اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

نخستین نمایشگاه بین المللی صنعت چاپ در قم برگزار می شود

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان؛ نخستین نمایشگاه تخصصی و بین المللی «صنعت چاپ، بسته بندی، تبلیغات و هدایای تبلیغاتی» در قم برگزار می شود.

نقش محوری چاپ و بسته بندی در تمام صنایع

رئیس اتحادیه صنف چاپخانه‌داران استان قم در نشستی خبری اظهارداشت: چاپ و بسته بندی نقش محوری در تمام صنایع دارد و سومین صنعت کشور بعد از صنایع نظامی و هسته ای است.

سید علی موسوی نژاد افزود: به دلیل تجمع صنعت چاپ و نشر در قم با داشتن ۳۳ زیرشاخه، برپایی نمایشگاه در سطح بین المللی که به توسعه ارتباطات و صادرات بیانجامد ضروری به نظر می رسید.

وی افزود: به همین منظور نمایشگاه صنعت چاپ در قم برپا می شود که باید به بهترین نحو برگزار شود و ظرفیت های قم دیده شود.

فعالیت ۴۰۰ واحد و چهار هزار نیروی کار در صنعت چاپ قم

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه و عضو اتحادیه چاپخانه داران هم دراین نشست اظهارداشت: صنعت چاپ دیگر به چاپ روی کاغذ و مقوا منحصر نمی شود؛ امروز چاپ روی فلز، بسته بندی روی مواد غذایی، چاپ دیجیتال و دیگر موارد را هم شامل می شود و بیش از هزار دلار گردش مالی در دنیا دارد.

یاسر دیبایی افزود: در منطقه ما بیش از ۲۰ میلیارد دلار عایده از صنعت چاپ و بسته بندی دارند که امارات، بحرین، قطر و به ویژه ترکیه و عربستان دراین صنعت پیشتاز هستند.

وی تصریح کرد: صنعت چاپ و بسته بندی کمک شایانی به اشتغالزایی در استان داشته است زیرا صنعتی پیدا نمی کنیم که با چاپ و بسته بندی سر وکار نداشته باشد.

وی گفت: نمایشگاه صنعت چاپ و بسته بندی استان قم برای نخستین بار با هدف شناسایی آخرین دستاوردها برگزار می شود.

این عضو اتحادیه چاپخانه‌داران قم عنوان کرد: قم رتبه دوم چاپ و نشر کشور را دارد و تاکنون تمرکز آن بر نشر کتاب بوده اما هم اکنون با توجه به نیاز روز بسته بندی یکی از اولویت ها است و جا دارد قم به سمت صنعت بسته بندی پیش رود و خود را به روز کند تا رشد پیدا کند.

وی گفت: شناساندن واحدهای فعال در استان به یکدیگر از دیگر اهداف مهم نمایشگاه است که سبب رشد آنان خواهد شد زیرا بخشی از صنایع در قم هستند که هم صنف های آن ها هم از وجود و ظرفیت آنان مطلع نیستند.

دیبایی گفت: شهرک «شهاب» با بیش از ۴۰۰ واحد فعال و چهار هزار نیروی کار، بهترین شهرک صنعتی کشور است و می تواند بیش از این رشد داشته باشد.

وی ادامه داد: از دیگر اهدف اصلی برپایی نمایشگاه افزایش جلب مشتری، رشد واحدها، ایجاد صنایع کوچک، ورود برندها و صنایع بزرگ به قم است تا از ظرفیت های موجود در قم مطلع و زمینه سرمایه گذاری های بزرگ در استان فراهم شود.

تغییر رویکرد از چاپ کتاب به چاپ بسته بندی

مدیرعامل توسعه خوشه چاپ و بسته بندی هم درادامه گفت: پس از شش ماه که مشکلات و راهکارهای چاپ و بسته بندی احصا شد و جهت رونق صنعت چاپ، خوشه آن شکل گرفت.

مصطفی قمی افزود: مدل توسعه ی خوشه‌های کسب وکار قریب ۲۰ سال است که در ایران آغاز شده و این مدل در دنیا پذیرفته شده است.

نشست سراسری روسای اتحادیه های صنعت چاپ کشور در قم

دبیر اجرایی نمایشگاه تخصصی و بین المللی «صنعت چاپ، بسته بندی، تبلیغات و هدایای تبلیغاتی» نیز درادامه اظهارداشت: پس از برپایی موفق نمایشگاه کفش ماشینی در استان قم، برای هفت صنعت هدف گذاری شد که رایزنی برای رشد و توسعه آنان درحال انجام است.

محسن سلیمانی افزود: یکی از اقدامات برای هر یک از هفت صنعتی که برای آنان در قم هدف‌گذاری شد، برپایی نمایشگاه برای رسیدن به رشد و ایجاد اشتغال است.

وی گفت: نمایشگاه تخصصی و بین المللی «صنعت چاپ، بسته بندی، تبلیغات و هدایای تبلیغاتی» در تاریخ ۲۵ تا ۲۸ مهرماه ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاه های استان قم واقع در کیلومتر دو آزادراه قم-تهران و از ساعت ۱۵ تا ۲۱ بامداد برپا خواهد شد.

وی عنوان کرد: این نمایشگاه با همکاری اتحادیه چاپخانه‌داران، خوشه توسعه صنعت چاپ و بسته‌بندی و شرکت شهرک‌های صنعتی برپا خواهد شد.

سلیمانی گفت: بسیاری از صنایع برای رشد خود به این صنعت نیازمند هستند لذا شرکت دراین نمایشگاه برای تمام شرکت‌های تولیدی و بازرگانی و صنایع مرتبط آزاد است و از همه افرادی که در سه حوزه چاپ، بسته بندی وهدایای تبلیغاتی و زیرمجموعه های آنان فعالیت دارند دعوت می شود تا دراین نمایشگاه حضور پیدا کنند.

وی عنوان کرد: چاپ پوستر، دعوت‌نامه، بیلبورد تبلیغاتی در آزادراه قم-تهران، استفاده از فضای مجازی، گروه ها و نشریات تخصصی از اقداماتی است که انجام خواهد شد.

وی گفت: صادرات محور بودن نمایشگاه از اولویت های ما است و عراق، بحرین و اتحادیه کشورهای مستقل (جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، بلاروس، تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان و قزاقستان) با هدف توسعه  صادرات و افزایش اشتغال دعوت خواهد شد و خدماتی ارائه می شود که بتوان آنان را جذب کرد و صادرات از قم به این کشورها را رونق بخشید.

دبیر اجرایی نمایشگاه تخصصی و بین المللی «صنعت چاپ، بسته بندی، تبلیغات و هدایای تبلیغاتی» گفت: نشست سراسری روسای اتحادیه های صنعت چاپ و نشر و بسته بندی کشور هم در حاشیه نمایشگاه برگزار و از مسئولان کشوری دعوت می شود تا با ظرفیت و استعدادها دراین صنعت آشنا شوند.

روح الله ابراهیمی مدیرعامل شرکت های صنعتی استان قم هم درادامه به بیان نظرات دراین زمینه پرداخت که متن کامل سخنان وی را می توانید در «اینجا» بخوانید.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا