شرکت های دانش بنیان با گردش مالی ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی وابسته به اعتبارات دولت نباشند
آستان بهارستان؛ رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بر تجاری سازی پژوهشهای دانشگاهی تاکید کرد و گفت: گردش مالی ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی شرکت های دانش بنیان گواه توانایی دانشگاهها برای ورود به عرصه تجاری سازی است و وابستگی صرف به اعتبارات دولتی معنایی ندارد.
علیرضا منادی سفیدان روز پنجشنبه در حاشیه نشست کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در آمل افزود: امروزه اغلب نهادهای دانشگاهی وآموزشی بر مبنای تولیدات تجاری و خود اتکایی فعالیت می کنند و وابستگی حوزه آموزشی کشور به اعتبارات دولتی پذیرفتنی نیست.
وی در این نشست که با هدف بررسی مشکلات حوزههای دانشگاه، آموزش وپرورش و علوم پزشکی برگزار شد، افزود: پس از انقلاب زیرساختهای متنوع و با کیفیتی در حوزه آموزشی و پژوهشی در کشور فراهم شده است که باید از سوی نهادهای آموزش عالی در مسیر اقتصادی استفاده شود.
دانشگاه ها وارد حل مشکلات کشور شوند
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات همچنین نقش آفرینی دانشگاهها و نهادهای مهارتی و دانش بنیان را در حل مشکلات کشور غیر قابل قبول توصیف کرد و گفت: دانشگاه و مراکز آموزشی مترقی فقط با ورود به مسئولیت های اجتماعی توان حیات دارند.
منادی همچنین عقب ماندگی بخش های دانش بنیان وپارک های علم و فناوری و حوزه فنی و حرفه ای در استان را پذیرفتنی ندانست و افزود: مازندران سرشار از ظرفیت انسانی، مالی و اقتصادی است که با داشته های علمی و زیرساخت های اموزشی آن همخوانی ندارد.
دولت و مجلس در کنار مراکز علمی
وی همچنین به حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی از فعالان حوزه علم و پژوهش تاکید و اظهار کرد: مجلس پس از برنامه مدون چند رسالت را در پیش گرفته است که این اولویت ها در دستور کمیسیون تحقیقات وآموزش نیز قرار خواهد گرفت. همسان سازی حقوق اساسی یکی از عملکردهای مثبت مجلس شورای اسلامی بود که با همراهی دولت توانست پس از چندین دهه اجرایی شود.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات خوب برداشتن سقف حقوق اساتید دانشگاه ها بود که برای وزارت علوم و بهداشت میتوان تاثیر بسزایی داشته باشد. افزایش پنج درصدی حقوق بازنستگان همراه با افزایش ۹۰۰ هزار تومانی از دیگر اقدامات مجلس سیزدهم بود.
به گفته او، در کمیسیون آموزش نگاهی استراتژیک به آموزش داریم که این مسئله دارای زنجیره مستمری است تا کودک را از نخستین دوره آموزشی آن مورد حمایت و پوشش قرار دهد. یکی دیگر از اقدامات انتقال صفر تا ۶ ساله ها در قالب مهدکودکی ها زیرپوشش آموزش و پرورش است تا این نهاد به طور کامل و متمرکز موضوع آموزش را دنبال کند.
نشست هم اندیشی و بررسی مسائل مراکز آموزشی استان مازندران با حضور اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و معاونان وزیر علوم و تحقیقات در هتل المپیک آمل برگزار شد که در این نشست به مشکلات عمده واحدهای آموزشی، بهداشتی، فنی و حرفه ای و دانش بنیان پرداخته شد.پایان پیام/۱۱۰
منبع: ایرنا