اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

آیت الله غروی:مبنای عاشورا امر به معروف و نهی از منکر بود/فضای خفقانی نسبت به واجب الهی پدید آمده است

آستان بهارستان؛ آیت الله سید محمد غروی در گفت وگو با خبرنگار آستان بهارستان اظهارداشت: درس مبنایی عاشورا اقامه امر به معروف و نهی از منکر بود اما متاسفانه در دوره کنونی و بویژه پس از فوت خانم امینی فضای خفقانی نسبت به این فریضه واجب پدید آمده است.

مریم سعادت کاظمی

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: واقعه‌ کربلا به دلیل بافت خاص آن با هیچ واقعه‌ای قابل مقایسه نیست؛ پس از فوت معاویه، یزید می خواست از مردم بیعت بگیرد و برای خلافت کسی مثل یزید از امام حسین(ع) هم بیعت می‌خواستند اما امام زیر بار بیعت نرفت و این ماجرا ادامه پیدا کرد تا اینکه سیدالشهدا(ع) با دعوت کوفیان، از مکه به کربلا رفتند و در کربلا مورد محاصره قرار گرفته و جنگ بر حضرت تحمیل شد؛ همین خاص بودن واقعه است که قابل مقایسه با هیچ زمان و عصری نیست.

وی تصریح کرد: سیدالشهدا تاکید داشتند که دین و ارزش های متعالی و امر به معروف ونهی از منکر درحال از بین رفتن است لذا امام در راه مکه تا کربلا نقش روشنگری داشتند و در برخورد با افراد و گروه های مختلف دلیل اینکه حاضر نیست با چنین فردی که ارزش های متعالی دینی را زیر پا می گذارد بیعت کند را برای مردم بیان می کردند.

وی افزود:‌ همین مخالفت های امام اقامه امر به معروف و نهی از منکر بود و حتی برای احیای چنین واجبی حاضر شدند شهادت خود و نزدیکان و اسارت اهل بیت خود را تحمل کنند.

درس مبنایی عاشورا اقامه امر به معروف و نهی از منکر است

عضو دو دوره ای شوراى عالى سیاستگذارى حوزه‌های علمیه کشور اظهارداشت: درس مبنایی عاشورا برای ما اقامه امر به معروف و نهی از منکر است؛ همانطور که در بیانات حضرت آمده و به آن سفارش شده باید برای آن هزینه کرد تا در هر عصر و جامعه‌ای نهادینه شود.

وی تصریح کرد: اگر مجموعه‌ای بخواهد دین را از بین ببرد و به تبع آن بی بند و باری، لجام گسیختگی و هرزگی را در جامعه رواج دهد، دراین رابطه خانواده و ارزش های دینی در معرض خطر قرار می‌گیرد.

فضای خفقانی نسبت به امر به معروف ونهی از منکر پدید آمده است

وی گفت: مردم همواره باید با زنده نگه داشتن پیام عاشورا و کربلا مانع از بین بردن ارزش های معنوی، اخلاقی و دینی شوند زیرا هم اکنون یک فضای خفقانی نسبت به امر به معروف و نهی از منکر در برخی از جامعه پدید آمده است که کم کم معروف، منکر و منکر، معروف می شود که این نکته باید مورد توجه قرار گیرد.

آبشخور اعتراضات اخیر خارج از کشور و با هدف مقابله با دین بود

عضو هیئت علمى گروه تفسیر پژوهشگاه اندیشه و فرهنگ تاکید کرد: اتفاقات اخیر کشور(در جریان فوت مهسا امینی) که آبشخور آن در خارج از کشور بود نباید مورد غفلت قرار گیرد زیرا شواهد مختلفی وجود دارد که هدف اصلی آنان مقابله با دین و دینداری و لطمه به نظام مقدس جمهوری اسلامی بود.

اغتشاشات نظام یافته و با برنامه ریزی بود

وی عنوان کرد: اغتشاشات با وجود اینکه نظام یافته و با برنامه ریزی بود چون جنبه‌ ضد دینی داشت نتوانست در جامعه اسلامی رسوخ پیدا کند و متاسفانه دشمنان فوت یک خانم را بهانه کردند و با ترفند اضافه کردن چاشنی عاطفی به این قضیه، توانستند عده‌ای را تحت تاثیر قرار دهند و به خیابان ها بکشند که البته امیدواریم این آتشی که به وجود آمده با تدبیر درستی از سوی مسئولان فرونشیند.

نیروی انتظامی در برخورد با معترضان خویشتن داری کرد

وی اظهارداشت: جمع کردن اغتشاشات در خیابان ها کار ساده ای بود و نیروهای انتظامی دراین مورد ضعف نداشتند اما بنای آنان بر خویشتن داری بود و معتقد بودند چون عده ای اغفال شدند نباید آسیب ببینند و ضربه ای به آن ها وارد شود.

مظلومیت، اسارت و خون های به ناحق ریخته عاشورا را زنده نگه داشت

آیت الله غروی گفت: متاسفانه تعدادی از نیروهای نظامی و امنیتی دراین رابطه مظلومانه به شهادت رسیدند اما مظلومیت، اسارت و خون های نابحق ریخته شده روز عاشورا و بعد از آن سبب باقی ماندن نهضت و پیام عاشورا شد.

نگذاریم جامعه انسانی تبدیل به جامعه حیوانی شود

وی با تاکید براینکه نباید بگذاریم جامعه انسانی تبدیل به جامعه حیوانی شود، گفت: برخی به دنبال این هستند که به هرنحوی که می خواهند از زن استفاده کنند و آن را ابزار شهوات خود قرار دهند که مورد قبول نیست.

اقدامات تبیینی و روشنگری در دستور کار قرار گیرد

وی تاکید کرد: حکومت باید وارد عمل شود و اقدامات تبیینی، تبلیغی و روشنگری انجام دهد و همه افراد جامعه هدف دشمن را از اینکه چگونه می‌خواهند جامعه اسلامی را از وضعیت ایمانی و دینی خارج کنند آگاه سازند و اغتشاشگران باید متوجه شوند که فریب خورده و ابزار و آلت دشمنان خود و این مملکت شده اند.

این محقق، مولف و استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه امیدواریم تمام کسانی که فریب خورده اند اصلاح شوند، گفت: نوجوانان و جوانان باید دقت کنند ابزار چه کسی می‌شوند، چه کسانی از آنها حمایت می‌کنند و پشت پرده این ماجراها چه اهدافی است و ببینند برای سربلندی ایران عمل می کنند یا به نفع دشمن و به ضرر خودشان.

وی تصریح کرد: قبول داریم که مشکلاتی از جمله مشکل اقتصادی در کشور وجود دارد اما بسیاری از آن ها از ناحیه دشمن به ما تحمیل شده و مربوط به تحریم هاست و برداشتن تحریم ها هم با دشمنانی که داریم اقدام ساده ای نیست و مسئولان هم درحال تلاش هستند لذا همه باید همکاری کنند تا ایران قدرتمند شکل گیرد و مشکلات برطرف شود.

مدیر‌گروه ‌روانشناسی‌ پژوهشگاه‌ حوزه ‌و دانشگاه ‌و مؤسسه‌ امام‌خمینی‌(ره‌) افزود: کسانی هم که اعتراض یا مطالباتی دارند طبق قانون و در یک فضای آرام و مناسب می‌توانند مسائل را به مسئولان منتقل کنند.پایان پیام/۱۱۲

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا