اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

در دیدار مدیران رسانه های قم با آیت آلله سعیدی مطرح شد: تریبون نماز جمعه حزبی نشود/نذورات و موقوفات آستانه شفاف سازی شود

آستان بهارستان؛ مدیران رسانه های قم در دیداری صمیمی با آیت آلله سعیدی از ایشان خواستند تریبون نماز جمعه حزبی نشود و نذورات و موقوفات آستانه قم شفاف سازی شود.

نشست صمیمانه مدیران رسانه های خبری قم با آیت الله سید محمد سعیدی امروز در سالن محراب شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه سلام الله برگزار شد.

تولیت حرم حضرت معصومه سلام الله در این نشست ضمن خوش آمدگویی به اصحاب رسانه قم از آنان خواست به راحتی موارد مدنظر خود را بیان کنند.

مخالف عبور مونوریل از جلوی حرم بودیم اما به حرب ما گوش نکردند

آیت الله سعیدی در مورد مخالفت سابق مدیران آستانه با عبور مونوریل از جلوی حرم گفت: ما مخالف عبور مونوریل از جلوی حرم بودیم اما به حرف ما گوش نکردند و کار خودشان را انجام دادند و در ادامه پروژه با مشکل مواجه شدند.

وی ادامه داد: اگر پروژه دوباره آغاز شود و قرار شود که از جلوی حرم بگذرد این بار به خاطر مردم مانع نمی شویم و با تخریب آن موافق نیستیم زیرا بیت المال است و در سفر رئیس جمهور به قم هم مصوب شد که این پروژه به سامان برسد.

نماینده ولی فقیه در استان قم گفت: دولت جدید امید را در دل همه ایجاد کرده و امیدواریم کارها زودتر پیش رود.

وی درباره روند کند طرح توسعه اطراف حرم اظهارداشت: به شهرداری تذکر دادیم که اطراف حرم را ساماندهی کنند شهرداری هم بنا ندارند کار را انجام ندهند اما کار به اتمام نرسیده است.

این شخصیت ممتاز فرهنگی استان گفت: یک خبرنگار جهت انعکاس برنامه ها در شورای توسعه فرهنگ قرآنی حضور پیدا کند.

وی گفت: تور حرم گردی و بازدید از موقوفات برای اصحاب رسانه تدارک دیده می شود.

****

تعدادی مانکن به صورت عامدانه در قم تردد می کنند

دبیر قرارگاه فرهنگی ۱۹دی نیز در این جلسه اظهارداشت: دو سال از تشکیل این قرارگاه می گذرد و یک سال است که سپاه به حسب وظیفه وارد شده است.

سرهنگ کبیری پور افزود: تعدادی از افراد بی حجاب به صورت عامدانه در شهرمذهبی قم تردد می کنند و به مانکن معروف هستند که برخی از آنان دستگیر شدند.

وی ادامه داد: برخی از افراد بی حجاب به دلیل مشکلات خانوادگی مانند طلاق، داشتن بدسرپرست و یا وجود پدر یا مادر در زندان از حجاب فاصله گرفته اند و درگیر آسیب های اجتماعی شدند که فقط در جهت کمک و مشاوره به آنان وارد عمل می شویم.

وی با بیان اینکه عوامل زیادی در ایجاد ناهنجاری ها و بی حجابی دخیل است، گفت: مشکلات معیشتی، فرهنگی، خانوادگی و فضای مجازی در مساله حجاب تاثیر گذار است.

دبیر قرارگاه فرهنگی ۱۹دی گفت: سلایق مختلفی در مدیران قرارگاه فرهنگی ۱۹ دی دخیل است؛ برخی می گویند در حرم اهل بیت کسی نباید بدون چادر تردد کند و عده ای نظر دیگری دارند.

عمده بی حجابی زنان ریشه در بی غیرتی مردان دارد

وی تاکید کرد: بخش زیادی از بی حجابی زنان ریشه در بی غیرتی مردان دارد که در پوشش زنان خود را نشان می دهد.

وی افزود: بخشی از بی حجابی به دلیل ضعف اعتقادات دینی است. ما در فضای جنگ قرار داریم اما رسانه ها آنگونه که باید مطالبه گری از مردم و خانواده ها نداشتند و به میدان جنگ وارد نشدند.

سرهنگ کبیری انتقاد کرد که بسیاری از اقدامات رسانه ها بجای پدافندی و جریان سازی آفندی شده است و رسانه ها آنگونه که باید مدافع هنجارها و حجاب نیستند.

وی تصریح کرد: کار فرهنگی در مورد حجاب سنگین است و همت جمعی و ملی می خواهد. همه ارگان ها و مسئولان باید پای کار بیایند.

وی بیان کرد: ۹۰ درصد برخورد ایجابی و ۱۰ درصد ورود به بحث های مشاوره برای آسیب دیدگان اجتماعی انجام شده است.

کبیری با بیان اینکه عملکرد قرارگاه ۱۹دی محله محور است، افزود: ۸۰ مرکز مشاوره در محلات قم ایجاد شده و شرح اقدامات ما در دفتر واقع در مصلی موجود است و گزارش مکتوب اقدامات به هر خبرنگاری که مایل باشد ارائه می شود.

****

مجوزها در قم سختگیرانه تر دنبال می شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم هم در این جلسه گفت: قم مانند استان های دیگر نیست و اجازه خیلی از اقدامات و برنامه ها در قم داده نمی شود.

سید موسی حسینی کاشانی افزود: ما در قم جهت تبلیغات و دادن مجوز برنامه های مختلف، مجوزها را سختگیرانه تر دنبال می کنیم

وی گفت: نظرات در هیات اندیشه ورز مطرح و در شورا مصوب و توسط استاندار ابلاغ می شود اما همه مصوبات اجرا نمی شود.

مدیرکل ارشاد قم تاکید کرد: رسیدن به اهداف، همگرایی و همت و کمک اصحاب رسانه در مطالبه گری را می خواهد.

وی گفت: رئیس خانه مطبوعات عضو شورای فرهنگ عمومی است و ما از پنج خبرنگار دیگر هم دعوت می کنیم تا در این شورا حضور پیدا کنند.

وی بیان کرد:‌ خبرنگاران می توانند نظرات خود را در جلسات هیات اندیشه ورز مطرح کنند تا در صورت تایید در شورای فرهنگی مصوب شود.

****

خبرنگاران نیز در دیدار آیت آلله سعیدی خواستار ادامه دار بودن این جلسات با خبرنگاران و سایر اقشار مانند طلاب و دانشجویان برای رفع پرسش ها و سوء تفاهم شدند که با استقبال تولیت مواجه شد.

اظهاردات، درخواست ها و پیشنهادات خبرنگاران در دیدار تولیت حرم حضرت معصومه(س):

تریبون نماز جمعه حزبی نشود

  • سازمان های فرهنگی بودجه های میلیاردی دریافت می کنند و همه در بوجود آمدن این وضعیت فرهنگی مقصر هستند و تولیت حرم حضرت معصومه به عنوان رئیس قرارگاه فرهنگی ۱۹ دی می تواند مسئولان را پای کار بیاورد.
  • به عنوان نماینده رهبری در استان قم در مجالس و بیمارستان ها و بین مردم حاضر شوید و جایگاه رهبر را تقویت کنید.
  • به عنوان رئیس قرارگاه فرهنگی ۱۹دی مطالبه گری کنید و رسانه ها را کنار خود قرار دهید و با در میان مردم رفتن روایت رسانه ای مردمی خلق کنید نه اینکه فیلم بردار با خود ببرید و به صورت نمایشی بین مردم باشید.
  • اظهارنگرانی برای وضعیت فرهنگی شهر از سوی مسئولان کافی نیست و البته نباید به نحوی برخورد کرد که مردم از نظام و انقلاب دور شوند.
  • بسیاری از تفریح و برنامه های فرهنگی در قم اجرا نمی شود و تفریح جوانان قم بسیار کم است.
  • نماز جمعه محل وحدت امت اسلام هست اما بسیاری از مردم به دلیل اینکه تریبون نماز جمعه حزبی شده و کمتر دغدغه مردم را بیان می کند در نماز جمعه حضور پیدا نمی کنند.
  • قرار بر این بود که مساجد پایگاه فرهنگی شود اما در بیشتر ساعات روز بسته است سازمان امور مساجد تمرکز و اقتدار کافی ندارد و در برخی مساجد برای کار فرهنگی هزینه دریافت می کنند در صورتی که باید از ظرفیت مساجد بیش از این استفاده شود.
  • قم پتانسیل مادی و معنوی زیادی دارد و نگاه مسئولان باید به قم ملی شود.
  • برخی اقدامات فرهنگی حرم باید در مناطق محروم انجام شود.
  • چهره فرهنگی قم در حال تبدیل به شهر کارگری است در صورتی که صنایع فرهنگی باید در قم مستقر شود.
  • مدیران آستانه مقدسه حرم در حوزه فرهنگی بیشتر نقش آفرینی کنند.

حضرت معصومه(س) باید به عنوان زن مسلمان به دنیا معرفی شود

  • حضرت معصومه(س) باید به عنوان زن به دنیا معرفی شود تا مردم جایگاه و اهمیت به یک زن در جمهوری اسلامی ایران را متوجه شوند.
  • هزینه یک وعده اطعام دردی از نیازمندان دوا نمی کند آستان مقدسه وارد حوزه ساخت مسکن شود.
  • تبلیغات قرآنی سهمی در شهر ندارد و موسسات قرآنی حمایت نمی شوند که حرم می تواند در این راه پیشگام باشد.

میزان نذورات و موقوفات آستانه قم شفاف سازی شود

  • رسانه های معاند روی نذورات و موقوفات در حرم ها مانور می دهند و شفاف نبودن بحث اقتصادی حرم حضرت معصومه(س) و نداشتن برند اقتصادی مانند آستان قدس رضوی، سوء تفاهم هایی را بوجود آورده است.
  • قم رتبه چهارم تولیدات خبری کشور را دارد و رویدادهای بی ارزش در قم ضریب می خورد اما تولیدات رسانه های استان در تراز نام انقلاب نیست و نیازمند تلاش و تقویت بیشتر هستند.
  • اقدامات شورای فرهنگ عمومی و قرارگاه ۱۹دی اطلاع رسانی نمی شود باید مدیران رسانه های استان بتوانند در این جلسات حضور پیدا کنند.
  • از ظرفیت های بین المللی حرم آنگونه که باید استفاده نمی شود وگردشگری مذهبی در حرم کمرنگ است. حرم مشاور حقوقی و گروه رسانه ای قوی می خواهد. اتاق اندیشه ورز در حرم تاسیس شود و به این منظور نقشه سه زبانه حرم و معرفی بزرگان و موزه آستانه باید تهیه و توزیع و مقبره قاجاریه احیا شود.
  • خدام حرم باید آموزش های لازم جهت راهنمایی زائران را فراگیرند وبرای زائران خارجی و بخصوص عرب زبان برنامه داشته باشید
  • با وجود کرونا سخنرانی های وبیناری در حرم برپا شود
  • برگزاری مراسم یادبود شهدای هواپیمای اکراینی که اخیرا در حرم برگزار شد اقدام قابل تقدیری بود، مسئولان فرهنگی حرم در برپایی این دست برنامه ها پیشگام باشد.

جلوی اقدامات وهن آمیز و قم هراسی را بگیرید

  • برخی اقدامات مانند ممنوعیت افراد مجرد در بوستان های قم یا شکایت برخی از طلاب از حجاب بازیگران یا ارائه آمار مشروبات الکلی، قاچاق و برخی مفاسد که در همه شهرهای کشور است، در قم پررنگ تر می شود و سبب وهن قم شده است اجازه اقدامات سلبی و آنچه باعث قم هراسی می شود را ندهید. به عنوان مثال برداشتن نام کوروش از فرشگاه های زنجیره ای افق کوروش در قم باعث تمسخر قمی ها شده است.
  • بود و نبود قرارگاه فرهنگی ۱۹دی، شورای فرهنگی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات و سایر دستگاه های فرهنگی در نظر مردم تفاوتی ندارد و این لزوم اطلاع رسانی و اقدام عملی تر را صد چندان می کند.
  • مدیران از اتاق ها خارج شوند و نتیجه جلسات را در جامعه ببینند آنگاه متوجه می شوند که شناخت درست از مسائل فرهنگی نیست و همانگونه که رهبری فرمودند ساختار فرهنگی کشور نیاز به بازسازی دارد.

آیت الله سعیدی در پایان خواستار این شد که همه نخبگان و اصحاب رسانه راهکارهای خود را در حوزه فرهنگ به صورت مکتوب به دفتر ایشان ارسال نمایند

****

این نشست از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲:۶ دقیقه به طول انجامید و خبرنگاران نماز ظهر و عصر را به امامت آیت الله سعیدی اقامه کردند و در پایان میهمان سفره کریمه اهل بیت (س) شدند.پایان پیام/۱۱۰

فاطمه سادات محمدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا