اخبار مهمکمیسیون صنایع

موادی از لایحه حمایت از فعالان صنایع دستی تصویب شد

آستان بهارستان؛ سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: لایحه اصلاح تبصره یک ماده ۲ قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی تصویب شد.

«روح اله عباس پور» در توضیح نشست روز یکشنبه کمیسیون صنایع و معادن مجلس به خبرنگاران گفت: بررسی لایحه اصلاح تبصره یک ماده ۲ قانون حمایت از هنرمندان استادکاران و فعالان صنایع دستی با حضور مسوولان دستگاه‌های اجرایی در دستور کار قرار گرفت که تصویب شد.

نماینده مردم بوئین زهرا و آوج افزود: پیش از این بیمه قالی‌بافان، استادکاران و… تحت نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود. براساس لایحه مذکور مقرر است وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی بیمه این افراد شود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با تصویب این لایحه وزارت صمت متولی بیمه قالی بافیان، گلیم بافی و…. می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در واقع در صورت مراجعه بازرسان، اگر فرد در محل کار خود حضور نداشت، بیمه‌اش قطع می‌شد.

***

هیات دولت هم پای کار آمد

هیات وزیران در جلسه مورخ سوم مرداد ۱۴۰۰، آیین نامه اجرایی قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی را تصویب کرد.

این اقدام در راستای اقدامات حمایتی ویژه دولت از فعالان صنایع دستی و فرش دستباف است . جهت هدف گذاری های کلان به دلیل سهم بالای آن در ایجاد فرصت های شغلی است.

در این آیین نامه، ابعاد مختلفی برای حمایت از تعرفه انرژی مصرفی تا تسهیل صادرات صنایع دستی و فرش تمهید شده.

برای واردات صنایع دستی که مشابه داخلی دارد، محدودیت هایی پیش بینی شده است.

شرح اقدامات لازم برای پوشش بیمه تأمین اجتماعی واجدین شرایط در قانون مذکور، تهیه و تدوین دستورالعمل و فرآیند صدور مجوز فعالیت مشمولان، وظایف و اختیارات وزارتخانه های مجری برای بهبود کیفی محصولات صنایع دستی و فرش دستباف با رویکرد فراهم ساختن صادرات آن و نقش دستگاه های اجرایی در اقدامات حمایتی و تشویقی، از جمله موارد مندرج در آیین نامه یاد شده است.

پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا