آسیب های اجتماعیاخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

اعتیاد با انواع قرص ها، تمبرهای رو زبانی و دستمال های توهم زا

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قم با بیان اینکه مواد مخدر را با توجه به مخاطب عرضه می کنند، اظهارداشت: اعتیاد با انواع قرص لاغری، چاقی، تقویت حافظه، انرژی زا و تمبرهای روزبانی و دستمال هایی با توهم زایی ۸۰ برابری نسبت به حشیش جزء مواد مخدر جدید است.

حجت الاسلام عبدالمجید یزدی به مناسبت هفته پیشگیری از آسیب های اجتماعی گفت: پیشگیری به دلایل عقلی، قانونی، قرآنی، روایی و ولایی ضروری است و مقام معظم رهبری پیشگیری را تکلیف شرعی برای همه مسئولان برشمرده اند.

وی افزود: با توجه به وضعیت بومی ۳۱ استان کشور، کد برنامه هایی تعریف شده و پیشرفت کار ماهانه در نرم افزاری وارد می شود.

۲۸ مورد کد آسیب های اجتماعی برای قم تعریف شده  

وی ادامه داد: ۲۸ مورد کد آسیب های اجتماعی برای قم تعریف شده و یکسری از آسیب های اجتماعی هم از سوی استانداری و برخی از سوی کمیته ها به ما ارائه شده است.

این مقام مسئول در حوزه پیشگیری از وقوع جرم استان قم گفت: ساخت انسان ناهنجاری گریز، اصلاح مبتلایان به ناهنجاری، تطهیر محیط پیرامون افراد و افزایش آگاهی افراد چهار اقدام مهم جهت کاهش آسیب های اجتماعی است.

مالکان موتورسیکلت ها نیایند موتورها را ذوب می کنیم

وی در مورد موتورسیکلت های توقیفی هم گفت: قرار براین شده که هر وسیله نقلیه که در چند سال اخیر کسی برای تحویل آن مراجعه نکرده به کارخانه های ذوب فروخته شود و هزینه آن تا یک سال در حسابی نگهداری شود که اگر دراین مدت مراجعه کردند هزینه به صاحبان پرداخت شود.

مسئولان دانشگاه ها و مدارس جهت کاهش آسیب های اجتماعی کوتاهی می کنند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قم در پاسخ به این سوال که چرا در برپایی کارگاه ها برای دانشجویان که به دلیل دوری از خانواده و محیط خوابگاهی مستعد بروز آسیب های اجتماعی هستند کم کاری می شود؟ گفت: ما به همه مدارس و دانشگاه ها اعلام کردیم که آماده برگزاری کارگاه های آموزشی جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی هستیم اما مسئولان برخی دانشگاه ها و مدارس برای دعوت از کارشناسان دادگستری کوتاهی می کنند.

برای جلوگیری از کلاهبرداری ها قانون کاداستر باید تصویب شود

وی درمورد عدم ثبت رسمی املاک توسط مشاوران املاک و کلاهبرداری ها و تخلفات به تبع آن گفت: اگر موانع قانونی برطرف شود ساماندهی املاک صورت می گیرد؛ علیرغم اینکه رهبری سال ها قبل بر ساماندهی مشاوران املاک تاکید کردند این اقدام تاکنون به تصویب شورای نگهبان نرسیده است.

وی با تاکید براینکه باید قانون کاداستر(نوعی نقشه برداری ثبتی که مرزهای مالکیت را مشخص می کند) تصویب شود، گفت: حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور گفتند پیش از تدوین قانون جهت مجاب کردن اعضای شورای نگهبان با آنان صحبت خواهند کرد تا این قانون تصویب شود.

کاداستر تصویب شود کلاهبرداری های ملکی کاهش می یابد

حجت الاسلام یزدی بیان کرد: با تصویب این قانون دیگر قضیه پروژه رضوان پیش نمی آید که یک شخص ۱۱۴ خانه بسازد و آن را به هزار و۲۰۰ نفر بفروشد.

مردم مراقب آرم تجاری و اسم شرکت های غیررسمی باشند

وی هشدارداد:‌ مردم مراقب آرم تجاری و اسم شرکت های غیررسمی باشند زیرا برخی با شبیه سازی آرم تجاری و یا اضافه کردن پسوند یا پیشوند به اسامی شرکت های معروف کلاهبرداری می کنند.

با صمیمی ترین افراد هم مکتوب معامله کنید

وی گفت: خداوند در بزرگترین آیه قرآن(آیه ۲۸۵ سوره بقره) در زمانی که مردم بی سواد بودند و تهیه کاغذ و قلم سخت بود بر مکتوب کردن اقدامات تاکید دارد هم اکنون که مکتوب کردن معاملات بسیار آسان است مردم از روی اعتماد یا خجالت آن را مکتوب نمی کنند و امروز بسیاری از پرونده ها مربوط به اعتماد به فامیل و دوست و آشنا است که معاملات در بین آنان مکتوب نشده و هیچ مدرکی ندارند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قم گفت: پرونده ای داشتیم که در آن دو دوست صمیمی شراکتی را آغاز کردند و پس از مدتی یکی از آنان اموال شریک خود را نمی دهد؛ وی هم که هیچ سندی نداشته به هیچ وجهی نمی تواند حق خود را بگیرد لذا او را می کشد به خیال اینکه خودش هم سریع اعدام می شود اما همسر مقتول باردار بوده و دادگاه حکم داده که پسر وی باید به دنیا بیاید و ۱۵ سال آن تمام شود و تکلیف قاتل را مشخص کند لذا وی ۱۵ سال است که در زندان منتظر اعدام است.

اعتیاد با قرص لاغری یا چاقی یا قرص تقویت حافظه

وی در ادامه با بیان اینکه مواد مخدر را با توجه به مخاطب عرضه می کنند، افزود: بسیاری از مردم گمان نمی کنند که مواد مخدر مصرف می کنند زیرا به شکل انواع قرص های تقویت حافظه، لاغری و چاقی، شادی آور یا ضد خواب توزیع می کنند.

وی افزود: به عنوان مثال معلمی در یکی از مدارس نادانسته و از روی خیرخواهی قرص حافظه را برای دانش آموزان تهیه کرده بود که این قرص پس از مدتی عوارض ناگوار خود را نشان می دهد.

سیگارهای شیشه ای/ جاسازی شیشه، ماریجوانا و گراس در سیگار

حجت الاسلام یزدی گفت: با مصرف قرص حافظه تا دو هفته اول شخص از هوش بالا برخوردار می شود اما به صورت میانگین پس از ۱۵ روز آثار توهم و عوارض آن بروز پیدا می کند.

وی ادامه داد: برخی هم در پاکت سیگار مواد مخدری مانند شیشه، ماریجوانا و گراس جاساز می کنند و ابتدا به صورت تعارفی دوستانه به جوانان عرضه می کنند و آنان پس از مدت کوتاهی متوجه می شوند که معتاد شده اند و به آنان رجوع می کنند و با هزینه های بالا این نوع سیگار ها را تهیه می کنند.

اعتیاد با قرص انرژی زا

وی بیان کرد: در باشگاه های ورزشی نیز قرصی به ورزشکارها توصیه می شود که حتی آزمایش دوپینگ اثر آن را نشان نمی دهد و آنان برای مدت بسیار کوتاهی قدرتمند می شوند اما عوارض سخت آن پس از مدت کوتاهی به سراغ افراد می آید.

تمبرهای توهم زا

تمبرهای وحشتناک

این مقام مسئول در حوزه پیشگیری از وقوع جرم استان قم گفت: به تازگی تمبری با نام «ال اس دی» با عنوان تمبر لاغری را عرضه می کنند که افراد به صورت تمبر کوچک روی زبان می چسبانند و در مدت کوتاهی وزن زیادی را کم می کنند و بدون مصرف غذا هم انرژی دارند اما با مصرف این قرص ماهیچه آب می شود و چربی نمی سوزد و سبب توهم می شود که پرونده های قتل آن هم در اثر متوهم شدن افراد در جریان است.

دستمال هایی با توهم زایی ۸۰ برابری نسبت به حشیش

وی گفت: دستمال ال سی من نیز در فضای مجازی و برخی آرایشگاه های زنانه به فروش می رسد که به شدت اعتیاد آور و ۲۰ تا ۸۰ برابر بیش از حشیش توهم زا است و به خانم ها می گویند که اگر دستمال را شب ها روی صورت بگذارید خواب راحتی دارید و چین وچروک صورت از بین می رود یا سبب لاغری می شود اما این دستمال به شدت اعتیاد آور است.

جشنی که تبدیل به عزا شد

وی عنوان کرد: قضیه جوانی که اخیرا در شهرستان کهک قم به قتل رسید این بود که دو دوست با هم به مراسم جشنی می روند آنجا مشروب تعارف می کنند و یکی از آنان ممانعت از خوردن می کند اما دوستش می گوید بخور وگرنه می گویند امل هستیم.

حجت الاسلام یزدی گفت: آنان مشروبی که در آن مواد توهم زا بوده را مصرف می کنند در نتیجه توهم، یکی از جوانان به دیگری می گوید تو با ایمان هستی سرت با چاقو بریده نمی شود خود شخص هم که به قتل رسیده تایید می کند بله مانند حضرت اسماعیل که چاقوی حضرت ابراهیم سرش را نبرید من زانو میزنم تو چاقو بزن و به این نحو یکی به قتل می رسد و دیگری در زندان و حکم آن اعدام است.

وی گفت: حکم استفاده از مشروبات الکلی یا مواد مخدر توهم زا که منجر به چاقو کشی، تصادف یا قتل شود اعدام است زیرا فرد با اراده خود آن ها را مصرف کرده است.

وی بیان کرد: شنیدن و دیدن صحنه ها و گفتارهایی که وجود ندارد باعث شده که پرونده های زیادی از توهم افراد داریم که یکی فرزند خود را گوسفند و دیگری همسر خود را شیطان می دیده و فرد دیگری مرد غریبه ای را کنار همسر خود می دیده و همه مرتکب قتل شدند و یا پسر ۲۳ ساله ای که با خوردن قرص حافظه، سر پدر و مادر خود را بریده و اصلا متوجه نشده و تا لحظه اعدام می گفت اجازه بدهید یک لحظه مادرم را ببینم.

****

دراین نشست مطرح شد که برخی از مواد مخدر در قالب لاک غلط گیر، لاک ناخن، اسپری، چسب که بوی آن اعتیاد آور است به فروش می رسد و دانش آموزان نادانسته از آنان استفاده می کنند و والدین از این موارد بی اطلاع هستند.

همچنین بیان شد در ترکیبات عرق سگی ادرار بکار می رود و برخی نمی دانند و از آن استفاده می کنند.پایان پیام/۱۱۰

فاطمه سادات محمدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا