اخبار مهمکمیسیون بهداشت

تصادفات در سال گذشته ۳۰ هزار معلولیت برجای گذاشت/کمبود امکانات بر مشکلات معلولان افزوده

آستان بهارستان؛ رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: تصادفات سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۰۰هزار مجروح داشت که حدود ۱۰ درصد از آنها به درجه‌ای از معلولیت رسیدند، کمبود اعتبارات در کنار تحریم‌ها شرایط را برای این گروه از بیماران سخت کرده است.

محمدعلی محسنی بندپی در مورد کمبود امکانات که بلای جان ۱۷۰بیمار ضایعه نخاعی شده، گفت: تصادفات و حوادث ناشی از کار گاهی اتفاقات تلخ و ناگواری را رقم می‌زند که به کرات در کشورهای جهان سوم شاهد وقوع آنها هستیم و علاوه بر خسارات مادی تلفات جانی جبران ناپذیری به جا گذاشته است، به فرض مثال در پی تصادفات سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۰۰هزار مجروح که حدود ۱۰ درصد از آنها به درجه‌ای از معلولیت یعنی ناتوانی حرکتی رسیده‌اند.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید به افزایش اعتبارات بودجه سالانه بهزیستی برای حمایت از معلولان، افزود: برای تامین اعتبارات بودجه‌ای سازمان بهزیستی افزایش هزینه بیمه شخص ثالث و منابع دیگری که در بودجه ۱۴۰۱ پیشنهاد داده شد تا این سازمان حمایتگر بتواند خدمات مناسبی به این گروه ارائه دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه دو اختلال عفونت دستگاه ادراری و زخم بستر معلولان قطع نخاعی را رنج می‌دهد، اظهار داشت: نیازمندی به تعویض سوندهای یکبار مصرف و ناتوانی بیش از اندازه در حرکت منجر به ابتلای زخم بستر شده که دو عامل رنج دهنده این گروه از معلولان است که در کنار موضوعات مادی توجه به مسائل روحی و روانی را نیز به دنبال دارد و این معضل را دو چندان می‌کند.

عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان در ادامه یادآور شد: حمایت‌های مادی و معنوی از معلولان باید به گونه‌ای باشد که فرد معلول به لحاظ تامین مایحتاج زندگی خود در حد متوسط قرار بگیرد. مجموعه‌ای از مشکلات منجر شده تا این گروه از معلولان با معضلات متعددی روبرو باشند که بخش مهمی از مسائل به مباحث مادی باز می‌گردد.

رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت مجلس یازدهم زخم‌های بستر معلولان را ناشی از عدم مراقب کافی آنها دانست و اظهار داشت: عدم مراقبت کافی منجر به زخم‌های عمیق بستر معلولان می‌شود و عفونت ناشی از این زخم‌ها و مشکلات سیستم ادارای مسائلی را برای آنها  به دنبال دارد.

محسنی بندپی مشکلات معلولان نخاعی را ناشی از عوامل چند فاکتوری عنوان کرد و یادآور شد: کمبود اعتبارات در کنار تحریم‌ها شرایط را برای این گروه از بیماران سخت کرده ناتوانی در تهیه مواد بهداشتی دارویی و عدم تحقق درآمدهای نفتی و غیرنفتی در زندگی این گروه از عزیزان نمود بیشتری داشته است.

وی در ادامه تاکید کرد: پیشنهاد و انتظار ما بر این بود که سازمان برنامه و بودجه اعتبارات سازمان بهزیستی را به صد در صد در لایحه جامع حمایت از افراد دارای معلولیت برساند که در سال گذشته اعتباری بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد برای اجرای کامل قانون مذکور لازم بود متاسفانه نه تنها این اعتبار مد نظر قرار نگرفت بلکه همان میزان را هم که دولت در نظر گرفت، تخصیص داده نشد.

نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه میزان معلولیت به هر دلیلی باید در کشور کاهش یابد، اظهار داشت: جای خالی کاهش معلولیت‌های ناشی از تصادفات و سایر موارد در برنامه پنج ساله هفتم توسعه نمایان است در کنار این مهم باید به میزان سرانه این گروه توجه داشته باشیم.

محسنی بندپی با انتقاد از اعتبارات ناچیز اختصاص داده شده به گذران زندگی افراد دارای معلولیت، تاکید کرد: در کنار کمبود اعتبارات فاکتورهای دیگری نیز دست به دست داده و شرایط نامناسبی را برای زندگی معلولان رقم می‌زند.

 صحبت از کمبودها برای کشور ایران به جا نیست 

رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به وسعت سرزمینی و سرمایه غنی که ایران دارد صحبت از کمبودها به جا نیست، کشور ما بیش از دو دهه فشارهای سنگینی را از طرف آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی و آسیایی متحمل شد به گونه‌ای که درآمدهای نفتی و سایر منابع به سختی وصول می‌شود زمانی که نتوان اعتبارات سرمایه‌های معامله شده را دریافت کرد بی تردید همه افراد جامعه به ویژه گروه‌های ضعیف از جمله بیماران بیشترین آسیب را خواهند دید.

محسنی بندپی در پایان تصریح کرد: باید منابع مورد نیاز این گروه از افراد را به اعتبارات دریافتی خارجی گره نزنیم تا زندگی آنان تحت تاثیر اتفاقات بین‌المللی ایران نباشد، کشوری همچون ایران با ثروتی عظیم نباید در تامین نیازهای خود وابسته به خارج باشد.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا