اخبار مرکز پژوهش‌هااخبار مهمکمیسیون تلفیق

“اندیشکده های حکمرانی” ظرفیت مناسبی برای تصمیم سازی 

آستان بهارستان؛ معاون پژوهشی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: “اندیشکده های حکمرانی” ظرفیت مناسبی برای حضور نخبگان و اندیشمندان در تصمیم سازی هستند که تلاش می شود در قوانین ملی و استانی از آنها استفاده شود.

 طهماسب کاظمی روز یکشنبه در نشست با دانشگاهیان، نخبگان و اساتید دانشگاه لرستان بیان کرد: اندیشکده ها متعلق به مردم و نخبگان هستند و باید حتما از ظرفیت های نخبگان برای انتقال موضوعات به مجلس شورای اسلامی و تصمیم سازی ها استفاده شود.

وی ادامه داد: در این راستا باید زیرساخت ها ایجاد شود و قوانین نیز استانداردهایی را تعریف کند تا تولیدات علمی به سمت رفع مشکلات کشور و حرکت دانشمندان به سمت رفع چالش ها متمایل باشد.

کاظمی با بیان اینکه اندیشکده ها می توانند این مهم را در استان ها محقق سازند اظهار داشت: در استان ها به دنبال توسعه ساختار نیستیم چراکه اندیشکده متعلق به مردم، نمایندگان و نخبگان استان است تا مطالبات به مجلس شورای اسلامی منتقل شود.

وی گفت: سوابق لرستان دارای علمای عظام و شخصیت های برجسته حوزه و دانشگاه است و اکنون نیز نخبگان و اساتید در این استان پرچم دار هستند.

معاون پژوهشی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی تصمیم سازی ها در نظام تصمیم گیری کشور طولانی است و ایده در این سیر گم و از مسیر اصلی منحرف می شود اظهار داشت: مسئله باید در مکان درست در نظر گرفته شده و راه حل مسائل نیز در همان منطقه بیان و پیگیری شود.

کاظمی افزود: به برکت وجود مقام معظم رهبری در توسعه آموزش عالی و زیرساخت های علم، فناوری و فرهنگی، هر جایی که لازم بوده، ریل به جای اصلی خود برگشته است چراکه بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری، امروز ظرفیتی از دانشگاهیان و فرهیختگان نه تنها در سطح کشور که در سطح دنیا ایجاد شده است.

وی همچنین انتخاب اعضای اندیشکده با ترکیبی از جوانان دارای نشاط علمی و ظرفیت های نخبگان را باعث افتخار دانست و با اشاره به لزوم حضور اندیشمندان و نخبگان در میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: امید است نمایندگان مجلس و تصمیم سازان لرستان از عصاره دانشمندان باشند چراکه هر زمانی نخبه و استادی به مجلس افزوده شده باعث خیر و برکت برای مجلس و کشور شده است.

معاون پژوهشی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی مواقع، مجلس شورای اسلامی مجبور به تصمیم گیری های سیاسی می شود تصریح کرد: پیگیری مسایل اجتماعی دارای وجوه مختلف است و ملاحظات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در این موارد باید اعمال شود.

کاظمی عنوان کرد: پیش از این مرکز پژوهش ها از ظرفیت محدود نخبگان استفاده کرده اما اکنون، الگوهای تصمیم سازی را بر اساس این ظرفیت افزایش داده است و در این اندیشکده ها و مکان های مشابه از توان نخبگان استفاده خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا