اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهم

فرصت ۱۰ روزه برای شرکت در طرح رایگان غربالگری دیابت و فشارخون/قم رتبه دوم کم‌تحرکی در کشور

فاطمه سادات محمدی

آستان بهارستان ؛ رئیس مرکز بهداشت قم گفت: غربالگری دیابت و فشارخون از ۲۰ آبان‌ماه در قم آغاز و تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد و از افراد بالای ۱۸ سال می خواهیم با مراجعه به مراکز بهداشت و پایگاه هایی که به این منظور در سراسر استان فعال شده است دراین طرح رایگان شرکت کنند.

دکتر مجید اصغری افزود: تاکنون ۳۲۰ هزار نفر(نزدیک به ۴۰ درصد مردم استان قم) دراین طرح شرکت کرده اند و آماری که تاکنون طرح ملی رایگان غربالگری دیابت و فشارخون به دست آمده خوب نیست؛ ۲۰درصد مردم قم پیش فشارخون و ۴۰ درصد پیش دیابت داشتند و ۷۰ هزار نفر از کسانی که مراجعه کردند از بیماری خود اطلاعی نداشتند.

وی گفت: مردم برخی استان‌ها تا ۷۰ درصد برای غربالگری مراجعه داشتند اما نزدیک به ۴۰ درصد مردم قم دراین طرح شرکت کردند و از آنان می خواهیم در ۱۰ روز باقی مانده مراجعه و برای پیشگیری و درمان اقدام کنند.

وی عنوان کرد: ۱۴/۵ درصد از شهروندان بالای ۱۸ سال قم بیماری دیابت و ۳۰ درصد بیماری فشارخون دارند که این آمار بسیار بدی است و باید با همکاری مردم و ارگان‌هایی مانند شهرداری تحرک را بیشتر و این بیماری ها را کاهش داد.

وی با توجه به اینکه پس از کرونا ۱۱ درصد کم تحرکی در قم بیشتر شده است، گفت: کم تحرکی عامل مهمی در پیدایش دیابت و فشار خون است و آمار تحرک در استان قم نزدیک به اول در کشور است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: مهمترین اقدام این است که ورزش همگانی در استان فعال شود زیرا طبق مقالات علمی یک ربع ورزش روزانه طول عمر فرد دیابتی را تا پنج سال افزایش می‌دهد.

تست رایگان هپاتیت و ایدز 

وی اظهارداشت: در دو ماه اخیر در بحث بیماری واگیردار سل ۳۵ هزار نفر و درخصوص بیماری ایدز ۵۰۰ هزار نفر غربالگری شدند.

وی افزود: در مورد دو بیماری ایدز و هپاتیت ورود کردیم و با وزارتخانه جلساتی داشتیم و تست این دو بیماری به صورت رایگان انجام می‌شود و پیشگیری و مراقبت توسط مراکز مشاور رفتاری انجام می‌شود.پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا