اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قم

نیازمند تدریس «ژورنالیسم سبز» در دانشگاه ها هستیم

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان؛ دوره آموزشی «محیط زیست و رسانه» در سالن همایش های اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم با حضور سید رضا موسوی مشکینی مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان قم و احسان محمدی مدرس رسانه و محیط زیست و جمعی از خبرنگاران و فعالان این حوزه به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد.

احسان محمدی روزنامه نگار و فعال اجتماعی زیست محیطی دراین دوره آموزشی اظهارداشت: امروزمحیط زیست دیگر موضوع فانتزی و شوخی بردار نیست و آلودگی هوا یک شهر را به تعطیلی می کشاند آمار دقیقی از بیماری ها و مرگ و میرهای مرتبط با آلودگی هوا و آب نداریم.

وی افزود: محیط زیست یکی از پنج ابرچالش ایران است و البته بسیاری از کشورهای بزرگ هم چالش محیط زیستی دارند.

وی گفت: رسانه ها توانستند اقدامی کنند که کسی جرات نداشته باشد به محیط زیست ضربه بزند یا حیوان آزاری کند اما گاهی یک شخص عادی را برند کردند و در بسیاری از موارد به آدم هایی که شایستگی لازم را نداشتند میدان دادند درصورتی که باید از افراد متخصص استفاده کرد.

مدرس این دوره آموزشی گفت: محیط زیست برای مسئولان در صورتی که توجیه شوند اهمیت دارد و این رسالت و تیزبینی در برابر اقدامات تخریبی محیط زیست برعهده رسانه هاست.

وی بیان کرد: به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی، سرگرمی غلبه پیدا می کند اما رسانه موظف است اجازه ندهد ولنگاری و سرگرمی بیش از حد زیاد شود و آگاهی بخشی و آموزش باید انجام شود.

وی گفت: به عنوان مثال مساله سگ ها نیاز به فرهنگ سازی دارد مردم باید بدانند که وجود بیش از حد سگ ها برای محیط زیست مخرب است زیرا به عنوان مثال آن ها تخم پرنده ها و خرگوش ها را می خورند و به دیگر موجودات حمله می کنند و تبعات بسیار بدی دارد که مردم باید از آن آگاه شوند.

محمدی افزود: هیچ جای جهان به جز ترکیه سگ بدون غلاده وجود ندارد و به عنوان مثال در انگلستان سالانه سه هزار سگ را از بین می برند.

وی گفت: به نقل از اخبار دریاچه نمک زندگی ۲۰ میلیون انسان را تحت تاثیر قرار می دهد و گرد وغبار و تخریب زیستگاه ها را در پی خواهد داشت و قم نسبت به وسعت بیشترین فرونشست زمین را دارد این وضعیت ترسناک است و نشان می دهد وجود این تعداد پزشک و داروخانه اتفاقی نیست.

کارگاه آموزشی محیط زیست قم

نیازمند تدریس «ژورنالیسم سبز» در دانشگاه ها هستیم

وی تصریح کرد: رسانه ها تا حدودی مقصر هستند زیرا آنگونه که باید مانع این ابرچالش ها نشدند و با وجود اهمیتی که محیط زیست دارد اما هنوز «ژورنالیسم سبز» در دانشگاه ها تدریس نمی شود.

مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی زیست بوم گفت: سواد در هر دوره با مولفه ای مانند قدرت بدنی، پول، اطلاعات، داشتن دانش تخمین زده می شد اما امروز داشتن سواد رسانه و ارتباطات از مهمترین مولفه های سواد مدرن است و هر خبرنگاری که شبکه ارتباطاتی ندارد موفق نیست و از دنیا عقب است؛ هر چه واسطه ارتباطی شما کمتر باشد قدرت شما بیشتر است.

وی اظهارکرد: اخبار رسانه های رسمی باید معتبر باشد و هر خبری از سازمان های مردم نهاد«ان جی او ها» را بدون مدرک منتشر نکنید و مراقب باشید مدام به سیاه نمایی ها دامن نزنیم و بر عیب ها متمرکز نشویم به گونه که تلاش ها و فعالیت ها را نادیده بگیریم.

آبروی افراد در اولویت کار خبری است

وی تاکید کرد: با در نظر گرفتن جایگاه و آبروی مردم و مسئولان، تحت تاثیر احساس قرار نگیرید و نقد منطقی و جدی داشته باشید.

محمدی گفت: برخی سازمان های مردم نهاد از بودجه های دولتی و خیریه سوء استفاده می کنند و گاهی تبدیل به نهاد خانوادگی شدند که بر منفی گرایی تمرکز می کنند تا به اهداف خود برسند و موازی کاری با نهادهای رسمی، سوگیری های شخصی و فقدان سواد رسانه ای آنان چالش های مهمی را بوجود آورده است.

از مرگ، مصیبت و گرانی با تکرار آن، قبح زدایی کردیم

وی بیان کرد: از مرگ، مصیبت و گرانی با تکرار آن، قبح زدایی کردیم، گفت: باید از افراط و تفریط در خبر دور شویم و به عنوان مثال یک کشته و ۳۹ زخمی را ۴۰ کشته و زخمی ننویسیم.

آگاهی بخشی به جای ایجاد وحشت در خبرها حاکم شود

وی اظهارداشت: باید آگاهی بخشی به جای ایجاد وحشت در خبرها حاکم شود و با ایجاد ترس متوسط درمردم و آگاهی بخشی بدون ایجاد وحشت به آنان در حوزه محیط زیست وارد عمل شویم و از نظرات علمی افراد متخصص استفاده شود.

این پیشکسوت رسانه تاکید کرد: اعتبار ذره ذره به دست میاد اما در یک لحظه می تواند خدشه دار شود و به دست آوردن بسیار دشوار و گاهی هیچ گاه به دست نمی آید لذا حفظ اعتبار جایگاه رسانه ای در درجه اول اولویت است.

رسانه ای موفق است که صدای مردم باشد

وی گفت: رسانه ای موفق می شود که صدای مردم باشد و کنار ناتوانان بایستد و جلوی فشار از بالا را بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه رسانه ها باید به علم روز مجهز شوند، گفت: بیش از یک میلیارد جمعیت جهان در اینستا و فیس بوک حضور دارند و ایران پنجمین کشور در ایسنتا با ۲۷ میلیون جمعیت است اگر رسانه ها از این فضا استفاده نکنند از دنیا عقب می مانند.

وی افزود: ۷۲ درصد محتوای اینستا برپایه عکس است لذا روی عکس و تیتر وقت بگذارید و به هر عکس و خبری اعتماد نکنید و از صحت مطالب ابهام آمیز با جستجو از منابع معتبر و گوگل مطمئن شوید.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا