اخبار پوششی و تولیدی قماخبار قماخبار مهمقم

۹۸ درصد موقوفات و ۸۳ درصد املاک زراعی قم سنددار شدند

آستان بهارستان ؛ مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان قم از صدور سند برای ۹۸ درصد موقوفات و همچنین ۸۳ درصد املاک زراعی استان خبر داد و گفت: دراین زمینه رتبه پنجم کشور را کسب کردیم.

علی جوانی در نشست خبری ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه، اظهارکرد: طبق ارزیابی‌های انجام شده‌، قم در سه حوزه املاک، اجرای اسناد رسمی و ثبت شرکت‌ها در سال گذشته با مجموع امتیاز ۱۹.۶۹ رتبه اول را در سطح کشور کسب کرد.

به گفته وی، استان قم در حوزه املاک ۱۹.۵، اجرای اسناد رسمی ۲۰ و در حوزه ثبت شرکت‌ها نمره ۱۹.۴ را کسب کرده است.

وی با بیان اینکه بیشترین آمار صدور اسناد را در قانون جهش تولید مسکن داشتیم، گفت: از ابتدای سال تاکنون ۹ هزار و ۳۰۰ برگ سند دولتی و ۹ هزار برگ سند در راستای قانون جهش تولید مسکن و همچنین چهار هزار و ۲۰۰ برگ سند زراعی تک برگ در استان صادر شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک قم افزود: سال گذشته ۴۵۹ فقره پروانه تخصصی مشاورین املاک و خودرو صادر شده است.

وی به آمار حوزه ثبت شرکت‌ها در سال گذشته اشاره کرد و گفت: ۱۲۰۸ شرکت تجاری، ۶۳ شرکت تعاونی، یک شرکت تضامنی و ۲۳۳ فقره موسسات غیر تجاری در قم به ثبت رسیده است.

وی گفت: در سه ماه نخست امسال، ۲۲ هزار و ۶۶۷ فقره سند مالکیت در این استان صادر شد.

جوانی ادامه داد: سال گذشته نیز ۸۳ هزار و ۲۹۶ برگ سند تک برگ، ۲۴ هزار برگ سند دولتی و ۲۲ هزار برگ سند در راستای اجرای قانون جهش تولید مسکن در این استان صادر شد.

وی گفت: سال گذشته اسناد مالکیت حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران و بیش از ۸۲ درصد اراضی زراعی صادر شد.

وی تصریح کرد: خدمات ثبتی از جمله خدمات حاکمیتی است و حق مردم است که این نوع خدمات را با سرعت و دقت مطالبه کنند همچنین تغییر و تحولات صورت گرفته اخیر در فرآیند های سازمان ثبت، موجب افزایش سلامت اداری و شفافیت گردیده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک قم با بیان اینکه اکنون بخش قابل توجهی از فرآیندهای کاری ثبت اسناد واملاک به صورت مکانیزه در حال انجام است، بیان داشت: نتیجه این حرکت جهادی تبدیل شدن اسناد مالکیت‌های توصیفی یا دفترچه‌ای به اسناد مالکیت حدنگار است.

وی با اشاره به اینکه پیش فروش ساختمان بدون سند رسمی ممنوع است، افزود: با ابلاغ آیین‌نامه مربوطه و آماده شدن زیر ساخت‌های مطرح شده در قانون از سوی دیگر دستگاه‌های متولی، این موضوع به سرانجام نهایی خود خواهد رسید.

این مقام مسئول در حوزه ثبت استان قم با اشاره به اهمیت سند در معاملات گفت: بیش از ۷۰ درصد پرونده‌های ورودی در دادگستری قم به اختلافات ملکی مربوط می‌شود که از این تعداد بالای ۹۰ درصد فاقد سند ثبتی هستند.

وی در خصوص اسناد صادر شده در سال ۱۴۰۱ خاطرنشان کرد: درسال گذشته موفق به صدور ۷ هزار و ۴۹۳ سند برای دولت و ۵۷۰ سند وقفی شده‌ایم همچنین ۶۷ هزار و ۲۵۱ فقره سند مالکیت در سامانه حدنگار صادر شده است.

جوانی با بیان اینکه قم دارای حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار اراضی دولتی، غیردولتی و مستثنیات است، گفت: خوشبختانه تا امروز موفق شدیم ۹۹ درصد این اراضی را تثبیت و سند مالکیت آن ها را صادر کنیم که در این مورد رتبه یک کشور را دارا هستیم همچنین اهتمام به این موضوع پیشگیری از هرگونه طرح دعاوی در دادگاه ها، تعدی و تجاوز به اراضی ملی را در پی داشته است.

وی با اشاره به اسناد صادر شده برای اراضی کشاوری استان بیان داشت: در ادامه صدور اسناد مالکیت ملی و دولتی تا امروز شاهد صدور سند ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی قم هستیم، همچنین از آنجایی که این مقوله بسیار مهم است، برای تشویق و ترغیب کشاورزان جهت اخذ سند مالکیت، بخش زیادی از هزینه‌های مالی، اقدامات و فرآیندهای عملیاتی صدور اسناد مالکیت کشاورزی را سازمان ثبت برعهده گرفته است.پایان پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا