اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

آرامشی فراگیر با «بیمه فراگیر خانواده ایرانی»

فاطمه سادات محمدی
آستان بهارستان؛ «بیمه فراگیر خانواده ایرانی» سازمان تامین اجتماعی، تمام زنان خانه دار، دختران و دانشجویان ۱۸ تا ۵۰ سال و سربازان و پسران بالای ۱۸ سال تحت عنوان بیمه مشاغل آزاد و افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند و شغل ثابتی هم ندارند، را تحت پوشش قرار می دهد.

به گزارش پایگاه خبری آستان بهارستان؛ طبق اصل ۲۹ قانون اساسی “برخورداری از تامین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، ازکارافتادگی، بی‌سرپرستی، درراه‌ماندگی، حوادث و سوانح، نیاز به خدمات بهداشتی درمانی و مراقبت‌های پزشکی به صورت بیمه و غیره، حقی همگانی است؛ دولت موظف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایت های مالی فوق را برای تمام مردم کشور تامین کند.”

در سند «کنفرانس بین المللی توسعه پایدار» هم برلزوم ارائه حمایت اجتماعی برای همه مردم با چهار ضمانت اساسی تاکید شده است:

الف) دسترسی به حداقل مراقبت های بهداشتی ضروری، از جمله مراقبت های زایمان

ب) تضمین درآمد پایه برای بازنشستگان

ج) تضمین درآمد پایه برای افراد شاغل در سنی که قادر به کسب درآمد کافی نیستند، به ویژه در موارد بیماری، بیکاری و ناتوانی

(د) تضمین درآمد پایه برای افراد مسن

بیمه فراگیر تامین اجتماعی گامی درجهت عدالت اجتماعی

با تسریع پیری جمعیت درایران، نیاز به برنامه های کارآمد تامین اجتماعی با حمایت ومشارکت دولت ضروری است؛ مهم ترین مولفه زندگی همراه با آرامش روحی و روانی، بسط عدالت اجتماعی و عدالت بهداشت ودرمان است.

سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر کشور، توانسته نیمی از مردم (۴۴میلیون نفر) را تحت پوشش قرار دهد و با طرح «بیمه فراگیر خانواده ایرانی» گامی دیگر در مسیر تحقق عدالت اجتماعی و عدالت در سلامت بردارد.

اجرای طرح نسخه الکترونیک، گسترش خدمات غیرحضوری، بهبود در کیفیت، میزان دسترسی بیمه‌شدگان به خدمات درمانی با تاسیس و گسترش مراکزدرمانی، آمار زیاد تحت پوشش مستمری گیران بدون تبعیض، نشان از تلاش جهت ایجاد رفاه نسبی برای مردم و توزیع عادلانه خدمات در حوزه مسائل کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی دارد.

اقشار محروم، افراد مبتلا به بیماری های خاص، گروه‌های آسیب‌پذیر مانند سالمندان توانسته اند زیر بال های تامین اجتماعی تا حدودی آرام گیرند.

آرامشی فراگیر با «بیمه فراگیر خانواده ایرانی»

«بیمه فراگیر خانواده ایرانی» برای هر ایرانی بالای ۱۸ سال

تا پیش از این تنها فرد شاغل می‌توانست تحت پوشش تأمین‌ اجتماعی باشد اما «بیمه فراگیر خانواده ایرانی» در دو بخش «بیمه دانشجویی» و «بیمه زنان خانه دار و دختران» با شعار «تأمین‌اجتماعی برای همه اعضای خانواده» جدیدترین نوع بیمه این سازمان است تا بتواند افراد بیشتری را زیر چتر حمایت خود جای دهد.

«بیمه زنان خانه دار»

تمام زنان خانه دار، دختران و دانشجویان ۱۸ تا ۵۰ سال و سربازان و پسران بالای ۱۸ سال تحت عنوان بیمه مشاغل آزاد و افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند و شغل ثابتی هم ندارند، می‌توانند برای خود سابقه‌ای ایجاد کنند و با پرداخت حق بیمه ماهیانه، علاوه بر بهره‌مندی از خدمات درمانی از مزایای بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی استفاده کنند.

افراد بالای ۵۰ سال باید مبلغ مابه تفاوت اضافه‌تر را بپردازند اما افراد دارای ۱۰ سال سابقه بیمه، از شرط سنی معاف هستند.

خانم‌هایی که بیمه نداشتن یا در گذشته تحت پوشش بیمه اجباری بوده‌اند و درحال حاضر بیکار شده‌اند یا در خانه به صورت پروژه‌ای کار می‌کنند، می‌توانند از این نوع بیمه استفاده کنند.

شرایط بازنشستگی برای زنان خانه دار

زنان خانه دار برای بازنشستگی باید شرایط زیر را داشته‌باشند:

خانم‌هایی با سن ۴۵ سال و دارای۳۰ سال سابقه

خانم‌هایی با سن ۵۵ سال و دارای حداقل ۲۰ سال سابقه

بانوانی با سن ۴۲ برای مشمولیت قانون کار با ۲۰ سال سابقه

خانم‌هایی دارای ۲۰ سال سابقه متوالی یا ۲۵ سال سابقه متناوب و در شرایط سخت و زیان آور

خانم‌هایی با ۲۰ سال سابقه، بدون شروط سنی بازنشستگی برای جانبازان

بانوانی با ۵۵ سال سن و حداقل پنج سال سابقه متناسب با سنوات پرداخت بیمه

خانم‌هایی با داشتن ۳۵ سال سابقه بدون شرط سنی

خانم‌هایی با حداقل ۲۰ سال سابقه و ۴۵ سال سن برای معلولان عادی

بانوانی با ۵۵ سال سن و سابقه پرداخت بیمه بین ۱۰ الی ۲۰ سال

خانم‌های با ۵۵ سال سن با سابقه زیر ۱۰ سال با پرداخت حق بیمه سال‌های باقی‌مانده تا ۱۰ سال

نرخ پرداخت حق‌بیمه زنان خانه‌دار برای برخورداری از حمایت‌های بازنشستگی ۱۲ درصد؛ بازنشستگی و فوت(پرداخت مستمری به بازماندگان واجد شرایط) ۱۴ درصد و بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی ۱۸ درصد است.

«بیمه دانشجویان»

دانشجویان هم می‌توانند با پرداخت مبلغ ماهانه، در ایام تحصیلات دانشگاهی، سوابق بیمه بازنشستگی را برای خود خریداری کنند؛ اگر دانشجو بخواهد از مزایای درمانی آن هم استفاده کند، باید مبلغ حدود ۷۱ هزار تومان بابت دفترچه بپردازد.

این بیمه‌ مانند بیمه مشاغل آزاد دارای سه نرخ ۱۴، ۱۶ و ۲۰ درصد است با این تفاوت که دو درصد بیمه دانشجویان را دولت می‌پردازد.

«تقسیط بیمه سربازان»

یکی از بهترین بخش‌های این طرح ملی، تقسیط پرداخت حق بیمه دوران سربازی در ۱۲ ماه است؛ همه سربازان می توانند از این مزیت استفاده کنند.

«بیمه های اختیاری برای افراد دارای سابقه»

افرادی که نزد سازمان دارای سابقه هستند و تمایل به استفاده از دامنه تعهداتی گسترده تری دارند می توانند با پرداخت مبلغ ۸۶۰ هزار تومان از این نوع بیمه استفاه کنند.

«بیمه مشاغل آزاد»

تمام کسبه و کارفرمایان نیز با حداقل ۳۱۸ هزار و حداکثر ۴۷۸ هزار تومان درسال جاری می توانند تحت پوشش این بیمه قرار گیرند.

متقاضیان می‌ توانند همه مراحل را از طریق سامانه خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir  انجام دهند.

امید است تا سازمان تامین اجتماعی به کمک منابع و حمایت های دولت و مجلس بتواند در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند «بیمار بیش از رنج بیماری، رنج دیگری نداشته باشد» قدم های موثرتری بردارد و به روزی برسیم که هیچ ایرانی ترس روز بازنشستگی و بیماری را با خود نداشته باشد.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا