اخبار مهمکمیسیون بهداشت

حتی یک مورد فوتی ناشی از گرمازدگی در ایام اربعین نداشتیم

آستان بهارستان ؛ در نشست جمع بندی کمیته نظارت مجلس با حضور حاجی بابایی،، شهریاری و کولیوند در کربلا مطرح شد که حتی یک مورد فوتی ناشی از گرمازدگی نداشتیم و تاثیر تحول ایجاد شده در اربعین از لحاظ سیاسی و بین‌المللی کم نظیر و آموزش مدیران عملیات صلیب سرخ جهانی برای ما اقدامی افتخارآمیز است و فراکسیون هلال احمر مجلس باید تقویت شود.

نشست جمع بندی نظارت میدانی کمیته نظارت مجلس با حضور حمیدرضا حاجی بابایی نایب رئیس مجلس، حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت، پیرحسین کولیوند و نامدار عبدالهیان  رئیس و معاون پارلمانی جمعیت هلال احمر در کربلا برگزار شد.

حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان و نائب رییس مجلس ضمن تشکر از تلاش های جمعیت هلال احمر در مراسم اربعین حسینی از مدیرت خوب کولیوند تشکر کرد و گفت: ایشان هر جا بوده موفق عمل کرده و نقش کمیسیون بهداشت در این رابطه قوی است؛ باید از این نهاد در بودجه ها حمایت کرد البته به دلیل عملکرد عالی این نهاد در خدمات رسانی درون و برون مرزی در تصویب بودجه جایگاه خاصی برای آن در نظر گرفته می شود‌.

حاجی بابایی با یادآوری اینکه مدیریت در هلال احمر نقش کلیدی در خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی دارد با اشاره به مشکلات بهداشتی عراق، ادامه داد: هر چند ایران برای توجه به این موضوع تلاش می کند اما زیرساخت‌های عراق مطلوب نیست و یکی از مشکلات اساسی ما همین زیرساخت ها است و باید از پول خودشان برای توسعه زیرساخت های نجف و کربلا و سایر شهرهای زیارتی استفاده کرد و ما فقط باید کمک فنی کنیم.

نماینده مردم همدان در مجلس دوازدهم رضایتمندی ها را خوب توصیف کرد و گفت: اگر خوب کار کنیم ۷۰ درصد مشکلات کشور حل می‌شود و مدیریت باید در جمهوری اسلامی جزء خون و زندگی انسان باشد؛ مردم ما در طول تاریخ بی‌نظیر هستند نه کم نظیر.

وی ادامه داد: غذا دادن به این جمعیت و این همه امکانات چیزی شبیه معجزه است و تاثیر تحول ایجاد شده در اربعین از لحاظ سیاسی و بین‌المللی کم نظیر است و دنیا به این موضوع توجه دارد و ممکن است برای ما عادی باشد و توجه نکنیم اما دنیا به آن توجه دارد و بسیاری از کمبودهای ما در طول سال توسط این‌گونه مراسمات جبران می‌شود.

حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان و رئیس کمیسیون بهداشت ضمن تشکر از اقدامات و تلاش های هلال احمر در اربعین حسینی، گفت: خدمات موثر هلال احمر در اربعین حسینی ناشی از مدیریت خوب این مجموعه است و کولیوند ثابت کرد هر جایی که مسئولیت داشته به نحو احسن انجام داده است و جز موفق ترین مدیران کشور بوده است.

وی ادامه داد: در مسیر از موکب‌های مردمی که خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می کردند بازدید داشتیم و گفتند که خدمات و دارو به موقع به ما ارائه شده و مشکل خاصی نداشتند البته در جریان بازدیدها با زائران غیر ایرانی هم گفت و گو کردم و همگی راضی بودند و حتی برخی عراقی ها هم می گفتند ایران خدمات خوب و فوری می‌دهد.

شهریاری با بیان اینکه نیروهای هلال احمر جهادی هستند، گفت: نیاز است از ابتدا با این نیروها قرارداد منعقد شود تا خلائی ایجاد نشود. خوشبختانه امسال کارهای خوبی انجام شده البته علیرغم تلاش ها برای تردد آمبولانس ها در برخی موارد هنوز با مشکل مواجه هستیم و نیاز است سال آینده با هماهنگی مسئولان عراق این مشکل حل شود.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: از حاجی بابایی نایب رئیس مجلس هم برای حضور در این نشست تشکر می‌کنیم و امیدواریم ایشان و کمیسیون اجتماعی در فصل بودجه همکاری لازم را داشته باشند تا تأثیرگذار باشیم همچنین به استفاده درست از مواد غذایی باید توجه شود تا در این رابطه غذایی حیف و میل نشود و نیاز است در صدا سیما و رسانه فرهنگ سازی شود.

پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر در ادامه نشست با بیان اینکه هر ساله پس از اتمام مراسم اربعین کمیته‌ای برای آسیب‌شناسی تشکیل می دهیم تا خلأها و گره ها شناسایی و رفع شود، گفت: با این حجم کار مشکلاتی وجود دارد اما از مجلس تشکر می کنیم که همیشه به ما کمک کرده؛ دو نماینده از مجلس در کارگروه و کمیته ما حضور دارند و کمیته های تخصصی داریم که فارماکوپه دارویی را مشخص می کند؛ کارکنان بهداشت محیط با همکاری عراقی‌ها مسائل بهداشتی را رصد می‌کنند البته بیماری‌های واگیر در سال جاری کم شده و در مسیر نجف تا کربلا چهار تا پنج پایگاه داشتیم و همه موکب داران را شناسایی و بر اساس تخصص و سواد به آنها کمک کردیم و کارکنان و بخشی از داروهای آنها را هم خودمان دادیم.

کولیوند افزود: امسال داخل و خارج از کشور وفاق داشتیم و رئیس جمعیت هلال احمر عراق با ما همکاری خوبی داشت؛ دو سال گذشته اجازه ندادند متخصصان ما در بیمارستان‌هایشان فعالیت کنند اما این اجازه صادر شد و درمورد نقل و انتقال بیماران هم همکاری خوبی داشتیم و دو هواپیمای آماده در فرودگاه‌ها داشتیم تا در صورت بروز حادثه‌ای به فوریت خدمات‌رسانی کنند، حتی یک فوتی ناشی از گرمازدگی نداشتیم و ۲۵۳ نفر را به کشور برگرداندیم.

وی ادامه داد: سعی کردیم همه استان‌ها را  در مراسم اربعین فعال کنیم اما برخی مشکلات وجود داشت؛ بیمه سال‌های گذشته ما را اذیت می‌کرد اما ما امسال از آنها حمایت و کمک کردیم زیرا مهم کرامت بیماران و هموطنانمان است؛ تاکنون نشده برای اعزام بیماری مشکل داشته باشیم؛ در مورد بهداشت محیط برای ۶۰ نفر کارت بهداشتی صادر کردیم تا بر موکب‌های ایرانی و عراقی نظارت کنند و در بحث آموزش هم مطالبات و محتوای آموزشی زیادی به زائران دادیم و صدا و سیما به ما کمک کرد و از سکوهایی مانند باد صبا و بله استفاده کردیم.

 اقدام افتخارآمیز هلال احمر ایران در آموزش مدیران عملیات صلیب سرخ جهانی

کولیوند با تاکید بر اینکه اصلی‌ترین حامی ما مردم هستند، گفت: آموزش مدیران عملیات صلیب سرخ جهانی برای ما کاری بزرگ و ترویج فرهنگ اربعین است و این عنایت خداوند است.

رئیس جمعیت هلال احمر بر ضرورت تقویت فراکسیون هلال احمر مجلس تأکید کرد و از نمایندگان خواست که از این فراکسیون حمایت کنند و گفت: همچنین ضروری است برای اربعین ردیفی در بودجه مشخص شود تا سازه ثابت داشته باشیم البته دیپلماسی سلامت امری مهم و نیاز است در این رابطه به ما کمک کنید.

محمد سراج نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اجتماعی ضمن تشکر از تلاش های جمعیت هلال احمر برای ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی، گفت: هلال احمر برای ۱۸ استان تقسیم کار و مراکز درمانی استان ها را بسیج کرد و این کار خوبی بود اما درخواست داریم که برای همه استان‌ها در ایام اربعین تقسیم کار کنید و کار را به آنها بسپارید زیرا ایام اربعین لشکرکشی امام زمان است و هیچ استانی نباید مغفول بماند و باید به کار گرفته شوند تا مانوری باشد برای روزی که به آنها نیاز داریم.

وی با بیان اینکه با توجه به مسائل بهداشتی می توان هزینه درمان را کاهش داد: بحث بیمه اربعین باید جدی گرفته شود و بخشی از پول بیمه را می توان صرف مباحث زیرساختی کرد؛ سرویس‌های بهداشتی مسیر به شدت غیربهداشتی و نیاز است توجه شود البته سامان‌دهی زباله‌ها هم امری مهم است.

حسن حسن نتاج صلحدار نماینده مردم بابل و عضو کمیسیون بهداشت در ادامه گفت: وسعت کار هلال‌ احمر ستودنی است و نباید نواقص و ایرادات را بزرگ کرد البته فضای فیزیکی برخی درمانگاه ها مطلوب نبود و نیروی انسانی سرمایه اول شماست و در ستادهایی که از موکب ها جدا هستند در مورد نیروها ضعیف عمل می‌شود؛ افراد باید توجیه شوند که اینجا خاک ایران نیست و مشکلات فراوانی خواهیم داشت.

روح الله لک علی آبادی در ادامه با بیان اینکه جمعیت هلال احمر فعالیت غیربخشی دارد و هم در میدان و هم در حوزه دیپلماسی حضور دارد، گفت: هلال یکی از  فعال ترین نهادهایی است که در حوزه بین‌الملل و بشردوستانه ایفای نقش می‌کند البته مظلوم واقع شده و معرفی فعالیت‌های این نهاد نیاز به جهاد تبیین دارد.

احمد آریایی نژاد نماینده مردم ملایر و عضو کمیسیون بهداشت مجلس در ادامه یادآور شد: موضوعی که مغفول ماند این است که باید بروشورهایی با سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی آماده و برای پیشگیری از بیماری‌ها و درمان به زائران ارائه می شد؛ تداخل وظیفه هلال احمر و اورژانس باید حل شود و همچنین برای افزایش حقوق و مزایای کارکنان چاره اندیشی شود.

سید محمد پاکمهر نماینده مردم بجنورد و عضو کمیسیون بهداشت مجلس در ادامه خطاب به شهریاری و حاجی بابایی گفت: در بازدیدهای میدانی هم دیپلماسی و هم عمل را دیدیم و در مدیریت هلال احمر عمل و دیپلماسی را با چشم مشاهده می کنیم؛ در این سفر آنچه دیدیم مدیریت بود و خوشبختانه هلال احمر هم در کشور و فعالیت های برون مرزی و بین‌المللی جایگاه خوبی دارد و از سویی همکاری خوبی هم در حوزه مدیریت با وزارت بهداشت دارد و پارادوکسی نمی‌بینیم.

وی ادامه داد: پزشکان عمومی و متخصص ما در بیمارستان‌های کشور عراق عمل جراحی انجام می‌دهند و عراق این همکاری را پذیرفته است؛ اظهارات رئیس جمعیت هلال احمر عراق در مورد اقتدار کشورمان و ارتباط تنگاتنگ با کولیوند و کشورمان مایه فخر و مباهات همه ماست و آنچه که از زبان یاسین شنیدیم ارتباط خوب و تعاملی بوده است؛ بحث بیمه زائران امری مهم است؛ بهتر است بیمه اربعین را به هلال واگذار کرد زیرا متعلق به مردم و در حوادث کنار مردم است و از توان لازم برای حل این موضوع برخوردار است.

فاطمه محمد بیگی نماینده مردم قزوین و نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن تشکر از تلاش های جمعیت هلال احمر با بیان اینکه اقدامات هلال هر سال بهتر از پارسال است، گفت: تلفات انسانی در دو سال گذشته بیش از  ۲۰۰ نفر،  سال گذشته ۱۵۰ تا ۱۶۰ نفر و سال جاری حدود ۶۰ نفر و از نصف هم کمتر شده و این نشانه‌ توجه ویژه و ایجاد تحول در امداد و نجات و اورژانس است در واقع علیرغم سیر فزاینده زائران تلفات کاهش یافته است.

وی ادامه داد: اربعین بزرگ‌ترین اجتماع مردمی جهان با کمترین اپیدمی و بیماری است و نیاز است ثبت جهانی شود و ثبت فرآیند سلامت اربعین در دستور کار قرار گیرد و در مجامع جهانی گفته شود؛ کاهش تلفات جاده‌ای و ارتقای سطح رضایت مردم و پرسنل را داشتیم البته سال‌های قبل پذیرش بیماران با نسخه الکترونیک بود اما امسال کاغذی شد و نیاز است سیستم نسخه را الکترونیک و یکپارچه کنیم؛ آدرس تمام مواکب درمانی باید در گوشی ایرانیان مشاهده شود و بال بهداشتی اربعین باید قوی‌تر شود و نیاز به برنامه تحول سلامت اربعین داریم و ضروری است کار گروهی متشکل از نمایندگان حاضر و داوطلب تشکیل شود، فرآیندهای اربعین باید مانند حج کانالیزه شود البته دیپلماسی سلامت امری بسیار مهم و بزرگ‌ترین ابزار برای تبلیغ دین اسلام است و بیمارستان امام علی (ع) می‌تواند به عنوان هاب گردشگری سلامت برای پذیرش بیماران و تبادل استاد، پزشک و بیمار بین دو کشور باشد.

مهدی فلاح نماینده مردم رشت و عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه هلال‌احمر برای خدمات رسانی به ۲۵ میلیون زائر خدمات و تلاش های خوبی داشته است، گفت: مدیریت این جمعیت آن هم در بحث درمان بسیار سخت است؛ یکی از پزشکان موکب ها می گفت روزانه ۶ هزار بیمار داریم و این عدد بزرگی است و نیاز به تشکر دارد البته نواقص کمی وجود داشته که آن هم ناشی از عدم هماهنگی است و همه جا وجود دارد.

وی افزود: نسخه الکترونیک باید مدنظر قرار گیرد و بیمه برای همه باید اجباری شود در این رابطه اغلب بیماران راضی بودند و نیاز است هر استانی یک پایگاه داشته باشد البته کار رسانه‌ای خوبی برای هلال احمر صورت نگرفته در حالی که به ۲۵ میلیون زائر خدمات ارائه می کند و نیاز است رسانه ها و صدا و سیما فرهنگ سازی لازم را داشته باشند.

عالیه زمانی کیاسری نماینده مردم ساری و میاندورود و عضو کمیسیون بهداشت مجلس ضمن تشکر از  تلاش ها و اقدامات ارزنده مسئولان هلال احمر در اربعین حسینی، گفت: تولیت واحد درمان در مراسم اربعین و خارج از کشور خوب و عالی است و امیدواریم در داخل کشور هم تولیت واحد برای حوزه سلامت تعریف کنیم؛ سطح بندی ۱، ۲ و ۳ یکی از اقدامات خوب شما است و در سطح بندی ۳ هم همه خدمات لازم را انجام می دهید؛ وضعیت انتقال متوفیان نسبت به سال های گذشته بهتر شده و  امداد هوایی و حمایت از موکب های مردمی از لحاظ دارویی نیز کار شایسته ای بود البته بیمارستان امام علی ( ع ) را مقتدرانه راه‌اندازی کردید و هر کدام از این موارد می تواند نمونه ای برای استفاده در حوزه سلامت باشد.

وی افزود: برخی از ارائه دهندگان خدمت از وضعیت سرویس‌های بهداشتی گلایه داشتند و این موضوع باید مد نظر قرار گیرد البته این مسائل در مقابل حرکت عظیم و مدیریت مدبرانه هلال به حساب نمی‌آید؛ ضروری است تفاهم‌نامه‌ای را برای تبادل استاد و دانشجو با دانشگاه امام علی ( ع ) داشته باشیم تا جوانان به جای مهاجرت در این بیمارستان مشغول کار شوند البته بحث رسانه‌ای هلال احمر هم باید جدی گرفته شود.

عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه این فرهنگ و سبک زندگی که هیچ کس گرسنه و تشنه نیست، پست و مقام اعتبار ندارد و همه نسبت به هم مهربان هستند رو باید به جامعه تعمیم داد و نهادینه کرد، گفت: کارگروهی را به محض آغاز به کار مجلس تشکیل و  مسائل را تحلیل خواهیم کرد تا معین شما در مجلس باشیم.

وی با بیان اینکه اقدامات موازی، مدیریت هزینه و برنامه ریزی متمرکز باید در برنامه های هلال احمر دنبال شود، افزود: همه باید تحت سامانه ای با هلال هماهنگ باشند و ظرفیت‌ها و کمک های مردمی را باید قدر بدانیم و تقویت کنیم البته دو بیانیه را  در صحن مجلس در حمایت و تشکر از مردم عراق و زحمات و تلاش های هلال احمر قرائت خواهیم کرد تا باعث تقویت امور شود.

گودرزی یادآور شد: بیمه معلم ادعا می‌کرد که نگاهشان تجاری و انتفاعی نیست اگر این گونه است پول به حساب هلال احمر واریز شود تا مردم برای واریز انگیزه داشته باشند؛ برخی تجارب اربعین به موقع باید به مردم اطلاع‌رسانی شود تا حوادث کاهش یابد.

سامه یح نجف آبادی نماینده مردم کلیمیان و عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه برای نخستین بار در مراسم اربعین شرکت کردم، گفت: این حضور بسیار تأثیرگذار بود و به زائرانی که مسافت بسیار زیادی را در گرمای هوا  طی می‌کنند باید تحسین گفت و آنها با عشق و علاقه در این مراسم شرکت کردند؛ در پیاده روی که داشتیم کوچک‌ترین عصبانیت، نگرانی و برخوردی در زائران مشاهده نکردیم  و هر چیزی که دیدیم تنها مهربانی، عشق و علاقه بود.

وی ادامه داد: هلال احمر به همه زوار از هر کشور و ملیتی خدمات‌رسانی کرد و افراد به صورت داوطلبانه و بدون هیچ پاداشی وارد این کار خیر می‌شدند البته پیشنهاد یکی از پزشکان این بود که بعد از اتمام کار موکب های درمانی جلسه‌ای برگزار شود و در مورد مشکلات از آنها نظرخواهی شود.

سید محمد جمالیان نماینده مردم اراک و عضو کمیسیون بهداشت ضمن تشکر از اقدامات ارزنده جمعیت هلال احمر در اربعین حسینی با بیان اینکه وظیفه داریم بهترین خدمات را به مردم ارائه کنیم، گفت: در کنار تمامی نقاط قوت بحث توزیع به موقع دارو در برخی درمانگاه ها با مشکل مواجه بود و همچنین بیمارانی که بستری شدند و نیاز به انتقال به ایران دارند البته هر چند انتقال بیماران از عراق به مرز کار بسیار بزرگی بود اما بستری بیماران و همچنین اعزام بیماران به ایران با مشکلاتی همراه است؛ بیمه را به هیچ وجه نباید قبول کنید زیرا ضریب خسارت بیمه بالا است و بیمه درمانی سودده نیست و همیشه ضررده بوده است.

وی ادامه داد: هزینه بستری ها بسیار بالا است و یکی از معضلات این است که کل هزینه بستری بیماران را بیمه متحمل نمی‌شود و باید برای این موضوع کاری کرد.

علی اصغر باقرزاده رئیس کمیته هلال احمر کمیسیون بهداشت اعلام کرد که این مباحث و مسائل در کمیته بررسی و جمع‌بندی می‌شود و به طور حتم از هلال در صحن علنی قدردانی خواهد شد البته خدمات رسانی به زوار اربعین تنها یک نقش از ده ها نقش هلال احمر است و کشور ما جزو پنج کشور حادثه‌خیز دنیا است و در بحث روابط بین‌الملل بی‌نظیر عمل می‌کند.

وی افزود: هلال احمر، دولتی کوچک متشکل از همه وزارتخانه‌ها است و سرمایه گذاری برای آن مستقیم به مردم بازمی‌گردد؛ روابط خوب کولیوند هم در سطح داخلی و بین‌المللی مشخص است؛ هم اکنون انبارهای این نهاد خالی است و اگر اتفاقی بیافتاد با مشکل مواجه خواهیم شد، هلال با کمترین امکانات نقش خود را به خوبی ایفا می‌کند و لازم است در بودجه سنواتی از این جمعیت حمایت و همه با هم ید واحده برای حمایت از هلال احمر باشیم.

نامدار عبدالهیان معاون پارلمانی جمعیت هلال احمر در ادامه این نشست گفت: جمعی از نمایندگان کمیسیون‌های اجتماعی و بهداشت از نحوه خدمات‌رسانی موکب ها و مراکز درمانی در اربعین حسینی بازدید داشتند و این نشست هم به منظور جمع بندی نظارت های میدانی و ارتقای خدمات به زائران برگزار شده است؛  در نجف از  ۷ تا ۸ مرکز درمانی بازدید و با مردم و کادر درمانی بحث و گفت‌وگو شد و روز جمعه هم به سمت طریق الحسین و کربلا حرکت کردیم و در مسیر با جمعی از زائران، موکب داران و پایگاه های هلال گفت‌وگو کردیم و  روز شنبه هم از ۴ موکب و مرکز درمانی بازدید شد؛ مردم ما شایسته خدمات بهتری هستند بنابراین  این نشست جمع بندی را برای بررسی نواقص و نقاط قوت به منظور ارائه خدمات بهتر به زائران برگزار کردیم./

پایان پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا