جهان اسلام باید در هوش مصنوعی سیاستگذاری و تولید محتوا کند

فاطمه سادات محمدی
آستان بهارستان؛ ابراهیم سلیمانی در بازدید از اولین نمایشگاه آثار هوش مصنوعی با موضوع آیات قرآن، تأکید کرد: «نباید مفاهیم قرآنی را سادهسازی کرد»
به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ ابراهیم سلیمانی، داور جشنوارههای مختلف هنری، در حاشیه بازدید از نخستین نمایشگاه آثار تولیدشده با هوش مصنوعی برگرفته از آیات قرآن، ضمن ارزیابی کلی این رویداد، بر ضرورت سیاستگذاری و تولید محتوای بومی در جهان اسلام تأکید کرد و گفت: «نفس برگزاری چنین نمایشگاهی اتفاق مثبتی است، اما باید در مواجهه با مفاهیم قرآنی دقت و احتیاط بیشتری داشت.»
هوش مصنوعی ابزار است، نه خالق معنا
وی با اشاره به اثر مفهومی «حریم وصال» که از آیه مرج البحرین یلتقیان الهام گرفته است، گفت: «ایده این اثر بسیار هوشمندانه طراحی شده و با استفاده از موج، کف آب و تیرهروشنهای رنگی، مفهوم تلاقی دو دریا را بهزیبایی به تصویر کشیده است. اما در کنار این خلاقیتها، هنوز ضعفهای تکنیکی و ترکیببندیهای ناهماهنگ در برخی آثار مشهود است.»
وی افزود: «در بعضی تابلوها، آناتومی چهره و دستها ایراد دارد و فرمها دچار خطاست. این نشان میدهد کاربر یا هنرمند هنوز زبان دقیق تعامل با هوش مصنوعی را نمیداند. هوش مصنوعی ابزار است، نه خالق معنا.»
نقد استفاده مستقیم از آیات قرآن در آثار تصویری
این داور جشنوارههای هنری با بیان اینکه «نباید آیات قرآن را مستقیماً دستمایه تولیدات هوش مصنوعی قرار داد»، اظهار داشت: «قداست قرآن و نبود تصویر قطعی از مفاهیم آن ایجاب میکند که در بازنمایی بصری مفاهیم قرآنی احتیاط شود. انتشار هر خروجی خام هوش مصنوعی میتواند ذهن مخاطب را دچار تغییر و ابهام کند. کاربر باید نسبت به معنای آیه و شأن نزول آن اشراف کامل داشته باشد.»
«کاربر حرفهای» شرط موفقیت در خلق آثار با کیفیت
سلیمانی یکی از عوامل اصلی ضعف در آثار را ناآشنایی کاربران با مبانی هنر و تصویر دانست و تصریح کرد: «کسی که از هوش مصنوعی برای خلق اثر هنری بهره میبرد، باید خودش نقاش یا عکاس حرفهای باشد و سبکها، رنگها و ساختار ترکیببندی را بشناسد. هوش مصنوعی فقط سرعت و امکانات را افزایش میدهد، اما جایگزین دانش هنری نمیشود.»
تأکید بر سیاستگذاری فرهنگی در جهان اسلام
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سرعت رشد فناوریهای هوش مصنوعی گفت: «جهان اسلام باید در عرصه هوش مصنوعی بهصورت جدی سیاستگذاری و تولید محتوا کند. اگر این کار انجام نشود، بازنمایی مفاهیم دینی و قرآنی به دست فرهنگهای دیگر خواهد افتاد و درک معنایی آثار دچار انحراف میشود.»
ایده از انسان، اجرا با هوش مصنوعی
سلیمانی راهکار استفاده صحیح از هوش مصنوعی در هنر را چنین بیان کرد: «ایده باید از ذهن هنرمند بیاید، سپس هوش مصنوعی در خدمت او قرار گیرد. همانطور که نرمافزارهای ویرایش تصویر یا ویدئو ابزار کمکیاند، هوش مصنوعی نیز باید به همین چشم دیده شود، نه جایگزین خلاقیت انسانی.»
تجربه مثبت هوش مصنوعی در حوزه متنی، اما ضعف در تصویرسازی
وی افزود: «در حوزه متن، هوش مصنوعی عملکرد فوقالعادهای دارد؛ از نگارش مقاله و ترجمه گرفته تا شعر و داستان. اما در تصویرسازی، چون نیاز به مصداقهای واقعی و دادههای بصری دقیق دارد، هنوز با ضعفهای جدی روبهروست. تا زمانی که کاربران حرفهایتر و دادهها دقیقتر نشود، نباید انتظار خروجی بینقص داشت.»
به گفته ابراهیم سلیمانی، نمایشگاه آثار هوش مصنوعی برگرفته از مفاهیم قرآنی، گامی مثبت در معرفی ظرفیتهای این فناوری است، اما برای رسیدن به بلوغ هنری و معنایی، نیازمند تجربه، سیاستگذاری هوشمندانه و تربیت کاربران آشنا با هنر و معارف اسلامی است.پایان پیام/۱۱۰