اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

قم ظرفیت میدان داری فناوری های نرم کشور را دارد

آستان بهارستان؛ نشست خبری با موضوع توسعه خانه های خلاق و نوآوری و شرکت های خلاق و دانش بنیان با توجه به تاکید رهبری و شعار سال در سالن کنفرانس دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق با بیان اینکه چهار نسل فناوری داریم، اظهارداشت: نسل اول فناوری، نسلی مبتنی بر ابزارهای مکانیکی است و نسل دوم فناوری زمانی شکل گرفت که الکترونیک و برق و بخار به آن اضافه شد و عصر صنعت شکل گرفت و خط تولید صنایع زندگی بشر را دگرگون کرد.

حجت الاسلام محمد قطبی افزود: نسل سوم زمانی شکل گرفت که اینترنت و صنعت دیجیتال به کمک بشر آمد و یک ظرفیت ممتاز را به بشر ارائه داد که در نوع خود بی نظیر است و انقلاب دیجیتال یک دگرگونی بسیار وسیع در همه زندگی بشر ایجاد کرد.

ورود به نسل چهارم فناوری

وی بیان کرد: هم اکنون وارد نسل چهارم فناوری شدیم که در بستر تاریخ و توسعه علم امور دانش بنیان معنا پیدا می کند در این نسل فناوری های پیچیده در اختیار بشر قرار می گیرد.

وی گفت: در نسل سوم اینترنت یک ابزار است برای همه اضلاع زندگی بشر در نسل چهارم اینترنت به مثابه قوه عاقله و هوشمند مدیریت زندگی بشر را دست می گیرد و به جای انسان می نشیند و تصمیم گیری می کند.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق اظهارکرد:‌ در نسل اول قدرت بازو کفایت می کند و در نسل دوم مهارت کافی است و در نسل سوم تحصیلات کافی  است ولی در نسل چهارم علاوه بر این دانش ای که در دانشگاه ها به دست می آوریم باید آن دانش تبدیل به سیستم شود صرف این که مهندسی یا دکتری داشته باشیم کافی نیست باید سیستم و الگوریتم طراحی کنیم دانش باید تبدیل شود به الگوها، الگوریتم ها، سیستم ها و نظام واره ها و منطق های ریاضی محاسباتی که بتواند تبدیل به قوه عاقله بشود برای مدیریت جامعه، آنجا دانش بنیان بودن معنا پیدا می کند.

وی ادامه داد: صرفا از یک رشته یا سطح تحصیلی استفاده نمی شود باید یک ساختار منطقی یا سیستمی را طراحی کنیم بشود در حوزه هوش مصنوعی جامعه را مدیریت کرد که به آن قوه عاقله می گویند.

وی با بیان اینکه فناوری یک رویداد بزرگی در طول تاریخ زندگی بشر است، افزود: از ابتدای دهه ۸۰ رهبری تاکید دارند که دنیا دارد به سمتی پیش می رود که باید همه امورمان دانش بنیان باشد این یک نیاز و اقتضای روز است اگر این کار را نکنیم از شتاب و حرکت و رشد و توسعه دنیا عقب می مانیم.

دانش بنیان شدن از ضروریات توسعه کشورهاست

حجت الاسلام قطبی تاکید کرد: دانش بنیان در زمان ما جزء مهمترین ضرورت ها و اولویت ها است و بی توجهی به این منطق، خود را به هلاکت کشاندن و از قطار توسعه بشری پایین انداختن است و این یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

وی تصریح کرد: دانش بنیان یک ضرورت در بستر تحولات تاریخ علمی دنیا است لبه توسعه صرفا متکی بر دانش بنیان است.

امور دانش بنیان در جامعه تبدیل به گفتمان شود

وی گفت: رسانه ها در تبیین و ترویج و پشتیبانی و حمایت و معرفی نقش بسیار بالایی دارند یعنی آگاهی سازی و آگاهی بخشی به جامعه و این که این ضرورت را در جامعه تبدیل به یک گفتمان و منطق کنیم رسانه نقش بسیار جدی و سازنده ای دارد. بدنه جامعه دانش پذیر می شود باید سبک زندگی مردم سبک زندگی یادگیرنده باشد که در آن دانش بنیان معنا پیدا می کند.

وی در پاسخ به اینکه نسبت صنایع خلاق و دانش بنیان چیست؟ اظهارداشت: از سال ۹۲ قانون زیست بوم شرکت های خلاق مطرح و در سال ۹۴ ابلاغ شد و دانش بنیان به سمت فنی مهندسی و تولید تکنولوژی های سخت رفت و البته فقط مختص تکنولوژی فناوری سخت نیست بلکه دانش بنیان استفاده از علم در توسعه فناوری های سخت یا تولید ثروت از فناوری های سخت است.

صنایع خلاق میدان دار در حوزه های فناوری نرم فرهنگی و اجتماعی

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق اظهارکرد:‌ صنایع خلاق در حوزه های فناوری نرم فرهنگی و اجتماعی مانند کتاب، هنر، رسانه، ادبیات، علوم تربیتی، جامعه، فرهنگ سازی، ایده پردازی میدان دارهستند.

وی افزود: فناوری نرم یک قدم باید جلوتر از فناوری سخت روی می دهد و درحین تولید فناوری سخت به فناوری نرم نیاز داریم بعد از تولید هم به فناوری نرم نیاز داریم.

وی توضیح داد: فناوری نرم پیش ران و جلوتر از فناوری سخت است و صنایع خلاق پیش ران و دانش بنیان است و صنایع خلاق و دانش بنیان در هم تنیده و مرتبط به هم هستند.

قم ظرفیت میدان داری فناوری های نرم کشور را دارد

وی با اشاره به اینکه ۱۷۰۰ شرکت خلاق و۷۰۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور داریم، افزود: قم به دلایل مختلفی مانند وجود حوزه علمیه و دانشگاه ها و مجامع علمی انسانی مرتبط با علوم اسلامی و جامعه المصطفی العالمیه به عنوان بزرگترین شبکه دانشگاهی بین المللی ظرفیت این را دارد که میدان دار مغز متفکر فناوری های نرم در سطح کشور شود.پایان پیام/۱۱۰

نیره سادات محمدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا