اخبار پوششی و تولیدی قماخبار عمومیاخبار قماخبار مهم

یک استاد دانشگاه در بازدید از غرفه آیت الله یعقوبی: نیازمند نگاه اجتهادی درحوزه سبک زندگی هستیم

آستان بهارستان؛ یک استاد دانشگاه در بازدید از غرفه انتشارات «دارالصادقین» که ۱۲۰ اثر مکتوب و دیجیتال آیت الله العظمی شیخ محمد یعقوبی را در سی وسومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به نمایش گذاشته، اظهارداشت: در حوزه تربیت و سبک زندگی جای نگاه اجتهادی به شدت خالی است و به همین دلیل یکی از وظایف اصلی همه کسانی که مسلح به سلاح اجتهاد هستند این است که به سراغ استنباط سبک زندگی از متن دین و با رویکرد کارآمدی بروند.

حجت الاسلام والمسلمین استاد محسن عباسی در پاسخ به این سوال که علما، فضلا و روحانیان باید به سمت چه نوع نوشتاری بروند تا اقبال مردمی را به دنبال داشته باشد؟ افزود: امروز دنیا تشنه راهکار است؛ در تمام نقاط دنیا به دنبال حرفی می گردند که بتوانند با آن زندگی کنند و ما که مدعی هستیم دین اسلام دین زندگی است اگر بخواهیم به معنای واقعی کلمه حق دین را ادا کنیم باید تئوری زندگی با دین را با نوشته هایمان ترویج کنیم.

این نویسنده و محقق گفت:‌ کتاب ها باید به نحوی به رشته تحریری درآید که هر کسی در همین دنیا با تمام مناسبات پیچیده اش کتاب های ما را خواند بتواند داشته‌ آن زندگی کند؛ به این معنا که بتواند روابط اجتماعی اش را تنظیم کند و ازدواج درست داشته باشد و زندگی مشترک خود را هدایت و فرزندانش را تربیت کند.

وی بیان کرد: اگر نویسنده های ما به سمت اثبات کارآمدی دین در دنیای امروز نروند از دین جز چند گزاره اعتقادی و کلامی حرفی برای گفتن باقی نمی ماند.

نیازمند به نگاه اجتهادی در حوزه تربیت هستیم

این کارشناس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: در حوزه سبک زندگی دینی به شدت نیازمند به نگاه های اجتهادی هستیم زیرا سبک زندگی دینی صرفا با یک برداشت سطحی از آیات و روایات اتفاق نمی افتد و یک نگاه مجتهدانه از دل آیات و روایات می خواهد.

وی اظهارکرد: همانگونه که در حوزه فقه و تفسیر در حوزه حقوق و کلام این اتفاق افتاده و مجتهدان ما با نگاه عمیق استنباطی به سراغ آیات و روایات رفته اند و از دل آن ها مفاهیم حقوقی، اعتقادی، کلامی و فقهی را استخراج کرده اند در حوزه سبک زندگی هم باید این اتفاق محقق شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در حوزه تربیت و سبک زندگی جای نگاه اجتهادی به شدت خالی است و به همین دلیل یکی از وظایف اصلی همه کسانی که مسلح به سلاح اجتهاد هستند این است که به سراغ استنباط سبک زندگی از متن دین و با رویکرد کارآمدی بروند یعنی نتیجه و خروجی این محصولات، اثبات تئوری زندگی با دین باشد.

****

نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا ۲۸ اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) از ساعت ۱۰ تا ۲۲ میزبان عموم علاقمندان است.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا