقتصاد ایران به جای جلو رفتن عقب رفت و کیک اقتصاد کوچک شد و طی سه سال اخیر که نماینده آقای روحانی در بانک مرکزی حضور یافت تورم تجمعی ۱۱۰۰درصد افزایش اما حقوق کارگر ۶۰ و حقوق کارمندان ۴۵ درصد افزایش یافته است.

با این آمار خصوصی سازی نمی توانست راه به جایی ببرد و بزرگترین اشتباه این بود که به اهلیت توجه نکردند.

کسانی که کارخانه های دولتی را می گیرند و سرمایه ملت را تصاحب می کنند باید اهلیت داشته باشند در روسیه آیین نامه ۱۰۰ صفحه ای در مورد کارخانه داران دارند و هر فردی مورد پرسش و تحقیق قرار می گیرد اما اینجا برخی سودجویان زمین و تجهیزات  کارخانه را می فروشند و کسی نظارتی ندارد و آقای همتی می کوید من در جریان نبودم و استاد جاخالی کردن شدید ایگنونه می خواهی کشور را اداره کنی؟ افتضاح کردی، خون شهدا را پایمال کردی، باید در مقابل ملت پاسخگو باشی.

****

قاچاق از مبادی رسمی و مناطق ویژه اتفاق می افتد

آقای قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این سوال که در صورت گشایش های ارزی و ریالی چه راهکاری برای واردات بی رویه که عوامل موثر ضربه به تولید است اتخاد می کنید؟ گفت: هم اکنون شاهد مافیای بزرگ و درهم تنیده هستیم که در کشور رانت، انحصار واردات ارز ارزان قیمت و تولید و نهادهای تولید را تهدید می کند.

دولت خوب باید از تولید داخلی و اشتغال حمایت کند؛ هم اکنون مکانیسم تعرفه گذاری هست اما راه های مختلفی و تهدید کننده ای مانند قاچاق از مبادی رسمی و مناطق ویژه اقتصادی اتفاق می افتد و ارز ارزان قیمت در اختیار برخی قرار می گیرد.

از یک سو بازار نباید دچار کمبود کالا شود و واردات همیشه باید کمتر از صادرات باشد از سویی نباید بگذاریم تولید و اشتغال داخلی دچار مشکل شود مدیریت تامین زنجیره دولت است.

باید تولید را به دست مدیران زنجیزه تامین سپرد و تولید بذر تا سفره مردم را یک مجموعه مدیریت کند و آن مجموعه باید پاسخگو باشد.

مجوزهایی برای واردات و تولید صادر شده اما صاحب مجوز بخشی از قاچاق را انجام می دهد نمونه بارز آن هم در مساله سیگار هست.

****

عده ای در حال تسری دادن نتوانستن خود به کشور هستند

جلیلی‌هم در پاسخ به اینکه برای بهره گیری از معادن کشور چه برنامه ای دارید؟ گفت: در کشور فرصت های ارزشمندی داریم که هر کدام می توانند پیشران اقتصاد کشور باشد در بخش های کشاورزی، شیلات معدن، صنعت و… مانند واگن های یک قطار که هر کدام می توانند همدیگر را راه بیاندازند و دولت می تواند به تنهایی با آن ها کشور را اداره کند.

ما در دولت سایه بررسی هایی داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که می توان با اکتشاف و استخراج و ارزش افزوده در داخل کشورؤ با جلوگیری از خام فروشی که هم اکنون هست ارزآوری و اشتغالزایی کرد.

اگر توجه ویژه به معادن شود، موتور اقتصاد کشور با معدن راه می افتد و می توان یک بخش اساسی از هزینه های کشور را با آن تامین کرد.

عده ای در حال تسری دادن نتوانستن خود به کشور هستند اما ما می توانیم و معتقدیم که باید کشور را جهش داد نه اینکه فقط اداره کرد

در بخش معدن با برنامه و توجه می توان جهش پیدا کرد.

با بیش از ۲۴ صنف جلسه داشتیم

****

باید سند عادی را به سند رسمی تبدیل کنیم

آیت الله رئیسی به عنوان نامزد بعدی در پاسخ به این سوال که زمین خواری و تصرف اراضی دولتی و شخصی از سوی برخی اشخاص نفوذ یا با جعل اسناد و مدارک لطماتی به اراضی ملی وارد کرده، برای این موضوع چه برنامه ای دارید؟ گفت: زمین به جای اینکه برای کشاورزی و سکونت بکار گرفته شود به سرمایه ای مانند ارز و طلا تبدیل شده و به دست سوداگران افتاده است و تغییر کاربری ها و کوه خواری ها انجام شده که پرونده های آن در قوه قضا وجود دارد.

اگر مسئولان در شهرداری ها بنیاد مسکن و جهاد کشاورزی به مسئولیت خود عمل کنند نوبت به دستگاه قضا نمی رسد.

ما شورای حفظ بیت المال را در قوه قضا ایجاد کردیم که این امور را ساماندهی کند و راهکار بعدی این است که باید سند عادی را به سند رسمی تبدیل کنیم

و اینکه کاداست را شاید فقط یک کشور انجام نداده و کشور ما در این حوزه عقب است و ما داریم استان به استان این کار را انجام می دهیم.

باید مردم و سازمان های مردم نهاد در این خصوص فعال شوند و از تغییر کاربری ها جلوگیری کنند.

دولت موظف است راه قانونی را برای مردم باز کند تا مردم سراغ کار غیرقانونی نروند.

با پیگیری ها و مدیریت جدی زمین خواری کاهش یافته است.

اکنون هم مدیریت جدی در امور می خواهیم زیرا قانون داریم اما به آن عمل نمی شود.

****

باید روی بازار ۵۰۰ میلیونی منطقه حساب کنیم

مهرعلیزاده هم در پاسخ به این سوال که اولویت سرمایه گذاری در کشور چیست؟ و منابع لازم برای سرمایه گذاری در دولت تان را چگونه تامین خواهید کرد؟ گفت: انجام طرح های بزرگ اقتصادی با سرمایه گذاری دولتی و مردمی نیاز به پول دارد که منابع آن داخلی و خارجی است.

با توجه به اینکه در بودجه ۱۴۰۰ به گفته نماینده های مجلس ۳۵۰ هزار میلیارد تومان و به گفته برخی کارشناسان تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم و بیش از ۹۰ درصد بودجه برای امور اجرایی و جاری و کمتر از ۱۰ درصد در مسیر عمران و سرمایه گذاری است دولت باید راه را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی باز کند.

نخستین راه تامین امنیت برای سرمایه گذاری است زیرا سرمایه فرار است و مانند این است که اگر یک سنگ به درخت بزنیم همه گنجشک ها فرار می کنند.

نبود فساد و رانت، نداشتن تنش در سطح بین المللی و داخلی و بویژه با کشورهای همسایه و رفاقت و همزیستی مسالمت آمیز با کشورهای منطقه باید عملی شود.

در منطقه ای هستیم که سطح دانش ما از کشورهای همسایه بالاتر است و روی بازار ۵۰۰ میلیونی منطقه می توانیم حساب باز کنیم و نه فقط بازار ۸۰ میلیونی ایران.

من استاندار بودم جهت مانع زدایی کار می کردیم گاهی یک نفر از طرح ما خوشش نمی آمد یک یادداشت به قوه قضا می نوشت و طرح تا دو سال در قوه قضا می ماند و با دخالت مستقیم در امور اجرایی، کار را کند می کردند.

****

از طرف آقایان روحانی و همتی از مردم عذر می خواهم

زاکانی در ادامه در پاسخ به این سوال که برای عبور از اقتصاد متکی به نفت که سبب فساد و ناکارآمدی دولت شده و برای استفاده بهینه از نفت، چه برنامه ای دارید؟ گفت: اقتصاد ما دولتی و بالغ بر ۹۰ درصد دولت بر اقتصاد موثر است؛ دولت ها در گذشته با پول نفت کشور را اداره می کردند و دولت روحانی از جیب مردم و افزایش تورم کشور را اداره کرد.

من از طرف آقایان روحانی و همتی از مردم عذر می خواهم زیرا هیچ کس مسئولیت را نمی پذیرد؛ گویا از فضا آمدند و این وضعیت را بوجود آوردند.

ما راهی نداریم جز جهش تولید و خلق ثروت؛ برای این کار برای از مالیات تولید و خدمات و آنان که دارای ثروت هستند کشور را اداره کنیم.

۲۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی داریم.

۹درصد مشاغل ۹ درصد مالیات را به خود اختصاص می دهند و به جای ۹ درصد باید حدود ۳۷درصد از مشاغل بگیریم و امروز یک پنجم آن را دریافت می کنیم.

دولت باید دست در جیب مردم نکند و با اقتصاد سالم این کار را ادامه دهد.

راهکار تک بعدی اقتصادی به درد نمی خورد راهکار اقتصادی، سیاسی، امنیتی باید در نظر گرفته شود و همه باید در خدمت اقتصاد قرار گیرد ۷۰ درصد اقتصاد دنیا دانش بنیان و وابسته به آموزش است لذا باید با مفاسد اقتصادی با اشد مجازات برخورد کرد.

****

نماینده روحانی نیستم

همتی در ادامه در پاسخ به این سوال که دولت برای تنظیم بازار اقدامات دستوری داشتند آیا موثر بوده و شما این روش را ادامه می دهید؟ گفت: من نخست بگویم که نماینده روحانی نیستم و به دلیل اختلاف نظر از بانک مرکزی کنار گذاشته شدم.

هر چند آقای روحانی از نظر فن بیان، دنیا دیده بودن، بینش اقتصادی از همه شما بهتر بود

آقای رئیسی می گویند نظر دو اقتصاددان شبیه هم نیست، اگر آدم بینش نداشته باشد، کدام را انتخاب می کند؟

من برنامه مفصل دارم معتقدم دولت نباید در قیمت گذاری ها و واردات لاستیک و نهادهای کشاورزی و… وارد شود بلکه باید روی زیرساخت ها سرمایه گذاری کند و باید نقدینگی کنترل شود و رابطه بین کسری بودجه و بانک مرکزی حل شود.

دولت من از استقلال بانک مرکزی به طور جدی حمایت می کند.

پنج نفر علیه من صحبت کردم مجبورشدم جواب دهم.

درآمدهای ارزی کشور به دلیل تحریم کاهش یافته و مشکل مضاعف شده است.

قیمت گذاری در دنیا شکست خورده و با گرانی و گران فروشی نمی شود مبارزه کرد نتیجه تورم است.

در یک نهاده قیمت افزایش یابد در بقیه بازارها هم قیمت افزایش می یابد لذا یکی از راه های خنثی کردن پایه پول نقدینگی ارز بود ارز جدید برای بانک مرکزی نیامده است.

برای تولید رشد و تورم برنامه وسیع دارم.

*******************************************************

نتوانستیم نظام پایدار کشاورزی را برقرار کنیم

در بخش سوم سوالات سری دوم از نیمه دوم مطرح شد و همتی به عنوان نفر اول پرسیده شد که برای ۲۴درصد محصولات کشاروزی به ارزش ۱۰ها هزار میلیارد تومان و ۱۳ میلیون متر مکعب آب مصرف می شود، چه راهکاری برای صرفه جویی در مصرف آب دارید؟ گفت: ما وابستگی در حوزه کشاورزی داریم و سالی تا ۱۴ میلیارد دلار نهاده های کشاروزی وارد می کنیم و با بحران آب مواجه هستیم.

با توجه به اینکه ۷۵ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود این مساله مهم است و مساله ۳۰ سال آینده همه کشورها آب است و در خصوص نوع کشت و نوع آبیاری باید اقدامات جدی شود.

قیمت گذاری محصولات کشاروزی مهم است

خرید تضمنی محصولات کشاورزی و انتقال به بازار مصرف دو مشکل کشاورزان است و محصولات را کیلویی دو تا سه هزار تومان از کشاورز می خرند و ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان در بازار می فروشند.

باید انبارهایی درست کنیم و بتوانیم محصولات را منتقل کنیم و در بورس کالا بفروشیم تا تولید کننده مجبور به پیشفروش نشود

در روستاها در بخش های مهمی نتوانستیم نظام پایدار کشاورزی را برقرار کنیم و استان های کشاورزی مانند استان های شمالی کشور را صنعتی نکردیم.

بذر و کود و سم نیست یا با قیمت بالا در اختیار کشاورز قرار می گیرد.

****

برای۹۰ درصد بودجه در مرکز استان ها تصمیم گیری می شود

زاکانی در ادامه درپاسخ به این سوال که بومی گزینی و دادن اولویت به نیروی انسانی در هر استان سبب کاهش بیکاری و رضایت خاطر مردم هر استان می شود برای بهره گیری از نیروی بومی استان ها چه برنامه ای دارید؟ گفت: من چهار رویکرد و هدف عملیاتی برای تحول در عرصه اقتصاد و مدیریت طراحی کردم شامل جهش تولید، حکمرانی فضای مدیریت، تمرکززدایی و مبارزه با فساد اقتصادی و اداری.

تمرکز زدایی مبتنی بر بازآمایش ایران اسلامی و هویت دادن به ۴۵۱ شهرستان کشور و تعریف ماموریت درست برای آن است.

از ۱۰۰درصد اعتبار سالانه کشور ۱۰درصد آن سهم استان و شهرستان ها برای تصمیم گیری است

برای۹۰ درصد بودجه در مرکز استان ها تصمیم گیری می شود در صورتی که باید در اختیار شهرستان ها قرار گیرد و به نخبگان شهرستان ها توجه شود.

تلاش برای انتقال اعتبار به شهرستان ها انجام می شود و امکانی ایجاد می کند که همه شهرستان ها با هم رقابت کنند و خوشه های مناسب آن در بنگاه های خرد و کوچک و میانی تنظیم می کنیم و کشور را در مسیر تولید قرار می دهیم در حالی که اختیارات را توزیع می کنیم در شهرستان ها نو امکانی فراهم می کنیم که نخبگان محور تولید و قرار گیرند و از فلاکتی که این دولت بیشترین سهم را در آن دارد شرایط را به سمت مشارکت مردم با الگوی همه جانبه فراهم می کنیم.

اقدامی می کنیم که سال اول تغییر را حس کنید و تا چهار سال آینده تحول را ببیند.

****

محیط زیست باید تقویت شود

مهرعلیزاده در پاسخ به این سوال که تغییر کاربری و تخریب محیط زیست طبیعی و جانوری موجب به هم خوردن اکوسیستم ها شده برنامه شما برای برگردان این مسیر به ریل صحیح خود چیست؟ گفت: تغییر کاربری برای ایجاد صنایع یا ایجاد ساختمان های مسکونی است و که هر کدام در هر بخش جداگانه تصمیم گیری می شود.

محیط زیست در خطر است با تشکیل شوراهای اسلامی در مراکز روستاها و معین نبودن دقیق اختیارات آن ها در مقایسه با اختیاراتی که سایر ارگان ها دارند در رابطه با زمین و ارتباط آن ها در شهرداری ها سبب اعمال نفوذهایی شده و اقداماتی فراتر از قانون انجام می شود.

درخصوص نظام بودجه نویسی و تنظیم بودجه در طراحی نگاه آینده نگرانه و عمیق وجود دارد اما در عمل نماینده های مجلس شورای اسلامی با داشتن نگاه ویژه به حوزه انتخابیه خود، فشارهایی به مجلس می آورند که عمدتا تصمیمات مخرب محیط زیست را می گیرند.

یک راه کارهای اساسی تقویت محیط زیست است و دوم باید نهادهای ناظر بر محیط زیست به عنوان ناظر درست عمل کنند.

متاسفم که در چند سال اخیر برای محیط زیستی ها مشکل ایجاد کردند و بر معاون جوان آن اسم جاسوس گذاشتند و در صورتی که حضور کاوه مدنی و نگاه دقیق محیط زیستی وی مغتنم بود.

****

دو هزار میلیارد خلق پول کجا می رود؟

جلیلی هم در پاسخ به این سوال که شهرک های صنعتی واحدهای تولیدی تعطیل یا نیمه تعطیل و تجهیزات فرسوده و موجب بیکاری و کیفیت پایین محصولات داخلی شده است؛ برای این قضیه چه برنامه ای دارید؟ گفت: در هشت سال گذشته با ۲۴ صنف گفت وگو داشتم و ۱۶ مساله را مانع تولید و کار می دانم.

یکی از مهمترین بحث ها تامین مالی تولیدکننده ها است؛ اگر روزانه دو هزار میلیارد تومان خلق پول می کنیم چگونه است که مهمترین مشکل تولید کننده ها مالی است؟ این دو هزار میلیارد تومان کجا و به دست چه کسانی می رسد؟

دوم اینکه چه میزان برای صادرات ثبات وجود دارد؟

بخش نامه های متعدد و بعضا متعارض و مختلف به بخش های فولاد، کاشی و سرامیک، شیشه، پتروشمی لطمه می زند

تولید کننده ها می گویند ما را هم در تصمیمات مشارکت بدهید و حرف ما را هم بشنوید

سازمان و دستگاه های دولتی به عنوان ماشین دولت برای این هستند که صنعتگر و تولید کننده آن ها را می ببیند خوشحال شوند که شما آن ها را به جلو می برید نه اینکه کار تولید کننده رو به پایان است و در مرحله آخر سازمان محیط زیست به وی مجوز نمی دهد

دولت الکترونیک به صورت هوشمند امکانات و اختیارات بیان می شود و در اختیار تولیدکننده ها قرار می گیرد.

****

سریعترین مهاجرت روستا به شهر را در جهان داریم

قاضی زاده هاشمی هم در پاسخ به سوال شماره شش مبنی براینکه برای بیکاری و مهاجرت قشر فعال و جوان از روستاها به شهرا چه برنامه ای دارید؟ گفت: ساختارها استضعافگر هستند و امکانات را بین گروه ها و دهک های مختلف نادرست توزیع می کنند که نتیجه آن مهاجرت گسترده و از بین رفتن کشاورزی است.

۵۰ سال پیش برای اصلاحات ارضی آمریکا با هدف توسعه شهرنشینی برنامه ریختند و با هزینه کرد درآمدهای نفتی در کلان شهرها سطح رفاه اجتماعی افزایش یافت و اشتغال درشهرها ایجاد شد لذا و تمایل به مهاجرت به شهرها سریع شد

به دلیل توزیع نامناسب منابع سریعترین مهاجرت روستا به شهر را در جهان داریم و نسبت جمعیت شهری به روستایی به ۸۰ به ۲۰ رسیده است.

بیشترین درصد مالیات بر تولید را هم ما در جهان داریم دهک اول بیشترین سپرده و دریافتی را دارد دهک های پایین تقریبا صفر و عمدتا روستایی هستند لذا جوانان علاقه ندارند در روستا بمانند زیرا رفاه و درآمد و اشتغال نیست.

بیشترین سرمایه گذاری در روستا باید بومی گزینی و استخدام و بکارگیری نیروی انسانی و اشتغال مولد باشد.

و باید اختیارات کافی باشد که هر شهرستان بتواند پایتخت باشد و فرماندار مدیریت و مردم محلی بر آن نظارت کنند.

****

باید از تکرار دولت های گذشته جلوگیری کنیم

رضایی در ادامه در پاسخ به این سوال که برای رفع فقر، فساد و تبعیض به عنوان سه درد کهنه (با وجود وعده های داده شده) بویژه در مناطق کم برخوردار چه برنامه ای دارید؟ گفت: معتقدم که سال ۱۴۰۰ سال گشایش و عبور از سختی هاست؛

به عنوان سرباز که از ۱۷ سالگی تاکنون این شغل را برای خود تعیین کردم سینه خود را سپر حوادث می کنم.

هشدار آب، جمعیت، صندوق های بازنشستگی، نقدینگی و گرانی را داریم

اگر می خواهیم فقر و فساد و تبعیض از بین برود باید از تکرار دولت های گذشته جلوگیری کنیم.

از یک صحبت همتی مشخص می شود که گفت بینش اقتصادی من با آقای روحانی تفاوت داشت من را کنار گذاشت پس شما می گویید روحانی تخصص اقتصادی نداشته، پس شما مسبب وضعیت بد اقتصادی هستید و این کارها را کردید؟ چرا به شعور ملت ایران توهین می کنید؟ چرا می خواهید دوباره وضعیت را تکرار کنید؟

وی خطاب به مردم گفت: به والله قسم می خورم اگر دولت های گذشته تکرار شود، فاجعه بزرگی شما را در برخواهد گرفت.

من برای همه مسائل خودم را آماده کردم بیش از ۲۰ سال است که می گویم دست از جناح باری ها و سیاست بازی ها بردارید

در دولت آینده باید از همه اقشار باید استفاده کرد (وی برای بار سوم گفت باید از اهل سنت استفاده شود)

یک ثانیه را نمی شود از دست داد؛ دست بردارید از خودخواهی ها، از متلک گفتن ها، از جنگ های روانی.

قوی ترین دولت را بوجود می آوریم.

****

سال ۹۶ گفتند اگر فلانی بیاید قیمت دلار به پنج هزار تومان می رسد

آیت الله رئیسی نیز در ادامه در پاسخ به این سوال که تورم بیماری مزمن است که بسیار از دولت ها در رفع آن ناتوان بودند، مهمترین راهکار شما در این خصوص چیست؟ گفت: متاسفانه مشکل جدی تورم است کالاهای اساسی فوق العاده افزایش پیدا کرده، مسکن هفت و خودرو هشت برابر و قیمت گوشت و مرغ پنج تا شش برابر افزایش پیدا کرده و آنچه مردم را نالان کرده کوچک شدن سفره شان است.

در همین سالن برخی در سال ۹۶ گفتند اگر فلانی بیاید قیمت دلار ممکن است به پنج هزار تومان هم برسد اما خودشان قیمت دلار را به ۳۰ هزار تومان رساندند و بعد هم اعلام می کنند اگر ما نبودیم قحطی می شد!

باید راهکار داده شود؛ دخالت دولت در بازار تا این حد معنا ندارد؛ شان دولت حمایت و نظارت از بازاری و تولید کننده است.

باید برای بازار و اداره مجموعه های دولتی راهنمایی گرفت؛ دستوری نمی شود عمل کرد؛ ثبات بازار مهم است

ارز ۴۲۰۰ پرونده های بسیاری را بوجود آورد و مصیبت بار شد و سود آن به جیب دلال رفت

ارز تک نرخی و ثبات در بازار باید ایجاد شود و باید مدیریت کرد

باید به صورت تهاتر و صورت های دیگر دنبال کرد

مدیریت ارز صادراتی بسیار مهم است باید تسهیلات بانکی را مدیریت کرد

*********************************************

بخش سوم نیمه دوم مناظره ها به جمع بندی نظرات نامزدها اختصاص داشت.

جرمم مبارزه با فساد است

زاکانی در این بخش گفت: مردم عزیز؛ بنده به عنوان یک رزمنده جرمم این است که از طریق عناصری که تخریب می کنند در برابر مفسدین ایستادم و تنها جرم من مبارزه با فساد، فقر و تبعیض است.

می گویند دو تجدید در دیپلم آوردی و یک ترم مشروطی داری؛ من در جبهه بودم و نتوانستم درس بخوانم دو تجدید آوردم و ۱۱ ماه با بچه و همسر مسافرکشی می کردم که مشروط شدم این حرف ها آدم را آزار می دهد.

وی رو به آقای مهرعلیزاده گفت: اگر خارج درس خواندی و آمدی بنده در داخل رزیدنت شدم و بخاطر معلولیت دستم گفتند برو پزشکی هسته ای اگر می دانید نگویید اگر نمی دانستید دیگر نگویید.

وی خطاب ه همتی هم گفت: انشاءالله بار آخری باشد که می گویی پوششی آمدی هشت سال همین گونه آمدید و به جای قرارگاه اقتصاد مقاومتی، قرارگاه مرغ زدید.

در بحث نهاده ها هم متهم مهم آقای همتی است بی تدبیری ایشان مرغ را کیلویی ۳۵ هزار تومان کرد؛ مستدل صحبت کنیم یادتون هست گفتید دوران رکود را رد کردیم، پیک کرونا را گذراندیم و تحریم لغو شد چرا دروغ می گویید؟ مردم عرضه می خواهند.

آقای همتی می گویی با استقلال بانک مرکزی موافقی؟ نگذار بگویم در مجلس چه گفتید!

بانک را در خدمت تولید و بازار سرمایه را خط تلاش برای سرمایه گذاری قرار می دهیم و منابع و عناصر برای آن تامین می شود و دولت خودش را پشتیبان می داند.

به گفته وزیر اقتصاد دولت ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه برداشته برای چه و به چه حقی برداشته؟

وعده ندهیم بگویم چه کار می کنیم که تغییر و تحول رخ می دهد

وی خطاب به ملت گفت: باید به میدان تغییر و تحول بیاییم و بدانیم باید ابتدا خودمان را اصلاح کنیم؛ سال اول تغییر و سال چهارم تحول در همه زمینه ها را می بینید.

****

اقتصاد رانتی غارتی طبقه مرفه را در کنار دولت ایجاد کرده

قاضی زاده هاشمی هم در ادامه گفت که من از همه جمع حاضر جوانتر هستم آرمان های بلندی داریم مردم می پرسند چرا گرانی و وضعیت بد اقتصادی و بیکاری و مساله مرغ و تخم مرغ تکرار می شود و چرا این مسائل حل نمی شود؟

ما پس از بیانیه گام دوم انقلاب به این نتیجه و جمع بندی رسیدم که نحوه اداره کشور مشکل دارد و زیرساخت ها قدیمی است.

من پزشک هستم و می دانم بیماری مزمن با مسکن درمان نمی شود و سرطان باید جراجی شود.

ما ۵۰ سال است که نرخ دورقمی داریم و برنامه های ما کوتاه مدت است باید برای موضوعات اضطراری دستورالعمل داشته باشیم

ما در مجموعه کتاب های دولت سلام  ۱۹ برنامه اجرایی را با ۲۱۳ پروژه ارائه کردیم

باید رویکردها و نگاه ها را به سوی مردم تغییر دهیم و مردم سالاری باید نهادینه شود

دولت باید پاسخگو باشد و باید بتوان با آن برخود کرد

سطح نگاه ما به مردم این است که برای رای دادن به پای صندوق های رای بروند

در مدیریت غلط کرونا هم چند پارچگی در مدیریت دولت، این بلا را سر مردم آورد و همه مردم گرفتار آن هستند

تلاش ما باید به این سمت برود که مسائل ۵۰ و ۱۰۰ ساله را درست کنیم

نقدینگی ۷۰ برابر شده ساختارهای معیوب ما در بودجه و نظام بانکی و برنامه ریزی این معضلات را بوجود آورده است.

اقتصاد رانتی غارتی ایجاد شده که این نوع اقتصاد طبقه مرفه ایجاد می کند که در کنار دولت قرار گرفته و خصوصی سازی اختصاصی سازی می شود و از یک جیب دولت به جیب دیگر آن می رود

سهم هر نفر از منابع طبیعی سه میلیون تومان است؛ باید سوال کرد که این منابع کجا رفته است؟

****

وظیفه را انجام ندادند، خلط مبحث می کنند

آیت الله رئیسی در ادامه اظهارداشت: رئیس جمهور برای همه مردم و تمام جناح ها و گروه ها و دغدغه مندان انقلاب با هر گویش و هر اقلیمی است.

نگاه خدمتگذاری به همه مرد و زن است و باید رفع مشکل همه در دستور کار باشد با نگاه عمیق به شناخت و حل مسائل کشور و تعیین اولویت ها با داشتن برنامه وارد شدم.

برنامه سند تحول را ارائه و در اختیار همه صاحبنظران قرار دادم؛ احساس مردم این بود که اتفاق و تحولی دارد در قوه قضا رخ می دهد.

۱۲ اندیشکده فعال را در کشور به خط کردیم و برنامه برای بخش ها و شناخت گروه های مردم در دستور کار بوده است.

ما درحوزه فضای مجازی عقب هستیم؛ در این بخش کار بایسته ای انجام نشده و زیرساخت ها مشکل دارد

وی خطاب به کودکان گفت: شما در این فضا در حال بازی هستید که با تصایری در وسط بازی مواجه می شوید و حالتون گرفته می شود زیرا زیرساخت ها درست نیست

پژوهشگران ما در ین فضا با مشکل مواجه می شوند ودر تولید محتوا حق خانم ها ضایع می شود

من هم دراین فضا هستم و دو میلیون فالور دارم؛ این مسائل به من منتقل می شود

وظیفه را انجام ندادند، خلط مبحث می کنند و به مسائل فرعی می پردازند

سفره و کسب و کار مساله مردم است؛ ما بعد از گذشت سال ها از انقلاب دولت طراز انقلاب ایجاد نکردیم حتما ما توانمندیم ما اصحاب ما می توانیم هستیم و اصحاب نمی شود و نمی توانیم نیستیم

****

تعارفات سیاسی، حناحی و سازمانی سه مانع اصلی پیشبرد کارها

جلیلی هم در ادامه گفت: نقش رئیس جمهور و هنر اصلی کسی که در این جایگاه قرار می گیرد این است که بگوید چطور می خواهد این بحث ها را به نتیجه برساند؟ اگر برنامه داشته باشد با چه تضمینی به نتیجه می رسد؟

نامزدها نخست باید بگویند کارهایشان چه نتیجه ای دارد که قابل ارزیابی باشند

هشت سال پیش حرف هایی اینجا گفته شد کدام انجام شد؟ تحریم ها دو برابر و دلار هشت برابر شد

رئیس جمهوری که بتواند با اقتدار و به موقع تصمیم بگیرد و تصمیم آن عملی و اجرایی شود مهم است.

همه مشکلات ساختاری نیست و فراقوه ای هم هست که باید برطرف شود

ما چگونه می خواهیم فرهنگ سیاسی غلط را کنار بگذاریم و مناسبات غلط شکل گرفته را درست کنیم؟

کار با نمایش به نتیجه نمی رسد؛ حاج قاسم سلیمانی می گفت: اگر آب را رها کنی خودش پای درخت نمی رود باید راه را ایجاد کنی تا درست برود و به مقصد برسد.

باید مسیر ماشین دولت را هم درست کرد تا به نتیجه برسد.

دولت باید از فضای مجازی و فوق هوشمند به خوبی استفاده کند.

تعارفات سیاسی، حناحی و سازمانی موانع اصلی پیشبرد کارها است.

****

۱۶ سال اخیر مسائل سیاسی در صدر و مشکلات مردم در ذیل قرار دارد

مهرعلیزاده هم در ادامه اظهاداشت: اگر آقای زاکانی نگویند که انشاء می خوانی می خواهم از روی نوشته مطالب را بخوانم.

مردم ایران آمارهای اجتماعی و حافظه تاریخی شما گواه است که در این کشور دولتی سر کار بود با حرکی آرام و به دور از هیجانات و نوسانات شرایط کشور را به طور درست پیش برد و آن دولت اصلاحات سید محمد خاتمی بود.

رشد اقتصادی ۷/۵ درصد بود وشاهد تثبیت ارزش پول ملی، تنش زدایی از دولت، روابط بین المللی موثر و امیدآفرنی بین جوانان و مردم بودیم.

۱۶ سال است که در مسیری هستیم که مسائل سیاسی در صدر و مشکلات مردم در ذیل قرار گرفته و کوچکترین اقدام ظرفیت تبدیل به بحران را دارد.

برق قطع، بحران کم آبی و تورم افسار گسیخته و معیشت برخی نامناسب و جامعه در خطر است امروز مردم ناراضی هستند از مدیران یا ساختارها و می پرسند چرا مشکلات حل نمی شود؟

چون به جوانان و متخصصان بها داده نمی شود

کشور امروز با ۵۰ بحران مواجه شده و تریبون های مسئولان، محلی برای دعوا شده است.

من برای اجماع سازی آمدم به جای اینکه آزادی مردم سلب شود من از تشکیل دولت اصلاحات و زندگی در برابر مرگ و فقر و تهدید و ناامیدی

بیایید شرایط زندگی خوب را فراهم کنید؛ زندگی بر اساس آنچه شایسته هستید.

می خواهم با مدیریتی منطقی تولید آفرین با سیاست های رفاهی در حوزه مسکن و کار و حمایت از جوانان ایجاد کنیم

وی در پایان یک مثل ترکی خواند و گفت موفق باشید

****

خودباوری در این دولت از بین رفت

رضایی هم در ادامه بیان کرد: دولت های گذشته نباید تکرار شود در آن دولت ها سفره مردم از دولت ها جدا شد، جوان گرایی کنار رفت، ما نمی توانیم آمد و اعتماد به نفس، خودباوری و خلاقیت از بین رفت باید دولت نو، کارآمد، قوی، پاسخگو و مسئولیت پذیر روی کارآید

دولت جوان انقلابی درست می کنیم و شعار ما می توانیم را به مدیریت کشور برمی گردانیم

برنامه یارانه ۴۵۰ هزار تومانی برای ۴۰ میلیون را تضمین می کنم شغل خانه داری که تربیت فرزند و بهداشت است را برقرار می کنم.

علاوه بر ساخت یک میلیون مسکن مصوب مجلس شورای اسلامی، یک میلیون بازسازی بافت فرسوده را در برنامه دارم.

برای مالباختگان بورس برنامه دارم (با ایجاد ایالت های اقتصادی طبق قانون اساسی)

محصولات کشاورزان را که در تامین نهاده ها با مشکل مواجه هستند پنج درصد بالاتر از قیمت می خرم.

دست دلالان را قطع می کنم

بازار ۵۰۰ میلیونی منطقه را ایجاد می کنم

فضای مجازی را در دسترس همگان قرار می دهم

خودم را سرباز وطن می دانم آبرویم را کف دست گذاشتم که با ایثار خود جوانان را پای صحنه بیاورم

نظام تصمیم گیر و نظارت را تقویت می کنم

من شرمنده اعتماد شما مردم هستم؛ شرمنده صبر و تحمل شما مردم هستم؛ شرمنده زباله گردها و نان قرضی خورها و کوله برها هستم

هیچ گاه فکر نمی کردم وقتی خرمشهر آزاد می شود من باقی بمانم و وضع اسفبار را که برادران من در سختی باشند را ببینم.

مردم صبور می یبینم که با انواع ناملایمات ایستادید و دولتمردان می خواهند شما را بازیچه قرار دهند

به جای همه دولتمرادان از شما عذرخواهی می کنم و امیدوارم خداوند توفیق به من بدهد که این ها را جبران کنم.

****

به من رای دهید تا جریان خاصی روی کار نیاید

به عنوان آخرین نامزد آقای همتی گفت: چند جمله با هموطنان آذربایجانی ام صبحت می کنم

سپس گفت: فکر می کردم آقای زاکانی پوششی هستند الان فهمیدم سوپرپوششی هستند به هیچ وجه وقتم را صرف پاسخ به ایشان نمی کنم.

در شرایط سخت بانک مرکزی نگذاشتم ایران ونزوئلایی و اقتصادمان شبیه کره شمالی شود.

سخنی با مردم عزیر دارم و برای اینکه کلمه ای را جا نیندازم از روی کاغذ می خوانم.

وی خطاب به مردم گفت: من پیروز انتخابات نیستم چون شما می خواهید رای ندهید اما برای جمهوریت نیاز داریم قدرت بی قدرتان را نشان دهیم.

ما ایرانیان زمان فرصت سوزی نداریم جامعه به سمت پیرشدن پیش می رود

میلیون ها ایرانی می توانند از زیر خط فقر درآیند؛ همسایه های ایران دارند از ما جلو می افتند اما اگر ما اینگونه پیش رویم تا ۲۰ سال دیگر هم قیر رایگان و ارز ۴۲۰۰ توزیع می کنیم.

ما با قدرت قاسم سلیمانی ها قدرت اول منطقه می شویم، اگر درست انتخاب کنیم

من در مقابل این نامزها، توانایی و دانش دارم بعد از چند سال جنگ تحریم جامعه با من درست می شود

خیلی ها نتیجه انتخابات را از پیش مشخص می دانند اما ما می توانیم نتیجه را تغییر دهیم رای دهید اعتراض را با رای به من عوض کنید

هر یک نظر ۱۰ نفر را تغییر دهید بحث پیروزی من نیست ایران و جمهوریت و ما مردم می توانیم بریم و به نفع جمهوریت و ایران در ۲۸ خرداد با قدرت خود جواب خوبی به آنان که می گویند جمهوریت ضعیف شده بدهید.

وی در پایان به لهجه خود گفت: من به امید شما به میدان آمده ام و از شما درخواست دارم با رای دادن به ما نگذارید جریان خاصی سر کار بیاید.

***

در پایان حیدری به عنوان مجری این مناظره ها گفت: ستاد انتخابات ریاست جمهوری در صورت اعتراض به شکایت ها درخصوص تهمت ها و مسائل طرح شده پاسخ خواهد داد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا