اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قم

آیین شکرانه برداشت پسته در قم برگزار شد/رکورد تولید پسته در قم شکسته شد

آستان بهارستان؛ آیین شکرانه برداشت پسته با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی و جمعی از مدیران و اصحاب رسانه قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آستان بهارستان؛ آیین شکرانه برداشت پسته با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم و جمعی از مدیران استان و اصحاب رسانه قم در مزرعه آقای حسینی از کشاورزان نمونه تولید پسته استان برگزار شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم دراین مراسم از ثبت رکورد تولید پسته در قم خبر داد و اظهارداشت: کل گیری(اندازه گیری محصول در واحد سطح) امروز در قم انجام شد و وزن خشک برداشت پسته از هر هکتار باغات قم، ۱۳ تن و ۱۲۰ کیلو و پسته تر ۳۹ تن در هر هکتار در قم ثبت شد که این رقم در کشور کمتر از یک تن است.

بخش کشاورزی باید دانش بنیان شود

محمدرضا حاجی رضا با بیان اینکه کشاورزی قم با پسته شناخته می شود، اظهارداشت: استان قم ۱۴ هزار هکتار سطح زیر کشت پسته با ۷۵۰۰ هکتار درخت بارور دارد که پیش بینی می شود شش هزار تن پسته از آن برداشت می شود.

وی افزود: با بررسی های کارشناسی مطالعه شده مشخص شده که ظرفیت باعبانی و پسته استان بسیار خوب است جا دارد که برنامه ریزی در جهت توسعه این بخش داشته باشیم.

سالانه ۱۰۰ هکتار به بخش گلخانه ای افزوده می شود

وی با بیان اینکه دو ماموریت مهم در حوزه باغبانی داریم، گفت: تلاش داریم تا توسعه گلخانه‌ای را انجام و سالانه ۱۰۰ هکتار به بخش گلخانه ای بیافزاییم و همچنین توسعه گیاهان دارویی سازگار با شرایط اقلیمی قم در دستور کار قرار دارد.

وضعیت منابع آبی قم از نظر کمی و کیفی مناسب نیست

وی گفت: موضوع مورد اهمیت دیگر توسعه باغات پسته استان است و با توجه به اینکه منابع آبی قم از نظر کیفی و کمی مناسب نیست و طبق آمار حداقل ۳۰ درصد منابع آبی استان شور است و «ای سی» هفت تا ۹ هزار کشاورز را محدود می کند تا محصولات خاصی را تولید کند.

این مقام مسئول سازمان جهاد کشاورزی استان قم با تاکید براینکه الگوی کشت با توجه به وضعیت اقتصادی باید تعریف شود، گفت: در خصوص کاشت و تولید پسته باید هدف گذاری داشته باشیم لذا برنلمه آمایش ما را موظف کرده بخش کشاورزی را به نحوی حمایت کنیم که آینده باغبانی قم تضمین شود و آینده تامین آب پسته رو باید مدنظر قرار دهیم.

بخش کشاورزی باید دانش بنیان شود

وی با بیان اینکه مشکل اصلی تولید پسته استان دانش بنیان شدن این حوزه است، گفت: متوسط عملکرد پسته ۹۰۰ کیلو تا یک تن است که این عدد قابل قبول نیست لذا ورود دانش و تکنولوژی به این حوزه برای افزایش تولید و عملکرد پسته ضروری است.

وی تاکید کرد: از همه ظرفیت های علمی، فناوری و حمایتی و انتقال تجارب باید استفاده شود و بخصوص دانش بومی باغداران استان باید مورد توجه قرار گیرد.

حاجی رضا تصریح کرد: ۱۴هزار کشاورز در استان قم هستند که در سرمای زیاد مانند سرمای سال ۸۶ که منفی ۲۵ درجه بود و گرمای بیش از ۵۰ درجه قم تجربیات با ارزشی را کسب کردند که باید به آن توجه کرد.

وی گفت: با توجه به کمبود منابع آب و کیفیت پایین اب و خاک در قم نگاه ویژه به مباحث الگوی کشت در افزایش راندمان ضروری است و ورود تحقیق و علم و دانش در این عرصه به صورت جدی باید دنبال شود.

وی با اشاره به اینکه افزایش ضریب مکانیزاسیون باغات پسته مدنظر است، اظهارکرد: افزایش ضریب بهره وری برای ما مهم است لذا به طور قطع ورود ماشین آلات و تکنولوژی به روز را در برنامه داریم.

۹۰ درصد پسته تولیدی قم صادراتی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: ۹۰ درصد پسته تولیدی قم صادراتی است و پیش از این نبود «سلامت تولید» سبب شد کشاورزان ضرر کنند و سلامت تولید پسته اولویت مهم ما است.

وی بیان کرد: کشورهای دیگر پس از ایران کاشت پسته را آغاز کردند اما امروز از ما پیش تر هستند اگر سلامت پسته مورد توجه قرار نگیرد از مرحله آسیب گذشته و یک تهدید برای کشاورز ما می شود لذا یکی از دغدعه ها استان این است که نگاه زنجیره ای به پسته داشته باشیم.

وی گفت: پنج تا شش هزار تن تولید پسته در قم تولید می شود اما مشخص نیست ارزش افزوده ای برای استان داشته باشد از مسیر استان های دیگر صادر می شود لذا این حوزه باید نظام مند شود و با توجه به اینکه تمامی زیرساخت ها برای تولید برندسازی و صادرات در قم وجود دارد با ایجاد تشکل قوی پسته کاران کشت، داشت، برداشت و فرآوری و صادرات باید رقم زده شود.

حاجی رضا ابرازکرد: کشاورزان قوی قم وارد عرصه تولید پسته شدند لذا مدیران استان برای افزایش درآمد و صادرات باید همراه آنان شوند و انسجامی قوی شکل گیرد.

پسته قم

بهره وری در اولویت بخش کشاورزی قرار گیرد

معاون استاندارقم هم درادامه با بیان اینکه بهره وری در کشاورزی از مهمترین اولویت هاست، اظهارداشت: بهره وری یعنی خروجی از میزان مصرفی که برای تولید یک محصول کشاورزی استفاده می شود بیشتر و مناسب تر باشد.

سید مهدی قریشی افزود: بهره وری در تولید پسته در قم عملی شده است لذا مدیریت دانش باید صورت گیرد و ستاد اقتصاد دانش بنیان شکل گیرد.

وی گفت: باید هر چه در زمینه کشاورزی در ذهن باغداران ما وجود دارد به دانش تبدیل شود و ارزش افزوده باید در این عرصه رخ دهد و محصولات کشاورزی دانش بنیان شود.

وی تاکید کرد: شتاب دهنده ای با فعال سازی استارت آپ ها در حوزه کسب و  کار وارد شوند تا خروجی کار تبدیل به بهره وری شود لذا تدابیری در استانداری اندیشیده شده تا سرمایه گذاری در محصولاتی مانند پسته افزایش یابد.

۱۴ هزار هکتار باغ پسته در قم وجود دارد

معاون توسعه و بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی قم دراین مراسم اظهارداشت: استان قم یکی از استان های مناسب از جهت آب وهوایی برای تولید پسته است و رتبه هفتم کشوری را از نظر سطح کشت دارد و از نظر تولید از استان های شاخص کشور است.

محمد علی سلامی افزود: قم پیشتر رکورد تولید پسته از ۱۰ هکتار را در کشور شکسته است و امروز رکوردی تازه در کل گیری (اندازه گیری محصول در واحد سطح) به دست آورده است.

وی بیان کرد: در استان قم ۱۴ هزار هکتار باغ پسته وجود دارد که نیمی از آن ها بارور است زیرا سن باغات استان جوان و حدود ۲۵ سال است و کمتر از هزار هکتار از باغت استان بیش از ۲۰ سال سن دارند؛ به همین دلیل هم تولید در قم شاخص نشده است.

وی گفت: ۱۶۰۰ نفر در باغات پسته استان قم مشغول به کار هستند و پسته اکبری در استان قم خوب جواب داده و به دلیل رعایت الگوی کشت، استان قم از استان های شاخص در تولید محصول در واحد سطح است.

سلامی گفت: وسعت باغ های پسته در قم از نیم هکتار به بالا است و در هر هکتار بیش از سه تن برداشت می شود و باغ پسته آستانه حضرت معصومه سلام الله ۳۰۰ هکتار را شامل می شود.

وی با تاکید براینکه شیوه و الگوی درست کشت باید به باغداران آموزش داده شود، اظهارکرد: امروز از باغداران و کارشناسان دعوت شده تا اطلاعات به روز به باغداران ارائه شود و انتقال تجربیات صورت گیرد.

تولید خداپسند باعث برکت و افزایش تولید می شود

نماینده ولی فقیه در اداره کل جهاد کشاورزی قم هم اظهارداشت: خداوند در قرآن کریم می فرمایند با شکر نعمت افزون و با کفر نعمت کاهش می یابد و یکی از عوامل افزایش تولید، ایمان به خداست.

حجت الاسلام علی ایمانی تبار افزود: با وجود مشکلات بخش کشاورزی در کشور، کشاورزان توانستند به موفقیت های شایانی دست یابند.

وی تاکید کرد: «شکر» شامل توجه به خدا و توجه به مردم است لذا تولیدی که در آن توجه به خدا باشد و انسان خداوند را عامل اصلی بداند تولید زیان آور نباشد و باعث منفعت به مردم باشد خدا پسند و منجر به برکت و افزایش تولید می شود.

مدیران مانند تولیدکننده ها به میدان بیایند

باغدار نمونه کشوری قم هم در این مراسم گفت: پشتکار و رعایت الگوی کشت و استفاده مناسب از سموم کشاورزی از دلایل مهم رسیدن به موفقیت است.

محمد حسینی محمدآبادی با بیان اینکه هم اکنون ۱۰۰ خانوار در این مزرعه مشغول فعالیت هستند، گفت: مدیران هم به میدان بیایند مانند ما آفتاب سوخته بشوند الگوی کشت بدهند و برای مساله کم آبی تدبیری بیاندیشند تا با همراهی همه مردم و مسئولان کار پیش رود

وی با تاکید براینکه مسئولان باید کمک کنند و تولید را در اولویت قراردهند، گفت: به عنوان مثال با صادرات پسته می توان کالاهای استراتژیک مانند گندم را وارد کرد و در این موارد با مشکل مواجه نشویم.

وی گفت: متاسفانه حمایت از تولیدکننده ها بسیار کم است و من برای گرفتن یک وام ۲۰ میلیون تومانی سند منزل خود را گرو بانک گذاشتم.

استانداردهای محصولات کشاورزی باید رعایت شود

کارشناسان جهاد کشاورزی قم اظهارداشت: اگر استانداردهای تولید رعایت نشود فقط محصولات را در بازار داخل استفاده کنیم و صادرات را از دست خواهیم داد.

مهندس فراهانی افزود: برخی کشورها که تا سال گذشته در تولید پسته از ایران عقب بودند امروز به دستاوردهای بالایی رسیدند؛ به عنوان مثال ترکیه ۲۲ هکتار سطح کشت پسته را به بیش از ۳۰۰ هکتار و ایالات متحده آمریکا تولید پسته را از ۵۰ هکتار به ۱۵۰ هزار هکتار رسانده و چین ۲۷ هزار هکتار زیر کشت پسته دارد.

وی گفت: «ای سی» میزان کیفیت آب کشاورزی در قم از شش تا ۱۰ هزار و در مواقعی ۱۶ هزار است که این امر در تولید و عملکرد محصولات کشاورزی اثر منفی خود را می گذارد.

وی اظهارکرد: در گذشته آلودگی محصولات کشاورزی کشور بسیار بالا و بیش از ۵۰۰ بود در صورتی که استاندارد آلودگی اروپا پنج و در ژاپن صفر بود لذا اروپا محصولات ما را تحریم کرد که این امر ضرر زیادی به کشاورز وارد می کند.

فراهانی ادامه داد: پس از تلاش و همکاری نهادهای مختلف آلودگی محصولات بین دو تا دو نیم است.

وی تاکید کرد: کشاورزان باید تمام مراحل تولید تا بسته بندی را در سامانه ای که به این منظور طراحی شده، ثبت و کد رهگیری را دریافت کنند زیرا اگر کیفیت محصولات آنان به سطح مورد نظر نرسد در آینده نزدیک به مشکل برمی خورند.

تجربیات کشاورزان نیازمند مستندسازی است

کارشناس جهاد کشاورزی قم نیز درادامه با بیان اینکه تولید و اقتصاد دانش بنیان تولید ثروت می کند، اظهارداشت: کشاورزان هم باید مایل به دریافت و اجرای فناوری بوده و از انگیزه بالایی برخوردار باشند.

مووی وند افزود: رسیدن به دانش، نظام سازمان یافته می خواهد که انتقال دانش و فناوری یکی از مهمترین راهکارهاست لذا کارشناسان جهاد کشاورزی قم به صورت رایگان به باغداران مشاوره می دهد و انتظار داریم باغداران هم تجربیات خود را در اختیار ما بگذارند.

وی گفت: افزایش تولید پسته نیازمند پیوست دانش بنیان و تجربیات کشاورزان نیازمند مستندسازی است زیرا مدیران می روند اما مستندات باید بماند.

****

به گزارش آستان بهارستان؛ از سال ۷۵ کشت پسته در استان قم آغاز شد ودر حال حاضر ۱۴ هزار هکتار سطح زیرکشت پسته در استان وجود دارد.

قم در کاشت پسته سابقه طولانی داشته و برخی معتقدند نامگذاری روستای پستکان قم به دلیل تولید پسته در این منطقه بوده است. پایان پیام/۱۱۰

فاطمه سادات محمدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا