اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

نیازمند یک‌نهاد متولی، پاسخگو در حوزه خانواده هستیم

آستان بهارستان؛ نشست هم‌اندیشی بزرگ نخبگان دانشی و اجرایی در حوزه خانواده با محوریت حکمرانی دینی در پهنه خانواده در مرکز پژوهشی مبنا برگزار شد.
به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ در ابتدای نشست، محمدتقی دشتی رئیس مرکز پژوهشی مبنا با اشاره به فعالیت‌های مرکز پژوهشی مبنا در حوزه خانواده گفت: از سال ۱۳۹۳ مبنا با انجام کارهای پژوهشی به این نتیجه رسید که خانواده در ایران به شدت دچار آسیب شده است به همین علت در حوزه‌های مختلف مانند طلاق، ازدواج، گسست نسل به تحقیق و پژوهش پرداخته شد.

وی افزود: تغییر در ارزش‌ها و هنجارها بنیادین جامعه و تغییر در سبک زندگی مردم درنتیجه سیر مدرنیته و ضعف حکمرانی نهاده خانواده و مشکلات اقتصادی عواملی بود که در پژوهش‌ها به آن رسیدیم.

دشتی بابیان اینکه ضعف حکمرانی در پهنه خانواده ماحصل پژوهش‌های مبنا است تصریح کرد: مبنا برای رسیدن به راهبرد برون‌رفت از این مشکلات علاوه بر مکتوب کردن نتایج پژوهش‌ها در قالب کتاب به جلسات تخصصی رو آورد و راهکار دیگر گفتمان سازی در رسانه‌های جمعی برای تبدیل‌شدن به مطالبه بود.

وی بابیان اینکه تشکیل یک‌نهاد متولی پاسخگو در حوزه خانواده ضروری است افزود: در تاریخ ۲۴/۵/۱۳۹۸ مقام معظم رهبری دریکی از دیدارهای خود عبارتی به کاربردند که ما را بر لزوم تشکیل یک‌نهاد، متولی مصمم کرد، رهبری تأکید می‌کنند ما به یک‌نهاد متولی، کارآمد، قانونی و نافذ در حوزه خانواده نیازمندیم.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا افزود: مطابق بیانات مقام معظم رهبری نهادهای موجود فاقد کارآمدی هستند. شاخص نهاد متولی مورد تأکید رهبری دارای چشم‌انداز بلندمدت، دارای بانک اطلاعات قوی، برخورداری از هندسه عمومی صحیح، دارای ضمانت اجرا، دارای قدرت وضع سیاست‌گذاری و تجمیع کننده فعالیت‌های خانواده در عرصه کلان است.

دشتی بیان کرد: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری به این نتیجه رسیدیم چنین نهادی می‌تواند در وزارت تجمیع شود که در برابر مجلس پاسخگو باشد و قدرت وضع و سیاست‌گذاری داشته باشد.

در ادامه امیرحسین بانکی پور رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گفت: با توجه به مشکلاتی که ما در حوزه خانواده مثل فرزند آوری، سقط‌جنین، ازدواج با آن مواجه هستیم تشکیل یک‌نهاد متولی پاسخگو لازم است اما این نهاد متولی باید بنیاد باشد و یا معاونت و یا وزارت سازوکار تشکیل این نهاد مهم است.

این نماینده مجلس گفت: در دهه ۹۰ نامه‌ای از سوی برخی افراد از جمله آقای قرائتی و حداد عادل به رهبری نوشته شد و درخواست نهادی برای متولی بحث خانواده داشتند و در جلسه مرتبطی که تشکیل شد دولتی‌ها تاکید داشتند “وزارت” باشد ولی ما بر حرکت مردمی تاکید داشتیم و در نهایت نظر دولتی غالب شد و حضرت آقا هم بر مردمی بودن نظر داشتند.

وی افزود: به دلایلی این کار چند سال متوقف شد تا اینکه مجددا توسط آقایان قالیباف و عزیز جعفری پیگیری شد و در این راستا، جلساتی هم تشکیل و بحث وزارت مورد بررسی قرار گرفت ولی باز در نهایت تشکیل وزارتخانه مورد تصویب قرار نگرفت تا به برنامه هفتم رسید.

بانکی‌پور بیان کرد: در برنامه هفتم کمیته‌هایی برای مسائل فرهنگی ایجاد شد و در اینجا ما بحث یک نهاد اجرایی را برای بحث خانواده پیشنهاد دادیم. در کمیسیون تلفیق مجلس هم تصمیم بر این شد که وزارت خانواده، زنان و جوانان ارائه شود.

وی با تقدیر از مرکز پژوهشی مبنا که بدون تعصب و از جهت علمی به بررسی مسائل می‌پردازد، افزود: در دو سه دهه اخیر ساختارهای ما برمحور ارزش‌های دینی پیش نرفته است و افراد غرب‌گرا رویکردهای متفاوتی را اتخاذ کردند.

این نماینده مجلس بیان کرد: قطعا بحث خانواده از نکات متمایز ما نسبت به غرب است و باید تلاش کرد تا جلوی اختاپوس غرب‌گراها بایستیم که البته در بحث جمعیت این کار تا حدودی انجام شد و نتایج معناداری هم گرفتیم و می‌توان در بحث حجاب، خانواده هم به موفقیت‌هایی برسیم تا خانواده جایگاه ویژه پیدا کند.
دشمن روی زن و خانواده کلید کرده است
در ادامه معاون فرهنگی جامعه الزهرا با تاکید بر لزوم تشکیل وزارت خانواده گفت، به عنوان یک فعال فرهنگی که ۲۰ سال است در کار گروه های مختلف خانواده عضو هستم و در کف میدان مشکلات و آسیب های خانواده رو می بینم با تشکیل وزارت خانواده موافق هستم.
وی تصریح کرد: یکی از دغدغه های مهم رهبری خانواده است و هر بار هم بر این موضوع تاکید داشته امد چرا که دشمن روی دو واژه زن و خانواده کلید کرده است و تمام فنته ها و جریان ها از این ناحیه است. کارد تشکل های مردمی در حوزه خانواده را قبول دارم اما در قبال بودجه ای که می گیرند کار می کنند و گزارش عملکرذ می دهند، وزارت خانواده به عنوان یک تجمیع کننده این تشکل ها لازم است.
شریفی بیان کرد: عده ای از تشکبل وزارتخانه نگران تغییر سیاست ها دولت و مباحث فمنیستی هستند، اما همان ستاد عالی که می گویند تشکیل شود وزیر را همان ستاد عالی فراقوه ای انتخاب کند و نظارت کند.
وی بیان کرد: ما در حال حاضر همان ستاد عالی یعنی شورای انقلاب فرهنگی داریم ولی چون ضمانت اجرایی ندارد خیلی مصوبات خوب آن روی زمین مانده است.
این فعال فرهنگی تصریح کرد: نکته دیگر اینکه پیشنهاد می کنم وزارت خانواده با جوانان تلفبق نشود جوانان امرش را در جای دیگری ببریم یا در دل همان خانواده بگنجانیم چون در ان صورت دچار شقوق شده و اصل خانواده نادیده گرفته می شود.

خانواده به نهاد متولی پاسخگو نیاز دارد

دبیر ستاد راهبردی استانداری قم گفت: وضعیت موجود ما را به ناچار به این سمت کشاتده که به یک نهاد متمرکز پاسخگو نیاز داریم.
معصومه ظهیری تصریح کرد: ما تا کنون در حوزه خانواده فراقوه، سازمان، نهاد و بنیاد را تحربه کرده ایم نتوانسته ایم رضایت همگانی را جلب کنیم.
وی بیان کرد: وقتی در وزاتخانه مجلس بالا دست هست و بر عملکرد وزارت نظارت دارد چرا باید ما نگران تشکیل وزارتحانه خانواده باشیم؟ ما در مدل وزارتخانه خانواده باید به یک انسحام برسیم.
دبیر ستاد راهبردی خانواده استانداری قم تصریج کرد: هم اکنون اندیشکده های مختلفی هستند که در حوزه خانواده فعالیت می کنند اما از نظر اثر بخشی و پلسخگو بودن به واحد متمرکز و ید اجرایی نیاز داریم.
وی تصریح کرد: در زمینه تشکیل وزارتخانه نباید فقط نگران لوایح بود چون ما در زمینه بودجه استان ها در حوزه خانواده مسیله داریم چون بودجه استان ها قطره چکانی است. نمی شود با تشکیل بنیاد مشکلات و مسایل استان ها را در حوزه خانواده پوشش دهیم.
ظهیری تشکیل سازمان ملی جوانان را نا درست دانست و افرود: ما برای جبران اشتباه جوانان را از سازمان ملی گرفتیم و به جای دیگری فرستادیم که باز هم درست نبود و باید این وضعیت را ساماندهی کنیم.
در ادامه این هم‌اندیشی بزرگ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این نشست گفت: ما چالش‌های متعددی در حوزه خانواده داریم که حل نشده و با گذر زمان بدتر هم شده است.
وی افزود: یکی از ابزارهای مهم در تخریب خانواده، فیلم‌ها و سریال‌هایی است که ساخته می‌شود و ما نشسته‌ایم، کتاب می‌نویسیم و نظریه‌پردازی می‌کنیم و برخی بانوان دغدغه‌مند هم شعار علیه بدحجابی سر می‌دهند و می‌گویند چرا نمی‌گیرید و نمی‌زنید و نمی‌بندید.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه چالش‌های این عرصه روز به روز جدی می‌شود و ما دور خودمان می‌چرخیم، تصریح کرد: امروز وقتی سخن از خانواده می‌کنیم بحث بر سر خانواده در یک جامعه تمدنی اسلامی است ولی حکمرانی ما در این زمینه، صفر است، عمدتاً هم صاحبنظران این عرصه حکمرانی را به معنای حکومت‌داری در نظر می‌گیرند.
گفتنی است در پایان این نشست سه ساعته و شنیدن نقطه نظرات شرکت کنندگان بیانه ای توسط رئیس مرکز پژوهشی مبنا قرائت شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا