اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

نیازمند«نظام مسائل خبرنگاران» و یک برنامه تحولی هستیم/قم تشکل قوی رسانه‌ای ندارد

آستان بهارستان؛ ۱۷مرداد مصادف با روز خبرنگار است تنها روزی در سال که به بیان دغدغه های اصحاب رسانه پرداخته می شود و اگر گوش شنوایی وجود داشته باشد می توان افق روشنی را پیش روی جامعه خبری متصور شد.

به همین منظور خبرنگار آستان بهارستان به سراغ روح‌اله کریمی با ۱۸ سال سابقه کار خبری و دو دوره عضو هیأت مدیره خانه مطبوعات استان قم که سابقه همکاری با روزنامه ۱۹دی و خبرگزاری مهر را در کارنامه خود دارد و هم اکنون خبرنگار و سرپرست روزنامه و مدیر کانال همشهری قم است رفته است که مشروح نظرات وی در ادامه می آید:

نیازمند «نظام مسائل خبرنگاران» و یک برنامه تحولی هستیم

وی اظهارداشت: هر ساله در محدوده روز خبرنگار بایدها و نبایدهای حرفه خبرنگاری، تلخی‌ها و شیرینی‌های کار خبری، مطالبات و دغدغه‌های خبرنگاران و وعده‌های مسئولان را می‌شنویم اما به دلیل اینکه نظام مسائل خبرنگاران در یک مجموعه‌ای طراحی و تدوین نشده، خبرنگاران نمی‌توانند دغدغه‌های خود و هم صنفی‌ها را پیگیری کنند و هم مدیران و مسئولانی که در روز خبرنگار با دشواری‌های کار خبرنگاری و با دغدغه‌ها و مطالبات آنها آشنا شدند، در خوشبینانه‌ترین حالت، ممکن است یادشان برود که چه قول‌هایی دادند.

کریمی ادامه داد: این وضعیت منجر به بیان وعده‌هایی شده که در طول سال یا فراموش می‌شود یا انگیزه کافی برای حل مسائل خبرنگاران وجود ندارد. بنابراین تکرار مسائل و دغدغه‌های خبرنگاران خود یک مسأله نامطلوب برای خبرنگاران شده است.

رونمایی از «نظام مسائل خبرنگاران» به دلیل عدم همکاری خانه مطبوعات ابتر ماند

وی عنوان کرد: برای سال جاری قصد داشتم «نظام مسائل خبرنگاران» را در قالب طرح اینفوگرافی منتشر کنم تا در روز خبرنگار از آن رونمایی شود. بعد از این تصمیم با تعدادی از فعالان رسانه‌ای مشورت کردم و این کار روی زمین مانده را تأیید کرده‌اند اما مسئولان خانه مطبوعات دراین خصوص همکاری نکردند.

وی اظهارکرد: دراین طرح مسائل خبرنگاران را به چهار دسته فردی، صنفی، رسانه‌ای و نهادی تقسیم کردم؛ در حوزه فردی هم اکنون با رخوت و روزمرگی، نداشتن تصویر درست از آینده، ضعف در توانمندسازی، عدم استفاده از قالب‌های هنری در تولیدات رسانه‌ای، سرگرم‌شدن برخی خبرنگاران در مسائل حاشیه‌ای و بعضا سیاسی، عدم استفاده درست از شبکه‌های اجتماعی، نبود انگیزه کافی برای خلق آثار حرفه‌ای، جشنواره‌زدگی، عدم تناسب دقیق تولیدات رسانه‌ای با نیازمندی‌های مردم و در مجموع نبود خبرنگار در تراز انقلاب اسلامی که بتواند کنشگر و جریان‌ساز باشد، و مسائل دیگر مواجه هستیم.

با ضعف مشارکت جمعی و احساس مسئولیت صنفی روبرو هستیم/قم تشکل قوی رسانه‌ای ندارد

این فعال رسانه ای قم افزود: در محور صنفی با ضعف مشارکت جمعی و پایین بودن احساس مسئولیت صنفی روبرو هستیم؛ تشکیلات صنفی قوی در حوزه رسانه در قم وجود ندارد و دو تشکل صنفی که وجود دارد یا برنامه جامع برای حل مسائل خبرنگاران ندارند و صرفا به اجرای برخی برنامه‌ها بسنده می‌کنند و یا پشتوانه و توان عملیاتی برای اجرا ندارند.

وی ادامه داد: در محور رسانه‌ای با تمرکز بر رسانه‌هایی که خبرنگاران را بکارگیری می‌کنند، شاهد قراردادهای ظالمانه هستیم و یا اصلا  قراردادی امضا نمی‌شود که بیمه، رفاهیات و… خبرنگاران پیش بینی شود.

وی گفت: البته یکی از مسائل جدی رسانه‌ها حضور دیرهنگام و یا عدم حضور موثر در شبکه‌های اجتماعی است. رسانه‌ها به دلیل ارتباط یک سویه با مردم و توجه بیشتر به کانون تولید خبر در سطح مسئولان و حاکمیت و کم توجهی به حوزه خبری مردمی، دچار مخاطب گریزی شده‌اند. اگر نشریات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری برنامه تحولی برای خود نداشته باشند، در آینده‌ای نه چندان دور شاهد تعطیلی این رسانه‌ها خواهیم بود.

سیاست غلط وزارت ارشاد در صدور بی محابای مجوزها

کریمی اظهارداشت: در بحث نهادی بیشترین نگاه به سمت نهادهای متولی این حرفه از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. سیاست غلط این وزارتخانه در افزایش بی‌محابای صدور مجوز فعالیت رسانه که در دولت قبل اجرا شد، سبب شد سرانه حمایت از رسانه‌ها آن گونه که باید باشد، نیست. در این دولت هم متأسفانه حمایت‌های ناعادلانه تداوم دارد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال آگهی‌های دولتی که امروزه مهم‌ترین منبع حیات نشریات است، و یا سایر حمایت‌های این وزارتخانه به صورت یکسان میان همه رسانه‌ها توزیع می‌شود در حالی که این نگاه، برخلاف عدالت اسلامی است و باید از رسانه‌هایی که دارای ساختار و نیروی انسانی ماهر، تولیدات ارزشی و تاثیرگذاری بیشتر هستند حمایت بیشتری شود تا هم انگیزه سایر رسانه‌ها برای تولید محتوا افزایش یابد و هم رسانه‌ها بتوانند از عنصر تولیدکننده محتوا که خبرنگاران هستند، حمایت بهتری داشته باشند.

وی تصریح کرد: ضعف در ساماندهی رسانه‌ها به ویژه شبکه‌های اجتماعی، ضعف در آموزش جوانان علاقمند به این حرفه و نبود برنامه جامع آموزشی برای توانمندسازی نیروهای موجود، مشهود است.

این خبرنگار باسابقه و دغدغه مند استان قم اظهارداشت: در محور نهادی، سایر نهادهای استان هم برای حمایت از رسانه‌ها و خبرنگاران مأموریت و وظایفی دارند که برخی از این نهادها در این زمینه غفلت می‌کنند. حداقل کاری که نهادهای تخصصی می‌توانند انجام دهند حمایت از تولیدات خبرنگاران تخصصی در حوزه فعالیت خودشان است. البته خرده شوراهایی که در استان وجود دارد مانند شورای اطلاع رسانی و شورای روابط عمومی‌ها هم نقش خود را با قدرت ایفا نمی‌کنند و دچار روزمرگی و ضعف ایده‌پردازی شده‌اند و برنامه جامع و حمایت جدی برای اینکه مسائل خبرنگاران را بررسی و برطرف کنند ندارند.

وی افزود: مسائل موجود در این زنجیره سبب شده که بسیاری از فعالان رسانه‌ای از بروز پدیده‌هایی مانند «خبرنگارنما» نام می‌برند که بیان همین واژه هم آسیب‌هایی دارد.

راه برون رفت از مسائل خبرنگاران با عمل به چهار محور

وی تاکید کرد: راه برون رفت از مسائل کنونی نیازمند تحول در چهار حوزه فردی، صنفی، رسانه‌ای و نهادی است که هر چهار محور می‌توانند به صورت همزمان نقش خود را ایفا کنند و یا اینکه به صورت مرحله‌ای کار را آغاز کرد.

کریمی گفت: اگر خبرنگاران باانگیزه، ماهر، انقلابی، نفوذناپذیر، جریان‌ساز، کنشگر، دارای بینش و تفکر آینده‌نگرانه و توانمند وجود داشته باشند، سطح نقش‌آفرینی نخبگان رسانه‌ای در چشم‌انداز توسعه‌ای نظام تغییر خواهد کرد. علاوه بر این، در ساحت حل مسائل خبرنگاران هم شاهد ارتقای احساس مسئولیت صنفی و تقویت رویکرد تشکل‌ها و انجمن‌های رسانه‌ای خواهیم بود. در این صورت شاهد پویایی و تحول در تولیدات رسانه‌ها و پربارشدن صفحات مجازی و حقیقی و احیای جایگاه از دست رفته رسانه‌های رسمی خواهیم بود. نهادها هم وقتی با رسانه‌ها و خبرنگاران دغدغه‌مند، شجاع و تحول‌آفرین مواجه شوند، قطعا از ظرفیت آنها بیشتر استفاده کرده و رویکردهای تحولی را در پیش می‌گیرند.

وی گفت: به نظر من انقلاب اسلامی در گام دوم به خبرنگاران دغدغه‌مند و پرتوان نیاز دارد که در مصاف تمدنی با جبهه کفر نظاره‌گر چکاچک شمشیر این حلقه‌های میانی باشد.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا