اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قم

صنایع باید دندان لق آب مفت را بکشند/ایجاد شبکه فاضلاب نیازمند کمک دولتی است

فاطمه سادات محمدی

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ نشست خبری به مناسبت فرارسیدن ۱۱دی سالروز تصویب قانون تشکیل شرکت های آب و فاضلاب در مجلس شورای اسلامی و با محوریت ارائه گزارشی از اقدامات این شرکت در یک سال گذشته و وضعیت پیش روی تامین آب استان برگزار شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم دراین نشست اظهارداشت: تامین آب صد در صد شهر قم به صورت بهداشتی انجام شده و ۹۷ درصد روستاهای استان به لحاظ کیفی از آب مناسبی برخوردار هستند.
حسن بختیاری افزود: محدودیت های آبی استان قم مانند گذشته وجود دارد و کمبود منابع آبی سبب شده تا در تامین آب با سختی مواجه باشیم.
وی گفت: رسیدن به شرایط پایدار نیازمند پروژه های بزرگ احداث تصفیه خانه ها است.
رئیس هیات مدیره آب و فاضلاب قم وی ابرازداشت: تصفیه خانه ای با ظرفیت ۹ کیلومتر در ثانیه در قم ایجاد شده و شرایط پایداری را شاهد هستیم.
وی در مورد خطوط انتقال و تامین آب نیز گفت: بخش عمده منابع تامین آب استان با عنایت مقام معظم رهبری از سرشاخه های دز تامین می شود و تابستان را با برنامه ریزی پشت سر گذراندیم.
این مقام مسئول حوزه آب و فاضلاب قم ادامه داد: منبع دوم تامین آب قم چاه های دشت علی آباد است که ۲۰ درصد آب استان را تامین می کند و سپس سد ۱۵ خرداد می باشد که هرچند وضعیت کیفی مناسبی ندارند اما در شرایط نامناسب بخشی از مشکلات آبی را برطرف می کند.
وی گفت: بحث کیفیت آب از مشکلاتی است که در استان داریم به غیر از سد کوچی
اعم از چاه های داخل شهر و سد ۱۵ خرداد وضعیت مناسبی ندارد و ما را شرمنده مردم قم می کند تا عموما در تابستان ها ما را با مشکل مواجه می کند.

۱۰۰ درصد مناطق قم تحت پوشش آبرسانی و ۴۰ درصد تحت پوشش فاضلاب

وی با بیان اینکه در بخش فاصلاب عقب ماندگی هایی داریم، عنوان کرد: تنها ۴۰ درصد شهر قم تحت پوشس فاضلاب است زیرا این امر نیازمند منابع دولتی است و اقدام موثری در توسعه فاضلاب رخ نداده است.

بختیاری افزود: در سه واحد تصفیه خانه استان قم هزار متر‌مکعب فاضلاب شهر تصفیه می شود که باید جهت فضای سبز و صنعت مورد استفاده قرار گیرد.
وی تاکید کرد: طرح های فاضلاب نیازمند کمک دولت است و ما از نماینده های مجلس شورای اسلامی و استاندار قم می خواهیم در این راستا کمک رسان باشند.

وی بیان کرد: امکان ظرفیت جدید در بخش فاضلاب استان وجود ندارد و هر متر فاصلاب یک و نیم‌ تا دو میلیون تومان هزینه دارد و بدون تامین هزینه های دولتی امکان پذیر نیست.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: در مصوبات سفر رییس جمهوری هزار میلیارد تومان دریافت شد که ۵۰۰ میلیارد تعهد دولت است و ۵۰۰ میلیارد تومان از طریق مشارکت بخش خصوصی باید تامین شود.

وی بیان کرد: با توجه به توسعه هایی که در قالب طرح ملی و طرح جهش مسکن در آستان قم در حال روی دادن است طرح های فاضلاب پاشنه آشیل مجموعه شهر قم به حساب می آید.

وی اظهارداشت: شرکت آب و فاضلاب در استان به عنوان دستگاه برتر در جذب اعتبارات دولتی و تملک و دارایی انتخاب شد.
بختیاری گفت: این شرکت توانسته تا پایان شهریورماه سال جاری ۲۶۴ میلیارد تومان جذب اعتبار داشته باشد.
وی افزود: بازسازی شبکه های آب آشامیدنی، تکمیل آب آشامیدنی به روستاها، آبرسانی با کیفیت به روستای قنوات و ۱۶ روستای قمرود انجام شده است.

وی گفت: ۱۷ کیلومتر شبکه های فرعی، ۲۷ کیلومتر خطوط روستایی و اصلاح شبکه آب به میزان ۲۸ کیلومتر در سال جاری انجام شد.
وی گفت: ۲۴۰ کیلومتر شبکه فرسوده فاضلاب  در قم وجود دارد که ۱۳ کیلومتر ان در سال جاری اصلاح شده است.
بختیاری ابرازداشت: عملیات اجرایی مخزن ۲۲۰ متر مکعبی در منطقه پردیسان قم هم آعاز شده که امیدواریم اوایل سال آینده به اتمام برسد.

وی اظهارکرد شهر قم در سال جاری ۱۱۳ میلیون متر مکعب و استان قم ۱۳۹ میلیون کیلومتر آب مصرف کردند که تامین آب آن بخصوص در تابستان با دشواری انجام شد.

وی گفت: برای ایجاد پنج هزار و ۵۰۰ متر مکعب مخزن در بخش های مختلف قم برنامه ریزی شده که جا دارد از بسیج سازندگی استان که بخشی از پروژه ها حاصل زحمت انان است تشکر کنم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در ادامه به پروژه های دهه فجر سال جاری هم اشاره کرد و گفت: احداث خط انتقال آبرسانی به قنوات و هشت روستای آن، احداث خط انتقال به روستای عنایت بین بهره برداری از مخزن پنج هزار متر مکعبی جعفریه هم در دستور کار دهه فجر انقلاب اسلامی است.

وی تصریح کرد: استان قم با محدودیت آبی دائمی درگیر است و تعرفه گذاری واقعی برای آب باید انجام شود تا صرفه جویی و استفاده درست انجام شود.
وی اظهارداشت: تا زمانی که آب بخش صنعت و کشاورزی ارزان است بهره وری در این بخش ایجاد نمی شود.

بختیاری گفت: صنایع باید دندان لق آب مفت را بکشند و نیازهای خود را از پساب تامین کنند و وزارت نیرو هم به دنبال محقق شدن این امر است.
وی با بیان اینکه صنعت آب بر کلانی در قم وجود ندارد، افزود: یکسری از صنایع در سلفچگان در بخش فولاد که صنعت آب بر است فعال هستند که به تدریج آب آنان قطع می شود و باید از پساب استفاه کنند.
وی تاکید کرد: از زمانی که در مسند مدیریت آب و فاضلاب قم قرار گرفتم با هیچ درخواستی در بخش صنعت موافقت نکردم و واگذاری آب به صنعت را خط قرمز می دانیم و صنعتگران باید سرمایه گذاری در این حوزه انجام دهند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: باید بسیج و مطالبه همگانی در بحث تامین و کیفیت آب داشته باشیم زیرا تابستان گذشته در برخی موارد برای آب جنگیدیم و برخی مناطق استان بخصوص سه منطقه شهری مشکلات جدی از لحاظ شوری آب داشتند.
وی تاکید کرد: انصاف نیست با این شرایط آبی استان، آب سد کوچری به صنعت اختصاص یابد.
وی با بیان اینکه در سال ۳۸ میلیون متر مکعب پساب در قم تصفیه می شود، گفت: سرعت استفاده از پساب در قم بسیار پایین است و در این راستا سه قرارداد با صنعت و شهرداری برای پساب منعقد شده است.

بختیاری بیان کرد: سهم قم از سد کوچری سال گذشته،۱۱۳ میلیون متر مکعب بود که در سال جاری به ۷۸ میلیون متر مکعب رسید و ناگزیر شدیم آب مردم قم را از چاه های درون شهری و سد ۱۵ خرداد تامین کنیم.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا