اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

برگزاری نشست علمی مکتب اصولی امام خمینی/اعتبارات عقلایی زبان زندگی و زبان تشریع دینی است

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان؛ نشست علمی مکتب اصولی امام خمینی(ره) با سخنرانی آیت الله احمد مبلغی، بعدازظهر امروز در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) برگزار شد.

آیت الله مبلغی دراین نشست با اشاره به اهمیت مکتب شناسی  و ضرورت تشکیل نشست های علمی در این زمینه گفت: شناخت مکتب فقهی سبب می شود تا عمل گزینش عناصر روش استنباط  سریع تر، دقیق تر و کارامدتر انجام گیرد و در نتیجه اجتهاد منضبط تر و چارچوب مندتر گردد.

وی افزود: اجتهاد شیعه در ۲۰۰ سال اخیر وارد مرحله مهمی از پیشرفت و ایجاد افکار و اندیشه های پیشرو و دقیق شده است که عمدتاً این پیشرفت و ابداعات علمی در حوزه اعتبارات و ارتکازات شکل گرفته است.

این استاد درس خارج حوزه علمیه تصریح کرد: روش امام خمینی (ره) در اصول قابل تنظیم و بازشناسی در سه بخش است، بخش اول روش امام خمینی در شناخت اعتبارات عقلایی است، بخش دوم روش ایشان در شناخت ابعاد تعامل شارع با اعتبارات  عقلایی است،   و بخش سوم، نحوه به کارگیری اعتبارات عقلایی در فرآیند اجتهاد و فهم نصوص شرعی است.

آیت الله مبلغی در زمینه روش امام جهت فهم اعتبار عقلایی گفت:  امام از روش تحلیل عرفی جهت فهم اعتبار  عقلایی بهره می گرفت. وی افزود: که از دیدگاه امام این یک خاستگاه مخاطره آمیز است که ما با روشی به سمت درک اعتبار عقلایی به پیش برویم  که ناخواسته چیزی را که درونش نیست به آن تحمیل کنیم.

وی در مورد روش شناخت تعامل شارع با اعتبارات عقلاء گفت: از دیدگاه امام، شارع اعتبارات را به عنوان زبان زندگی نزد عقلا پذیرفته است و آن را زبان تشریع  خود قرار داده است.

این استاد حوزه علمیه در مورد روش تطبیق اعتبارات عقلایی در هنگام فهم نصوص گفت: از دیدگاه امام خمینی عمل استظهار عملی است که از جایگاه های فکری تاثیر می پذیرد،  لذا برای اینکه استظهار به درستی انجام بگیرد، باید خاستگاه‌های استظهار را به درستی تنقیح کنیم تا از این رهگذر چیزی را به شریعت تحمیل نکنیم‌.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا