اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

نرم افزار فرهنگ نامه قاموس النور ۳ در قم رونمایی می شود

نیره سادات محمدی

آستان بهارستان؛ نرم افزار قاموس النور ۳ روز پنج شنبه ۱۴ اردیبهشت ماه در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور) با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی رونمایی می شود.

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ پیش نشست خبری رونمایی از این نرم افزار با حضور خبرنگاران و با حضور  مدیر پایگاه قاموس نور  امروز در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور) برگزار شد.

مدیر پایگاه قاموس نور دراین نشست اظهارداشت: سه محصول در سه بستر پایگاه اطلاع رسانی، نسخه موبایلی و نرم افزار است که به بحث لغت به صورت تفصیلی و پیشرفته می پردازد.

حجت الاسلام مسیح توحیدی وحدت افزود: پایگاه داده ای در موضوع فرهنگ واژگان عربی و فارسی طراحی شده که از این پایگاه داده محصولات متنوعی استخراج می شود که تبلور آن درحال حاضر در سه محصول نرم افزار رومیزی قاموس نسخه ۳ ، پایگاه اطلاع رسانی و نسخه موبایلی شکل گرفته است.

وی گفت: در نرم افزار قاموس نور نسخه ۲، ۳۹ عنوان کتاب در ۲۰۰ جلد و متن کتاب ها و امکان جستجو وجود داشت اما در نرم افزار قاموس نسخه ۳ ، ۱۴۱ عنوان کتاب در ۳۸۲ جلد به نمایش درآمده است؛ این نرم افزار به یک تعداد کتاب فرهنگ واژگان به طور خاص به زبان عربی و فارسی پرداخته است.

وی ادامه داد: ۱۴۱عنوان کتاب در موضوع لغت و لغت پژوهی است که ۳۳ عنوان کتاب آن به زبان عربی و ۹ عنوان در فرهنگ واژگان فارسی است که در نسخه ۲ قاموس به آن پرداخته نشده بود.

مدیر پایگاه قاموس نور به قدمت کتاب ها در این نرم افزار پرداخت و عنوان کرد‌: از ۱۴۱ عنوان کتاب، ۵۴ کتاب مربوط به قرن اول تا قرن پنجم، ۳۵ عنوان از قرن شش تا ۱۰ و ۵۲ عنوان کتاب مربوط به قرن ۱۱ تا ۱۵ هجری قمری است.

وی گفت: در نرم افزار قاموس ۲ مخاطب باید کتاب ها را مطالعه کند و در بین متن ها مداخل را با توصیفات آن استخراج کند ولی در قاموس ۳ مداخل و توصیفات مربوط به آن از کتاب ها استخراج شده و در یک بانک داده قرار گرفته و فهرستی از مداخل و توصیفات مربوط به آن مدخل موجود است.

وی بیان کرد: در این نرم افزار استخراج مداخل و توصیفات بر اساس برچسب گذاری قابل دسترسی است و  استخراج به روش هوشمند و ماشینی نیز قابل انجام است.

حجت الاسلام توحیدی افزود: با این روش بیش از دو میلیون مدخل و توصیف انجام شده که حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار مدخل و توصیف مربوط به فرهنگ واژگان عربی و حدود ۴۰۰ هزار تا مربوط به فرهنگ واژگان  فارسی است.

وی گفت: در قاموس ۳ مداخل استفاده شده از کتاب ها هماهنگ سازی و یکپارچه سازی شده و بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار مدخل و توصیف از کتاب های عربی استخراج و ذیل ۱۳۵ هزار مدخل نماینده ارائه شده است.

وی اظهارکرد: یکی از نقاط برجسته این نرم افزار شبکه سازی بین مداخل است در لغت عرب که ریشه‌مند و نظامند هستند شبکه بین مداخل شکل داده شده و حتی مصادیقی که در قرآن و متون کهن آمده است را برای کاربر به نمایش می گذارد.

رئیس پژوهشکده متن‌کاوی نصوص دینی افزود: در این فرهنگ نامه لغت، ۱۴۱ عنوان کتاب از جمله فرهنگ واژگان فارسی و عربی، منابع مرجع علم لغت، فرهنگ واژگان قرآنی و غریب، مترادفات و اضداد، همراه با امکانات لغت پژوهی، جستجو، مشابه یابی ارائه شده است.

وی اضافه کرد: حدود پنج سال روی ریشه یابی کلمات عربی کار شده و سپس یک موتور هوشمند برای پیراسته سازی طراحی شده است.

وی اظهارداشت: تفاوت نسخه رومیزی یا نرم افزار قاموس ۳ ، پایگاه قاموس و نسخه موبایلی قاموس به اقتضای محیطی یک تفاوت هایی را از نظر ارائه خواهند داشت اگر چه پایگاه داده یکی است

حجت الاسلام توحیدی گفت: در نرم افزار قاموس۳ کتابخانه، مدخل و توصیفات قابل دسترسی است اما در پایگاه وب کتابخانه ندارد و فقط مداخل و توصیفات است و اپلیکیشن موبایلی قاموس سه عنوان کتاب به زبان عربی و در زبان فارسی دسترسی به فرهنگ دهخدا وجود دارد و به صورت آفلاین می توان از آن استفاده کرد.

وی افزود: درصورتی که موبایل به اینترنت متصل شود امکان جستجوی برخط از طریق لینک مهیا شده است.پایان پیام/۱۱۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا