آسیب های اجتماعیاخبار عمومیاخبار مهم

لنت‌های قاچاق و زیرزمینی عامل سوانح اتوبوس‌هاست

آستان بهارستان؛ دبیر انجمن صنایع لنت ترمز و کلاچ کشور گفت: یکی از مشکلات اتوبوس‌هایی که با مشکل ترمز مواجه می‌شوند لنت‌های ترمز قاچاق و زیرزمینی است که در بازار عرضه می‌شود.

به گزارش ایسنا؛ دوم و سوم تیرماه دو اتوبوس خبرنگاران و سرباز معلمان واژگون شد و دو خبرنگار و پنج سرباز معلم جان خود را از دست دادند و بسیاری مصدوم شدند. یک اتوبوس دهم در جاده سلفچگان قم واژگون شد و ۲۵ مصدم برجای گذاشت.

اما آنچه که اهمیت دارد این که عامل واژگونی هر دو اتوبوس بنابر گزارش پلیس راه بروز نقص فنی حادث در سیستم ترمز این دو اتوبوس بوده است.

محمود عسگری در این باره گفت: اگر پلیس راه علت واژگونی این دو اتوبوس را بروز نقص فنی در سیستم ترمز اعلام کرده باید بگویدنقص در کدام بخش رخ داده است.

وی گفت: سیستم ترمز شامل روغن ترمز، بوستر، کالیپر، دیسک و لنت‌ترمز و ریتاردر خودرو است. هر کدام از این‌ها با مشکل مواجه شود امکان نقص در سیستم ترمز وجود دارد.

وی افزود: اگر مشکل در لنت ترمز باشد، باید دید راننده اتوبوس این لنت‌ها را از کجا و از چه نوع و برندی تهیه و بر روی اتوبوس سوار کرده است.

لنت ترمز قاچاق و زیرزمینی هم به وفور در بازار عرضه می شود

دبیر انجمن صنایع لنت ترمز و کلاچ کشور ادامه داد: در حال حاضر ۹۰ تولید کننده لنت ترمز در کشور فعالیت می‌کنند. دراین میان ۵۰ تولید کننده عضو انجمن هستند. لنت ترمز قاچاق و زیرزمینی هم به وفور در بازار عرضه می شود.

وی گفت: واردات لنت ترمز ممنوع نیست. براساس آمار گمرک، سال گذشته ۲.۵ میلیون دلار لنت‌ ترمز به کشور وارد شده است.

وی ادامه داد: اخیرا وزارت صمت اعلام کرده که تنها مجوز برای واردات کالاهایی که در داخل تولید نمی‌شوند، صادر می‌کند. تا قبل از این واردات رسمی و غیر رسمی لنت ترمز برقرار بود.

دبیر انجمن صنایع لنت ترمز و کلاچ کشور گفت: استاندارد تولید لنت ترمز اجباری و تحت نظارت سازمان ملی استاندارد است.

وی افزود: نباید بدون بررسی قضاوت کرد که لنت‌های ترمز داخلی بی کیفیت هستند یا از  مقوا تولید می‌شوند. باید مشخص کرد که  لنت‌های سوار بر دو اتوبوس واژگون شده از کدام برند بوده و چگونه تامین شده است.

معاینه فنی اتوبوس ها را جدی تر بگیریم

عسگری تصریح کرد: شاهد معاینه فنی‌هایی هم هستیم که دقیق نبوده و با بررسی‌هایی سرسری امضا و صادر می‌شود. باید معاینه فنی را به ویژه برای خودروهای حمل‌و نقل عمومی جدی‌تر بگیریم.

وی افزود: اتحادیه های تخصصی و دستگاه‌های متولی باید نظارت‌های بیشتری بر روی وسایل حمل‌و نقل عمومی داشته باشند. امیدواریم دیگر شاهد بروز چنین حوادثی نباشیم. پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا