مردم تاوان هزینه بالای تولید خودروسازان را می پردازند/فقط «واردات و رقابت» خودرو را ارزان می کند
آستان بهارستان؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بالا بودن هزینه تولید خودورسازان به دلیل فعالیتهای غیرمتبط و دریافت تسهیلات با سود بالا است، مردم نباید تاوان هزینه بالای تولید خودروسازان را بپردازند.
حجت اله فیروزی افزود: هر زمان که واردات خودرو آزاد و تعرفه واردات کاهش یافت و رقابت واقعی در این بازار شکل گرفت، آنگاه آزادسازی قیمتها معنا خواهد داشت.
وی گفت: اظهارات برخی افراد مبنی بر آزادسازی قیمت خودرو و برچیده شدن قیمتگذاری دستوری در صنعت خودرو در شرایط کنونی را اقدامی نامناسب دانست.
وی تاکید کرد: هیچ یک از کارشناسان با حذف قیمتگذاری دستوری مخالف نیستند اما این اقدام را تنها میتوان در شرایط عادی اقتصادی اجرایی کرد.
حذف قیمتگذاری دستوری خودرو آثار نامطلوبی دارد
فیروزی گفت: اکنون به دلیل تحریم و سایر مشکلات، بسیاری از بازارها از جمله بازار خودرو ملتهب بوده و از سوی دیگر در انحصار خودروسازان داخلی است به این معنا که نه تنها واردات خودرو ممنوع است بلکه تعرفه واردات نیز بالا است، بنابراین حذف قیمتگذاری دستوری خودرو آثار نامطلوبی دارد.
وی افزود: حذف قیمتگذاری دستوری خودرو با توجه به مناسب نبودن میزان عرضه و تقاضا، نه تنها قیمتها را سامان نمیدهد بلکه التهاب بازار بیشتر نیز میشود.
فقط واردات و رقابت خودرو را ارزان می کند
نماینده مردم فسا در مجلس افزود: تنها در صورتی میتوان قیمتگذاری دستوری را حذف کرد که واردات آزاد شود و تعرفه واردات پایین باشد. با تحقق این مهم خودروسازان ناچار به رقابت و افزایش کیفیت و کاهش قیمت تمام شده هستند و حقوق مصرفکننده تضییع نمیشود.
وی گفت هر زمان که واردات خودرو آزاد و تعرفه واردات کاهش یافت و رقابت واقعی در این بازار شکل گرفت، آنگاه آزادسازی قیمتها معنا خواهد داشت.
وی اضافه کرد: خودروسازان باید به دنبال کاهش هزینههای بالاسری و حاشیهای که موجب افزایش قیمت تمام شده تولید میشوند، باشند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: با افزایش قیمت خودرو در کارخانه، تقاضای کاذب در بازار بیشتر میشود. زیرا معادل قیمتی که کارخانه بهای خودروهایش را افزایش داده، این کالا در بازار گران خواهد شد.
وی ادامه داد: خودورسازان ادعا میکنند که فروش خودرو با قیمتهای کنونی زیانده است. نکته مهم دراین زمینه بالا بودن هزینه تولید این شرکتها به دلیل فعالیتهای غیرمتبط، دریافت تسهیلات با سود بسیار و… است. مردم نباید تاوان هزینه بالای تولید خودروسازان را بپردازند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: با افزایش کارخانهای قیمت خودرو در هفته گذشته، التهاب بازار این کالا بیش از پیش شد. هرچند با تصمیم رئیس جمهور، قیمت خودرو به نرخهای قبلی بازگشت اما نوسانات قیمتی در کارخانه، موجب نابسامانی بازار چهارچرخها شد. بنابراین انتظار میرود که دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت کارشناسانه تصمیم گرفته و عمل کنند.پایان پیام/۱۱۰
منبع: خانه ملت