اخبار تولیدی و پوششی مجلساخبار مهمکمیسیون سیاسی

تنش زدایی اولویت اساسی سیاست خارجی است

آستان بهارستان؛ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تنش زدایی در سیاست خارجی و تامین واکسن را از جمله اولویت های اساسی مردم عنوان کرد.

جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده مردم تربت جام و تایباد در مجلس شورای اسلامی

در پیامی توئیتری در حساب کاربری خود نوشت:

«‏تنش زدایی در ‫سیاست خارجی، تامین ‫واکسن، ایجاد ‫اشتغال، کمک به افزایش ارزش ‫پول ملی، رفع سخت گیری های اجتماعی، مدنی و سیاسی، رعایت ‫حقوق اقلیت ها و ‫اقوام،

رفع موانع ‫واردات خودرو و سایر کالاهای مورد نیاز مردم با قیمت جهانی، توجه به بحران محیط زیست و ‫کم آبی از اولویت های اساسی مردم اند.»

در سیاست خارجی کشور باید واقع گرایی حاکم شود

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم هم در گفت وگویی، پیش تر اظهارداشت: اصل اساسی این است که در وزارت امور خارجه کشور، تنش زدایی در دستور کار قرار گیرد. اگر حوزه‌هایی تنش وجود دارد حتی الامکان این تنش را محدود کنند. باید اقداماتی در سه حوزه بین‌الملل، منطقه‌ای و مناسبات دوجانبه در وزارت امور خارجه انجام شود.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه گفت: بر این باورم که در سیاست خارجی کشور باید واقع گرایی حاکم شود. وقتی می گوییم واقع گرایی بدین معناست که هر کشوری می تواند یک سری راهبردها و شعارها داشته باشد. اما آن چیزی که در نهایت تبدیل به قدرت و ثروت یک کشور می شود در تعامل و بعضا دتقابل با واقعیات جهان شکل می‌گیرد.

نماینده پیشین مجلس افزود: به هر حال ایران کشوری است که مولفه های مختلف قدرت را با هم دارد. یعنی کشوری است که توانست داعش را شکست دهد. به نوعی در رأس کشورهایی بود که از ابتدا با داعش جنگید. گرفتار موج اولیه رعب و وحشت داعش نشد. در عین حال اولین شکست‌ها را به آن تحمیل کرد و ثبات را در منطقه به ارمغان آورد. هرچند ایران در هر موضوع دیگری، معمولا از اقدامات پرهزینه ای که صورت می دهد نتیجه لازم را در راستای منافع ملی اش به دست نمی‌آورد.

فلاحت پیشه ادامه داد: بنابراین باید به سیاست خارجی با یک نگاه واقعگرایانه نگریسته شود. من برنامه‌های امیرعبداللهیان را نگاه کردم ایشان سعی کرد مولفه های مختلفی را در برنامه هایش بگنجاند. به ویژه آن بخشی که اقتصاد بین الملل تحت عنوان دیپلماسی اقتصادی بسیار مهم است. اما معتقدم یک برنامه زمانی عملیاتی نیاز است که واقعگرایانه شکل بگیرد. پایان پیام/۱۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا