باید با تاسی از حضرت زینب(س) ظرفیت وجودی خود را افزایش دهیم
آستان بهارستان؛ یک محقق حوزه و دانشگاه گفت: امیدواریم با تأسی به حضرت زینب سلام الله علیها، در مسیر علمآموزی، ظرفیت وجودی خویش را افزایش داده و به حقیقت علم که همان عبودیت و بندگی خداست، نائل شویم.
به گزارش خبرنگار ما، دکتر اعظم وفایی در سخنانی به مناسبت فرارسیدن میلاد باسعادت بانوی بزرگ اسلام، حضرت زینب کبری سلاماللهعلیها و همزمانی این ایام با آغاز سال تحصیلی جدید، ضمن تبریک به دانشجویان جدیدالورود دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام گفت: «ایام ولادت حضرت زینب(س) از ایام پر خیر و برکت است و تقارن آن با شروع مسیر علمآموزی را به فال نیک میگیریم. همانگونه که حضرت زینب(س) نمونه صبر، حلم و معرفت بودند، ما نیز باید از ایشان در مسیر علم و عمل الگو بگیریم.»
این عضو هیئت علمی دانشگاه قم در ادامه با اشاره به جایگاه علم از منظر معارف دینی افزود: «امام سجاد(ع) در معرفی حضرت زینب(س) میفرمایند: *انت بحمدالله عالمه غیر معلَّمه و فهّمه غیر مفهَّمه*؛ یعنی ایشان عالمهای بودند که علمشان الهی و موهبتی بود، نه آموختنی. این بیان امام، نشاندهنده آن است که حقیقت علم، تنها از راه آموزش ظاهری حاصل نمیشود، بلکه نوری است که خداوند در قلب بندهی هدایتشده قرار میدهد.»
وی با اشاره به حدیث عنوان بصری از امام صادق(ع) تصریح کرد: «در این روایت امام میفرمایند: *إنما هو نورٌ یقع فی قلب من یرید الله تبارک و تعالی أن یهدیه*؛ یعنی علم، نوری است که در قلب انسانِ خواستار هدایت قرار میگیرد. از این بیان درمییابیم که مسیر حقیقی علم، تنها در کلاس و درس خلاصه نمیشود، بلکه به میزان صفا، بندگی و عبودیت درونی بستگی دارد.»
استاد وفایی با تأکید بر نقش «عبودیت» در کسب علم گفت: «نخستین گام برای رسیدن به علم حقیقی، شناخت حقیقت بندگی است. اگر انسان در درون خود به عبودیت برسد، ظرفیت دریافت علم الهی را مییابد. از همین روست که در تشهد نماز، ابتدا پیامبر اکرم(ص) را به عنوان *عبد* خدا معرفی میکنیم، سپس به عنوان *رسول*.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به مقام والای مادران شهدا خاطرنشان کرد: «مادران شهدا به سبب ظرفیت عظیم در تسلیم و رضای الهی، از بالاترین درجات علم و معرفت برخوردارند. آنان در عمل، معنای حقیقی سمعاً و طاعتاً را مجسم کردهاند.»
وی در ادامه افزود: «علم حقیقی همانند نوری است که خداوند در ظرف وجودی انسان قرار میدهد. هرچه این ظرف بزرگتر، پاکتر و صیقلیتر باشد، دریافت نور علم بیشتر و ماندگارتر خواهد بود. همانگونه که در مثال ظرف نذری، هرکس به اندازه ظرف خود بهرهمند میشود.»
این استاد و محقق حوزه و دانشگاه در پایان اظهارداشت: «حضرت زینب(س) نمونه کامل عالمهای هستند که علمشان از جنس نور است، نه از جنس واژه و کتاب. امیدواریم با تأسی به آن بانوی بزرگ، در مسیر علمآموزی، ظرفیت وجودی خویش را افزایش داده و به حقیقت علم که همان عبودیت و بندگی خداست، نائل شویم.”پایان پیام/۱۱۰



