اخبار مهمکمیسیون اصل ۹۰

عقب‌ماندگی جدی وزارت علوم در اجرای احکام برنامه هفتم

رمضان رحیمی دشتلویی عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، با اشاره به جزییات عملکرد وزارت علوم در تحقق برنامه هفتم توسعه، گفت: معاونان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دعوت کمیسیون آموزش در هفته جاری در کمیسیون حضور یافتند تا گزارش اجرای سیاست‌های مرتبط با برنامه هفتم توسعه را ارائه کنند.
نماینده فلاورجان در مجلس شورای اسلامی افزود: طبق گزارش ارائه‌شده، بخشی از آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و اسناد سیاستی مربوط به برنامه هفتم تدوین شده، اما متأسفانه بسیاری از تکالیف وزارت علوم در این برنامه به‌طور کامل اجرا نشده است. بر اساس احکام برنامه، ۱۵ درصد از اعتبارات وزارت علوم باید به حوزه پژوهش و تحقیق اختصاص می‌یافت، اما این سهم محقق نشده و مسئولان وزارتخانه علت آن را کمبود منابع و صرف بخش عمده بودجه در پرداخت حقوق و دستمزد اعضای هیأت علمی عنوان کردند.

عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: همچنین بر اساس برنامه هفتم، پنج درصد از اعتبارات وزارت علوم باید در حوزه فرهنگی هزینه می‌شد که این نیز تاکنون اجرا نشده است، از مجموع آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های لازم، بیش از ۵۰ درصد همچنان بلاتکلیف مانده و به‌روزرسانی نشده‌اند، در بخش اصلاح سرفصل‌های درسی نیز مقرر بود سهم دروس عملی و مهارتی تا ۴۰ درصد افزایش یابد، اما این بند هم به‌صورت صفر درصد باقی مانده است.

رحیمی دشتلویی در ادامه تصریح کرد: از دیگر احکام برنامه هفتم، پرداخت کمک‌هزینه به دانشجویان مستعد و رتبه‌های برتر بود که این مهم نیز تاکنون اجرایی نشده است، مجموعه این موارد نشان می‌دهد وزارت علوم باید در مسیر اجرای احکام برنامه هفتم بازنگری و برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشد.

وی ادامه داد: کمیسیون آموزش زمان محدودی در حدود دو ماه به وزارت علوم داده تا نسبت به اصلاح روندها و تکمیل تکالیف برنامه اقدام کند. هرچند نماینده سازمان برنامه و بودجه نیز در جلسه حضور داشت و مقرر شد، این سازمان برای رفع موانع مالی همکاری بیشتری با وزارت علوم داشته باشد، اما همه مسائل را نمی‌توان صرفاً به مشکلات مالی گره زد، انتظار می‌رود مسئولان وزارت علوم و سازمان برنامه و بودجه توجه ویژه‌ای به اجرای احکام برنامه هفتم داشته باشند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس با بیان اینکه برخی از برنامه‌ها در حد ۲۰ تا ۳۰ درصد پیشرفت داشته‌اند، گفت: البته فعالیت‌هایی نیز در زمینه مقالات پژوهشی و برخی طرح‌ها انجام شده، اما بخش زیادی از برنامه‌ها هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌اند، هدف کمیسیون آموزش آن است که شاخص‌های کیفی و کمی این برنامه‌ها به سطح ۱۰۰ درصد برسد و در این مسیر نظارت جدی‌تری اعمال خواهد شد.

رحیمی دشتلویی در پایان خاطرنشان کرد: اجرای سند آمایش آموزش عالی، توجه به مهارت‌آموزی، استفاده از ظرفیت خیرین و بهره‌گیری از قوانین حمایتی همچون قانون جهش تولید دانش‌بنیان از جمله محورهایی است که می‌تواند به تحقق اهداف برنامه هفتم کمک کند؛ کمیسیون آموزش نیز در آینده نزدیک گزارش جامعی از میزان پیشرفت برنامه‌ها به دستگاه‌های نظارتی ارائه خواهد داد. پایان پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا