اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قم

نشست جمع خوانی کتاب «کآشوب» برگزار شد

آستان بهارستان؛ نشست جمع خوانی کتاب «کاشوب» با حضور جمعی از اصحاب رسانه، برگزیدگان جشنواره مطبوعات دینی و معاون فرهنگی هنری شهرداری در سالن غدیر اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد.

برگزاری نشست های رسانه ای در دستور کار اداره کل کتابخانه های عمومی

دراین نشست، «مهدی توکلیان» سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم ضمن عرض تبریک به مناسبت روز خبرنگار، یاد و خاطره همه خبرنگاران درگذشته به ویژه «مهدی شادمانی»، «رضا مقدسی» و «روح الله رجایی» را گرامی داشت و گفت: همه این خبرنگاران ولایتمدار واقعی بودند و مرحوم شادمانی به دلیل شاکر بودن بسیار، عنوان «گلادیاتور شُکر» را داشت.

وی با اشاره به کتاب «کآشوب»، گفت: این کتاب نوعی روایتگری خبرنگاران درباره ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت أباعبدالله الحسین علیه‌السلام است که توسط ۲۳‌ نفر از خبرنگاران با قلمی شیوا و جذاب به نگارش درآمده است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم افزود: یکی از روایت‌های این کتاب متعلق به مرحوم شادمانی است که یک نسخه از این کتاب را روزهای آخر زندگی خود در بیمارستان به بنده هدیه داد که نشان از دغدغه ایشان در حوزه کتاب است.

توکلیان تصریح کرد: اینکه خبرنگاران قمی با کتاب مأنوس هستند، باعث افتخار ما است که امیدواریم بتوانیم مرثیه خوان مصور باشیم و در عرصه رسانه، آیین و سنت‌های عزاداری اهل بیت علیهم‌السلام را به مردم نشان دهیم.

وی گفت: این نخستین نشست رسانه ای بود که از سوی اداره کل کتابخانه های عمومی استان برگزار شد و به زودی شاهد نشست های بیشتر در حوزه کتاب و رسانه خواهیم بود.

مهدی توکلیان مدیر کتابخانه های عمومی قم

لزوم راه اندازی کتابخانه تخصصی رسانه در قم

در ادامه این نشست، «حسین محمدرضایی» خبرنگار پیشکسوت قمی که بیش از ۲۰ سال سابقه در عرصه خبرنگاری دارد، به بیان خاطراتی از فعالیت‌های خود در این عرصه پرداخت و اظهار داشت: ما باید یک صنف فعال در عرصه رسانه داشته باشیم، به طوری که باعث ارتقای شغلی خبرنگاران در هر دوره شویم.

این فعال رسانه ای با تصریح بر اینکه به دنبال ارتقای سواد رسانه ای خود باشید، خاطرنشان کرد: امروز فضای مجازی همانند اقیانوسی است که نباید در آن متوقف شویم لذا حداقل دو ساعت در روز مطالعه داشته باشید.

وی با بیان اینکه ما باید کتابخانه تخصصی رسانه در قم داشته باشیم، توصیه کرد: امروز باید در عرصه رسانه، فعالیت‌های تخصصی داشته باشیم، کتابخانه تخصصی رسانه باعث افزایش سواد رسانه ای خبرنگاران  می‌شود.

رسالت عظیم خبرنگاری نگاه ویژه همه مسئولان را می طلبد

معاون فرهنگی هنری شهرداری قم هم دراین نشست با تشکر از نهاد کتابخانه ها برای برپایی این مراسم، اظهارداشت: ۹۰ درصد از همه کارهایی که در سطح شهر انجام می شود به وسیله خبرنگاران بازتاب داده می شود.

حجت الاسلام طباطبایی نژاد افزود: به فرموده مقام معظم رهبری اقدامات فرهنگی موقعی درست انجام می شود که جریان ساز باشد قسمت عمده جریان سازی به عهده خبرنگاران است.

وی با بیان اینکه نگاهی که باید از سوی مسئولان به رسالت سنگین خبرنگاری باشد وجود ندارد، گفت: خبرنگاران رسالت مهم تولید و انعکاس اخبار مهم و کاربردی و صادقانه و انتقاد منصفانه را دارند.

وی ادامه داد: این رسالت عظیم نگاه ویژه همه مسئولان شهری را می طلبد که باید دغدغه های خبرنگاران را با جان دل گوش دهند و با آنان همکاری کنند و نیازمند ارتباط دوجانبه میان مسئولان و اصحاب رسانه هستیم.

***

دراین نشست چند نفر از خبرنگاران قمی از جمله خانم «فاطمه امینی» از صدای و سیمای مرکز قم و آقایان «حسین محمدرضایی» از روزنامه قدس و «مهدی هواسی» از قمنا به معرفی کتاب‌های مورد علاقه خود پرداختند.

رئیس خبرگزاری فارس به معرفی کتاب «معیشت مومنانه» پرداخت که گردآوری صحبت های رهبر انقلاب در باب چهار مفهوم اقتصادی (زهد، رفاه، تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری) است که توسط آقای ابوالقاسم کریمی گردآوری و انتشارات انقلاب اسلامی آن را منتشر شده است.

مهدی تاجیک افزود: این کتاب می تواند مبنای بحث های نخبگان در جهاد تبیین برای مردم و ملاک قضاوت باشد که چقدر بین آن چیزی که رهبری مدنظر دارند با شرایط فعلی فاصله وجود دارد.

کتاب‌های «معیشت پرهیزکارانه»، «تپه جاویدی و راز اشلو»، «آب هرگز نمی میرد» و «اثر مرکب» از جمله کتاب‌های پیشنهاد شده برای مطالعه توسط خبرنگاران در این نشست بود.

در این برنامه، خانم‌ها «فاطمه سادات محمدی» از پایگاه خبری آستان بهارستان و روزنامه ۱۹دی و «راضیه رضایی» از پایگاه خبری شهر بیست و آقایان «مهدی جنتی» از پایگاه خبری قم گویا و «سید محمد مهدی موسوی» از خبرگزاری حوزه به خوانش یکی از روایت‌های کتاب کاشوب پرداختند.

در پایان این مراسم، سه نفر از برگزیدگان نخستین جشنواره مطبوعات دینی از جمله فاطمه سادات محمدی از پایگاه خبری آستان بهارستان توسط سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم تجلیل شدند.

***

کتاب کاشوب که سال ۱۳۹۶ توسط نشر اطراف منتشر شده شامل ۲۳ روایت از روضه‌های خانگی است که خانم نفیسه مرشدزاده از ۲۹ نفر از اصحاب رسانه جمع آوری کرده است.

جلد دوم کتاب کاشوب که روایت دیگری از خبرنگاران در حوزه محرم و مکتب امام حسین علیه السلام است درحال چاپ است و به زودی راهی بازار می‌شود.پایان پیام/۱۱۰

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا