اخبار مهمکمیسیون شوراها

دولت با مذاکره عزتمندانه بارتحریم‌های ظالمانه را از دوش مردم برمی‌دارد

آستان بهارستان؛ رییس مجلس شورای اسلامی گفت: امیدوارم رییس‌جمهوری و دولت برای رفع تحریم‌های ظالمانه با تلاشی که خواهد کرد و با مذاکره خوب و عزتمندانه و توافق خوب و عادلانه، حق مردم را گرفته و بار تحریم ظالمانه را از دوش ملت عزیز و مقاوم بردارد.

نشست مشترک قوای مقننه و مجریه در صحن علنی مجلس برگزار شد. «محمدباقر قالیباف» در این جلسه گفت: در ابتدای سخن عرض خیر مقدم دارم به رییس جمهوری محترم اسلامی ایران، برادر عزیز و گرانقدر جناب آقای دکتر رییسی، وزرای و اعضای محترم هیات دولت سیزدهم که دعوت ما را پذیرفتند و امروز مهمان ما در این جلسه بیش از دو ساعت هستند.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: این نشست مصادف شده است با دهم آذر ماه روز مجلس، که در حقیقت به برکت خون شهید مدرس رضوان الله تعالی علیه است. این بزرگ مرد و عالم و روحانی متقی که بزرگترین خصصیه او،  ترس از خدا بود چون ترس از خدا داشت.  هرگز چشم غره مستکبرین و قلدرهایی چون رضاخان را برنتابید و برای عزت این ملت، برای احیای دین و سیاست و قدرت و افتخار این کشور در تاریخ افتخار آفرید.

قالیباف ادامه داد: جناب آقای رییس جمهوری،  به عنوان نماینده و خادم نمایندگان عزیز عرض می‌کنم و گواهی می‌دهم که از نزدیک با شما در این مدت دولت و با توجه به سابقه‌ای که از شما می‌دانم، در این مدت بیش از ۱۰۰ روز تلاش بسیار مجاهدانه  پرکاری داشته اید. حتی روزهای تعطیل و  پنجشنبه و جمعه‌ها جنابعالی و همکاران شما مشغول کار بوده‌اید.  واقعاً ویژگی مردمی بودن و  توجه به سفرهای استانی بسیار ستودنی است.

میان مردم بودن و در دل مردم را شنیدن، نعمت بزرگی است

وی افزود: البته بعضی نقدهایی وجود دارد که این سفرها ممکن است تعهدات داشته باشد. اما بارها به این موضوع رسیدیم  که نفس سفر و میان مردم بودن و در دل مردم را شنیدن، نعمت بزرگی است. چرا که میزهای کاری و مسوولیت‌ها نباید ما را از مردم غافل کند و دغدغه مردم باید هر روز در وجود ما باقی بماند.

رییس مجلس افزود: این دغدغه در دل همکاران ما هم هست و برخی از نمایندگان اظهار داشتند در سفر به حوزه انتخابیه، واقعا زیر بار فشار سنگین کاری و فشار روحی و دغدغه ای که مردم دارند، این سفرها انجام می‌شود و جنابعالی در این سفرها استوارانه ایستاده اید.

قالیباف تاکید کرد: انصافاً  کار مربوط به کرونا،  کارستان بود و در دوره ای کمتر از ۷۰ روز،  ۷۰۰ جان‌باخته در روز به ۷۰ نفر برسد  که این مهم با مجاهدت دولت و همراهی مجلس میسر شد.

وی اضافه کرد: مطمئن هستم جنابعالی در حوزه سیاست خارجی و رفع تحریم با تلاشی که خواهید کرد و هم با مذاکره خوب و عزتمندانه و توافق خوب و عادلانه، حق مردم گرفته می‌شود و این تحریم ظالمانه از ملت عزیز و مقاوم برداشته شود.

مجلس یازدهم و دولت سیزدهم باید برای آیندگان مثال‌زدنی شود

قالیباف گفت: مجلس یازدهم و دولت سیزدهم باید برای آیندگان ماندگار ومثال‌زدنی شود. همکاری ما بدون شک، مسوولانه است. مجلس حامی دولت و ناظر دلسوز یکایک وزرای دولت سیزدهم است.

رییس مجلس تاکید کرد: مجلس خود را یار و یاور یکایک اعضای هیات دولت و در راس آن رییس دولت می‌داند برای حل مشکلات مردم، امروز فلسفه وجودی یکایک ما در زیر سقف مجلس و در روزی که نماد شهادت شهید مدرس است، اگر به غیر از دغدغه مردم گردهم آمدیم، به خود، ملت، دین و انقلاب ظلم کردیم.

وی افزود: مطمئن هستم که دولت هم برای تعیین اولویت‌های واقعی تلاش می‌کند. اولویت‌هایی که مردم امروز برای آن مقتدرانه ایستاده‌اند.

قالیباف گفت: باید به نظرات کارشناسی نمایندگان توجه داشت. باید نمایندگان را کارشناس امین مردم بدانیم. چرا که با همه سختی‌هایی که وجود دارد، این انتظار از مجلس است که در موضوعات مهمی در حوزه‌های بورس، معیشت مردم و اشتغال، مسکن، جوانی جمعیت وافزایش قدرت خرید مردم موثر واقع شود.

اصلاح ساختار بودجه با نگاه به برنامه توسعه هفتم انجام شود

رییس مجلس گفت: نمایندگان در کمک به تحقق خواسته‌های مردم دریغ نمی‌کنند و می‌دانیم که بار این مسوولیت بر دوش اعضای دولت و رییس جمهوری است. بنابراین مجلس صادقانه با دولت همراهی می‌کند و محکم پای کار است. اگر هماهنگی و همدلی دولت و مجلس منجر به هم‌افزایی و کارآمدی برای حل مشکلات مردم نشود، ارزشی ندارد.

وی گفت: اصلاح ساختار بودجه از گذشته مطرح بوده و موضوع این مجلس و دولت نیست. ساختار بودجه از قبل از پیروزی انقلاب مشکلاتی داشت و همه نیت اصلاح آن را داشتند. نتیجه شرایط کنونی شده است. اگر ما هم مسیر گذشته را ادامه دهیم، نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. مردم و نمایندگان از ما سوال می‌کنند که در جلسات هفتگی روسای قوا چه تصمیماتی گرفته می‌شود.

قالیباف ادامه داد: جلسات سران قوا حتما مهمترین جلسه تصمیم‌گیری برای اداره کشور است اما اگر تمام اعضای حاضر در این نشست موضوعات را با هم دنبال نکنیم، سران سه قوه هم در جلسات نمی‌توانند تصمیم‌ بگیرند. نمایندگان و اعضای دولت و مردم باید از تصمیمات جلسات سران قوا مطلع باشند.

وی تصریح کرد: ما باید تصمیم‌های سخت و شجاعانه بگیریم و با قوت تصمیم بگیریم و در غیر این صورت همه چیز در خدمت به مردم زیر سوال می‌رود، مردم هر تصمیم عاقلانه و عادلانه ما را که انقلابی هم هست را می‌پذیرند. چرا که مردم هر هزینه‌ای خواهند داد به شرط آن که تصمیم در طراحی و اجرا درست اتخاذ شود.

قالیباف گفت: طرح‌های خوبی در کشور مطرح شده اما به دلیل عدم اجرای درست، قربانی شده‌اند. ما برای بودجه سال ۱۴۰۱ باید با نگاه رو به جلو و منطبق با برنامه هفتم توسعه تصمیم‌گیری کنیم.

رییس مجلس افزود: مجلس و دولت درباره برنامه هفتم توسعه به فهم مشترک برسند و بودجه سال ۱۴۰۱ را منطبق با نقشه راه برنامه هفته توسعه تنظیم کنند.

مجلس بر روی حل مشکلات اقتصادی و آب تمرکز کند

وی با اشاره به مشکلات عدیده کشور در حوزه‌های مختلف، گفت: دولت و مجلس باید بر روی سه مشکل اقتصاد، آب و جمعیت متمرکز شوند. البته وقتی در مورد جمعیت صحبت می‌کنیم تمام ابعاد موالی، مهاجرت و اختلاف طبقاتی را شامل می‌شود. درباره موضوع آب که تکلیف مشخص است و در حوزه اقتصاد نیز مردم باید بدانند در شرایط تحریم دهها میلیارد دلار ظرفیت‌های لازم را داریم که اگر تصمیم شجاعانه و عاقلانه گرفته نشود، هر روز از دست می‌دهیم.

سه قوه باید جلوی خلق پول و افزایش نقدینگی را بگیرد

قالیباف با تاکید بر ناترازی ساختار بودجه به عنوان یکی از تهدیدات، گفت: لازم نیست ۹ هزار ردیف بودجه داشته باشیم. بلکه باید شجاعانه تصمیم بگیریم و مجلس پیش قدم شود. دومین تهدید، تحمیل بار اضافی به بانک‌ها است. چرا که بانک مرکزی، مجموعه دولت و مجلس باید مانع خلق پول در بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی شوند که هر روز کشور را به سمت مشکلات، تورم و گرانی سوق می‌دهند.

رییس قوه مقننه با تاکید بر اینکه باید جلوی هر تصمیمی در سران قوا، که موجب خلق پول می‌شود، جلوگیری کرد، ادامه داد: حوزه انفال و اموال مردم تنها در حوزه معادن، فلزات و بحث انرژی به بدترین شکل از بین می‌روند و ما باید جلوی آن را بگیریم. هیچ معنا ندارد که سهم مردم در حوزه صنایع و معادن کمتر از ۵ یا ۶ درصد باشد.

وی افزود: شرکت‌ها نشان می‌دهند که سود دارند اما این منابع در کجا هزینه می‌شود؟ در حقیقت ما وقتی حرف از اقتصاد می‌زنیم باید بدانیم که وضعیت چگونه است و چه اقداماتی باید انجام دهیم.

پروژه‌های نیمه تمام تهدید است

قالیباف یادآور شد: پروژه‌های نیمه تمام تهدید دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. مجلس و دولت اگر محکم بایستند در همین برنامه هفتم توسعه نا بسامانی ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار میلیاردی که در سال ۱۳۹۵ ارزیابی شده و تا امروز ۲ یا ۳ برابر افزایش یافته است را حل خواهد کرد. پروژه‌های نیمه تمام و رها شده‌ای که ۱۰ تا ۱۵ سال به آن ها زمان خورده و بیش از چند ده هزار اموال غیر مولد دولتی باید تعیین تکلیف شود.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر بازآفرینی و ساختار مطمئنی برای تامین مالی، گفت: ما باید نقدینگی را هدایت کنیم در غیر این صورت سوداگران اجازه هدایت نقدینگی را نخواهند داد و نقدینگی به سمت سوداگری حرکت می‌کند که در نتیجه مشکلاتی مانند بورس را رقم خواهد زد.

وی تصریح کرد: در بودجه سال ۱۴۰۱ و برنامه هفتم توسعه جز این چند کار را نباید انجام دهیم مطمئن باشید بورس، تورم، قدرت خرید و اشتغال و حل مشکل معیشت در گرو مسائلی است که در بالا به آن ها اشاره شد و در یک قدمی ما است.

قالیباف با بیان اینکه باید نمایندگان و اعضای دولت خدمتگزاران مردم باشند، خاطرنشان کرد:  همه ما به راه امام (ره) و شهدا باور داریم و این اقدامات قابل عملیاتی است و خدا در تمام سختی‌ها با ما است و مردم در پایان برنامه و در هر سال با افتخار خواهند دید که تحولات تحقق پیدا می کند.پایان پیام/۱۱۰

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا