اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قم

۲۷ میلیارد تومان جهت اجرای نیت واقفین هزینه شد/تنظیم دو هزار اجاره نامه موقوفات قم

آستان بهارستان؛ نشست خبری مدیرکل اوقاف استان قم پیرامون دستاوردهای وقف و تشریح پروژه های سرمایه گذاری در وقف در مرقد مطهر علی بن بابویه قمی(ره) برگزار شد.

نشست خبری مدیرکل اوقاف استان قم پیرامون دستاوردهای وقف(فرهنگی، اجرای نیات وقف، عمرانی و…)، تشریح پروژه های سرمایه گذاری در وقف روز پنج شنبه در مرقد مطهر علی بن بابویه قمی(ره) پدر شیخ صدوق برگزار شد.

۲۷ میلیارد تومان جهت اجرای نیت واقفین هزینه شده است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم دراین نشست با بیان اینکه ریالی خارج از حوزه نیت واقفین هزینه نمی کنیم، اظهارداشت: در یک سال گذشته جهت اجرای نیت واقفین ۲۷ میلیارد و۴۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

حجت الاسلام عباس اسکندری درخصوص بهره وری موقوفات و بقاع متبرکه افزود: پروژه های سرمایه گذاری اداره کل اوقاف استان قم در شش ماه نخست سال جاری چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بوده است.

سند دار شدن ۵۱۰ رقبه

وی ابرازکرد: برای جلوگیری از اختلاف اراضی موقوفات با اراضی مردم و تثبیت املاک وقفی و نیز تسهیل صدور سند مالکیت برای مستاجرین رقبات ۵۱۰ رقبه به ارزش هزار میلیارد تومان سند دار شد.

وی گفت: در راستای جلوگیری از موقوفه خواری و رفع اختلاف مستاجرین موقوفات و حصول عواید موقوفه ۸۷ پرونده دعاوی حقوقی و استیفای حقوق وقف پیگیری شده است.

تنظیم دو هزار و۶۵ سند اجاره نامه موقوفات و بقاع متبرکه

این مقام مسئول حوزه وقف استان قم اظهارکرد: دو هزار و۶۵ سند اجاره نامه موقوفات و بقاع متبرکه تنظیم شده که عواید حاصل از اسناد اجاره برای اجرای نیات موقوفه مصرف خواهد شد، که می توان به نیات های همچون کمک به نیازمندان، کمک به دارو و درمان، عزاداری سیدالشهدا علیه السلام اشاره نمود.

وی به خدمت رسانی اداره کل متبوع خود در ایام اربعین اشاره کرد وگفت: این اداره کل درسال جاری هفت موکب در داخل شهر و یک کوکب در سامراء داشت که ۱۵ روز پذیرای زائران بودند.

وی بیان کرد: ۱۹۴خادم و مبلغ در موکب ها حضور داشتند و ۲۲۳ هزار پرس غذا توزیع شد که ۱۶۲ هزار پرس آن فقط در موکب سامرا در میان مردم توزیع شد.

حجت الاسلام اسکندری گفت: ۱۵ هزار زائر به صورت موقت و شبانه در موکب های قم اسکان داده شدند.

اعزام هزار و۱۶۰روحانیون به بقاع متبرکه و مناطق محروم

وی گفت: اعزام مناسبتی هزار و۱۶۰روحانیون به بقاع متبرکه و مناطق محروم، راه اندازی و فعال سازی مراکز اجتماعی، فرهنگی و قرآنی بقاع متبرکه (افق) در ۳۲ بقعه، اجرای طرح شمیم خدمت در هشت بقعه، برگزاری مراسم ادعیه و مناسبت های مذهبی و انقلابی در ۵۶۰ برنامه در بقاع متبرکه شاخص از جمله اقدامات فرهنگی این اداره کل بود.

وی ادامه داد: برگزاری ۲۵ نشست تخصصی وقف، کمک به ۱۵۰ هیئت های مذهبی به ارزش دو میلیارد تومان، کمک به نیازمندان دوازدهم هر ماه تحت عنوان «قرار دوازدهم» از جمله برنامه ها بوده است.

حفظ موقوفات شناسایی شدهاولویت نخست است

مدیرکل اوقاف استان قم گفت: اولویت نخست ما حفظ موقوفات شناسایی شده دارای سند است تا مورد دستبرد دیگران قرار نگیرد و این سرمایه عظیم برای آیندگان محفوظ بماند.

وی بیان کرد:‌ برخی موقوفات وقفنامه دارد اما در اختیار برخی افراد قرار دارد که قوانین شرعی و قانونی تمکین نمی کنند و ما پیگیر جذب آن ها هستیم که البته موانع و حواشی گاهی مانع کار می شود.

وی ادامه داد: اولویت دوم شناسایی موقوفات جدید است که ما از آن ها اطلاع نداریم که راهکارهایی برای شناسایی داریم و در حال پیگیری هستیم و نیازمند همکاری همه مردم و مسئولان جهت اطلاع رسانی و احیا موقوفات هستیم.

حرکت اوقاف در راستای سرمایه گذاری

حجت الاسلام اسکندری با تاکید براینکه سرمایه گذاری بحث جدید اوقاف است زیرا نمی توان به اجاره بها اکتفا کرد، گفت: در برخی موارد منابعی وجود دارد که مصرف نمی شود سرمایه گذاری می کنیم که یکی از این حوزه ها سرمایه گذاری در راستای ایجاد پنل های خورشیدی است.

وی بیان کرد: در سال جاری دو طرح سرمایه گذاری در دست اجرا و مجموعه هایی مورد بهره برداری قرار می گیرد که از عواید آن در جاهایی مانند حقوق خادمان امامزاده ها هزینه می شود.

وی گفت: زمین های بایری داریم که در صدد هستیم پنل خورشیدی و گلخانه ای انجام دهیم؛ نباید درآمد را به اقتصاد گره زد و باید اوقاف منبع دائمی و مستمر داشته باشد.

مدیرکل اوقاف استان قم به فعالیت های قرآنی و فرهنگی که از دیگر رسالت های اداره کل اوقاف است هم اشاره ای کرد وگفت: مسابقات قرآن کریم و فعالیت های فرهنگی در برخی بقاع امامزاده ها در طول سال انجام می شود و در مراکز «افق» اداره کل اوقاف هم دو بخش فرهنگی و قرانی و اطعام و خدمت رسانی انجام می شود.

وی اظهارداشت: با همکاری بسیج پزشکان در برخی امامزاده ها و روستاهای محروم درمانگاه های موقت ایجاد می کنیم که به صورت رایگان خدمت رسانی می کنند و فضا، دارو و امکانات از ناحیه اوقاف تامین می شود و مورد استقبال قرار گرفته است.

وی گریزی هم به بازگشایی مدارس زد وگفت: در سال جاری دو هزار و ۶۰۰ بسته لوازم التحریر با همکاری آموزش و پرورش میان دانش آموزان توزیع شد.

وی با بیان اینکه یکی از خواسته های ما معرفی امامزادگان قم است، گفت: در قم وجود مضجع نورانی حضرت معصومه سلام الله علیها مانند خورشید و امامزاده ها مانند ستارگان هستند لذا محور گردشگری در قم حرم حضرت معصومه سلام الله و مسجد مقدس جمکران است.

مدیرکل اوقاف استان قم ادامه داد: طبق بیان مقام معظم رهبری، « هر یک از امامزاده هایی که در قم مدفون هستند اگر در هر شهری بودند، مرکز و محور آن شهر رار می گرفتند» از اصحاب رسانه و مسئولان می خواهیم مردم را با امامزاده ها آشنا کنند و هر کمکی که لازم باشد اداره کل اوقاف پای کار خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: وقف علمی هم باید تبلیغ شود تا فرهنگ و آگاهی مردم ارتقا پیدا کند.

افتتاح نمایشگاه دستاوردهای وقف استان قم

نمایشگاه وقف قم

پس ازنشست خبری، نمایشگاه دستاوردهای نهاد وقف در مزار مقدس شهدای شیخان با حضور مسئولان این اداره کل و خبرنگاران افتتاح شد.

این نمایشگاه شامل غرفه های حقوقی و ثبتی، فرهنگی و اجتماعی، قرآنی، روابط عمومی، بهره وری و خیمه معرفت با موضوعات مختلفی همچون معرفی موقوفات شاخص، ارائه گزارش عملکرد اوقاف درحوزه های مختلف، معرفی فرصت های سرمایه گذاری بقاع متبرکه و موقوفات، نمایش وقف نامه های موجود، مشاوره تخصصی وقف، برپایی ایستگاه های همه واقف باشیم است.

همچنین در غرفه ای آثار گوهرتراشی کارآموزانی که در این اداره کل آموزش ها را فراگرفته بودند به نمایش درآمده بود.

این نمایشگاه تا ۱۲ مهرماه ادامه خواهد داشت.

پایان پیام/۱۱۰

خبرنگار و عکاس: فاطمه سادات محمدی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا