اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

با حضور امیرآبادی: چالش های پیش‌روی کشاورزان قم بررسی شد

آستان بهارستان؛ طی نشستی که صبح شنبه ۲۷خردادماه در تعاونی مرغ تخمگذار قم با حضوردکتر امیرابادی نماینده  مردم قم در مجلس شورای اسلامی، حمید اورعی مشاور وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از اعضای کارگروه تحصصی کشاورزی چالش های پیش‌روی کشاورزان استان قم بررسی شد.

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ مهندس حمیدرضا اسماعیلی مسئول کارگروه تخصصی مشاورتی و نظارتی کشاورزی دفتر امیرآبادی  گفت: با بررسی های انجام شده معلوم شد کشت قراردادی در قم پیگیری نمی شود و مسکوت مانده است.

وی ادامه داد: قراردادهای  صوری نوشته شده اما در عمل  خدماتی مانند کود و سم که قرار بود رایگان به کشاورز داده شود اقدامی صورت نگرفته و فقط از کشاورزان امضا گرفته شد که در کشت قرار دادی شرکت می کنند  در واقع کمکی به کشاورزان نشده که باید در سال زراعی جدید این مهم پیگیری شود.

حمیدرضا اسماعیلی افزود: اصلاح الگوی کشت در قم انجام می شود ولی معضلات زیادی دارد دراین موضوع برعهده استانداران گذاشته شده که آن‌را پیگیری کند، ولی  طبق اطلاعات موجود حتی یک جلسه هم در استانداری برای این مهم تشکیل نشده که  تحقق این امر به همکاری همه دستگاه ها نیاز دارد و باتوجه به تنش های آبی استان، لازم است که این موضوع به جد در قم دنبال شود.

وی با تشکر از مشاور وزیر جهاد کشاورزی در تشکیل جلسه در وزارتخانه برای لغو ممنوعیت صادرات تخم‌مرغ  افزود: یکی از خواسته های تولید کنندگان مرغ تخمگذار صفر شدن مابه تفاوت صادرات تخم مرغ است که درحال حاضر به حالت تعلیق در آمده و به شورای اقتصاد فرستاده شده است.

وی با بیان اینکه انتظار داریم که مابه تفاوت صادرات صفر شود، ادامه داد: درصورت افزایش هزینه صادرات رغبت تولیدکنندگان برای صادرات کاهش می یابد درنتیجه بازار را از دست می دهیم و نکته دیگر اینکه با توجه به مشکل افزایش قیمت نهادها تولیدکنندگان تاکنون تخم‌مرغ ها را به قیمت مصوب که ۴۷هزار و۳۰۰ تومان درب مرغداری است عرضه نکرده اند و همان قیمت ۳۱ و ۳۲ هزار تومان را از درب مرغداری عرضه کرده اند و ادامه این روند به تولیدکنندگان آسیب وارد می کند.

وی بیان کرد: درحال حاضر صادرکنندگان از صادرات هم واهمه دارند زیرا مشخص نیست که شورای اقتصاد در این زمینه چه تصمیمی را اتخاذ خواهد کرد.

مدیرعامل تعاونی مرغ تخمگذار استان قم گفت: امهال تسهیلات کشاورزان از دیگر مواردی است که نیاز به پیگیری دارد ضمن اینکه از سال گذشته دولت هیچ تسهیلاتی به دامداران  و مرغداران اعطا نکرده است.

وی در خصوص وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بیان کرد: یکی از افراد مد نظر ما فردی است که از بدنه جهاد کشاورزی است و شناخت خوبی از تشکلات کشاورزی دارد که این امتیاز خوبی برای یک وزیر جهاد کشاورزی است.

در ادامه مشاور وزیر جهاد کشاوزی گفت: طرح کشت قراردادی که در ۲۵ استان کشور انجام شده یکی از بهترین برنامه های جهاد کشاورزی در تامین محصولات استراتژیک هست که ۵۰سال است در کشورهای دیگر انجام می شود اما استان قم دراین زمینه ضعیف عمل کرده است.

حمید اورعی اظهارداشت: اجرای اصلاح الگوی کشت، هم بر عهده استاندار است که با بررسی های انجام شده معلوم شد کاری صورت نگرفته که باید کارگروه این کار را دنبال کند تا به نتیجه برسد.

وی بیان کرد: در زمینه مابه تفاوت صادرات نیز قرار شده است که این مابه تفاوت ارزی را به خود تولید کنندگان باز گردانیم.

در ادامه رئیس هیات مدیره تعاونی کشاورزی مرغ تخمگذار تصریح کرد:  بعد از آزاد سازی ارز ، کمبود  نهادها و افزایش بهای نهاده ها عرضه  پایین تر از نرخ مصوب عمده مشکلی هست که تولید کنندگان مرغ تخمگذار  با آن  دست به گریبان هستند.

محمد عباسی افزود: در زمینه تسهیلات بانکی از دی‌ماه سال گذشته هیچ‌گونه تسهیلاتی به تولید کنندگان مرغ تخمگذار اعطا نشده درصورتی که می گفتند قانون آن تصویب شده ولی هیچ بانکی تسهیلاتی پرداخت نمی کرد و ما با وضعیت بد صادراتی در فروردین  و اردیبهشت‌ماه سال جاری درگیر بودیم.

در ادامه از یکی از اعضای کارگروه گفت: قطع برق چاه های کشاورزی از مشکلات عمده کشاورزان است چراکه نسبت به سال قبل قطعی ها دو برابر شده و همین موضوع باعث نارضایتی کشاورزان را فراهم کرده است.

عالمی افزود: امیدواریم با راه انداری پست ۴۰۰ کیلوواتی در قم مشکل قطعی برق چاها کمتر شود.

در ادامه مهندس جانقربان به ظرفیت قم در کشت گلخانه ای اشاره کرد و گفت: در قم هم اکنون ۶۰ هکتار تحت کشت کلخانه ای قرار دارد ولی لازم است برکیفیت تولیدات آنها نظارتی صورت گیرد.

وی افزود: استان قم ظرفیت توسعه کشت گلخانه ای را دارد ولی به تسهیلات بانکی نیاز دارد.

در ادامه یکی دیگر از تولیدکنندگان مرغ تخمگذار استان قم بیان کرد: دوماه است که هزینه خرید سویا را در بازارگاه خریداری کرده ام ولی نهاده به دستم نرسیده است.

وی ادامه داد: در بازار آزاد قیمت سویا  ۲۷ هزار تومان است تولید کننده در این حد توان مالی ندارد که در بازارگاه برای خرید نهاده سرمایه اش را واریز کند و هم پول داشته باشد درصورت عدم تامین از بازارگاه به بازار آزاد رجوع کند.

راه اندازی پست ولتاژ ۴۰۰ کیلووات مشکل قطع چاه های کشاورزی را برطرف می کند

در ادامه نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از پیگیری کارگروه تخصصی کشاورزی گفت: در زمینه برق با راه اندازی پست ولتاژ ۴۰۰ کیلو وات مشکلات قطع مکررچاه های کشاورزی برطرف خواهد شد.

احمد امیرآبادی فراهانی افزود: در زمینه وزیر پیشنهادی معتقد هستم وزیری که از بدنه یک ارگان و یا سازمان انتخاب شود موفق تر خواهد بود.

وی از اعضای کارگروه مشورتی و نظارتی کشاورزی خواست تا تمام موارد و چالش های کشاورزی قم را احصا کنند تا برای رسیدگی در صحن علنی مجلس پیگیری شود.

امیرآبادی افزود: اگرچه از نظر مساحت در بخش کشاورزی نسبت به استان های دیگر حرفی یرای گقتن نداریم اما در تولیدات دامی، دامشهر قم یک ظرفیت است و در تولید تخم مرغ دارای رتبه سوم تولیدات کشور هستیم و باید تلاش کنیم که کشت گلخانه ای را افزایش دهیم.

گفتنی است این  نشست دارای مصوباتی به شرح  ذیل بود:

۱-در خصوص دریافت مابه‌التفاوت ارز حاصل از صادرات به منظور تسهیل صادرات تخم‌مرغ خوراکی، با آقای دکتر مخبر معاون اول رئیس جمهور مکاتبه انجام شود.

۲-در خصوص امهال تسهیلات دامداران و مرغداران مقرر شد مکاتبه ای با ریاست محترم جمهور و رونوشت به رئیس بانک مرکزی انجام شود و موارد قانون بودجه اشاره شود.

۳-مصوب شد موارد مربوط به کشت قراردادی و اصلاح الگوی کشت توسط کارگروه احصاء و جهت پیگیری به آقای دکتر امیرآبادی ارسال شود.

۴-در خصوص وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی نیز جمع بندی کارگروه به نماینده محترم انعکاس داده شود.پایا پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا