پیگیری دو قرارداد ۱۲۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل متروی قم
آستان بهارستان ؛ مدیرعامل سازمان قطار شهری قم از پیگیری دو قرارداد ۱۲۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل متروی قم خبر داد و گفت: با پرداخت اولین قسط خرید واگن به شرکت چینی توسط دولت و ورود اولین واگنها به شهر قم، مسافرگیری خط یک متروی قم آغاز میشود.
محمدرضا انگشت باف در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از پروژههای شهری اظهار کرد: در اسناد بالادستی برای شهر قم سه خط قطار شهری شامل خطوط یک و دو مترو و پروژه منوریل قم که مجموعاً ۳۵ کیلومتر خط ریلی مصوب تعریف شده وجود دارد و در آینده برای خدمت رسانی به مردم قم آماده خواهند شد.
وی با بیان اینکه قرارداد خط یک متروی قم سال ۱۳۹۰ با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بسته شد و قرار بود طی ۷۲ ماه و در انتهای سال ۹۶ به بهرهبرداری برسد، افزود: با توجه به مسائلی مثل همزمانی شروع پروژه با پروژه منوریل و محدودیتهای مالی زیاد در سالهای ۹۰ تا ۹۵ برای شهرداری و دولت، پیشرفت فیزیکی پروژه ۱۵ درصد بود و از سال ۹۶ به بعد باهدف گذاری در شورای عالی فنی کشور پروژه به دو فاز تعریف شد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم ادامه داد: فاز اول پروژه متروی قم از محدوده شهرک شهید کامکار تا میدان مطهری است که شامل ۶ کیلومتر مسیر و۲ ایستگاه مسافری و ۴ ایستگاه عبوری است.
انگشت باف تصریح کرد: فاز دوم نیز از میدان مطهری تا مسجد مقدس جمکران با ۳ ایستگاه مسافری است که این ایستگاهها شامل نکویی، ولیعصر و مسجد مقدس جمکران میشوند. این مسیر با ۵ ایستگاه عبوری با ۹ کیلومتر زیرسازی و روسازی تعریف شده است.
وی با تاکید بر اینکه از اواخر سال ۱۴۰۲ تقریباً اقدامات مهم و اصلی سازمان قطار شهری قم در فاز اول مترو تمام شد و اگر واگنهای مترو که قرار بود توسط وزارت کشور تأمین شده بود این خط آماده تست و راهاندازی و مسافرگیری بود، ادامه داد: جریان کار اینگونه نشد و هم اکنون در حال پیگیری هستیم تا مشکل واگنها حل شود و راه اندازی فاز اول روی دهد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم اضافه کرد: از اواسط سال ۱۴۰۲ برنامهریزی لازم برای اجرای فاز دوم در دستور کار انجام گرفت.
انگشت باف تاکید کرد: این امور شامل قرارداد ایستگاههای مسافری و ایستگاههای عبوری، قرارداد روسازی و زیرسازی، قرارداد طراحی و تأمین سیگنالینگ و قرارداد تونل سنتی میشود.
وی اضافه کرد: قراردادهای سیگنالینگ و تونلهای سنتی با ارزش یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان منعقد شده است و قراردادهای باقی مانده که شامل ایستگاههای مسافری و عبوری و زیرسازی و روسازی است که در حال پیگیری طبق برنامه زمانبندی بوده و امور اسناد مناقصه و موارد دیگر در حال انجام است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم تصریح کرد: مبلغ اولیه قرارداد تونلهای سنتی ۵۵۰ میلیارد تومان است و برنامه زمانبندی آن ۲۴ ماه تعریف شد.