اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قمگزارش تصویری قمگزارش تولیدی قم

حرم حضرت معصومه در قم گلباران شد+تصاویر

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان؛ همزمان با ۲۳ ربیع الاول سالروز ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به شهر قم مسیر کاروان آن حضرت تا رسیدن به حرم مطهر گلباران شد.

چند سالی است که کاروانی نمادین در این مسیر از میدان معصومیه به راه می افتد و مردم همراه با خادمان حرم مطهر با مدیحه سرایی و همخوانی و روشن کردن اسپند شادی خود را از ورود بانوی کرامت به قم نشان می دهند.

این مسیر با کمک آستان مقدسه و شهرداری قم آذین بندی می شود و قشرهای مختلف مردم با برپایی ایستگاه‌های صلواتی و پخش شیرینی، شربت و شکلات از مردم پذیرایی می کنند.

مردم قم با در دست داشتن گل و پرچم یا معصومه شعار یا «معصومه به شهر ما خوش آمدی» سر می دهند.

خادمان و مجاوران حریم کریمه اهل بیت (س) در  مسیر این کاروان شادی، با توزیع گل و پرچم های کوچک و شکلات در میان کسبه و شرکت کننده ها این روز را گرامی داشتند.

روز گذشته نیز خادمان حرم مطهر قم به مناسبت آغاز ایام معصومیه، ضریح مطهر حضرت معصومه (س) را گل‌آرایی کردند.

***

حضرت فاطمه معصومه(س) در روز اول ذی‌القعده سال ۱۷۳ هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود، آن حضرت در خاندانی که سرچشمه علم، تقوا و فضایل اخلاقی بود، پرورش یافت؛ پس از آنکه پدر بزرگوارش امام موسی کاظم(ع) به شهادت رسید، از محضر برادر بزرگوارش امام رضا(ع) بهره برد.

طاهره (پاکیزه)، حمیده (ستوده)، بِره (نیکوکار)، رشیده (حد یافته)، تقیه (پرهیزگار)، رضیه (خشنود از خدا)، مرضیه (مورد رضایت خدا)، سیده صدیقه (بانوی بسیار راستگو)، سیده رضیه مرضیه (بانوی خشنود خدا و مورد رضای او)، سیده نساء العالمین (سرور زنان عالم)، محدثه و عابده از لقب‌های ایشان است.

لقب معصومه از سوی امام رضا(ع) به این بانوی والامقام اسلام داده شده است، علامه مجلسی در این باره می گوید: امام هشتم شیعیان در جایی فرمودند که «هر کس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده است».

پس از ورود امام رضا(ع) در سال ۲۰۰ هجری قمری به خراسان، حضرت فاطمه معصومه(س) پس از یک سال، برای دیدار برادر به همراه کاروانی از شهر مدینه به سمت ایران حرکت کرد و در ۲۳ ربیع‌الاول وارد قم شد.

آن حضرت در این شهر مورد استقبال عده بسیاری از مردم مشتاق و شیفته اهل بیت(ع) قرار گرفت؛ آن بزرگوار بعد از ۱۷ روز اقامت در منزل موسی ابن خَزرَج که به «بیت‌النور» شهرت یافت، در ۱۰ ربیع‌الثانی سال ۲۰۱ هجری قمری دیده از جهان فرو بست.

با تصویب شورای فرهنگ عمومی استان قم، ۲۳ ربیع‌الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به این شهر مقدس به نام «روز قم» نامگذاری شده‌است.

۲۳ ربیع‌الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به شهر مقدس قم تا سالروز ایشان در ۱۰ ربیع‌الثانی، «ایام معصومیه» نامگذاری شده‌است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا