اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قم

معلمان مصداق آش نخورده و دهان سوخته شدند/دستاوردهای چشم گیر آموزش و پرورش قم

آستان بهارستان؛ مدیرکل آموزش و پرورش استان قم در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: در بحث رتبه بندی معلمان آموزش و پرورش در فشار بود و در آخر هم با نحوه پرداخت حقوق آنان مصداق آش نخورده و دهان سوخته شد.

علیرضا رحیمی افزود: طبق قانون، رتبه بندی معلمان باید برای ۸۰۰ هزار نفر اعمال می شد که مجلس شورای اسلامی مبلغ ۳۸ همت را برای آنان در نظر گرفت اما پس از نهایی شدن طرح ۲۰۰ هزار نفر به آن اضافه شدند اما تغییری در اعتبار از سوی مجلس اعمال نشد و فکری برای ۲۰۰ هزار نفر نشد و سازمان برنامه و بودجه هم از خلاء قانونی استفاده و به حق معلمان کوتاهی کرد و رسانه ملی هم به این موضوع درست نپرداخت.

وی ادامه داد: در مجموع بداخلاقی هایی در حق معلمان صورت گرفت درصورتی که قانون یک حقی را برای فرهنگیان ایجاد کرده و باید به آن پایبند باشد و طبق سند بنیادین تحول آموزش و پرورش جایگاه اجتماعی و اقتصادی معلمان و فرهنگیان باید ارتقا یابد.

وی گفت: از نماینده های مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم برای دلجویی از قشر فرهنگیان با ارائه طرح دوفوریتی مشکل را برطرف وبودجه  آن تعداد افرادی که به طرح رتبه بندی اضافه کردند را مصوب و دولت را موظف به پرداخت اعتبار به آموزش و پرورش کنند و با اصلاح خلاء های قانونی مانع پدید آمدن مشکل برای فرهنگیان شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم تصریح کرد: باید بگوییم که طرح رتبه بندی ۱۲ سال بود که باید اجرا می شد که در سال جاری اجرا شد و این یک اتفاق خوبی بود و از آذرماه به خوبی اجرا شد اما این نحو پرداخت این طرح خوب را به کام معلمان تلخ کرد.

افزایش مدارس فنی و حرفه ای قم

وی به اقدامات مثبت در آموزش و پرورش قم اشاره کرد و گفت: تعداد مدارس فنی و حرفه ای استان از ۷۵ مدرسه به ۸۱ مدرسه فنی و حرفه ای رسیده است و تعهد داریم که۵۰ درصد دانش آموزان به مدارس فنی و حرفه ای و کار و دانش بروند.

وی افزود: مدارس فنی و حرفه ای در استان قم وضعیت مطلوبی دارد در کل استان ۴۲ درصد دانش آموزان به سمت این مدارس رفته اند که با کسب این آمار از میانگین کشوری جلوتر هستیم و در سال جاری ۵۰ درصد دانش آموزان ناحیه دو آموزش و پرورش قم به مدارس فنی و حرفه ای رفته اند که این نوید خوبی است.

رحیمی اظهارداشت: دانش آموزان قم در سال جاری از نظر میزان رشد در معدل امتحانات نهایی در کشور رتبه نخست را کسب کردند که جای مسرت و امیدواری دارد و برای کسب این رتبه تلاش های علمی خوبی انجام شد و از نظر افزایش میانگین معدل از رتبه هشتم به ششم کشور رسیدیم.

وی گفت: در بحث المپیادهای علمی دانش آموزان قمی ۱۱ مدال شامل هفت طلا و چهار نقره کسب کردند و در المپیادهای قرآنی مدارس سمپاد حائز رتبه شدند و از رتبه هشت به شش در کنکور سراسری رسیدند.

وی افزود: اجرای طرح «هر مدرسه یک مبلغ» در مدارس قم نیز آثار مطلوبی داشت و پایان دیماه نظرسنجی از مدیران همه مدارس انجام شد و ۱۰ آیتم از جمله میزان میزان اثرگذاری مبلغان روی دانش آموزان و والدین و حضور به موقع دانش آموزان در مدارس مورد ارزیابی قرار گرفت که مبلغین بیش از ۹۰ درصد امتیاز را کسب کردند

این مقام مسئول آموزش و پرورش استان قم اظهارداشت: اردوهای علمی «راهیان پیشرفت» در مدارس قم آغاز شده که بسیار سرنوشت ساز است و ارتباط با صنعت نیز تقویت شده در این راستا با کارخانه ها و شرکت ها از جمله فولاد غرب تفاهم نامه امضا شده و آنان درحال راه اندازی یک هنرستان هستند با شرکت پاکشوما و شهاب سوز تفاهم نامه هایی امضا شد.

ایجاد ۱۵ «پایگاه اعتکاف علمی» در استان قم

وی با بیان اینکه ۱۵ «پایگاه اعتکاف علمی» دراستان قم داریم، گفت: برخی پایگاه ها شبانه روزی است و دانش آموزان هموراه در حال تحصیل علم درمدارس هستند و اگر می توانستیم مدارس را تحت پوشش اسکان زائران نوروزی نبریم ۱۵ پایگاه را به ۶۰ پایگاه اعتکاف علمی در نوروز افزایش می دادیم.

وی با اشاره به نشست های علمی برای فرهنگیان گفت: به عنوان مثال سوم فروردین ماه سال جاری نشست علمی باحضور دکتر سرکارآرانی به عنوان چهره ملی برای همکاران برپا شد که از ساعت ۱۰ صبح تا ۹ شب ادامه داشت.

رحیمی اظهارکرد: در سال جاری ۲۵ مدرسه در قم افتتاح شد و یک مدرسه از اعتبار سفر ریاست جمهوری شش ماهه ساخته و ۹ مدرسه کلنگ زنی شد.

کمبود فضاهای آموزشی در قم بحث جدی است

وی با بیان اینکه در چند منطقه قم ازجمله شهرک قدس، انسجام، بلوار کریمی، شهید فراشاهی بلوار الغدیر بحران کمبود مدرسه داریم، گفت: آموزش و پرورش راجع به عوارض مدارس با شهرداری اختلاف دارد زیرا طبق قانون ما اجازه دریافت منابع دولتی را نداریم و اصرار داریم این مشکل حل شود

وی تاکید کرد: مشکل کمبود فضاهای آموزشی در قم بحث جدی است از نظر تراکم کنار البرز هستیم اما سرانه فضای آموزشی آموزش و پرورش قم به اندازه سیستان و بلوچستان است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم ادامه داد: قم نیاز به یک اردوگاه ملی دارد که باید ردیف اعتبارات و امکانات ملی و نیروی انسانی مناسب برای آن دیده شود زیرا ما  بیشترین اردوهای کشور را در قم داریم و هر هفته میزبان بسیاری از اردوهای دانش آموزی هستیم.

وی تصریح کرد: اگر قم بخواهد از جایگاه خود دفاع کند و به مسئولیت اجتماعی خود در قبال مردم کشور عمل کند باید خدمات کشوری هم ارائه دهد که نیازمند اردوگاه ملی برای ارائه خدمات ملی است که در این راستا دو روز پیش با استاندارقم صحبت کردیم نظر موافقی داشتند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا