اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

وضعیت نامناسب خبری و راه های برون رفت از آن/ارشاد، خانه مطبوعات و انجمن صنفی قم دغدغه لازم برای خبرنگاران ندارند

آستان بهارستان؛ وضعیت نامناسب خبری در آستانه ۱۷ مرداد و روز خبرنگار ما را برآن داشت تا با فاطمه سادات محمدی دارای ۲۰ سال سابقه خبری در خبرگزاری های ایرنا و مهر و روزنامه ۱۹دی و دارای رتبه نخست یک جشنواره بین المللی، یک جشنواره منطقه ای، چهار جشنواره ملی و هشت جشنواره استانی که هم اکنون مدیرمسئول پایگاه خبری آستان بهارستان و سرپرست روزنامه های سراسری جمله و تلاش ملی است به گفت وگو بپردازیم.

وی گفت: بزرگترین خلاء و نیاز جامعه خبری نبود ساماندهی و انگیزه کافی میان خبرنگاران حرفه ای است اما از سوی اداره کل ارشاد استان ها یک سامانه جامع اطلاعات خبرنگاران وجود ندارد و افراد با معرفی مدیرمسئول، عضو خانه مطبوعات می شود که بسیاری، خبرنگار نیستند.

وی افزود: ساماندهی و پایش خبرنگاران نخست ارده ای از سوی ارشاد و سپس خانه مطبوعات قم می خواهد؛ باید همه خبرنگاران استان لینک خبرهای تولیدی و آثار و فعالیت های خود را به این سامانه ارسال کنند تا درجه خبرنگاران ابتدا از سوی معاونت ارشاد استان و بعد از سوی سامانه جامع رسانه های کشور مشخص شود زیرا مسئولان استانی اشراف بهتری بر رسانه ها و خبرنگاران دارند.

محمدی عنوان کرد: اگر رتبه بندی درست انجام شود خبرنگاران انگیزه پیدا کرده و همه تلاش خود را در تولید آثار باکیفیت بکار می گیرند و از روزمرگی فعلی خارج می شوند اما پنجمین رتبه بندی پایگاه های خبری نشان داد که سنجش درستی انجام نمی شود و به عنوان مثال کساتی که ربات روی سایت خبری خود نصب کرده توانستند رتبه بالا کسب و به تبع یارانه بیشتری دریافت کنند.

وی ادامه داد: پس از رتبه بندی درست خبرنگار و رسانه، بیمه، حقوق کار و مزایای خبرنگارها باید طبق فعال وغیرفعال و رتبه آنان باشد نه اینکه همه را به یک چشم و برخی را نورچشمی ببینند.

مدیرکل و معاونت ارشاد، خانه مطبوعات و انجمن صنفی قم دغدغه لازم را برای خبرنگاران ندارند

وی گفت: در استان قم مدیرکل و معاونت مطبوعاتی فرهنگ وارشاد اسلامی و خانه مطبوعات و انجمن صنفی مدیران مسئول وجود دارد اما هیچ کدام دغدغه لازم برای سامان دادن به وضعیت نامناسب خبرنگاران را ندارند حتی برای تعیین حداقل دستمزد و یا جدا کردن خبرنگار از غیرخبرنگار اقدامی صورت نگرفته و مشکلات رو به افزایش است و همین نداشتن متولی قوی مسبب نگاه ضعیف نهادها و سازمان ها به رسانه وکاهش قدرت آن شده است.

وی تاکید کرد: مزایا، بیمه و یارانه باید برای فعالان خبری باشد نه اینکه هیچ تفاوتی بین کسی که امروز عضو سامانه جامع یا خانه مطبوعات شده با کسی که ۴۰ سال است در رسانه فعالیت می کند وجود نداشته باشد.

‌این فعال خبری گفت: مسئولان ارشاد و خانه مطبوعات باید قدرت این را داشته باشند که خبرنگار، روابط عمومی، مدیرمسئول، مدیر کانال خبری، عکاس، کارمند، کپی کار، موزع، خدمه دفتر رسانه و خبرنگارنما را از هم جدا کنند و برای هر کدام مزایای خاصی در نظر گیرند و کسی که تنها ماهی یکی دو خبر سفارشی یا… کار می کند را خبرنگار محسوب نکنند.

وی ادامه داد: مدیرمسئولی در قم داریم که توان تولید شش خبر در سال را ندارد و برای تایید در سامانه جامع رسانه های کشور از خبرنگاران می خواهند با پرداخته هزینه اخبار را برایش تهیه کنند.

وی تصریح کرد: بهترین راه شناخت خبرنگار واقعی از خبرنگارنما برگزاری یک رویداد است که همه در آن شرکت کنند اما اگر الزام نکنند و برگزار شود شاید ۱۵ نفر بیشتر در آن شرکت نکنند.

خانه مطبوعات قم و اهمیت به کمیت

محمدی گفت: خانه مطبوعات قم ۲۶۴ خبرنگار(۱۹۳عضواصلی و ۷۱ عضو افتخاری) دارد اما بیش از ۶۰ فعال خبری در قم نداریم و روزانه ۱۰ خبر تولیدی مفید در قم تولید نمی شود؛ همه خبرنگاران برنامه های پوششی را با یک تغییر مختصر از روی کسانی که زحمت کار را می کشند کپی می کنند و بسیاری از مسائل مهم رها شده است.

وی افزود: مسئولان این خانه به دلیل جذب حداکثری برای پالایش خبرنگاران اقدام نمی کنند اما باید گفت آمار تعداد بالای خبرنگار هنر نیست داشتن خبرنگار حرفه ای و حل مشکلات مردم و شهر مهم است و اعضای این خانه حداقل می توانند درجه بندی خبرنگاران را انجام دهند.

درآمد پایین و خرید زبان خبرنگار

وی عنوان کرد: وضعیت نامناسب اقتصادی سبب شده خبرنگاری به شغل کنار شغل اصلی تبدیل شود و برخی ارگان ها با دادن یک کارت هدیه یا آگهی به رسانه و یا جذب خبرنگار، راه نقد از سازمان خود را بسته و حریت خبرنگار را گرفته اند که این سکوت رسانه ها به ضرر مردم و شهر قم تمام شده است.

ماندگاری کم نیروی انسانی در خبر، سبب افت کیفی تولیدات شده است

مدیرمسئول پایگاه خبری آستان بهارستان گفت: نرخ ماندگاری نیروی انسانی دراین حرفه به دلایلی مانند نداشتن امنیت شغلی و مشکلات اقتصادی، پایین است و این امر باعث افت کیفی، تولیدات رسانه ای شده اما برخی مانند مسئولان خلافکار، مجرم و مال مردم خور نمی خواهند خبرنگار حرفه ای تربیت شود لذا برای تامین نیازهای آن مانند دیگر اقشار جامعه تلاش نمی شود .

نیروی متخصص در حوزه خبر بسیار کم است/نیازمند آموزش های تخصصی با اساتید برجسته هستیم

وی عنوان کرد: برخی خبرنگاران آموزش حرفه ای را فرانگرفته اند و گاهی منافع ملی را به خطر می اندازند اما تلاشی که باید برای ساماندهی، آموزش و یا ماندگاری خبرنگاران حرفه ای نمی شود درصورتی که با انتشار اخبار دروغ آبرو و حریم افراد و بیشتر مسئولان به خطر می افتد و تکذبیه هم نمی تواند اثر خبر اول را جبران کند لذا تربیت نیروهای تخصصی به نفع همه جامعه است.

وی تصریح کرد: خبرنگار حرفه ای منافع ملی را به خطر و خود را به زندان نمی اندازد؛ مسبب این دو امر برای کسانی که قصد شیطنت ندارند، وزارت ارشاد و ارشاد استان ها است که ورود به این عرصه را برای هر کس که هیچ دوره ای ندیده آزاد گذاشته اند.

محمدی گفت: خبرنگار به کسی می گویند که کتاب های اصلی این رشته را مطالعه و دوره های خبری (قانون مطبوعات، خبر، گزارش، مصاحبه و درست نویسی را گذرانده باشد.

وی افزود: همچنین با دادن مجوزها با حداقل شرایط از سوی وزارت ارشاد ، تعداد رسانه ها بیش از حد استاندارد شده و موج کپی رسانه ها شکل گرفته و بسیاری از رسانه هیچ مطلب تولیدی ندارند و برخی گاهی فقط مطلب سردبیر دارند و کیفیت فدای کمیت و تاثیرگذاری آن بسیار کم شده و مطالب منتشر شده حتی توسط همکاران خبرنگاردر شهر خوانده نمی شود و فقط اتلاف وقت و سرمایه هایی مانند درختان است.

وی اظهارداشت: حق کپی رایت هم جدی گرفته نمی شود و زحمات افراد فعال نادیده و حق‌شان ضایع می شود درصورتی که این اقدام از نظر شرعی، قانونی و اخلاقی درست نیست.

سراسری شدن روزنامه های محلی بدون قید وشرط درست

این فعال رسانه بیان کرد: سراسری شدن روزنامه های محلی بدون قید وشرط درست هم تبدیل به معضل شده؛ به عنوان مثال قم چند روزنامه سراسری دارد درصورتی که هیچ خبرنگاری که مسائل کشوری را دنبال کند ندارند و نیرو، امکانات و محتوای آن ها به اندازه نشریه محلی هم نیست و فقط کپی کار هستند لذا در حوزه قم کم کاری می شود.

وی تصریح کرد: به دلیل اینکه مردم در نشریات قم نقش ندارند و اعتماد آنان جلب نشده و در برخی موارد سیاست بازی جای سیاست ورزی را گرفته و سخنان منطقی از سوی جناح راست وچپ با هم در یک رسانه دیده نمی شود به همین دلیل است که برخی نشریات سال هاست که منتشر می شوند اما حتی برای بیشتر مردم قم هم شناخته شده نیستند.

وی گفت: از جمله وظایف رسانه، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، گسترش فرهنگ پهلوانی در جامعه، ارتقای فرهنگ و ادب و کتابخوانی و امثال آن است که این رسالت بسیار کم انجام می شود.

محمدی اظهارکرد: نبود خبرنگاران و رسانه های تخصصی اثرگذاری و کیفیت کار را کاهش داده و مدیران مسئول به دلیل اینکه حقوق کمتری بپردازند یک خبرنگار در همه حوزه ها دارند و این پیشرفت را از خبرنگار و قدرت جذب مخاطب را از رسانه گرفته و نیروهای متخصص بسیار کم است و از بسیاری نهادها سازمان ها در قم هیچ خبری کار نمی شود و در حاشیه امن قرار گرفته اند.

وی گفت: اصحاب رسانه باید دو نشست خبری در سال از تمام سازمان ها مطالبه کنند و استاندار و مدیرکل ارشاد آنقدر قدرت داشته باشند که مدیران غیرپاسخگو را موظف به پاسخگویی کنند که البته باید اول خودشان الگوی پاسخگویی باشند و مانع دعوت های گزینشی از کسانی که صدای بلندتری دارند شوند و همه دغدغه مندان رسانه باید بتوانند در نشست های خبری شرکت کنند.

نیازمند تشکیل کارگروه رسانه برای پیگیری موضوعات اساسی مردم و شهر هستیم

وی بیان کرد: حلقه مفقودی که وجود آن بسیار مهم و تاثیرگذار است تشکیل کارگروه رسانه ای برای پیگیری موضوعات اساسی مردم و شهر است زیرا مانع رسیدن به اهداف، جزیره ای عمل کردن خبرنگاران است؛ هماهنگی و همگرایی رسانه ای یا فرماندهی واحد از بدنه خبرنگاران و عکاسان وجود ندارد که همه به صورت همزمان به یک سوژه مفید بپردازند و اخبار را تا رسیدن به نتیجه پوشش دهند؛ به همین دلیل هم رسانه جایگاه قوی ندارد.

این عضو خانواده رسانه کشور گفت: باید مسائل اولویت دار استان و مردم مشخص و در دستور کار همه رسانه ها قرار گیرد اما درحال حاضر اخبار مردمی کمرنگ و پرداختن به مشکلات روستاییان به ندرت انجام می شود و اخبار مدیران در صدر است؛ برخی تصمیمات در شهر جای فریاد دارد اما از رسانه‌های قم هیچ صدایی بلند نمی‌شود.

آزادی رسانه سبب کاهش چشم گیر فساد خواهد شد

وی اظهارداشت: در بخش ملی می توان گفت که آزادی مشروع درچارچوب قانون و حمایت مادی و معنوی از خبرنگار از عمده فسادها، اختلاس ها ناعدالتی در پرداخت حقوق تبعیض ها و شکاف طبقاتی و…جلوگیری و بسیاری از مشکلات اقتصادی فرهنگی و اجتماعی کشور را برطرف می کند و سبب شکوفایی و ارتقا کشور می شود و اگر از کسانی که پیگیر فسادها، تخلفات و حقوق های نجومی بودند تقدیر می شد فساد اجازه بروز پیدا نمی کرد.

قانون مطبوعات نیازمند بازتعریف است

محمدی تاکید کرد: نیازمند قانون جامع رسانه های کشور متناسب با نیاز روز جامعه رسانه ای کشور هستیم؛ قانون مطبوعات سال ۷۹ تدوین شده که حوزه رسانه منحصر به ۱۰ رسانه بود و خبری از کانال های خبری نبود و هم اکنون که دامنه رسانه گسترده شده نیاز به بازتعریف دارد.

وی ادامه داد: یک مورد دیگر اینکه تخلف از مقررات قانون مطبوعات جرم است و چنانچه در قانون مجازات اسلامی و قانون مطبوعات برای آن مجازات تعیین نشده باشد متخلف به چند ‌مجازات محکوم می‌شود که یک مورد آن جزای نقدی از ۱۰۰ هزار تا دو میلیون تومان است که با تورم امروز این مجازات بی معنا است.

عدالت رسانه ای در کشور محقق نمی شود

این فعال رسانه گفت: دستگاه های نظارتی هم در برخورد با رسانه های مختلف یکسان عمل نمی کنند، گاهی شاهد هستیم یک رسانه با کوچکترین تخلف مشمول سقف مجازات و دیگری مصونیت دارد و با بیشترین تخلف مشمول کف مجازات نیز نمی شود این اشکالات اساسی دامن خبرنگاران کشور را گرفته است.

دسترسی به اطلاعات حق قانونی خبرنگاران است

وی عنوان کرد: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات سال ۸۸ مصوب شد و اصل ٢٣ و ماده ۵٨٢ قانون مجازات اسلامی ایران حتی به ذکر حق دسترسی به اطلاعات اکتفا نمی کند و درمواد مختلف به فراهم سازی شرایط برای اجرای این حق نیز تأکید می کند اما تفاوت چندانی بین مردم عادی و خبرنگاران در به دست آوردن اطلاعات وجود ندارد.

وی گفت: با این وضعیت، خبرنگاری مانند سکوی پرواز است نه خانه ای برای ماندن و به گفته حسین انتظامی معاون سابق مطبوعاتی وزارت ارشاد، «بالاترین نرخ آمد وشد در شغل خبرنگاری روی می دهد وخبرنگاران حداکثر تا سه سال در حرفه خود باقی می مانند» لذا موضوعات بر زمین مانده بسیاری وجود دارد که خروج از این وضعیت عمل به راهکارهای مطرح شده و همتی والا از سوی مسئولان مربوطه می طلبد.پایان پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا