اخبار عمومیاخبار مهمکروناکمیسیون بهداشت

روز امید و واکسن کرونایی / تزریق واکسن به ۸۰ ساله‌ها از سه‌شنبه

آستان بهارستان؛ امروز فاز سوم تزریق واکسن کووایران برکت به ۲۰ هزار نفر آغاز شد که رئیس کمیسیون بهداشت مجلس جزو نخستین داوطلبان تزریق بود.

مطالعات بالینی مرحله سوم واکسن ایرانی کرونا به نام “کوو ایران برکت” لحظاتی پیش در هتل ارم تهران آغاز شد.

واکسن به سه داوطلب عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا و متخصص بیماری های عفونی و یک استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی همدان تزریق شد.

مرحله سوم تست انسانی این واکسن روی ۲۰ هزار نفر در ۶ شهر تهران، بوشهر، شیراز، کرج، مشهد و اصفهان انجام می شود.

ثبت نام داوطلبان مرحله سوم این واکسن ایرانی از اول اردیبهشت ماه آغاز شده و رییس ستاد اطلاع رسانی ستاد اجرایی فرمان امام شب گذشته در صفحه توئیتر خود اعلام که بیش از ۳۲ هزار نفر تمایل خود را برای ورود به این طرح پژوهشی اعلام کردند.

ثبت نام داوطلبان این طرح مطالعاتی از دو مسیر در حال انجام است و علاقه مندان در رده سنی ۱۸ تا ۷۵ سال می‌توانند با تماس با سامانه ۴۰۳۰ یا از طریق نرم افزار کاربردی (اپلیکیشن) ” آی گپ ” تمایل خود را اعلام و وارد این طرح مطالعاتی شوند.

طبق برنامه ریزی‌های انجام شده اردیبهشت و خرداد ماه ۱۴۰۰ زمانی است که مرحله سوم مطالعه انسانی این واکسن در جریان خواهد بود.

فاز ۲ مطالعات بالینی اولین واکسن ایرانی کرونا تولید شده در ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ۲۵ اسفند ماه ۱۳۹۹ با تزریق روی دو داوطلب در هتل ارم تهران آغاز شد.

تعداد داوطلبان این مرحله ۲۸۰ نفر هستند که بیشتر آنان وارد این مطالعه شده اند، همچنین ۲۰۰ نفر از این افراد زیر ۵۰ سال و بقیه هم بالای ۵۰ سال هستند.

تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی اولین واکسن کرونا ایرانی از ۹ دی ماه آغاز و تا ۳۰ بهمن این واکسن به تمام داوطلبان این مرحله تزریق شد.

تعداد دوزهای تزریقی واکسن کرونا به داوطلبان در این مرحله ۲ دوز در روزهای صفر و ۱۴ بود که ۵۶ داوطلب این مرحله دو دوز واکسن خود را دریافت کردند و مطالعه فاز یک تست انسانی واکسن کووایران برکت با موفقیت پشت سر گذاشته شد.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس  پس از تزریق واکسن در فاز سوم تست انسانی، گفت: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با تولید کوو ایران برکت کار بسیار بزرگی انجام داد که باعث افتخار ایران و ایرانی شد.

واکسن کوو ایران برکت از ایمن‌ترین واکسن های تولیدشده در دنیا است

وی افزود: در فاز دوم این واکسن هم داوطلب بودم اما پذیرفته نشدم. با اطمینان به مردم می گویم واکسن کوو ایران برکت از ایمن‌ترین واکسن های تولیدشده در دنیا است و امیدوارم هرچه زودتر با پایان مطالعات بالینی، به دست مردم برسد و در این زمینه هم از دنیا بی‌نیاز شویم.

امروز همچنین سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن اعلام سایت رسمی ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا و جزییات فاز دوم واکسیناسیون کرونا گفت: فاز اول واکسیناسیون کرونا در کشور انجام شده و از روز سه شنبه فاز دوم واکسیناسیون در کشور آغاز و واکسن کرونا به افراد ۸۰ سال به بالا تزریق می‌شود.

علیرضا رئیسی درباره ثبت نام برای واکسیناسیون کرونا در فاز دوم افزود: تاکید می‌کنیم که هیچ گونه مراجعه حضوری به مراکز بهداشتی و درمانی کشور برای ثبت نام در فاز دوم واکسیناسیون کرونا وجود ندارد.

وی ادامه داد: آغاز واکسیناسیون فاز دوم کرونا از روز سه شنبه فقط برای افراد ۸۰ سال به بالا خواهد بود. در اکثر شهرها و روستاهای ایران، پرونده الکترونیک این افراد در اختیار حوزه بهداشت قرار دارد و بنابراین از طریق تلفن و از مرکز بهداشت با آنها تماس گرفته شده و در روز و ساعت مشخص برای تزریق واکسن کرونا دعوت می‌شوند.

تکلیف کسانی که پرونده الکترونیک سلامت ندارند

وی اظهار کرد: ممکن است برخی افراد دارای پرونده الکترونیک سلامت نباشند که در این زمینه مقرر شد همه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور، شماره تلفنی را از هفته آینده یعنی ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ اعلام کنند تا افراد ۸۰ سال به بالا که با آنها تماس گرفته نشده، با آن شماره تلفن تماس گرفته و اطلاعات آنها جهت واکسیناسیون کرونا ثبت شود.

رئیسی ادامه داد: بنابراین هیچ گونه مراجعه حضوری برای ثبت نام واکسیناسیون افراد ۸۰ سال به بالا به مراکز بهداشتی و درمانی نخواهیم داشت و اطلاعات به صورت تلفنی اخذ و ثبت می‌شود.

وی گفت: برای سایر گروه‌های سنی نیز از هفته آینده سایت Salamat.gov.ir معرفی شده و افراد به این سایت مراجعه کرده و اسم آنها ثبت می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس ثبت نام انجام شده، برای افراد پیامک ارسال شده و به آنها اطلاع داده می‌شود که در کدام فاز واکسیناسیون قرار گرفته‌اند. سپس از طریق پیامک از افراد برای واکسیناسیون دعوت می‌شود.

واکسیناسیون کرونا در شبکه بهداشت رایگان است

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: واکسیناسیون در شبکه بهداشت در سراسر کشور به صورت رایگان انجام شده و هیچ گونه وجهی برای ثبت نام و تزریق واکسن پرداخت نمی‌شود.

منابع: خانه ملت و ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا