اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

آیت الله اعرافی: آیت‌الله جوادی آملی؛ الگوی تمام‌عیار دانشمند انقلابی و پژوهشگر ژرف‌نگر / مسئولیت سنگین حوزه های علمیه در قبال علوم شناختی، کاربردی و بنیادین

آستان بهارستان؛ آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش، با تجلیل از مقام شهدا و پژوهشگران، شخصیت علمی و اخلاقی حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی را ستود و ابعاد مختلف این شخصیت را الگویی برای نسل جوان حوزه و دانشگاه برشمرد.

تجلیل از شهیدان و پیشکسوتان علم و عمل

اعرافی گفت: درود می‌فرستیم به ارواح پاک شهدای عالی‌قدر حوزه و دانشگاه، شهدای مقاومت و دفاع مقدس و امام شهدا. همچنین در هفته پژوهش، قدردان همه محققان، صاحب‌نظران، مبدعان و نوآوران در عرصه‌های مختلف علمی هستیم که سرمایه‌های واقعی کشورند.

وی افزود: قدردانی ویژه‌ای نیز از علما و مراجع عظام، به ویژه مقام معظم رهبری داریم. امروز ما همه اینجا گرد آمده‌ایم و بنده با افتخار برای عرض ادب به استاد گرانقدرمان، حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی تشرف یافته‌ام. ایشان هم محقق هستند و هم راهبر تحقیقات، و حقی عظیم بر گردن حوزه و دانشگاه دارند.

پنج ویژگی استثنایی یک الگوی علمی

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به شخصیت استاد جوادی آملی، پنج ویژگی برجسته ایشان را برشمرد و گفت: مرور این ویژگی‌ها برای جامعه علمی و به ویژه نسل جوان، الهام‌بخش و راهگشاست.

۱. جامعیتی کم‌نظیر در علوم اسلامی

اعرافی گفت: اولین ویژگی، جامعیت بی‌نظیر ایشان در علوم مختلف حوزوی است. در قرن حاضر، افراد انگشت‌شماری را می‌یابیم که در رشته‌هایی مانند فلسفه، عرفان، کلام، تفسیر، حدیث، فقه، اصول و ادبیات عرب، همزمان در سطحی عالی صاحب‌مهارت باشند. این جامعیت، برای نظام‌سازی فکری و تمدن‌سازی نوین اسلامی، یک ضرورت و سرمایه استراتژیک است.

۲. عمق و صاحب‌نظری در کنار جامعیت

وی افزود: ویژگی دوم که این جامعیت را درخشان‌تر می‌کند، عمق، ژرف‌نگری و صاحب‌نظری ایشان در همین علوم است. ایشان در فلسفه، تفسیر و عرفان، از قله‌های مسلم این قرن هستند. تسلط ایشان بر متون پیچیده و تولید آثار گران‌سنگی مانند تفسیر «تسنیم» که خود دریایی از موضوعات است، گواه این مدعاست. این عمق، آن جامعیت را از سطحی‌نگری می‌رهاند.

۳. شناخت دقیق و نقادانه از غرب

اعرافی تأکید کرد: ویژگی سوم، آشنایی عمیق و نقادانه حضرت استاد با مبانی فکری و تحولات علمی غرب است. امروز، هیچ کار پژوهشی یا تبلیغی اثرگذار در سطح نخبگانی ممکن نیست، مگر با شناخت درست «رقیب تمدنی». ایشان این شناخت را دارند و با جسارت علمی، در عرصه‌های جدید و مقایسه‌ای نیز ورود می‌کنند. این، کلید توسعه مرزهای علوم اسلامی و پاسخگویی به شبهات جدید است.

۴. ارتباط فراحوزوی و اثرگذاری اجتماعی

وی در ادامه بیان کرد: ویژگی چهارم، توانایی ارتباط با فضاهای علمی فراتر از حوزه و اثرگذاری در آن‌ها است. ایشان دانشگاه و دنیای جدید را می‌فهمند و می‌توانند بدون هرگونه سازش فکری، با آنان ارتباط برقرار کرده و اندیشه ناب اسلامی را عرضه کنند. این هنر تعامل هوشمندانه برای حوزه‌های امروز بسیار ضروری است تا بتواند گفتمان خود را در عرصه‌های جهانی نیز مطرح کند.

۵. طهارت نفس و اخلاص؛ روح همه فضایل

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان نکته پایانی گفت: اما آنچه به همه این ویژگی‌های علمی روح می‌بخشد و آن‌ها را نورانی می‌کند، طهارت نفس، اخلاص، تواضع و کرامت اخلاقی حضرت استاد است. این پاکی درون، باعث می‌شود دانش، تحقیق و حتی سیاست‌ورزی، مسیر صحیح خود را طی کند. نفوذ معنوی ایشان، از همان اولین جلسات درس بر جان می‌نشیند.

حوزه‌های علمیه در برابر رسالت‌های سنگین

آیت الله اعرافی در پایان با اشاره به مسئولیت‌های پیش رو گفت: امروز حدود ۱۷ مرکز علمی تحت راهبری فکری حضرت استاد فعال است که جای تقدیر دارد. اما باید اعتراف کنیم در برابر رسالت‌های سنگین، حتی اگر تلاش‌های کنونی را چندین برابر کنیم، باز هم نیاز به حرکت بسیار گسترده‌تر داریم؛ به ویژه در مواجهه با علوم و فناوری‌های جدید مانند علوم شناختی.

وی افزود: امیدواریم حوزه‌های علمیه به برکت خون شهدا، رهنمودهای رهبری و بهره‌گیری از الگوهایی مانند حضرت آیت‌الله جوادی آملی، گام‌های استواری بردارند، بر مشکلات فائق آیند و با حفظ اصالت و افزایش کارآمدی، آینده‌ای درخشان در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی و انتظار فرج رقم بزنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا