یک فعال حوزه هنر دیجیتال در گفتوگو با ما: هوش مصنوعی ابزاری برای تبیین زیباییهای قرآن و روایات

فاطمه سادات محمدی
آستان بهارستان؛ یک هنرمند فعال در عرصهی هنر دیجیتال و هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی تجربهای نو در تلفیق ایمان، خلاقیت و فناوری است و تولید آثار مذهبی با هوش مصنوعی نیازمند ترکیب دانش دینی و مهارت فنی است لذا باید از هوش مصنوعی بهعنوان ابزاری برای تبیین زیباییهای قرآن و روایات بهره ببریم.
درخشش آثار «اکمال رسالت، آغاز امامت» و «روز رستاخیز» در نمایشگاه قرآن
به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ سید علیرضا قضات، هنرمند فعال در عرصهی هنر دیجیتال و هوش مصنوعی، از نمایش دو اثر خود با عنوانهای «اکمال رسالت، آغاز امامت» و «روز رستاخیز» در اولین نمایشگاه تولید آثار قرآنی با هوش مصنوعی در شهر قم خبر داد. به گفتهی وی، این آثار پس از داوری و بررسی تخصصی، مورد تأیید قرار گرفته و در این رویداد به نمایش درآمدهاند.
هوش مصنوعی تجربهای نو در تلفیق ایمان، خلاقیت و فناوری
قضات با ابراز خرسندی از شرکت در این نمایشگاه گفت: « آثار ۲۰ هنرمند در این نمایشگاه پذیرفته شده است؛ هر نفر میتوانست نهایتاً یک یا دو اثر ارائه دهد. خوشبختانه هر دو اثر بنده تأیید و به نمایش درآمد.»
نگاه هنرمندانه با شناخت عمیق دینی همراه شود
وی افزود که این نمایشگاه ظرفیت گسترش در شهرهای دیگر را دارد و میتواند به بستری برای تصویرسازی مفاهیم قرآنی و روایی تبدیل شود: «در حوزهی قرآن و روایات میتوان تصاویر بسیار زیبا و خلاقانهای خلق کرد؛ فقط کافی است نگاه هنرمندانه با شناخت عمیق دینی همراه شود.»
آگاهی دینی و صبوری؛ دو شرط موفقیت در تولید آثار هوش مصنوعی
این هنرمند تأکید کرد که فعالیت در عرصهی هوش مصنوعی نیازمند ترکیب دانش مذهبی و مهارت فنی است: «مهمترین لازمهی کار، داشتن اطلاعات کافی از آیات، روایات و مفاهیم مذهبی است تا بتوان آنها را درست توصیف و به تصویر کشید. از سوی دیگر، کار با هوش مصنوعی نیاز به صبر و تمرکز دارد؛ باید بارها و بارها پرامپتها را اصلاح و بازنویسی کرد تا به تصویر مطلوب رسید.»
وی اضافه کرد: «تصویر نهایی حاصل از هوش مصنوعی فقط یک دستور ساده نیست، بلکه نتیجهی ساعتها کار، آزمون و خطا و تحلیل جزئیات است.»
از کتابهای درسی تا خلق تصاویر داستانهای قرآنی
قضات ضمن اشاره به نقش گستردهی هوش مصنوعی در صنعت تصویرگری گفت: «امسال برخی از تصاویر کتابهای درسی ابتدایی و دبیرستان با هوش مصنوعی تولید شدهاند. این نشان میدهد که این فناوری چقدر در حال نفوذ در آموزش و هنر است.»
وی پیشنهاد کرد از این ظرفیت برای تولید کتابهای داستانی با موضوعات قرآنی و روایی نیز استفاده شود: «میتوان کتابهای داستانی قرآنی را با تصویرسازی هوش مصنوعی تولید و چاپ کرد؛ کاری کمهزینه، سریع و در عین حال با جلوههای خلاقانه و تأثیرگذار.»
هوش مصنوعی، جایگزین هنر نیست؛ یاریگر هنرمند است
این هنرمند با اشاره به کاربردهای گستردهی هوش مصنوعی در هنرهای تجسمی و سینما اظهار داشت: «برخی مفاهیم قرآنی یا روایی را نمیتوان بهصورت واقعی فیلمبرداری کرد یا با جلوههای ویژه ساخت، اما با هوش مصنوعی میتوان بهزیبایی آنها را تصویر کرد ؛ حتی گاه بهتر و پراثرتر از روشهای سنتی.»
وی تاکید کرد که هوش مصنوعی باید در خدمت ایده و پیام هنرمند باشد، نه جایگزین او.
باید از هوش مصنوعی بهعنوان ابزاری برای تبیین زیباییهای قرآن و روایات بهره ببریم
قضات که پیشتر در جشنوارههای مختلف داخلی و بینالمللی شرکت کرده و آثارش مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته، دربارهی چشمانداز این حوزه گفت: «هوش مصنوعی یک علم بهروز و جهانی است؛ ما باید از تازهترین سرویسها و ابزارها استفاده کنیم تا آثار باکیفیتتر و خلاقانهتری خلق کنیم. این مسیر آیندهی هنر دینی را دگرگون خواهد کرد.»
وی افزود: «امیدوارم این نمایشگاهها ادامه یابد و هنرمندان بیشتری وارد این عرصه شوند. باید از هوش مصنوعی بهعنوان ابزاری برای تبیین زیباییهای قرآن و روایات بهره ببریم؛ ابزاری که اگر درست استفاده شود، میتواند دریچهای نو به سوی فهم هنری مفاهیم الهی بگشاید.»
گفتنی است این نمایشگاه به مدت سه شب در نگارستان اشراق قم برپا بود و دوشنبه شب اختتامیه آن برگزار شد.پایان پیام/۱۱۰