اخبار پوششی و تولیدی قماخبار عمومی

چرا بریدن نان با قیچی و چاقو کراهت دارد؟/روایات درباره علت مکروه بودن برش نان با چاقو

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان؛ نان نعمت الهی و برکت زندگی است و زیر پا انداختن و بریدن آن با قیچی و چاقو کراهت دارد و یک نوع بی احترامی به نان است.

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ رسول خدا(ص) می فرماید: نان را بزرگ دارید و آن را محترم شمارید که خدای متعال برای آن، برکاتی از آسمان فرو فرستاده و برکات زمین را بیرون آورده است؛ از جمله احترام گزاری به نان، آن است که آن را نبرند و زیر پا نیندازند.

پیامبر بریدن نان را خلاف احترام به نان معرفی فرموده و آن را همطراز زیر پا انداختن نان در حدیث آورده است.

حضرت رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله در دعاهایش می فرمود: «اللّهمّ بارک لنا فی الخبز، و لاتفرّق بیننا و بینه» بارخدایا نان را براى ما برکت ده و میان ما و آن جدائى مینداز که اگر نان نباشد نماز نخوانیم و روزه نتوانیم و واجبات پروردگار خود را انجام ندهیم.

امیرالمومنین علیه السّلام می فرماید: نان را گرامى دارید زیرا از عرش تا زمین و آنچه در میان آنها است در پیدایش آن بکار رفته است.

در روایت دیگری امام صادق(ع) به نقل از رسول خدا(ص) می فرماید: نان را با کارد نبرید و با دست بشکنید و برایتان شکسته شود، با عجم مخالفت کنید».

از علی بن إبراهیم، عن محمد بن عیسى، عن یونس، عن أبی الحسن الرضا علیه السلام و علامه مجلسی در کتاب بحار الانوار ج ۶۳، ص ۲۷۰ آمده که «فرمان مخالفت با عجم برای این بوده که در آن روزگار، اینان کافر بوده اند».

درمورد علت کراهت آن گفته اند که این کار از اخلاق متکبرین و مرفهین جامعه به حساب می آید.

به طور کلی بریدن نان با هر وسیله کراهت دارد روایات فراوانی دراین زمینه وجود دارد و دراینکه چنین کاری مکروه است در بین مراجع تقلید اختلافی نیست.

منابع:

وسائل الشیعه

شیخ کلینی، اصول کافی، حدیث ۱۱۷۶۱ از باب فضل الخبز

محمد باقر کمره اى، آسمان و جهان-ترجمه کتاب السماء و العالم

بحارالانوارمجلسی، باب اول – نان و احترام آن و آداب پختن و خوردن، ج ۱۰ ص ۸۵

توضیح المسائل مراجع، ج۱ ، مسئله ۲۶۳۷

فلسفه احکام مرجع‌تقلید: آیت الله مکارم

مرکز پاسخگویی به شبهات دینی

پرسمان دانشجویی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا