آیتالله نورمفیدی: تربیت فقیه معاصر نیازمند ابزارهای جدید است
خبرنگار : سعید مسعودی
آستان بهارستان؛ نشست همافزایی میان طلاب مدرسه عالی فقاهت آستان قدس رضوی و پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر برگزار شد. در این دیدار، رئیس پژوهشگاه بر ضرورت بهکارگیری شیوههای نوین برای تربیت پژوهشگران فقهی تأکید کرد و چالش اصلی فقه معاصر را نیاز به قواعد اصولی و منابع استنباطی تازه دانست.
جمعی از طلاب و فضلای مدرسه عالی فقاهت آستان قدس رضوی از بخشهای مختلف پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر بازدید کرده و در نشستی مشترک با آیتالله سید مجتبی نورمفیدی، رئیس این پژوهشگاه، شرکت کردند.
آیتالله نورمفیدی در این نشست با ابراز خرسندی از تعامل میان مراکز آموزشی فقه و پژوهشگاههای تخصصی، بر لزوم تقویت ارتباط علمی میان این مراکز و بهکارگیری ابتکارات نوین در فرآیند تربیت طلاب نخبه تأکید کرد. وی همچنین رویکرد نوین در جذب و گزینش طلاب مستعد را ستودنی خواند و اظهار داشت: «اینکه طلاب نخبه از جهات مختلف ارزیابی شده و در چند مرحله برای رسالتهای تخصصی گزینش میشوند، روشی ارزشمند و نو است که کمتر در مؤسسات مشابه دیده میشود.»
تبیین فقه نظام و فقه تخصصی
رئیس پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر، حلقههای علمی مدرسه عالی فقاهت را نشانهای از «ورود جدی به عرصه فقه معاصر» دانست و افزود: «استخراج نظامات اجتماعی از متن فقه، خود یک نگاه نو و معاصر محسوب میشود.»
وی در ادامه به تفکیک مفاهیم پرداخت و خاطرنشان کرد: «تخصصی شدن فقه لزوماً به معنای ورود به عرصه «فقه نظام» یا حکومتی شدن نیست، بلکه میتواند رویکردی علمی و مستقل برای پاسخگویی به نیازهای مستحدث جامعه باشد.»
مهمترین چالش: قواعد اصولی نوین
آیتالله نورمفیدی مهمترین چالش پیش روی فقه معاصر را نیاز مبرم به قواعد جدید اصولی و منابع تازه در استنباط فقهی دانست. وی تأکید کرد: «ابزارهایی که موجب شکلگیری رویکردهای نوین در استنباط فقهی میشوند، اهمیت حیاتی دارند، هرچند دستیابی به آنها مسیری زمانبر و دشوار است.»
رئیس پژوهشگاه در پایان، این دیدار را فرصتی مغتنم برای تبادل نظر در خصوص آینده فقه معاصر عنوان کرد و بر ضرورت حرکت از آموزش صرفاً سنتی به سمت تربیت پژوهشگرانی با نگاه نظاممند، تخصصی و متناسب با نیازهای جامعه امروز تأکید نمود و برنامه ریزی دقیق و استفاده از ابزارهای نوین را لازمه پاسخگویی به انتظارات نسل جدید حوزه برشمرد.پایان پیام/۱۱۳





