آسیب های اجتماعیاخبار مهمکمیسیون اجتماعی

چهار نماینده مجلس در گفت وگو با آستان بهارستان: نبود مجازات، مواد مخدر تفننی را افزایش داده است/ مبارزه همه جانبه با عرضه مواد مخدر به سرعت انجام شود

فاطمه سادات محمدی

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان؛ چهار نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار آستان بهارستان تاکید داشتند که نبود مجازات، مواد مخدر تفننی را افزایش داده و باید مبارزه همه جانبه با عرضه مواد مخدر به سرعت انجام شود.

کاظم غریب آبادی سفیر ایران در سازمان ملل از کشف بیش از ۷۷۸ تن مواد مخدر توسط ایران تنها در ۱۰ماه سال۹۹ و افزایش ۳۰درصدی کشفیات خبر می دهد. شکراله حسن بیگی معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران ۲۴ آذرماه از سیگاری بودن ۲۵درصد مردم تهران می گوید. و شرکت دخانیات ایران از رشد ۴۰درصدی فروش سیگار در چهارماه نخست سال ۹۹ پرده برداری می کند.

این ها هشدارهای نگران کننده ای است که باید راهکارهای سریعی برای علاج آن داشت. این قبیل آمار ضرورت اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و راهکارهای ریشه ای برای مبارزه با آن را بیشتر مشخص می کند. مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران و بسیاری از نماینده های مجلس هم بر ای امر تاکید دارند.

از اینرو نظر چند تن از نماینده های مجلس درخصوص دلیل افزایش مواد مخدر در کشور و استفاده از این مواد بخصوص استفاده از سیگار در میان جوانان و راهکارهای پیش رو را جویا شدیم. مشروح گفت وگوی ما در ادامه می آید:

×××

فتوا و قانونی علیه سیگار و قلیان نداریم

حسین گودرزی در گفت وگو با خبرنگار ۱۹دی اظهارداشت: شرع و مراجع فتوایی به حرمت سیگار و قلیان ندادند. عرف اجتماعی هم آنگونه که باید با این موضوع برخورد نمی کند. لذا قانونگذار هم قانونی برای آن وضع نکرده. درصورتی که این مواد مخدر عادت زا و آسیب زا هستند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در خانواده ای که فرد سیگاری باشد فرزندان به احتمال بیش از ۷۰ درصد سیگاری می شوند. البته تحت تاثیر آموزش ها این درصد کمتر می شود.

وی تاکید کرد: مسئولان مربوطه و رسانه ها باید جوانان و خانواده ها را نسبت به عقوبت استفاده از این مواد آگاه کنند. تنوع مواد مخدر آنقدر زیاد شده که دستگاه های کنترلگر هرچقدر تلاش کنند نمی توانند همه را محدود و کنترل کنند.

آگاهی بخشی بهترین شیوه مبارزه با مواد مخدر است

منتخب مردم دورود و ازنا درمجلس ادامه داد: گسترش و تنوع مواد مخدر، کنترل و مبارزه را سخت کرده. قانون و نیروی انتظامی به تنهایی نمی تواند از عهده این کار برآیند. لذا علاوه بر شیوه های کنترلی، بهترین شیوه توانمندسازی، فرهنگ سازی، هشدار و آگاهی بخشی نسبت به ضررهای مواد مخدر در جامعه است.

×××

شرایط بد اقتصادی آسیب های اجتماعی را افزایش داده است

علی اصغر عنابستانی اظهارداشت: هرچه شرایط اقتصادی بدتر می شود آمارهای ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی افزایش پیدا می کند. مسائل فرهنگی، اجتماعی، روانی، نبود آموزش های کافی و عرضه گسترده آن از عوامل دیگر رشد آسیب های اجتماعی است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه مواد مخدر به وفور دراختیار جوانان قرار می گیرد. باید یک اقدام جدی در برابر عرضه آن داشت.

نبود مجازات، مواد مخدر تفننی را افزایش داده است

وی گفت: متاسفانه اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر دو سال پیش در مجلس تصویب شد و به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شد. آنجا یکسری از مجازات های مربوط به نگهداری و حمل این مواد کاهش پیدا کرد. این امر به شدت در فراوان شدن عرضه آن در جامعه تاثیر دارد.

رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: ما هنوز درخصوص مصرف برخی از مواد مخدر به صورت تفریحی، مجازاتی در قوانین نداریم. قضات ما با وحدت ملاک از سایر مواد مخدری که اسم آن ها در قانون آمده رای صادر می کنند. این دو اشکال از عواملی است که افراد احتمال مجازات را کم می بینند و مرتکب آن می شوند.

وی تاکید کرد: توزیع و مصرف مواد مخدر، لطمه سنگینی به جامعه وارد می کند. حتما باید مجازات متناسب برای آن درنظر گرفته شود.

مبارزه همه جانبه با عرضه مواد مخدر به سرعت باید انجام شود

نماینده مردم سبزوار درمجلس گفت: مبارزه همه جانبه با عرضه مواد مخدر، انسداد مرزها، اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و تشدید مجازات ها بر نگهداری، عرضه و فروش آن اقداماتی است که باید با سرعت انجام شود.

اشتغال از گرایش به مواد مخدر می کاهد

وی افزود: اصلاح وضعیت اقتصادی کشور، ایجاد اشتغال، اقدامات فرهنگی و فضای نشاط و امید در جامعه هم گرایش جوانان به مواد مخدر را کاهش می دهد.

مقابله با آسیب های اجتماعی اولویت کشور ما نیست

وی ابرازکرد: مقابله با آسیب های اجتماعی در کشور ما در اولویت نیست. اگر اینگونه بود سایر اعتبارات را کاهش می دادیم و برای این مساله مهم هزینه می کردیم. اما به این دلیل که مانند یک مساله عادی به آن نگاه می شود، این هم پروژه ای در کنار سایر پروژه هاست. به همین خاطر وضعیت رو به بهبود نمی رود.

×××

دولت در موضوع آسیب های اجتماعی در بودجه ۱۴۰۰ بسیار کوتاهی کرده

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم در گفت وگو با ما اظهارداشت: متاسفانه با وجود افزایش آسیب های اجتماعی بخصوص درسال جاری به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی و نرخ بیکاری ۱۰درصد، پیشنهاد بودجه دولت در بحث آسیب های اجتماعی مانند پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر و طلاق کاهشی بوده. دولت در موضوع آسیب های اجتماعی در بودجه ۱۴۰۰بسیار کوتاهی کرده است.

 نماینده ها به موضوع آسیب های اجتماعی در بودجه توجه کنند

علی بابایی کارنامی افزود: این موضوع در کمیسیون اجتماعی درحال بحث و پیگیری است. از همه نماینده های مجلس می خواهیم به موضوع آسیب های اجتماعی در بودجه توجه کنند.

عضو هیات رئیسه مجلس تاکید کرد: همه دستگاه های متولی باید در جهت ارتقای وضعیت مبارزه با آسیب های اجتماعی از لحاظ پیشگیری، برخوردی، نظارتی، فرهنگی و آموزشی کمک کنند. برای کاهش آسیب های اجتماعی نیازمند حمایت های جدی دستگاه های مربوطه هستیم. اعم از وزارت کشور، وزارت کار و رفاه اجتماعی، نیروی انتظامی و دستگاه های حمایتی و امنیتی. همه این دستگاه ها نیازمند بسته های حمایتی هستند.

بودجه مبارزه با آسیب های اجتماعی باید افزایش یابد

نماینده مردم ساری و میاندورود گفت: حمایت با بودجه اتفاق می افتد. اگر کاهش بودجه دراین زمینه داشته باشیم این امر محقق نمی شود و درحد شعار باقی می ماند.

×××

عرضه و تهیه مواد مخدر در فضای مجازی صورت می گیرد

عضو کمیسیون امنیت ملی دهمین مجلس شورای اسلامی نیز اظهارداشت: نبود آموزش های خانوادگی و رسمی در مدرسه و دانشگاه، افزایش یا کاهش بیش از حد درآمد،  غفلت از فرزندان و تکنولوژی بدون آموزش آسیب زا است. به عنوان مثال عرضه و تهیه مواد مخدر در فضای مجازی صورت می گیرد.

آموزش وپرورش مقابله با آسیب های اجتماعی را به دانش آموزان بیاموزد

مسعود گودرزی افزود: در مقاطع تحصیلی و دانشگاه ها آموزش های مقابله با آسیب های اجتماعی (از قبیل رفتار با جنس مخالف و آسیب هایی که از این رابطه ها به افراد وارد می شود و معایب مواد مخدر) نداریم.

نماینده مردم ممسنی گفت: آموزش از دوره ابتدایی از ضروریات است. البته آموزش فراتر از سن دانش آموز هم سبب انگیزه ای برای رفتن به سمت آن آسیب می شود. لذا افراط و تفریط در این قضیه آسیب زاست. دانش آموز حتما قبل از ورود به دانشگاه باید آموزش های لازم را فراگیرد. آموزش های کاربردی در این دوره منتج به اصلاح فرد و جامعه می شود.پایان پیام/۱۱۰

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا