اخبار مهمکمیسیون اقتصادی

بیش از بیست میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور باز نگشته/ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز تاکنون رانت، اختلاس و رفیق‌بازی بوده

آستان بهارستان؛ نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بدون اغراق باید گفت که آقای روحانی یک خزانه خالی را تحویل آقای رئیسی داده است. این بهم ریختگی هایی که اکنون در مملکت مشاهده می‌شود دستپخت دولت تدبیر و امید است.

بانک مرکزی باید مستقل از دولت اداره شود

حجت الاسلام سید کاظم موسوی در پاسخ به این سوال که اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی برداشته شود، باز هم شاهد افزایش قیمت خواهیم بود؟ گفت: تلاش می‌کنیم که شاهد افزایش قیمتی نباشیم. اولاً بانک مرکزی باید مستقل از دولت اداره شود. هر زمان که مستقل نیست، پستویی برای دولت و حیاط خلوتی برای یک عده نورچشمی ایجاد می‌شود. بنابراین اگر قرار باشد ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی برقرار باشد بانک مرکزی باید شفاف سازی کند که این ارزها به چه کسانی و برای چه کالاهایی تخصیص یافته است که این شفافیت، ورود دست‌های کثیف و آلوده و سوداگران و مافیا را قطع کند.

بیش از بیست میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور باز نگشته است

نماینده مردم اردبیل گفت: مشکلی که اکنون داریم در زمینه معیشت مردم و کالاهای اساسی است. بالای بیست و اندی میلیارد دلار از صادرات غیر نفتی به کالاهای اساسی صورت گرفته و ارز آن به کشور باز نگشته است.حتی یک عده به دادگاه رفته و احضار شدند. شرکت‌های عده‌ای از این صادرکنندگان ابطال شده است اما در هر صورت ۲۰ الی ۲۳ میلیارد دلار به کشور بازنگشته است و معیشت مردم را دچار تنگنا کرده است.

حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی برای پایان بخشیدن به مافیای کالا است

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: قابل قبول نیست که بعد از ۴۲ سال از انقلاب معیشت مردم در تنگنا باشد. چرا باید چند نفر دردانه و نورچشمی صادرات انجام دهند؟

وی تاکید کرد: بانک مرکزی باید از تحت سیطره دولت کنار برود. اگر دولت از بانک مرکزی پایش را کنار بکشد و بانک مرکزی ایران نیز باید مثل بانک‌های مرکزی دیگر کشورها در دنیا مستقل شده و دولت فقط نظارت کند. چرا که هر جا عدم شفافیت باشد، رانت، فساد و مافیا به وجود خواهد آمد.

ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز تاکنون رانت، اختلاس و رفیق‌بازی بوده است

وی گفت: در ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز تاکنون رانت، اختلاس و رفیق‌بازی بوده است. اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود، تورم، گرانی و قدرت‌های مافیای کالا را نخواهیم داشت و اینها نخواهند بود. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موافقان بسیاری در مجلس دارد و اگر در صحن علنی مجلس مطرح شود، رأی بالایی خواهد آورد.

حجت الاسلام موسوی گفت: این تضمین را می‌دهم که اگر استقلال بانک مرکزی و انتزاع آن از دولت به عنوان طرح در مجلس مطرح شود، بیش از ۲۰۰ رأی می‌آورد.

وی گفت: طبیعی است که دولت لایحه ندهد، چون نمی‌خواهد بانک مرکزی را از دست بدهد. مگر اینکه دولت آیت‌الله رئیسی و کابینه آن که به آن اعتماد و اعتقاد و باور داریم، پیشنهاد دهند یا پیشنهاد ما را به عنوان کمیسیون تخصصی اقتصادی مجلس قبول کنند. آنگاه اتفاق مبارکی در جهت اینکه بانک مرکزی مستقل از دولت بشود، خواهد افتاد. اگر بانک مرکزی مستقل شود فساد، رانت، رفیق بازی و فامیل بازی هم ریشه‌کن می‌شود.

وی بیان کرد: سال آینده ۱۴۰۱ قیمت بنزین تغییر نخواهد یافت. مجلس اجازه نمی‌دهد و ما به عنوان مجلس برای افزایش قیمت بنزین مخالفیم. دولت هم پیشنهاد افزایش بنزین نداده است.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا