اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهمگزارش تصویریگزارش تصویری قمگزارش تولیدی

برپایی سوگواره « کوچه بنی هاشم » همراه با اجرای تئاتر زنده در قم+تصاویر

نویسنده و عکاس: فاطمه سادات محمدی‌

آستان بهارستان؛ بیست و دومین سوگواره تجسمی کوچه‌ بنی‌ هاشم همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) به همت هیات محبین حضرت زینب(س) در قم برپا شد.

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ برای تماشای سوگواره کوچه بنی هاشم به نمایشگاهی با دیوارهای کاهگلی که با لامپ‌های سبزرنگش جلوه‌ای خاص به گوشه ای از شهر داده بود رفتم؛ دورادور دیوار القاب حضرت فاطمه(س) را نوشته بودند و بیرق‌های مشکی و سبز عزاداری علم شده بود و پارچه‌های مشکی و سبز درهم تنیده در موج باد می‌رقصیدند و در کنارش تصویر شهدا خودنمایی می‌کرد.

جوانان با پیراهن و شلوار مشکی با شال‌های سبز مشغول اسفند دود کردن و خوش آمدگویی به عزاداران حضرت زهرا(س) بودند.

حدود ۴۰ شرکت کننده خانم‌ و آقا با هر سن و سالی گرد هم آمده بودند و پس از پخش سرودی از شهدا داخل رفتیم ابتدا در مورد زندگی حضرت زهرا توضیحی داده شد.

سپس به باغ فدک رسیدیم که درختان نخل خودنمایی می کرد.

در صحنه بعد به برزخ رسیدیم که فردی در آن گرفتار بود و بازخواست می شد که چرا همه چی را دیدی و حجت برایت تمام شده بود اما سکوت کردی و امام خود را تنها گذاشتی؟

حضور در شورای سقیفه

سپس در شورای سقیفه حضور یافتیم و دیدیم که در حالی که بدن مطهر رسول خدا(ص) روی زمین مانده بود و حضرت علی(ع) برای دفن و کفن رفته بودند، با ابوبکر بیعت شد و عده ای دیدند و سکوت کردند و همراهی نکردند تا سال ها خلافت مسلمین را به دست کسانی که شایسته آن نبودند سپردند و در این ظلم به شیعیان شریک بودند.

بعد به مسجد النبی رسیدیم که سلمان فارسی در محراب در حال عبادت بود و عمار و مقداد هم برای یاری امام علی علیه السلام در مسجد گرد آمده بودند اما به دلیل تعداد کم قدرت رویارویی با مخالفان را نداشتند و عده ای در خانه ها نگران و گریان بودند اما به دفاع برخواستند و سکوت کردند و صحنه را خالی گذاشتند و به همین دلیل حق امیرالمومنین غصب شد.

بعد پشت درب خانه حضرت علی و فاطمه رفتیم عده‌ای با شمشیرهای برهنه برای بیعت گرفتن اجباری از امیرالمؤمنین(ع) آمده بودند.

سکوت و تاریکی کوچه‌ای باریک را گرفته بود و صدای خانمی از پشت در می‌آمد که به پشتیبانی از ولایت درب خانه‌ را باز نمی‌کرد و این طرف درب سپاهی که قلب‌هایشان را تاریکی و ناجوانمردی پر کرده بود مشغول جمع‌آوری هیزم بودند.

بنابر نقل منابع شیعه و سنی، در این واقعه که پس از رحلت پیامبر(ص) رخ داد، عمر بن خطاب تهدید کرد که اگر اهل خانه بیرون نروند خانه را آتش خواهد زد.

پس از اینکه نصیحت های حضرت زهرا به گوش آنان نرفت هیزم‌ها به آتش کشیده شدند و درب خانه شکست و علی را دست بسته برای بیعت با ابوبکر بردند.

شکستن درب خانه حضرت زهرا

با بلند شدن صدای «یا ابتا»، قلب ناظران هم ترک برداشت و صدای «وای مادرم» و «یا رسول الله» فضای نمایشگاه را آکنده از درد کرده بود و با پخش صدای مداحان اهل بیت(س) مردم که سکوت سنگینی را با خود حمل می‌کردند گویی داغ زهرای مرضیه(س) برایشان تازه شد.

باز هم عده ای همه این صحنه ها را می دیدند و سکوت کردند تا تاریخ اینگونه پیش رود.

پس از گذشتن از کوچه‌ای باریک و کم‌نور و خاکی به خانه پرغصه حضرت زهرا سلام الله علیها رسیدیم خانه ای که مادری ۱۸ ساله، با قلب و پهلویی شکسته، میخ در بر سینه فرورفته و بچه سقط کرده غریبانه در بستر بیماری بود.

در اتاقی چهار کودک خردسال محزون و گریان نشسته بودند و علی در حال عبادت بود

جانماز و زیراندازی کهنه، وسایل اولیه و ارزان قیمت، آسیاب دستی، چاه آب و تنور پخت نان در حیاط از جمله وسایل جانشین رسول خدا بر زمین بود.

بغض غریبی گریبان شرکت کننده ها را گرفته بود و تجسم این‌که در این کوچه و در این خانه چه اتفاق‌هایی که نیفتاد و چه‌ها که نکردند قلب انسان را می‌فشرد.

پس از غسل و کفن شبانه پیکر کوثر پیامبر(ص) در خانه تعداد محدودی تابوت را که روی آن پوشانده شده بود برای تدفین حمل کردند.

صدای گریه در خانه محقر و غریبانه حضرت زهرا(س) پیچیده بود؛ مردم با قدم‌های آرام و سنگین این صحنه ها را ترک کردند.

خیمه مهدوی

به یاد امام زمان عجل الله تعالی فرجه به صحنه مهدویت رفتیم و پس از دعا برای فرج امام عصر(عج)، خیمه سبز امام زمان(عج) را دیدیم و روایتی از قول معصوم شنیدیم که هر کس امام زمان خود را نشناسد و از دنیا برود به مرگ جاهلیت مرده است.

تلنگری به دل ها زد که امام ما زنده است و باید آن را یاری کنیم و شریک در سکوت و بی تفاوتی نشویم که خسران آن گریبان گیر تمام نسل ها و ناراحتی دیگر سودی ندارد.

غرفه های جانبی

در حاشیه این نمایشگاه محصولات فرهنگی شامل کتاب‌های پرطرفدار با تخفیف ۲۰ درصد در چهار بخش معارف اهل بیت، انقلاب و ارزش های اسلامی، تربیت و اخلاق و کودک و نوجوان عرضه می‌شد.

رمان «ستاره ها چیدنی نیستند» با جایزه ۵۰ میلیون تومانی، کتاب داستانی »حیدر» که در دو سال اخیر به چاپ سی ام رسیده و کتاب «کهکشان نیستی» که در حدود دو سال به چاپ پنجاه و هشتم رسیده، کتاب های تربیتی آیت الله حائری شیرازی، و جدیدترین کتاب های فاطمی از جمله کتاب های عرضه شده بود.

غرفه های پاسخ به شبهات، مشاوره، محصولات فرهنگی و فروش کتیبه و تابلو، عکاسی، عفاف و حجاب، کودکان، فروش عطر و خرما نیز برپا بود.

جلوی درب خروجی برخی از کودکان اسفند روشن کرده بودند و در ایستگاه صلواتی چای توزیع می کردند و همگی با عشق و شور و حال ویژه‌ای به خدمت و خوش آمدگویی می‌پرداختند.

****

گفتنی است این سوگواره تا ششم دی ماه از ساعت ۱۹ الی ۲۳ در بلوار ۷۵ متری عمار یاسر، نبش بلوار تعاون پذیرای زائران حضرت زهرا(س) خواهد بود.

۲۵۰ کادراجرایی در بخش های مختلف نمایشگاه فعالیت و ۵۰ بازیگر تئاتر استان در این سوگواری ایفای نقش می کنند.

این نمایشگاه مردمی و با کمک خیرین برپا شده و از هیچ بودجه دولتی استفاده نمی‌کند.

شماره حساب بانک تجارت ۱۵۳۰۷۱۷۶۴۶ به نام هیئت محبین حضرت زینب(س) آماده پذیرش هدایا و نذورات خیرین است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا